1 липня о 18:00Вебінар: Дискусія та дебати в освітньому процесі

Конспект уроку з музичного мистецтва 5-го класу на тему "Програмна і непрограмна музика"

Про матеріал

Музика програмна та непрограмна. В цьому уроці ви ознайомитесь з поняттями «програмна музика» та «не програмна музика» на прикладах творів О Бородіна, Л. ван Бетховен та Т. Альбіноні. Познайомитесь з симфонічною музикою цих композиторів. Також будемо порівнювати характер музичного та образотворчого творів.

Перегляд файлу

Конспект уроку музичного мистецтва в 5 класі

 

Тема уроку: Музика програмна та непрограмна.

Тип уроку: урок поглиблення теми.

Мета: Поглибити знання з музичного мистецтва

Завдання

навчальні: ознайомити учнів з поняттями «програмна музика»та «не програмна музика» на прикладах творів О. Бородіна та Л. ван Бетховена та Т Альбіноні, героїчними образами музики, ознайомити учнів з симфонічною музикою у творчості композиторів.

розвивальні: розвивати вміння учнів розпізнавати програмний зміст за музикою у творі, надаати характеристику музичному образу програмного твору, розпізнавати на слух музичні інструменти. Розвивати вміння порівнювати  характер музичного та образотворчого творів та знаходити спільні образи виразності.

виховні:  формувати інтерес до героїчних образів програмних творів російської та зарубіжної музики, пісень українських композиторів.

Музичний матеріал: О. Бородіна Симфонія №2 «Богатирська» (Іч., експозиція); Л. ван Бетховен Симфонія №3 «Героїчна» (Іч., експозиція), Т. Альбіноні Адажіо соль-мінор для органа та струнних інструментів, пісня «Ми козаки» слова і музика М. Назарця, розспівка «Крокодили» Н. Май.

Наочне обладнання: схема уроку, портрети О. Бородіна, Л. ван Бетховена, Т. Альбіноні. Ілюстрації Й. Пінзель Скульптурна група «Святий Юрій Змієборець», В. Васнєцов «Богатирі»,  М. Чюрльоніс «Безтурботність».

Технічне обладнання: Програвач, диски, скрипка.

Хід уроку

ВСТУПНА ЧАСТИНА

  1. Організаційний момент. Вхід учнів до класу під музику М. Назарця. «Ми козаки».
  2. Музичне вітання:

муз вытмуз выт

 

2. Оголошення теми уроку. Мотивація учіння.

(На дошці – портрети композиторів та ілюстрації.

Написи: Тема уроку. Композитори та їхні твори).

Учитель: Сьогодні ми ознайомимось з поняттями «програмна музика» та «не програмна музика» на прикладах творів О Бородіна, Л. ван Бетховен та Т. Альбіноні. Познайомимось з симфонічною музикою цих композиторів. Також будемо порівнювати характер музичного та образотворчого творів.

Учитель: Скажіть, діти, що означає слово «сюжет»?

Учні: Ланцюг подій у творі, через які письменник розкриває зміст твору

Учитель: Так, правильно. Сьогодні ми зясуємо, яке значення для сприйняття та розуміння музичного твору має його назва.

ОСНОВНА ЧАСТИНА

ЗАСВОЄННЯ НОВИХ ЗНАНЬ

3. Бесіда та слухання музики.

Учитель: Іноді композитори дають назви своїм інструментальним творам, щоб якомога повніше донести до слухачів власні думки, почуття, переживання. Таку музику називають сюжетною або програмною. Програмна музика – це рід інструментальної музики, а також музичні твори, що мають словесну програму і розкривають втілений у ній зміст. Програмою може слугувати заголовок, який підказує слухачам, про що розповідається у творі. Програмна музика найбільшого розвитку набула в епоху Романтизму наприкінці XVIII початок XIX ст.

Сьогодні ми послухаємо деякі музичні твори.

Учитель: О. Бородін. Симфонія №2 «Богатирська»  (І ч., експозиція).

Творчість видатного російського композитора Олександра Бородіна здебільшого пов’язана з народними сказаннями, розповідями про героїчні подвиги народу. Найвідоміші твори композитора – опера «Князь Ігор» та Друга симфонія – були присвячені історії рідного краю. У музиці О.Бородіна ніби оживають сторінки минулого, старовинні народні билини і видатні історичні постаті – славетний князь Ігор, билинний співець Боян, сміливі і могутні богатирі…

Недарма за Другою симфонією міцно закріпилася назва «Богатирська», яку їй дав відомий музикознавець В. Стасов. У першій частині симфонії зображено, за висловом композитора, «зібрання російських богатирів». 

(Слухання музики)

Учитель: Який характер музики в цьому творі?

Учні: Мужній, суворий, сміливий.

Учитель: Так. Які музичні інструменти ви тут почули?

Учні: Скрипки, віолончель, контра бас, труби.

Учитель: Так, правильно.

 

Учитель: Л. ван Бетховен. Симфонія №3 «Героїчна» (Іч., експозиція).

Людвіг ван Бетхоен – німецький композитор, піоніст. Твір, фрагмент якого ми сьогодні слухатимемо, спочатку був написаний на честь Наполеона, його героїчної діяльності. Але пізніше композитор, розчарований політикою Наполеона, викреслив його ім’я з партитури симфонії, не змінивши при цьому жодної ноти. Отже, сьогодні ми слухаємо уривок  симфонії №3 Л.ван Бетховена, яка має назву «Героїчна».

(Слухання музики)

Учитель: Ми прослухали дві симфонії, скажіть, чи схожі вони між собою?

Учні: Ні. Тому що, вони різні за характером.

Учитель: Чи відповідають назві творів музиці?

Учні: Так.

Учитель: Серед безліч інструментальних композицій є твори, які не мають художніх назв або літературних сюжетів. Їх відносять до не програмної музики. Не програмними творами називають: сонатами, симфоніями, прелюдіями тощо.

Непрограмна музика – це інструментальні твори, які не мають художніх назв літературних сюжетів. Напрограмна музика розвиває фантазію викликає різноманітні асоціації, пробуджує почуття. 

Томазо Джовані Альбіноні – італійський композитор і скрипаль епохи Бароко. Автор близько  50 опер, 28 з яких були поставлені у Венеції. Про те нині переважно відомий завдяки інструментальній музиці, особливо концертами.

(Звучить Т Альбіноні Адажіо соль-мінор для органа та струнних інструментів.)

Учитель: Який настрій викликала ця музика?

Учні: Спокійний, мрійливий. Музика розслабляє.

Учитель: Які інструменти виконують основну мелодію твору?

Учні: Скрипки.

Учитель: А зараз ми розглянемо ілюстрації. (Демонструються ілюстрації: В.Васнєцов «Богатирі», Й.Пінзель. Скульптурна група «Святий Юрій Змієборець»,  ілюстрація М. Чюрльоніс « Безтурботність»).  Визначте, будь ласка, до якого із прослуханих творів можна віднести кожну з ілюстрацій.

Учні: В.Васнєцов «Богатирі» до О. Бородіна Симфонія №2 «Богатирська» (Іч., експозиція). Й.Пінзель. Скульптурна група «Святий Юрій Змієборець» до . ван Бетховен Симфонія №3 «Героїчна» (Іч., експозиція). М. Чюрльоніс « Безтурботність» до Т. Альбіноні Адажіо соль-мінор для органа та струнних інструментів.

Учитель: Молодці.

6. Вокальне розспівування.

Учитель: Перед тим як ми будемо розучувати пісеньку гарненько розспіваємось. Розспівка «Крокодили» Н. Май.

 

А зелені крокодили

За морозивом ходили

А веселі бегемоти

Їх чекали у болоті.

 

7. Розучування пісні «Ми - козаки» М. Назарця.

Учитель: Тепер послухайте пісню «Ми - Козаки». По чому можна дізнатися, що мелодія набула героїчного мужнього характеру?

(Учитель виконує «Ми - козаки»).

Учні: Трубі та ритму.

Учитель: Так, правильно.

Робота над текстом.

Вчитель пояснює незрозумілі слова. Учні за учителем промовляють текст в ритмі пісні, виділяючи головний наголос у фразі.

Аналіз мелодії пісні

Учитель: Скільки фраз і мелодії?

Учні: Мелодія «Ми - козаки» має 4 фрази, які не подібні між собою.

Розучування мелодії.

Мелодія вивчається репродуктивним методом фразами. Рух мелодії кожної фрази учні показують рукою. В процесі розучування звертається увага на чистоту відтворення мелодії, плавність при виконанні.

8. Виконання пісні «Ми - козаки» із вистукуванням ритму

(Спочатку учні пригадують весь текст в ритмі, після чого учитель декілька разів повторює з учнями мелодію першого куплета, добиваючись чистоти інтонації, чіткої дикції)..

Ритмування.

Учитель:А зараз  виконаємо ритмічний супровід до пісні:

1-й учень                                                                    2-й учень

4/ І   І   П   І / П   П   І   І /                        І   І   І   І /  П   І  П  І //

     Та-та,  ті-ті, та /  ті-ті-ті-ті, та, та                                       Та, та, та, та,     ті-ті, та, ті-ті, та

ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

9. Підсумки

Учитель: Яку музику називають програмною?

Учні: Програмна музика – рід інструментальної музики, що має словесну програму і розкриває втілений в ній зміст.

Учитель: Добре. Що може слугувати програмою інструментального твору?

Учні: Заголовок.

Учитель: Так. Що таке не програмна музика?

Учні: Непрограмна музика це інструментальні твори, які не мають художніх назв літературних сюжетів.

Учитель: Які твори ми слухали сьогодні на уроці?

Учні: О. Бородіна Симфонія №2 «Богатирська» (Іч., експозиція); Л. ван Бетховен Симфонія №3 «Героїчна» (Іч., експозиція), Т. Альбіноні Адажіо соль-мінор для органа та струнних інструментів

10. Оцінювання.

11. Оголошення домашнього завдання.

Учитель: Намалювати ілюстрацію до одного з творів, які ми слухали на уроці.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картинки по запросу О. бородин портрет

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картинки по запросу бетховен портрет

 

 

 

Картинки по запросу альбіноні портрет

 

 

1

 

docx
Додав(-ла)
Kokora Mariya
Додано
28 лютого 2018
Переглядів
8333
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку