Конспект уроку допоможе вчителю краще донести до учнів зміст понять "пропорційний поділ"," відношення", "пропорція", містить вправи розвивального і контрольного типу, різні види роботи з учнями, що сприяє пізнавальній активності учнів.
Урок № 52
Тема . РОЗВ’ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ НА ПРОПОРЦІЙНИЙ ПОДІЛ.
Мета:
навчальна: продовжити роботу з формування вмінь складати пропорції для розв’язування задач на пропорційну залежність величин; вдосконалювати ці вміння під час розв’язування більш складних задач та задач на пропорційний поділ;
розвивальна: розвивати бажання пізнавати нове;
виховна: виховувати культуру мовлення , увагу, терпіння, працьовитість, охайність ведення записів.
Тип уроку: застосування знань та вмінь.
Обладнання: картки для самостійної роботи, зразок виконання домашнього завдання.
Девіз уроку: «Світ математики – це ніби багатоповерхова будівля, причому ідеї кожного поверху зв’язані як між собою, так і з тими, що знаходяться вище і нижче». Г.Харді
ХІД УРОКУ
1. «Мозковий штурм».
1. Що називається відношенням?
2. Записати відношення (2 форми запису відношення).
3. Що називається пропорцією?
4. Записати пропорцію (2 форми запису пропорції_.
5. Як називаються члени пропорції?
6. Вказати в рівності середні та крайні члени пропорції.
7. Сформулювати основну властивість пропорції.
8. Частку чисел 8 і 15 називають…
9. Перевірити правильність пропорції 2:5=7:15.
10. Записати пропорцію, в якій крайні члени 2 і 9, а середні 3 і 6.
11.Які пропорції можна скласти із рівності 4а=5в?
12. Із чисел 2,9,4 і 18 скласти всі можливі пропорції.
13. Якщо х:21=5:7, тоді х=..
14. Як знайти невідомий крайній член пропорції?
15. Як знайти невідомий середній член пропорції?
16. Що таке відсоток ?
17. Як записати числом 100% ?
2. Історична довідка: Відсотки . Відношення . Пропорційний поділ . Золотий переріз.
І-ряд
Задача1 . Для визначення проросту насіння посіяли горох. Із 200 посіяних горошин зійшли 170. Який відсоток горошин дали паростки, тобто визначити відсоток проросту насіння?
Задача 2 . З 21 кг бавовного насіння отримали 5,1 кг олії. Скільки олії можна отримати з 7 кг насіння?
ІІ - ряд
Задача 1. 80 кг картоплі містить 14 кг крохмалю. Знайти відсотковий вміст крохмалю у такому сорті картоплі.
Задача 2. З 20 кг яблук отримали 16 кг яблучного пюре. Скільки яблучного пюре можна отримати з 45 кг яблук?
ІІ І- ряд
Задача 1. З 225 кг руди можна отримати 34,2 км міді. Скільки відсотків міді міститься у руді?
Задача 2. У 400 кг сплаву міститься 176 кг заліза. Скільки заліза міститься у 325 кг сплаву?
Додаткові задачі
Задача 1. З 6 т магнітного залізняка добувають 4,2 т заліза. Скільки заліза можна видобувати з 22 т магнітного залізняка?
Задача 2. Морська вода містить 6% солі. Скільки води треба взяти, щоб отримати 42 кг солі?
Задача 3. Авансом робітник отримав 84 гривні, що складає 7% його заробітної плати. Визначити розбір всієї заробітної плати робітника.
Задача 4. Для випікання 600 кг хліба використали 4,35 ц муки. Скільки треба взяти муки, щоб отримати 1600 кг хліба того ж сорту?
Задача 5. Катер пройшов відстань у 120 км за 6 годин. Знайти відстань, яку пройде катер за 3,2 години, якщо він не змінить напрямку і не змінить швидкість.
Задача 2. Металева куля з об’ємом 6см3 має масу 46,8 г. Яка маса кулі з того ж матеріалу, якщо об'єм цієї кулі 2,5 см3?
4 . Засвоєння нових знань
Задача . Сім’я Петренків на літо взяла обробити поле цукрових буряків. Тато Петренко обробив 50 рядків, мама -30 рядків, а синок – 10 рядків. За літо сім’я Петренків за обробку поля заробила 1 800 гривень. Як ці гроші треба поділити між татом, мамою та їх сином?
Після обговорення задачі доходимо висновку: в задачі треба поділити число 1 800 на 3 нерівних частини, що відповідають ( пропорційні) числам 50, 30 і 10.
І спосіб: усно
Відповідь. 1000 грн-татові; 600 грн – мамі; 200 грн – сину.
ІІ спосіб: письмово
Нехай х – це вартість обробки одного рядка ( коефіцієнт пропорційності), тоді тато заробив 50х (грн), мама – 30х (грн), син – 10х (грн). А за умовою задачі разом вони заробили 1 800 грн. Маємо рівняння:
50х + 30х +10х = 1800;
90х = 1800І:90;
Х = 20.(грн)
Отже, татова частина 50 * 20 = 1 000 грн; мамина – 30 * 20 = 600 грн; синова – 10 * 20 = 200 грн.
Цей спосіб зручніший.
Усні вправи :№ 757, 759, 763
Письмові вправи :
Задача №770. (коментовано) Для виготовлення порцеляни беруть 25 частин білої глини, 2 частини піску й 1 частину гіпсу. Скільки кожного із цих матеріалів потрібно взяти для приготування 2,8 кг суміші, з якої роблять порцеляну ?
Задача №773. (самостійно) Щоб виготовити замазку для дерева, беруть вапно, житнє борошно та олійний лак у відношенні 3:2:2. Скільки потрібно взяти кожного матеріалу для виготовлення 9,1 кг замазки?
6.Самостійна робота.
І варіант |
ІІ варіант |
|
|
1,6 : х = 2,4 : 4,5
|
0,8 : 5 = х : 3,5 |
2. З 2.5 кг соняшникового насіння виготовляють 1,4 кг чистого насіння. Скільки потрібно соняшника, щоб дістати 4,2 кг чистого насіння?
|
2. З 30 кг свіжих слив одержують 10,5 кг сушених.Скільки треба взяти свіжих слив, щоб одержати 14,7 кг сушених слив? |
7.Домашнє завдання. І рівень: №765, №767; ІІ рівень: №776, №780.