Музика програмна та непрограмна. В цьому уроці ви ознайомитесь з поняттями «програмна музика» та «не програмна музика» на прикладах творів О Бородіна, Л. ван Бетховен та Т. Альбіноні. Познайомитесь з симфонічною музикою цих композиторів. Також будемо порівнювати характер музичного та образотворчого творів.
Конспект уроку музичного мистецтва в 5 класі
Тема уроку: Музика програмна та непрограмна.
Тип уроку: урок поглиблення теми.
Мета: Поглибити знання з музичного мистецтва
Завдання
навчальні: ознайомити учнів з поняттями «програмна музика»та «не програмна музика» на прикладах творів О. Бородіна та Л. ван Бетховена та Т Альбіноні, героїчними образами музики, ознайомити учнів з симфонічною музикою у творчості композиторів.
розвивальні: розвивати вміння учнів розпізнавати програмний зміст за музикою у творі, надаати характеристику музичному образу програмного твору, розпізнавати на слух музичні інструменти. Розвивати вміння порівнювати характер музичного та образотворчого творів та знаходити спільні образи виразності.
виховні: формувати інтерес до героїчних образів програмних творів російської та зарубіжної музики, пісень українських композиторів.
Музичний матеріал: О. Бородіна Симфонія №2 «Богатирська» (Іч., експозиція); Л. ван Бетховен Симфонія №3 «Героїчна» (Іч., експозиція), Т. Альбіноні Адажіо соль-мінор для органа та струнних інструментів, пісня «Ми козаки» слова і музика М. Назарця, розспівка «Крокодили» Н. Май.
Наочне обладнання: схема уроку, портрети О. Бородіна, Л. ван Бетховена, Т. Альбіноні. Ілюстрації Й. Пінзель Скульптурна група «Святий Юрій Змієборець», В. Васнєцов «Богатирі», М. Чюрльоніс «Безтурботність».
Технічне обладнання: Програвач, диски, скрипка.
Хід уроку
ВСТУПНА ЧАСТИНА
2. Оголошення теми уроку. Мотивація учіння.
(На дошці – портрети композиторів та ілюстрації.
Написи: Тема уроку. Композитори та їхні твори).
Учитель: Сьогодні ми ознайомимось з поняттями «програмна музика» та «не програмна музика» на прикладах творів О Бородіна, Л. ван Бетховен та Т. Альбіноні. Познайомимось з симфонічною музикою цих композиторів. Також будемо порівнювати характер музичного та образотворчого творів.
Учитель: Скажіть, діти, що означає слово «сюжет»?
Учні: Ланцюг подій у творі, через які письменник розкриває зміст твору
Учитель: Так, правильно. Сьогодні ми з’ясуємо, яке значення для сприйняття та розуміння музичного твору має його назва.
ОСНОВНА ЧАСТИНА
ЗАСВОЄННЯ НОВИХ ЗНАНЬ
3. Бесіда та слухання музики.
Учитель: Іноді композитори дають назви своїм інструментальним творам, щоб якомога повніше донести до слухачів власні думки, почуття, переживання. Таку музику називають сюжетною або програмною. Програмна музика – це рід інструментальної музики, а також музичні твори, що мають словесну програму і розкривають втілений у ній зміст. Програмою може слугувати заголовок, який підказує слухачам, про що розповідається у творі. Програмна музика найбільшого розвитку набула в епоху Романтизму наприкінці XVIII початок XIX ст.
Сьогодні ми послухаємо деякі музичні твори.
Учитель: О. Бородін. Симфонія №2 «Богатирська» (І ч., експозиція).
Творчість видатного російського композитора Олександра Бородіна здебільшого пов’язана з народними сказаннями, розповідями про героїчні подвиги народу. Найвідоміші твори композитора – опера «Князь Ігор» та Друга симфонія – були присвячені історії рідного краю. У музиці О.Бородіна ніби оживають сторінки минулого, старовинні народні билини і видатні історичні постаті – славетний князь Ігор, билинний співець Боян, сміливі і могутні богатирі…
Недарма за Другою симфонією міцно закріпилася назва «Богатирська», яку їй дав відомий музикознавець В. Стасов. У першій частині симфонії зображено, за висловом композитора, «зібрання російських богатирів».
(Слухання музики)
Учитель: Який характер музики в цьому творі?
Учні: Мужній, суворий, сміливий.
Учитель: Так. Які музичні інструменти ви тут почули?
Учні: Скрипки, віолончель, контра бас, труби.
Учитель: Так, правильно.
Учитель: Л. ван Бетховен. Симфонія №3 «Героїчна» (Іч., експозиція).
Людвіг ван Бетхоен – німецький композитор, піоніст. Твір, фрагмент якого ми сьогодні слухатимемо, спочатку був написаний на честь Наполеона, його героїчної діяльності. Але пізніше композитор, розчарований політикою Наполеона, викреслив його ім’я з партитури симфонії, не змінивши при цьому жодної ноти. Отже, сьогодні ми слухаємо уривок симфонії №3 Л.ван Бетховена, яка має назву «Героїчна».
(Слухання музики)
Учитель: Ми прослухали дві симфонії, скажіть, чи схожі вони між собою?
Учні: Ні. Тому що, вони різні за характером.
Учитель: Чи відповідають назві творів музиці?
Учні: Так.
Учитель: Серед безліч інструментальних композицій є твори, які не мають художніх назв або літературних сюжетів. Їх відносять до не програмної музики. Не програмними творами називають: сонатами, симфоніями, прелюдіями тощо.
Непрограмна музика – це інструментальні твори, які не мають художніх назв літературних сюжетів. Напрограмна музика розвиває фантазію викликає різноманітні асоціації, пробуджує почуття.
Томазо Джовані Альбіноні – італійський композитор і скрипаль епохи Бароко. Автор близько 50 опер, 28 з яких були поставлені у Венеції. Про те нині переважно відомий завдяки інструментальній музиці, особливо концертами.
(Звучить Т Альбіноні Адажіо соль-мінор для органа та струнних інструментів.)
Учитель: Який настрій викликала ця музика?
Учні: Спокійний, мрійливий. Музика розслабляє.
Учитель: Які інструменти виконують основну мелодію твору?
Учні: Скрипки.
Учитель: А зараз ми розглянемо ілюстрації. (Демонструються ілюстрації: В.Васнєцов «Богатирі», Й.Пінзель. Скульптурна група «Святий Юрій Змієборець», ілюстрація М. Чюрльоніс « Безтурботність»). Визначте, будь ласка, до якого із прослуханих творів можна віднести кожну з ілюстрацій.
Учні: В.Васнєцов «Богатирі» до О. Бородіна Симфонія №2 «Богатирська» (Іч., експозиція). Й.Пінзель. Скульптурна група «Святий Юрій Змієборець» до . ван Бетховен Симфонія №3 «Героїчна» (Іч., експозиція). М. Чюрльоніс « Безтурботність» до Т. Альбіноні Адажіо соль-мінор для органа та струнних інструментів.
Учитель: Молодці.
6. Вокальне розспівування.
Учитель: Перед тим як ми будемо розучувати пісеньку гарненько розспіваємось. Розспівка «Крокодили» Н. Май.
А зелені крокодили
За морозивом ходили
А веселі бегемоти
Їх чекали у болоті.
7. Розучування пісні «Ми - козаки» М. Назарця.
Учитель: Тепер послухайте пісню «Ми - Козаки». По чому можна дізнатися, що мелодія набула героїчного мужнього характеру?
(Учитель виконує «Ми - козаки»).
Учні: Трубі та ритму.
Учитель: Так, правильно.
Робота над текстом.
Вчитель пояснює незрозумілі слова. Учні за учителем промовляють текст в ритмі пісні, виділяючи головний наголос у фразі.
Аналіз мелодії пісні
Учитель: Скільки фраз і мелодії?
Учні: Мелодія «Ми - козаки» має 4 фрази, які не подібні між собою.
Розучування мелодії.
Мелодія вивчається репродуктивним методом фразами. Рух мелодії кожної фрази учні показують рукою. В процесі розучування звертається увага на чистоту відтворення мелодії, плавність при виконанні.
8. Виконання пісні «Ми - козаки» із вистукуванням ритму
(Спочатку учні пригадують весь текст в ритмі, після чого учитель декілька разів повторює з учнями мелодію першого куплета, добиваючись чистоти інтонації, чіткої дикції)..
Ритмування.
Учитель:А зараз виконаємо ритмічний супровід до пісні:
1-й учень 2-й учень
4/ І І П І / П П І І / І І І І / П І П І //
Та-та, ті-ті, та / ті-ті-ті-ті, та, та Та, та, та, та, ті-ті, та, ті-ті, та
ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
9. Підсумки
Учитель: Яку музику називають програмною?
Учні: Програмна музика – рід інструментальної музики, що має словесну програму і розкриває втілений в ній зміст.
Учитель: Добре. Що може слугувати програмою інструментального твору?
Учні: Заголовок.
Учитель: Так. Що таке не програмна музика?
Учні: Непрограмна музика – це інструментальні твори, які не мають художніх назв літературних сюжетів.
Учитель: Які твори ми слухали сьогодні на уроці?
Учні: О. Бородіна Симфонія №2 «Богатирська» (Іч., експозиція); Л. ван Бетховен Симфонія №3 «Героїчна» (Іч., експозиція), Т. Альбіноні Адажіо соль-мінор для органа та струнних інструментів
10. Оцінювання.
11. Оголошення домашнього завдання.
Учитель: Намалювати ілюстрацію до одного з творів, які ми слухали на уроці.
1