Конспект уроку з медіаосвіти та медіаграмотності для учнів 2 класу.Тема. Інформація в житті людини: для отримання та передачі знань, для спілкування.

Про матеріал

Ознайомити учнів з поняттям «інформація», з інформаційними процесами: отримання, зберігання, опрацювання і передавання інформації; розвивати спостережливість, пам'ять, мову; навички роботи з мишею; виховувати наполегливість у досягненні мети, працелюбність, інтерес до вивчення інформатики.

Перегляд файлу

 

План-конспект уроку з медіаосвіти та медіаграмотності для учнів 2 класу

 

Тема. Інформація в житті людини: для отримання та передачі знань, для спілкування. 

Мета: ознайомити  учнів з поняттям «інформація», з інформаційними процесами: отримання, зберігання, опрацювання і передавання інформації; розвивати спостережливість, пам'ять, мову; навички роботи з мишею; виховувати наполегливість у досягненні мети, працелюбність, інтерес до вивчення інформатики.

Тип уроку: засвоєння нових знань, формування вмінь.

Програмне забезпечення: комп’ютерна программа Paint.

Обладнання:  завдання для груп на картках, картки для «Асоціативного куща», словничок -довідничок.

Навчитись можна лише тому, що любиш і
чим глибші і повніші повинні бути знання,
тим сильнішою і живішою повинна бути любов.

Й. В. Гете

Хід уроку

І. Організація класу.

Вступне  слово  вчителя.  Дорогі діти! Подивіться один одному в очі, посміхніться, передайте частинку свого гарного настрою іншим. От бачите від ваших посмішок затишніше і світліше стало у нашому комп’ютерному класі.

Ви сідайте тихо, діти,

Домовляймось не шуміти,

Руки гарно піднімати,

На уроці не дрімати

Але перед тим, як ми розпочнемо роботу  повторимо правила поведінки в комп’ютерному класі та техніку безпеки при роботі з комп’ютером.

Повторення правил з техніки безпеки.

Щоб з комп’ютером дружити

Треба правила учити.

Не шуміти, не ходити,

Тільки тихо говорити.

Руки чистими тримати,

Сухо-сухо витирати

Кнопки на клавіатурі

Не потрібно натискати

Слухай вчителя уважно

І виконуй все, що скаже

Тільки так знання здобути

Допоможе друг – комп’ютер!

- Молодці! Йдемо вперед, здобувати знання!. Тема уроку «Інформація в житті людини: для отримання та передачі знань, для спілкування».  На уроці  ми  з’ясуємо, що таке інформація, інформаційні процеси, розглянемо види інформаційних процесів і навчимося їх розрізняти.

    Сьогодні у нас незвичайний урок, а урок-подорож. А подорожувати ми будемо на швидкісному зорельоті у складі чотирьох екіпажей. У подорож із собою нам треба взяти багаж.  А багажом будуть наші знання.

 

Одже  девіз уроку:

Щоб нам злетіти до зірок –

Новому вчимось крок за кроком.

 

 Космонавтам треба виконати програму підготовки до польоту, виконуючи різні завдання. При цьому  на небі буде з’являтись зірка, освітлюючи нам путь.

Але перш ніж вирушати у подорож зараз перевіримо, які знання ви здобули на попередньому уроці.

ІІ. Мозковий штурм. Ми з вами розглядали  способи сприйняття та подання повідомлень.

  1. Назвати орган чуття за допомогою якого сприймається інформація та назвати тип інформації.

 

 

 

 

  1. Перша група. Поділіть по групах слова за способами сприйняття повідомлень:

Тепло, смачно, боляче, голосно, красиво, солодко, прохолодно, тихо, кисло, ароматно, гаряче, яскраво, кольорово.

 

 

 

 

 

  1. Друга група. Поділити по групах види інформації за способами подання

 

 

 

 

 

 

  1.               Третя група. Установи відповідність .
  2. Четверта група. Визначити тип інформації  за способом сприйняття:
  • Дарина прийшла зі школи додому і побачила на столі апельсин.
  • Марійка і Юрко зайшли в дім і відчули запах смачненьких пиріжків.
  • Уранці мама почула по радіо, що на вулиці дуже холодно. Вона подивилася на градусник і побачила, що температура повітря – 10 градусів морозу.

Перевірка виконання завдань по групах. Всі виконали завдання. Ось і перша зірка засяяла на небі.

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Поясніть, що хочуть сказати домашні тварини своїм господарям, коли:

-кішка муркоче... (вона задоволена);

-собака гарчить... (попереджає, що захищає щось або когось);

-кішка вигинає спину... (вона налякана і готова захищатися);

      -собака крутить хвостом... (він до вас приязно ставиться).

ІV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Поняття «Інформація»

Спираючись на проведену розминку, вчитель пояснює поняття «інформація»: тварини в такий спосіб передають нам інформацію. А що таке інформація? (Вислухати відповіді учнів). Бажано нада­ти переклад слова «інформація». Воно походить від латинського «іnfоrmаtіо», яке має кілька значень:

1) роз’яснення, виклад, тлумачення;

2) уявлення, поняття;

  3) ознайомлення, просвіта.

Словничок-довідничок.

Інформація — це відомості,  знання  про навколишній світ.

2.Інформаційні процеси

 Ми з вами багато говорили про інформацію. Те, що ми можемо  робити з цією інформацією носить назву інформаційний процес.

Словничок-довідничок.

Процес — це дія, яка триває певний час.

Інформаційні процеси – дії, які можна виконувати з інформацією.

  • Діти, а що можна робити з інфор­мацією?  .

Відповіді дітей. На дошці складають «Асоціативний кущ». 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Отримання інформації.
  • Робота в парах. Кожна пара отримує картку з загадкою та відгадує її.
  •  Як ви отримували інформацію?  
  • Яким чином ще можна отримувати інформацію?

Учень 1. Коли ми спілкуємося з друзями, читаємо книжки, дивимося телевізор, слухаємо радіо, ми отримуємо певну інформацію.

Учень 2. Чи знаєте ви, яку інформацію про погоду можна отримати від тварин?

Ластівки низько літають – дощ обіцяють.

Чайка сіла на воду – чекай доброї погоди.

Павук щосили плете павутиння – на суху погоду.

  • Отже цей процес називають отриманням інформації. Прикріпляємо на дошку назву цього процесу -  слово Отримання).  Цей крок ми відзначимо появою зірки на зоряному небі.

 

 

  1. Передавання інформації

Діяльність людини пов’язана із передаванням інформації. Люди спілкуються між собою, передають один одному прохання, накази, звіти про виконану роботу. У передаванні інформації завжди беруть участь дві сторони, той, хто передає інформацю (джерело інформації), і той, хто її отримує (приймач інформації).

Джерелом інформації можуть бути будь-які об’єкти: люди, тварини, книжки, різні пристрої. Приймачі інформації – це ті об’єкти, які сприймають дану інформацію. Наведіть власні приклади приймачів інформації.

Учень 1. Для передачі інформації древні люди били в барабани, використовували дим багать, ручних голубів. Пізні­ше, людина змогла передавати інформацію за допомогою усної розповіді.

Учень 2. Передавати інформацію можуть не тільки люди, а й тварини та рослини. Своїм гавкотом собака-пастух може попередити господаря про те, що на отару хоче напасти вовк. Бджоли передають одна одній рухами тіла «в танці», у який бік треба летіти по мед.

Учень 3. А в Індії росте дивна рослина – «сором’язлива мімоза». Вона незвичайна тим, що згортає листя, щойно перші краплі дощу падають на рослину.

А тепер спробуйте відгадати передану інформацію.

  • Політ пташки;
  • Дзвоник на урок;
  • Бажання відповісти на запитання вчителя;
  • Клич на допомогу.

Передавати інформацію можна не лише словами або звуками, а й за допомогою малюнків, жестів, різних предметів. (Прикріпляємо назву процесу – Передавання).

На небі засяяла наступна зірка.

  1. Збереження інформації

Вчитель пропонує дітям запам’ятати предмети в заданій послідовності. Потім діти повинні пригадати назви предметів. Перевіряємо послідовність предметів.

Запитання до учнів.

  • Чи припустилися ви помилок? Чому?
  • Запишіть у клітинки першу букву кожного слова, що відповідає малюнкам.

Отримали слово ПАМ’ЯТЬ.

  • Що ви робили з інформацією?
  • Отже отриману інформацію можна запам’ятати або записати у зошиті. Цей процес називають зберіганням інформації.
  • Для збереження різноманітної інформації людина вигадала різні предмети. Назвіть предмети призначені для збереження інформаці.

 

 

 

 

 

На схемі прикріплюємо процес ЗБЕРІГАННЯ. А на небі з’являється зірка.

 

  1. Опрацювання інформації.

 Робота в групах «Збери ракету». Для польоту нам потрібна ракета. Візьміть з конверта фігури. Що це за фігури?  Вам потрібно зібрати з них ракету.

Ви отримали інформацію у вигляді фігур. Але діяльність людини пов’язана не лише з отриманням інформації. Що ви робили з отриманою інформацією? Ви обмірковували її. Можна сказати, що ви обробляли інформацію, В результаті чого перетворили геометричні фігури на нову інформацію – ракету. Цей процес називають опрацюванням інформації. Приклади: розв’язування задачі, розгадування ребусів, розфарбування малюнка, переклад тексту.Ось і остання зірка засяяла.

V. Фізкультхвилинка.

VІ. Практична робота на комп’ютері.

Ну а зараз  вирушаємо на космодром, де космічні кораблі стартують у космос. Ви самостійно будете керувати злетом ракет у космос. Перед стартом ракет  уважно вислухайте останні настанови. Сьогодні ви працюєте із завданням Розмальовка.  Зафарбувати відповідним кольором фрагменти зображення.

VІІ. Релаксація

  1. Заплющіть очі. Нашу планету Земля сповиває тиха ніч… На небі спалахують чарівні зірочки – більші та менші, що мерехтять золотом і сріблом. Уявіть себе зірочками. Замерехтіли наші зірочки – покліпайте очима. Зірочки засіяли промінчиками – підніміть руки вгору. Ось так яскраво сяють наші зірки.
  2.  Подивилися далеко вперед, може, там летить космічний корабель, а потім на свого носика - 5 разів
  3. Закрили очі, розслабили м'язи, порахували до п’яти відкрили очі.

Увага, космодром закривається. Всі повернулися на свої місця.

ІХ.   Підсумок  уроку.

 

Гра «Продовж речення»

 

Я … інформацію, коли розв’язую задачу.

Я … інформацію, коли слухаю вчителя.

Я … інформацію, коли записую в зошит.

 

Мандруючи Космосом, ми багато дізналися. Подивіться, яке гарне небо, скільки зірок на нашому шляху. Наша космічна подорож підходить до завершення

Молодці! Ви не тільки пройшли всі випробування й за­раховані у загін юних космонавтів, але й отримали найцінніший скарб у світі. Який - відгадайте, розставте числа по порядку.

А       Я Н Н Н З

   3        6  2  5  4 1

VIІІ. Домашнє завдання.  Протягом тижня поспостерігайте, чи всі 5 органів сприйняття (вуха, очі, ніс, шкіра, язик) отримують інформацію та яка це була інформація.

 

 

 

Бібліографія

1. Медіаосвіта та медіаграмотність: підручник/ Ред.-упор. В.Ф.Іванов, О.В.Волошенюк; За науковою редакцією В.В. Різуна. – Київ: Центр вільної преси, 2012. – 352 с.

 2. Медіакультура та медіаосвіта учнів ЗОШ: візуальна медіа культура/ Наталія Череповська. – К. Шк. світ, 2010. – 128 с. – (Бібліотека «Шкільного світу»).

3. Медіаосвіта та медіаграмотність: Короткий огляд/ Іванов В., Волошенюк О., Кульчинська Л., Іванова Т., Мірошниченко Ю. – 2–ге вид.,– К.: АУП, 2012. – 58 с.

4.  Навчальна програма для початкової школи загальнсвітніх навчальних закладів 1-ий рік вивчення  «Я у медіапросторі»; - Дніпро 2016. – Іванова І.Б., Кожанова А.Ю.

5. Навчальна програма «Медіаграмотність у запитаннях та відповідях»; - Київ 2014. - Ліпостанський В.В., Даниленко В.І., Мележик В.П., Іванова Т.В., Волошенюк О.В., Іванов В.Ф.

6. Навчальна програма «Сходинки до медіаграмотності»; Київ 2014. - Ліпостанський В.В., Даниленко В.І., Мележик В.П., Іванова Т.В., Волошенюк О.В., Іванов В.Ф.  

7. Гейкіна Наталя, вчитель поч..класів. Виступ. – http://www.medialiteracy.org.ua/ - електронний ресурс.

 

 

 

 

docx
Додано
18 листопада 2018
Переглядів
3753
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку