Конспект уроку з музичного мистецтва для 2-го класу на тему "Мелодія — це музики душа"

Про матеріал

розвивати в учнів музично-художнє мислення, уяву, ритмічні навички;виховувати; виховувати художній смак, інтерес до класичної музики поглиблювати уявлення учнів про мову музики

Перегляд файлу

Конспект уроку музичного мистецтва в 2 класі

 

Тема уроку:  Мелодія — це музики душа.

Тип уроку: комбінований.

Мета: : поглиблювати уявлення учнів про мову музики

Завдання

навчальні: дати визначення поняття «мелодія», «акомпанемент»; визначити важливість цього елемента музики для розвитку музичного мистецтва;

розвивальні: розвивати в учнів музично-художнє мислення, уяву, ритмічні навички;виховувати;

виховні: художній смак, інтерес до класичної музики.

Музичний матеріал:  А. Рубінштейн «Мелодія»; В. Верменич «Перша втрата»; С. Майкапар «Роздуми»; В. Верменич «Вишиванка».

Наочне обладнання: схема уроку, нотна хрестоматія; ілюстрації до музичних творів; портрети А. Рубінштейна, П. Чайковського; заготовки рушничків із паперу.

Технічне обладнання: ТЗН; музичний інструмент.

Хід уроку

ВСТУПНА ЧАСТИНА

1.Організаційний момент. Вхід учнів до класу під музику українська народна пісня

«Ой минула вже зима»

 

2.Музичне вітання:

муз вытмуз выт

 

3. Оголошення теми уроку. Актуалізація знань (повторення вивченого матеріалу). Мотивація учіння.

(На дошці – портрети композиторів, ілюстрація до музичний творів,написи словник ліричної музики ).

Учитель:  Ми з нетерпінням очікуємо настання весни. Створімо для себе весняний настрій та заспіваймо пісню, що вивчили на попередньому уроці.

В душі всі струни натягнулись,

У серці клавіші заграли.

Ми з вами струнко підтягнулись

 І дуже дзвінко заспівали!

(Виконання української народної пісні «Ой минула вже зима».)

ОСНОВНА ЧАСТИНА

4. Бесіда

Учитель: Чи подобається вам пісня, що ми виконували?

Учні: Так.

Учитель: Чи наспівували ви її вдома?

Учні: Так.

Учитель: Без якого елемента музичної мови не існувало б цієї пісні та й будь-якої взагалі?

Відповісти на це запитання допоможуть загадка.

 

 

Загадка

Вона ллється мов струмочок

Мила, лагідна, ласкава,

Поміж квітів і дерев.

З звуків складена ясних,

Розповісти все нам хоче,

В музиці важлива дама,

Де була вже й де тепер.

Перед нею кожен стих.

Учні: Мелодія

Учитель: Мелодія — це одноголосна музична думка. Вона може передавати різні настрої, почуття, образи. У перекладі з грецької мелодія означає «спів пі­сні», «наспів».

5. Розспівка.

Учитель: Намалюймо (учні — в зошитах, учитель — на дошці) дві лінії: одну пряму, а другу — хвилясту.

О  ________________________________________________________________________

А

Ведучи пальцем по лінії «О», заспіваймо цей звук. Він вийшов рівним і більш схожим на гул.

Зараз заспіваймо звук, ведучи його лінією «А». Помітили, що голос то підвищується, то знижується? Прислухайтесь, як змінюється висота звука.

Мелодія — це і є послідовність звуків різної висоти, тривалості та сили. Висоту звука визначають за розміщенням ноти на нотному стані: чим вищий звук, тим вище записано ноту.

Учитель:  Розгляньте схему та покажіть рукою рух мелодії: угору, униз, хвилеподібно чи на одній висоті.

 

 

 

 

 

 

 

Проспівайте поспівку відповідно до руху мелодії, обережно підіймаючись вгору та спускаючись униз.

(Виконання поспівки)

6. Слухання музики.

Учитель: Мелодія — це дуже важливий елемент музики. Вона визначає характер музичного твору. Мелодія є важливою не тільки у вокальних творах, а й у інструментальних.

Учитель: Чим різняться вокальна та інструментальна музика?

Учні: Інструментальна музика виконується на інструментах. Вокальна голосом.

Учитель: Сьогодні ми ознайомимося з музикою видатного російського композитора Антона Григоровича Рубінштейна. Цей композитор увійшов в історію російської музичної культури як засновник першої в країні консерваторії (вищий навчальний музичний заклад). Він став її директором і професором. Одним із перших учнів Антона Григоровича був П. І. Чайковський. Пропоную прослухати п’єсу А. Рубінштейна.

Учитель: Поміркуйте й скажіть, яку назву ви б їй дали.

                                                   (Звучить п’єса А. Рубінштейна «Мелодія»).

(Діти відповідають)

Учитель: Схарактеризуйте цей твір, користуючись словником ліричної музики.

 

Плавна

Гнучка

Протяжна

Наспівна

Мелодійна

Пронизлива

Співуча

Лагідна

Чуттєва

Душевна

Ніжна

Задумлива

Мрійлива

Широка

 

Учитель: Як ви гадаєте, яку назву дав композитор цій п’єсі?

(Діти відповідють)

Учитель: Інколи мелодія навіть сама може дати назву твору. Ця п’єса дуже мелодійна. Щоб підкреслити саме цю особливість, А. Рубінштейн дав їй назву «Мелодія».

Чи згодні ви з думкою композитора?

Учні: Так.

Гра «Диригент»

Учитель:  Візьміть до рук диригентські палички та передайте за допомогою рухів широту та наспівність твору. Не забувайте показати музикантам напрям руху мелодії, силу звучання та характер музики!

(Повторне слухання твору (А. Рубінштейн «Мелодія») з пластичним інтонуванням).

7.Вокально-хороваробота

Учитель: Прослухаймо ще одну красиву пісню!Перекажіть, про що вона та яким є її характер.

(Слухання пісні В. Верменича «Вишиванка».)

Учитель: Якою є ця пісня?

Учні: Лагідною, співучою, душевна, ніжна.

Учитель: Про що вона нам розповідає?

Учні: Про вишитий рушничок для мами.

Учитель: Чи могли б ми заспівати цю пісню, якби в ній зовсім не було мелодії?

Учні: Ні.

Учитель: Отже, мелодія є невід’ємною складовою будь-якої пісні.

Розучування пісні В. Верменича «Вишиванка».

Учитель: Чи пробували ви коли-небудь вишивати? Візьмемо уявні голочки та спробуймо супроводжувати пісню «вишиванням». Голочка рухається плавно, ниточка обережно тягнеться за голочкою. Так слід і співати — протяжно та спокійно.

Виразне виконання пісні.

Учитель: Погляньте на ілюстрацію чудових орнаментів вишитих рушників. Кожен рушник — це неповторна історія, давня традиція. З яким музичним поняттям ми порівнювали орнамент?

Учні: Ласкаве Сонце.

8.Слухання музики

Учитель:  Мелодія — це дуже важливий елемент музики. Вона визначає характер музичного твору та дарує нам насолоду. Якщо мелодія відсутня, може статися прикра пригода, як в оповіданні Віталія Біанкі «Музична канарка». (Читає оповідання.)

«Музична канарка».

Була у моєї бабусі канарка. Бабуся її дуже берегла, адже канарка була тоненька, ніжна — уся жовтенька,— і співала чудово. Ця канарка також музику обожнювала, але лише гарну. Бабуся їй завжди найкращі свої платівки ставила, різні концерти.

Якось бабуся пішла з дому, а я запросив до себе хлопців. Надворі дощило, нам було нудно, і ми вирішили влаштувати оркестр.

Я взяв гребінець і тонкий папір, зробив собі губну гармошку. А хлопці — один собі склянку поставив — ложечкою стукати; інший — перевернуте порожнє відро — замість барабана; у третього тріскачка дерев’яна була. І почали ми грати відому пісеньку: «Мы едем, едем, едем в далёкие края!».

І нібито у нас усе складалося, почало навіть щось виходити,— раптом входить бабуся. Увійшла бабуся, посміхнулася на нашу музику. Потім поглянула на клітку та як сплесне руками:

— Ой, що ви накоїли! Ви мою канарку вбили!

А ми до її клітки навіть не наближалися.

Поглянули — справді канарка лежить на піску, очі заплющені й ніжки догори.

Бабуся відразу всіх хлопців парасолькою вигнала і кинулася свою канарку серцевими краплями рятувати.

Урятувала-таки.

Бабуся трошки заспокоїлася й промовила:

— Дурні ви! Хіба можна при ній такий огидний шум улаштовувати! Адже вона має надто ніжний слух. Вона не може витерпіти ваших тріскачок, відер і губних гармошок. Це дуже музична пташка-співачка,вона знепритомніла від вашої жахливої гри.

Учитель: Чому ж канарка знепритомніла?

Учні: Канарка мала дуже ніжний слух немогла вітерпіти тріскачок, відер і губних гармошок. Це дуже музична пташка-співачка,вона знепритомніла від жахливої гри.

Учитель: Отже, мелодія є важливою не тільки у вокальних творах, але й у інструментальних.

Учитель: Дуже часто мелодія звучить у супроводі, як і в прослуханих п’єсах. А музичний супровід має назву — акомпанемент (з французької — «супровід»).

ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

9. Підсумки

Учитель:Що таке мелодія?

Учні:Мелодія — це дуже важливий елемент музики. Вона може передавати різні настрої, почуття, образи.

Учитель: Наскільки вона є важливою в музиці?

Учні: :  Мелодія — це дуже важливий елемент музики. Вона визначає характер музичного твору та дарує нам насолоду. Якщо мелодія відсутня, може статися прикра пригода, як в оповіданні Віталія Біанкі «Музична канарка»

10. Оцінювання.

11. Оголошення домашнього завдання.

Учні виходять із класу під музичний супровід (А. Рубінштейн «Мелодія»).

 


Картинки по запросу А. Рубінштейна

Рубінштейн Антон Григорович

Картинки по запросу П. Чайковського

 

Чайковський Петро Ілліч

 

docx
Додав(-ла)
Kokora Mariya
Додано
9 квітня 2018
Переглядів
8793
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку