Конспект уроку з математики для 6 класу на тему: " Розв’язування рівнянь на основі основної властивості пропорції.".

Про матеріал
Конспект уроку складається із текстового файлу, презентації та відеоролику про «золоту пропорцію». Перегляд відеоролику спрямований на актуалізацію мотивації учіння учнів.
Зміст архіву
Перегляд файлу

Урок №4.

Тема уроку. Розв’язування  рівнянь на основі основної властивості пропорції.

Мета уроку. Формування компетентностей:

 математичних:  освітніх: розширення  знань  про рівняння і способи їх розв’язування; сформувати  в учнів навички розв’язування  вправ на знаходження невідомого члена пропорції;

розвивальних: розвивати пізнавальний інтерес до математики шляхом використання історичного матеріалу; розвивати логічне, критичне  і нестандартне мислення;  увагу,  пам'ять, культуру математичного мовлення;

 логічної : формування  здатності учнів  використовувати логічний апарат математичних теорій (означення поняття пропорції, її наочне представлення,  основну властивість  пропорції)  для розв’язування задач; обґрунтовувати правильність розв’язування задач, критично мислити та шукати логічні помилки в міркуваннях;

 дослідницької: формування здатності учнів висувати та перевіряти справедливість гіпотез, спираючись на відомі методи (індукція, аналогія, узагальнення), а також на власний досвід досліджень; узагальнювати  і інтерпретувати результат у вигляді правила;

процедурної:  формуванням здатності учнів  використовувати на практиці алгоритми розв’язування типових задач; систематизувати типові задачі; розпізнавати типову задачу або зводити задачу до типової; використовувати різні інформаційні джерела для пошуку процедур розв’язування типових задач (підручники, довідники, Інтернет-ресурси);

продуктивної творчої діяльності: пошук відповіді на поставлене проблемне питання,розгадування кросворду;

навчально-пізнавальної:   самооцінювання і взаємооцінювання  учнями результатів діяльності, вирішення задач проблемного характеру, використання наочних засобів навчання;

самоосвіти і саморозвитку:    заохочувати учнів до самоосвітньої діяльності, виконання творчих завдань;

самоорганізаційної: уміти працювати за поданим алгоритмом;

інформаційної:  залучення додаткової інформації, стимулювання учнів до використання додаткової інформації; використання  таблиць  і  схем , як джерел інформації  та  складання  учнями  схем , таблиць , планів , опорних конспектів , як результату роботи учнів з інформацією.

полікультурної: використання інформації з історії математичних відкриттів.

комунікативної: вміння спілкуватися, працювати в групах.

Спосіб реалізації: через діяльнісний підхід - розвиток умінь і навичок кожного учня;  включення учнів до індивідуальної та групової форм роботи, до вирішення практичних завдань ;  формування здібностей до колективної і індивідуальної  діяльності та самоосвіти.

Тип уроку. Урок формування навичок і вмінь

Наочність і обладнання. Комп’ютер. Презентація. Завдання для групової роботи. Відеоролик про Фібоначчі і золоту пропорцію.

І. Організаційний момент

Взаємне  вітання вчителя й учнів; перевірка відсутніх; перевірка зовнішнього стану приміщення; перевірка робочих місць та зовнішнього вигляду учнів; організація уваги.

Щоб  йшла вдало потрібна справа,

Щоб не знати невдач у житті,

В математики світ відправляйся сміливо,

В світ рівнянь та цікавих задач.

ІІ. Перевірка домашнього завдання

Зібрати зошити. Відповідь на запитання.

Заслухати розв’язання творчого завдання.

ІІІ. Актуалізація і корекція  опорних знань, навичок і вмінь.

1.Кросворд. Повторення понять 

 

Слайд 2.

 

 

 

 

 

 

Назвіть кодове слово. Виконайте самоперевірку. Слайд 3.

 

 

 

 

 

  

    Слайд 3.

 

2.Ми повторили терміни.  А тепер вас запрошує до себе Клоун. Працюємо парами, усно.

