Нестандартний урок математики для першокласників. Тема: додавання і віднімання виду 12+1, 13-1. Учні допомагають гномам визволити Білосніжку, виконуючи різні завдання.
Математика
Тема: Додавання і віднімання виду 12 + 1, 13 – 1. Порівняння чисел і одиниць вимірювання довжини. Розв’язування задач.
Мета: На основі практичних вправ і знань про послідовність натуральних чисел повторити прийоми додавання і віднімання числа 1. Удосконалювати навички лічби. Розвивати уяву, пам'ять, логічне мислення. Прищеплювати інтерес до вивчення математики.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Стимулювання навчально-пізнавальної діяльності учнів.
«Працювати активно! Думати оперативно!»
Сьогодні ми з вами помандруємо у казку. А казка ця незвична, вона математична. Щоб героїню впізнати, слід математичну загадку розв’язати.
- Прочитайте слово у порядку збільшення цифр.
9 7 4 5 2 1 8 3 10 6
К І О С І Б Ж Л А Н
Так, діти, це – Білосніжка і її друзі гноми. Злий Повелитель країни гномів розсердився на їх тісну дружбу з Білосніжкою і заховав її в замку. Щоб допомогти гномам знайти той замок і визволити Білосніжку, ми будемо разом виконувати математичні завдання. А заодно закріпимо набуті знання.
ІІІ. Усний рахунок.
Але мандрівка буде нелегка. Щоб гноми не знайшли стежку, Повелитель зачарував її. Давайте допоможемо її розчарувати, назвавши пропущені числа.
А далі доріжки розходяться. Щоб знайти потрібну, треба назвати «зайві» числа в кожному ряді.
13, 20, 5, 10, 19
12, 15, 18, 20, 13
1, 5, 8, 17, 4
1 дес.2 од, 1дес.6од., 1дес.8од., 2дес., 1 дес.
11, 19, 20, 15, 4, 10
10 + 2 2 +6 5 + 4 1 + 9
4 мишки гризли шматочок сиру. Підкралася кішка і схопила 1 мишку. Скільки мишок продовжують гризти сир?
ІV. Каліграфічна хвилинка.
А щоб дорога була рівною, без ямок та купинок– напишемо каліграфічно цифру.
Скільки гномиків дружать з Білосніжкою? (7)
То яку ж цифру ми писатимем сьогодні? (7)
- Подивіться на дошку. Чарівний олівчик нагадає вам як правильно писати цифру 7.
Починаємо писати трохи нижче середини верхньої сторони клітинки , ведемо хвилясту лінію до правого верхнього куточка, потім, не відриваючи руки, ведемо вниз пряму похилу лінію до середини нижньої сторони клітинки. Відірвавши руку, посередині другого елемента проводимо горизонтальну лінію симетрично з двох сторін.
- Гарно ви попрацювали, гномики вдячні, що ви допомагаєте їм.
V. Повідомлення теми і мети уроку.
Розсердився Повелитель, що у гномів є такі розумні і кмітливі помічники. Але щоб зовсім здолати його і допомогти гномикам, нам сьогодні треба закріпити прийоми додавання і віднімання числа 1, розв’язати приклади і задачі на додавання та віднімання.
VII . Закріплення знань і способів дій.
Гномики все ближче до замку і вирішили назбирати ягід для Білосніжки. Давайте допоможемо їм.. Але спершу повторимо:
20 – 1 13 + 1 17 + 1 16 + 1 15 – 1 19 – 1 12 + 1
VII. Фізкультхвилинка
- Молодці, ви так гарно працювали. Можна й відпочити.
Поки гноми обговорюють маршрут далі, ми попрацюємо з підручником і запишемо вирази в зошити. Знайдіть на с.97 №2 (на дошці і в зошитах 1 і 2 стовпчик, решта - самостійно)
-Хто піде до дошки?
- А решту виразів обчисліть самостійно за варіантами (Ів. - 2 і 3 стовпчик, ІІв. – 4 і 5 стовпчик)
-Перевіримо вирази І варіанту. Молодці.
-А як справились із виразами учні ІІ варіанту? Молодці! Ви гарно засвоїли прийоми додавання і віднімання числа 1. Тож гномики сміло вирушили в путь.
-А щоб правильно виконати, повторимо: скільки сантиметрів в 1 дм?
1 дм 9 см 1дм5см 16см
12см 1дм 1дм3см 15см
а) Втомились гноми, зголодніли, а тут і хатка стоїть. Зайшли всередину, а там стіл накритий. На столі узвар стоїть. Але щоб напитися, треба спершу розв’язати задачу про узвар. Знайдемо її в підручнику. № 6
-Прочитаємо задачу. Повторіть. Як запишемо короткий запис? (На слайді умова)
-Чи відомо, скільки літрів узвару в каструлі?
-Чи відомо, скільки літрів узвару в глечику?
- Про що запитується в задачі?
- Чи можемо ми дати відповідь на запитання?
-Якою дією?
-Чому відніманням?
- Відступіть від виразів одну клітинку вниз і запишіть самостійно розв’язання задачі і відповідь.
- Прочитайте розв’язання задачі. (На слайді)
- Змініть умову задачі так, щоб вона розв’язувалась додаванням.
ІХ. Фізкультхвилинка.
- Підкріпившись, можна встати й відпочити.
Руки вгору піднімаєм, і спокійно опускаєм.
Руки вгору, руки в боки, робимо чотири кроки.
Раз – нагнулись, розігнулись,
два – присіли, піднялися,
Тихо сіли.
б) На столі ще й льодяники в цукерниці лежали. Щоб їх скуштувати, треба ще задачу розв’язати.
Знайдіть задачу №7.
в) Складання задач за малюнками (на слайді).
Відпочивши в хатці, побігли гномики далі і нарешті побачили палац. А щоб його відчинити, треба виконати найважче завдання - самим скласти задачі. Спробуймо допомогти.
ХІ. Робота з геометричним матеріалом ( в групах).
Давайте і ми дружно, як гномики, попрацюємо групами і відберем геометричні фігури, з яких побудуємо будиночок для наших героїв.
І група. З фігур вибрати просторові геометричні тіла.
ІІ група. Вибрати многокутники.
ІІІ група. Вибрати многокутники.
ІV група. Вибрати лінії.
Ось в якій хатці стали вони разом жити - поживати і не горювати.
ХІІ. Підсумок уроку.
-А яке завдання було для вас найцікавішим?
- А яке – найважчим?
- То яке число ми отримаєм, якщо додамо одиницю?
- А якщо віднімемо одиницю?
- Ви так гарно попрацювали, що гномики подарували вам на згадку свої фото. Зарахуйте їх до своїх бонусів. Ви великі молодці! Дякую за урок!