Ознайомити учнів з поняттям «інформація», з інформаційними процесами: отримання, зберігання, опрацювання і передавання інформації; розвивати спостережливість, пам'ять, мову; навички роботи з мишею; виховувати наполегливість у досягненні мети, працелюбність, інтерес до вивчення інформатики.
План-конспект уроку з медіаосвіти та медіаграмотності для учнів 2 класу
Тема. Інформація в житті людини: для отримання та передачі знань, для спілкування.
Мета: ознайомити учнів з поняттям «інформація», з інформаційними процесами: отримання, зберігання, опрацювання і передавання інформації; розвивати спостережливість, пам'ять, мову; навички роботи з мишею; виховувати наполегливість у досягненні мети, працелюбність, інтерес до вивчення інформатики.
Тип уроку: засвоєння нових знань, формування вмінь.
Програмне забезпечення: комп’ютерна программа Paint.
Обладнання: завдання для груп на картках, картки для «Асоціативного куща», словничок -довідничок.
Навчитись можна лише тому, що любиш і
чим глибші і повніші повинні бути знання,
тим сильнішою і живішою повинна бути любов.
Й. В. Гете
Хід уроку
І. Організація класу.
Вступне слово вчителя. Дорогі діти! Подивіться один одному в очі, посміхніться, передайте частинку свого гарного настрою іншим. От бачите від ваших посмішок затишніше і світліше стало у нашому комп’ютерному класі.
Ви сідайте тихо, діти,
Домовляймось не шуміти,
Руки гарно піднімати,
На уроці не дрімати
Але перед тим, як ми розпочнемо роботу повторимо правила поведінки в комп’ютерному класі та техніку безпеки при роботі з комп’ютером.
Повторення правил з техніки безпеки.
Щоб з комп’ютером дружити
Треба правила учити.
Не шуміти, не ходити,
Тільки тихо говорити.
Руки чистими тримати,
Сухо-сухо витирати
Кнопки на клавіатурі
Не потрібно натискати
Слухай вчителя уважно
І виконуй все, що скаже
Тільки так знання здобути
Допоможе друг – комп’ютер!
- Молодці! Йдемо вперед, здобувати знання!. Тема уроку «Інформація в житті людини: для отримання та передачі знань, для спілкування». На уроці ми з’ясуємо, що таке інформація, інформаційні процеси, розглянемо види інформаційних процесів і навчимося їх розрізняти.
Сьогодні у нас незвичайний урок, а урок-подорож. А подорожувати ми будемо на швидкісному зорельоті у складі чотирьох екіпажей. У подорож із собою нам треба взяти багаж. А багажом будуть наші знання.
Одже девіз уроку:
Щоб нам злетіти до зірок –
Новому вчимось крок за кроком.
Космонавтам треба виконати програму підготовки до польоту, виконуючи різні завдання. При цьому на небі буде з’являтись зірка, освітлюючи нам путь.
Але перш ніж вирушати у подорож зараз перевіримо, які знання ви здобули на попередньому уроці.
ІІ. Мозковий штурм. Ми з вами розглядали способи сприйняття та подання повідомлень.
Тепло, смачно, боляче, голосно, красиво, солодко, прохолодно, тихо, кисло, ароматно, гаряче, яскраво, кольорово.
Перевірка виконання завдань по групах. Всі виконали завдання. Ось і перша зірка засяяла на небі.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Поясніть, що хочуть сказати домашні тварини своїм господарям, коли:
-кішка муркоче... (вона задоволена);
-собака гарчить... (попереджає, що захищає щось або когось);
-кішка вигинає спину... (вона налякана і готова захищатися);
-собака крутить хвостом... (він до вас приязно ставиться).
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Спираючись на проведену розминку, вчитель пояснює поняття «інформація»: тварини в такий спосіб передають нам інформацію. А що таке інформація? (Вислухати відповіді учнів). Бажано надати переклад слова «інформація». Воно походить від латинського «іnfоrmаtіо», яке має кілька значень:
1) роз’яснення, виклад, тлумачення;
2) уявлення, поняття;
3) ознайомлення, просвіта.
Словничок-довідничок.
Інформація — це відомості, знання про навколишній світ.
2.Інформаційні процеси
Ми з вами багато говорили про інформацію. Те, що ми можемо робити з цією інформацією носить назву інформаційний процес.
Словничок-довідничок.
Процес — це дія, яка триває певний час.
Інформаційні процеси – дії, які можна виконувати з інформацією.
Відповіді дітей. На дошці складають «Асоціативний кущ».
Учень 1. Коли ми спілкуємося з друзями, читаємо книжки, дивимося телевізор, слухаємо радіо, ми отримуємо певну інформацію.
Учень 2. Чи знаєте ви, яку інформацію про погоду можна отримати від тварин?
Ластівки низько літають – дощ обіцяють.
Чайка сіла на воду – чекай доброї погоди.
Павук щосили плете павутиння – на суху погоду.
Діяльність людини пов’язана із передаванням інформації. Люди спілкуються між собою, передають один одному прохання, накази, звіти про виконану роботу. У передаванні інформації завжди беруть участь дві сторони, той, хто передає інформацю (джерело інформації), і той, хто її отримує (приймач інформації).