 

 

 

 

 

 

 

 

 Слайди 4,5

Відповіді заносите в зошит. Пари міняються зошитами. Взаємоперевірка.  Обґрунтування вибору правильних пропорцій.

ІV. Повідомлення теми, цілей  і завдань  уроку.

Ми з вами повторили  пропорцію та її основну властивість.

На сьогоднішньому уроці ви повинні навчитися застосовувати  ці знання до знаходження невідомого члена пропорції, тобто розв’язувати рівняння, записані у вигляді пропорції.

 

Слайд 1.

 

 

 

 

 

 

V. Актуалізація мотивації учіння учнів.

Відеоролик.  Фібоначчі і золота пропорція. до 4 уроку.mp4

Ви бачите зображення фасаду Парфенона, храма в Афінах. При його будівництві використана «божественна» пропорція, «золота пропорція» . Людство завжди прагнуло прекрасного, шукало «Формулу краси». Неможливо всю красу навколишнього світу  вкласти в одну формулу, але одна з них – це пропорція, формула гармонії.

Як ви думаєте, тіло чоловіка чи жінки ближче всього до ідеалу?

Чоловіка! Щоб наблизитись до ідеалу, жінки надівають взуття на підборах. Виявляється, що ноги у жінки коротші, ніж у чоловіків.

Сьогодні ж ми будемо говорити про пропорцію з практичної точки зору Научившись розв’язувати рівняння за допомогою основної властивості пропорції, ви зможете розв’язувати  цілий ряд задач з хімії та фізики.

VІ.  Вивчення нового матеріалу.

1. Допишіть  відсутній член пропорції.

А)  б)

Розв’язання. А)  3*10 =30, 30:5 =5;  б) 4*21=84, 84:7=12

  1. Задача  . «Мозковий штурм»

Розв’яжіть рівняння. 6:10=3:х,

1 спосіб. 0,6=3:х, х=3:0,6, х= 5.

ІІ спосіб. 6х=30, х = 30:6, х=5.

Який спосіб  легший, швидше дає результат? ( Думки учнів розділилися)

Яку дію для вас легше виконувати: ділення чи множення?

3,6: 2,4 = 7,1: х. Який спосіб буде вигідніше застосовувати в цьому рівнянні?

Аналіз ІІ способу  розв’язування пропорції.

1 крок. Застосувати основну властивість пропорції.

2 крок. Використати правило знаходження невідомого  множника.

Давайте застосуємо наш алгоритм до пропорції , записаної  у  загальному вигляді

Як знайти невідомий член пропорції?

 

 

 

 

 

 

 Слайд 6.

 

Робота в групах. Узагальнення алгоритму знаходження  невідомого члена пропорції

Клас розбивається на 4 групи.

Кожна група отримує пропорцію з невідомим членом в буквеному вигляді.

,     ,    ,     

Записи  кожної групи.

     1 група.  ,   x*d= b*c,  x=(b*c):d, x=

2 група. ; a*d = x*c    x = (a*d): с ;  x= 

3 група.  ; а*х = b*c  x=  (b*c):a;  x=

4 група .   ;  a*d = b*x; x=(a*d):b;  x=

  Після завершення роботи кожної групи,пропонується об'єднатися  в дві групи за принципом, хто шукав невідомий крайній в одну групу, а хто шукав невідомий середній – в другу. Тобто, 1 і 3, 2 і 4.

Учні перевіряють  один в одного розв’язання, аналізують умову і відповідь, роблять висновок.

Звітують біля дошки. Записують формулу і формулюють правило.

Щоб знайти невідомий крайній, достатньо поділити добуток середніх членів на відомий крайній.

2 група. Щоб знайти невідомий середній, достатньо добуток крайніх членів поділити на відомий середній.

 

 

 

 

 

 

 

 

 Слайди 7,8

VІІ. Фізкультхвилинка.

Піднімає  руки клас -  і це "раз"

Повернулась голова – це вже "два"

Руки вниз, вперед  дивись  - і це  "три".

Руки в боки, нахилились, розвернулись на "чотири"

Плавно прогнулися назад   - це  вже  "п’ять".

Всім вам треба зараз сісти  -  і це  "шість".

 VІІІ. Первинне застосування нових знань .

1.Робота з підручником. ( Фронтальна робота біля дошки)\

1.1)  Користуючись основною властивістю пропорції, розв’яжіть рівняння.

а)    б)    

Розв’язання.

а);         х ;

б)             х

1.2 )   а) .= 7;          б)   =3

Розв’язання.

а) = ;        х = 21;  б)    =;      х =5    

1.3)  Знайдіть число, яке відноситься до 6 так, як 2 до 3.

Розв’язання. Позначимо шукане число через  х. Складаємо пропорцію.    =;  х   =4;

1.4) Знайдіть число, яке більше за 18 у стільки разів, у скільки 15 більше за 9.

Розв’язання. Позначимо шукане число через  х. Складаємо пропорцію: 

х

 ІХ. Самостійне застосування учнями знань у стандартних ситуаціях. (тренувальні вправи за зразком)

Розв’яжіть рівняння.

І варіант

в)               в)    9=          

ІІ варіант     г)                     г) 8=

 Х. Творче перенесення знань і навичок у нові ситуації .

1.Розв’яжіть рівняння.

а) ; б) .

Розв’язання.

а); ; 4х=   ;     4х=24, х=6.

б);     х-1=;   х-1=;   х=1+;  х =2

 ХІ. Повідомлення домашнього завдання.

Творче завдання.

Скласти опорний конспект у вигляді схеми, таблиці  з теми «Пропорція» або план відповіді.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ХІІ. Підсумок уроку. Оцінювання. Рефлексія.

  • Які нові навички і знання ви отримали на уроці?
  • Які труднощі ви відчували при розв’язуванні задач?
  • Чи всі ви добре володієте навичками дій з числами?
  • Що вам сподобалося на уроці? 

1

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Тема уроку. Розв’язування рівнянь на основі основної властивості пропорціїСтародавні греки використовували закони пропорції для будівництва споруд. Для будівництва фасаду Парфенона, храма в Афінах використана « божественна пропорція».

Номер слайду 2

1. Як називаються члени пропорції a i d?2. Як називаються в пропорції члени b i c?3. Як називається пропорція, значення лівої і правої частини якої одне й те саме число?4. Як називається другий член відношення?5. Яким математичним терміном можна замінити слово відношення?      1     2  3          4     5  

Номер слайду 3

Перевір відповідь      1 К Р А Й Н І     2 С Е Р Е Д Н І  3І С Т И Н Н А          4 Н А С Т У П Н И Й     5 Ч А С Т К А  

Номер слайду 4

В гостях у Клоуна. Клоун оголосив, що він склав із членів рівності 3 *4 = 6* 2 пропорції: 3 : 6 = 2 : 4, 4 : 6 = 2 : 3, 3 : 6 = 4 : 2, 6 : 3 = 2 : 4, 3 : 2 = 4 : 6, 6 : 4 = 3 : 2, 6 : 3 = 4 : 2, 6 : 4 = 2 : 3. Публіка сміялася: всі бачили, що половина пропорцій були неправильними. Вкажіть пропорції, які були складені правильно

Номер слайду 5

Номер слайду 6

Знайди невідомий член пропорції𝒙𝒃=𝒄𝒅,  𝒂    𝒙=𝒄𝒅 ;  𝒂  𝒃=𝒄𝒙 𝒂𝒃=𝒙𝒅; 

Номер слайду 7

Правила знаходження невідомого члена пропорціїЩоб знайти невідомий крайній, достатньо поділити добуток середніх членів поділити на відомий крайній. Щоб знайти невідомий середній, достатньо добуток крайніх членів поділити на відомий середній.x= 𝒃∗𝒄𝒅  x= 𝒂∗𝒅𝒄  x= 𝒂∗𝒅𝒃  

Номер слайду 8

Унікальний спосіб для запам’ятовуванняx=𝒃∗𝒄𝒅 𝒙𝒃=𝒄𝒅 

Номер слайду 9

Творче домашнє завдання

zip
Пов’язані теми
Математика, Розробки уроків
Додано
22 грудня 2021
Переглядів
660
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку