Урок №4.
Тема уроку. Розв’язування рівнянь на основі основної властивості пропорції.
Мета уроку. Формування компетентностей:
математичних: освітніх: розширення знань про рівняння і способи їх розв’язування; сформувати в учнів навички розв’язування вправ на знаходження невідомого члена пропорції;
розвивальних: розвивати пізнавальний інтерес до математики шляхом використання історичного матеріалу; розвивати логічне, критичне і нестандартне мислення; увагу, пам'ять, культуру математичного мовлення;
логічної : формування здатності учнів використовувати логічний апарат математичних теорій (означення поняття пропорції, її наочне представлення, основну властивість пропорції) для розв’язування задач; обґрунтовувати правильність розв’язування задач, критично мислити та шукати логічні помилки в міркуваннях;
дослідницької: формування здатності учнів висувати та перевіряти справедливість гіпотез, спираючись на відомі методи (індукція, аналогія, узагальнення), а також на власний досвід досліджень; узагальнювати і інтерпретувати результат у вигляді правила;
процедурної: формуванням здатності учнів використовувати на практиці алгоритми розв’язування типових задач; систематизувати типові задачі; розпізнавати типову задачу або зводити задачу до типової; використовувати різні інформаційні джерела для пошуку процедур розв’язування типових задач (підручники, довідники, Інтернет-ресурси);
продуктивної творчої діяльності: пошук відповіді на поставлене проблемне питання,розгадування кросворду;
навчально-пізнавальної: самооцінювання і взаємооцінювання учнями результатів діяльності, вирішення задач проблемного характеру, використання наочних засобів навчання;
самоосвіти і саморозвитку: заохочувати учнів до самоосвітньої діяльності, виконання творчих завдань;
самоорганізаційної: уміти працювати за поданим алгоритмом;
інформаційної: залучення додаткової інформації, стимулювання учнів до використання додаткової інформації; використання таблиць і схем , як джерел інформації та складання учнями схем , таблиць , планів , опорних конспектів , як результату роботи учнів з інформацією.
полікультурної: використання інформації з історії математичних відкриттів.
комунікативної: вміння спілкуватися, працювати в групах.
Спосіб реалізації: через діяльнісний підхід - розвиток умінь і навичок кожного учня; включення учнів до індивідуальної та групової форм роботи, до вирішення практичних завдань ; формування здібностей до колективної і індивідуальної діяльності та самоосвіти.
Тип уроку. Урок формування навичок і вмінь
Наочність і обладнання. Комп’ютер. Презентація. Завдання для групової роботи. Відеоролик про Фібоначчі і золоту пропорцію.
І. Організаційний момент
Взаємне вітання вчителя й учнів; перевірка відсутніх; перевірка зовнішнього стану приміщення; перевірка робочих місць та зовнішнього вигляду учнів; організація уваги.
Щоб йшла вдало потрібна справа,
Щоб не знати невдач у житті,
В математики світ відправляйся сміливо,
В світ рівнянь та цікавих задач.
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Зібрати зошити. Відповідь на запитання.
Заслухати розв’язання творчого завдання.
ІІІ. Актуалізація і корекція опорних знань, навичок і вмінь.
1.Кросворд. Повторення понять
Слайд 2.
Назвіть кодове слово. Виконайте самоперевірку. Слайд 3.
Слайд 3.
2.Ми повторили терміни. А тепер вас запрошує до себе Клоун. Працюємо парами, усно.
Слайди 4,5
Відповіді заносите в зошит. Пари міняються зошитами. Взаємоперевірка. Обґрунтування вибору правильних пропорцій.
ІV. Повідомлення теми, цілей і завдань уроку.
Ми з вами повторили пропорцію та її основну властивість.
На сьогоднішньому уроці ви повинні навчитися застосовувати ці знання до знаходження невідомого члена пропорції, тобто розв’язувати рівняння, записані у вигляді пропорції.
Слайд 1.
V. Актуалізація мотивації учіння учнів.
Відеоролик. Фібоначчі і золота пропорція. до 4 уроку.mp4
Ви бачите зображення фасаду Парфенона, храма в Афінах. При його будівництві використана «божественна» пропорція, «золота пропорція» . Людство завжди прагнуло прекрасного, шукало «Формулу краси». Неможливо всю красу навколишнього світу вкласти в одну формулу, але одна з них – це пропорція, формула гармонії.
Як ви думаєте, тіло чоловіка чи жінки ближче всього до ідеалу?
Чоловіка! Щоб наблизитись до ідеалу, жінки надівають взуття на підборах. Виявляється, що ноги у жінки коротші, ніж у чоловіків.
Сьогодні ж ми будемо говорити про пропорцію з практичної точки зору Научившись розв’язувати рівняння за допомогою основної властивості пропорції, ви зможете розв’язувати цілий ряд задач з хімії та фізики.
VІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Допишіть відсутній член пропорції.
А) б)
Розв’язання. А) 3*10 =30, 30:5 =5; б) 4*21=84, 84:7=12
Розв’яжіть рівняння. 6:10=3:х,
1 спосіб. 0,6=3:х, х=3:0,6, х= 5.
ІІ спосіб. 6х=30, х = 30:6, х=5.
Який спосіб легший, швидше дає результат? ( Думки учнів розділилися)
Яку дію для вас легше виконувати: ділення чи множення?
3,6: 2,4 = 7,1: х. Який спосіб буде вигідніше застосовувати в цьому рівнянні?
Аналіз ІІ способу розв’язування пропорції.
1 крок. Застосувати основну властивість пропорції.
2 крок. Використати правило знаходження невідомого множника.
Давайте застосуємо наш алгоритм до пропорції , записаної у загальному вигляді
Як знайти невідомий член пропорції?
Слайд 6.
Робота в групах. Узагальнення алгоритму знаходження невідомого члена пропорції
Клас розбивається на 4 групи.
Кожна група отримує пропорцію з невідомим членом в буквеному вигляді.
, , ,
Записи кожної групи.
1 група. , x*d= b*c, x=(b*c):d, x=
2 група. ; a*d = x*c x = (a*d): с ; x=
3 група. ; а*х = b*c x= (b*c):a; x=
4 група . ; a*d = b*x; x=(a*d):b; x=
Після завершення роботи кожної групи,пропонується об'єднатися в дві групи за принципом, хто шукав невідомий крайній в одну групу, а хто шукав невідомий середній – в другу. Тобто, 1 і 3, 2 і 4.
Учні перевіряють один в одного розв’язання, аналізують умову і відповідь, роблять висновок.
Звітують біля дошки. Записують формулу і формулюють правило.
Щоб знайти невідомий крайній, достатньо поділити добуток середніх членів на відомий крайній.
2 група. Щоб знайти невідомий середній, достатньо добуток крайніх членів поділити на відомий середній.
Слайди 7,8
VІІ. Фізкультхвилинка.
Піднімає руки клас - і це "раз"
Повернулась голова – це вже "два"
Руки вниз, вперед дивись - і це "три".
Руки в боки, нахилились, розвернулись на "чотири"
Плавно прогнулися назад - це вже "п’ять".
Всім вам треба зараз сісти - і це "шість".
VІІІ. Первинне застосування нових знань .
1.Робота з підручником. ( Фронтальна робота біля дошки)\
1.1) Користуючись основною властивістю пропорції, розв’яжіть рівняння.
а) б)
Розв’язання.
а); х ;
б) х
1.2 ) а) .= 7; б) =3
Розв’язання.
а) = ; х = 21; б) =; х =5
1.3) Знайдіть число, яке відноситься до 6 так, як 2 до 3.
Розв’язання. Позначимо шукане число через х. Складаємо пропорцію. =; х =4;
1.4) Знайдіть число, яке більше за 18 у стільки разів, у скільки 15 більше за 9.
Розв’язання. Позначимо шукане число через х. Складаємо пропорцію:
х
ІХ. Самостійне застосування учнями знань у стандартних ситуаціях. (тренувальні вправи за зразком)
Розв’яжіть рівняння.
І варіант
в) в) 9=
ІІ варіант г) г) 8=
Х. Творче перенесення знань і навичок у нові ситуації .
1.Розв’яжіть рівняння.
а) ; б) .
Розв’язання.
а); ; 4х= ; 4х=24, х=6.
б); х-1=; х-1=; х=1+; х =2
ХІ. Повідомлення домашнього завдання.
Творче завдання.
Скласти опорний конспект у вигляді схеми, таблиці з теми «Пропорція» або план відповіді.
ХІІ. Підсумок уроку. Оцінювання. Рефлексія.
1