Джерелом інформації можуть бути будь-які об’єкти: люди, тварини, книжки, різні пристрої. Приймачі інформації – це ті об’єкти, які сприймають дану інформацію. Наведіть власні приклади приймачів інформації.
Учень 1. Для передачі інформації древні люди били в барабани, використовували дим багать, ручних голубів. Пізніше, людина змогла передавати інформацію за допомогою усної розповіді.
Учень 2. Передавати інформацію можуть не тільки люди, а й тварини та рослини. Своїм гавкотом собака-пастух може попередити господаря про те, що на отару хоче напасти вовк. Бджоли передають одна одній рухами тіла «в танці», у який бік треба летіти по мед.
Учень 3. А в Індії росте дивна рослина – «сором’язлива мімоза». Вона незвичайна тим, що згортає листя, щойно перші краплі дощу падають на рослину.
А тепер спробуйте відгадати передану інформацію.
Передавати інформацію можна не лише словами або звуками, а й за допомогою малюнків, жестів, різних предметів. (Прикріпляємо назву процесу – Передавання).
На небі засяяла наступна зірка.
Вчитель пропонує дітям запам’ятати предмети в заданій послідовності. Потім діти повинні пригадати назви предметів. Перевіряємо послідовність предметів.
Запитання до учнів.
Отримали слово ПАМ’ЯТЬ.
На схемі прикріплюємо процес ЗБЕРІГАННЯ. А на небі з’являється зірка.
Робота в групах «Збери ракету». Для польоту нам потрібна ракета. Візьміть з конверта фігури. Що це за фігури? Вам потрібно зібрати з них ракету.
Ви отримали інформацію у вигляді фігур. Але діяльність людини пов’язана не лише з отриманням інформації. Що ви робили з отриманою інформацією? Ви обмірковували її. Можна сказати, що ви обробляли інформацію, В результаті чого перетворили геометричні фігури на нову інформацію – ракету. Цей процес називають опрацюванням інформації. Приклади: розв’язування задачі, розгадування ребусів, розфарбування малюнка, переклад тексту.Ось і остання зірка засяяла.
V. Фізкультхвилинка.
VІ. Практична робота на комп’ютері.
Ну а зараз вирушаємо на космодром, де космічні кораблі стартують у космос. Ви самостійно будете керувати злетом ракет у космос. Перед стартом ракет уважно вислухайте останні настанови. Сьогодні ви працюєте із завданням Розмальовка. Зафарбувати відповідним кольором фрагменти зображення.
VІІ. Релаксація
Увага, космодром закривається. Всі повернулися на свої місця.
ІХ. Підсумок уроку.
Гра «Продовж речення»
Я … інформацію, коли розв’язую задачу.
Я … інформацію, коли слухаю вчителя.
Я … інформацію, коли записую в зошит.
Мандруючи Космосом, ми багато дізналися. Подивіться, яке гарне небо, скільки зірок на нашому шляху. Наша космічна подорож підходить до завершення
Молодці! Ви не тільки пройшли всі випробування й зараховані у загін юних космонавтів, але й отримали найцінніший скарб у світі. Який - відгадайте, розставте числа по порядку.
А Я Н Н Н З
3 6 2 5 4 1
VIІІ. Домашнє завдання. Протягом тижня поспостерігайте, чи всі 5 органів сприйняття (вуха, очі, ніс, шкіра, язик) отримують інформацію та яка це була інформація.
Бібліографія
1. Медіаосвіта та медіаграмотність: підручник/ Ред.-упор. В.Ф.Іванов, О.В.Волошенюк; За науковою редакцією В.В. Різуна. – Київ: Центр вільної преси, 2012. – 352 с.
2. Медіакультура та медіаосвіта учнів ЗОШ: візуальна медіа культура/ Наталія Череповська. – К. Шк. світ, 2010. – 128 с. – (Бібліотека «Шкільного світу»).
3. Медіаосвіта та медіаграмотність: Короткий огляд/ Іванов В., Волошенюк О., Кульчинська Л., Іванова Т., Мірошниченко Ю. – 2–ге вид.,– К.: АУП, 2012. – 58 с.
4. Навчальна програма для початкової школи загальнсвітніх навчальних закладів 1-ий рік вивчення «Я у медіапросторі»; - Дніпро 2016. – Іванова І.Б., Кожанова А.Ю.
5. Навчальна програма «Медіаграмотність у запитаннях та відповідях»; - Київ 2014. - Ліпостанський В.В., Даниленко В.І., Мележик В.П., Іванова Т.В., Волошенюк О.В., Іванов В.Ф.
6. Навчальна програма «Сходинки до медіаграмотності»; Київ 2014. - Ліпостанський В.В., Даниленко В.І., Мележик В.П., Іванова Т.В., Волошенюк О.В., Іванов В.Ф.
7. Гейкіна Наталя, вчитель поч..класів. Виступ. – http://www.medialiteracy.org.ua/ - електронний ресурс.