Конспект уроку з музичного мистецтва для 5 класу на тему: "Музика і мистецтво слова"

Про матеріал

Визначити засоби музичної виразності образу Тараса та Остапа, проаналізувати пісню та виконати її, художньо виконувати патріотичні пісні, розгадувати тести.

Виховувати почуття любові до рідного краю, народної пісні. у музиці та літературі ; уточнити ключові поняття : опера, арія, повість, портрет;сприяти становленню національної свідомості особистості.

Перегляд файлу

1

 

 

 

Музика і мистецтво слова

 

       

 

Підготувала і провела

вчитель музичного мистецтва

Чижиківської ЗОШ І-ІІІ ст.

Моспан Л.З.

 

 

Урок №5  5 – клас         

 

Слухання музики.  М. Лисенко. Увертюра до опери «Тарас Бульба»

Спів.                    Укаїнська народна пісня «Засвіт встали козаченьки»

   Музично – дидактичні ігри.

   

 Мета   уроку

Учні  повинні  знати:  про творчий шлях М. Лисенка,  поняття: опера, увертюра, повість, арія,  про мужність і патріотизм Тараса Бульби.

Учні повинні вміти: визначити засоби музичної виразності образу Тараса та Остапа, проаналізувати  пісню  та виконати  її, художньо виконувати патріотичні пісні, розгадувати тести.

Завдання вчителя.

Навчаючі:  прищеплювати інтерес і любов до хорового співу, домагатися чистоти інтонування.

 Розвиваючі: розвивати  вміння аналізувати твір за його формою та засобами виразності, навички нотного письма, рочуття ритму, музичний слух.

Виховуючі: виховувати почуття любові до рідного краю, народної пісні.

у   музиці та  літературі ; уточнити  ключові  поняття : опера, арія, повість, портрет;сприяти  становленню  національної  свідомості  особистості.

 

Обладнання: портрети  М. Лисенка, М. Гоголя,  ілюстрації  до  повісті  „ Тарас  Бульба” , тести, кросворд ,аудіодиски, магнітофон, баян, аудіокасети, книжки «Музичне мистецтво» 5 – клас, таблиці.

   

Тип   уроку:  інтегрований урок. Міжпредметні зв’язки: музика, література, народознавство.                                         

 

 

Структура  уроку.

 

Назва етапу   

Трива-лість

Зміст етапу

Засоби навчання

1

Організаційний момент

2 хв

Вхід до класу.

Музичне вітання

Магнітофон, диск, баян.

2

Аргументація теми уроку

3 хв

Повідомлення теми і мети уроку.

Запис на дошці, ілюстрації.

3

Актуалізація знань

10 хв

Ознайомлення з життям і твор-чістю М.Лисенка,  М.Горького. Зміст опери «Тарас Бульба»

Портрети М.Лисенка, М.Горького.

4

Розкриття теми уроку

10 хв

Слухання увертюри до опери «Тарас Бульба»,визначення характеру музичних тем. Музично дидактична гра «Диригування»

Магнітофон,

диски,

таблиці.

5

Вокально – хорова робота

8 хв

Розучування пісні «Засвіт встали козаченьки» Гра «Живий рояль»

Підручники,

баян.

6

Розвиток творчих навиків

6 хв

Ритмічна вправа .

Гра «Телевізор», гра «Імпровізуємо супровід»

 

Брязкальця,

шумові інструменти,

маракаси

7

Закріплення знань

3 хв

Розгадування кросворду

Роздаткові карточки.

8

Заключна частина

3 хв

Підбиття підсумків уроку

Оцінювання. Домашнє завдання

Музичне прощання

Вихід із класу

 

Запи на дошці,магнітофон

аудіодиски

Хід       уроку

 

І. Організаційний  момент (2хв)

Учні заходять до класу в супроводі звучання увертюри  з опери «Тарас Бульба» М.Лисенка.

 

 Музичне  вітання

 

ІІ. Аргументація   теми  уроку (3хв)

 

 (Слухання  увертюри  до  опери  М. Лисенка  „ Тарас Бульба”)

    Учитель.  Ви  тільки  що  прослухали  найкращий  зразок  вітчизняної  симфонічної  музики.  Вона  концентрує  в  собі  ідейно – образний  зміст  всього  твору.  Характер  музики  глибоко  драматичний.

Відкривається увертюра темою закличного характеру. Вона широкорозспівна. Мелодія  її  ллється,  як  повноводний  потік  могутньої  ріки.  Зміст  увертюри  випливає  з  характеру  музичних  тем – це  заклик,  боротьба  і  перемога.

 

ІІІ. Актуалізація знань (10хв)

 

Учитель. Прошу пригадати і  коротко  розказати  про  М.  Лисенка.

 

Подивіться  уважно  на  малюнок . У  цій  грі  зашифровано  назви  опер. Читайте зверху за рухом годинникової стрілки, пропускаючи щоразу однакову кількість кружечків з літерами і ви прочитаєте назви опер.

(З книжки Г, Б, Букреєва „Цікава музика” ст.39)

(„Різдвяна  ніч”. „Тарас  Бульба”, „Утоплена”,  „Наталка  Полтавка”,  „Ноктюрн”,  „Енеїда”).             

 

Учитель. Дайте  визначення  поняттю  „ опера”.

 ( Синтетичний  твір , що  поєднує  музику, літературу  та  образотворче  мистецтво).

 

Учитель. Діти, прошу дати  визначення  увертюри.

 (Увертюра – оркестровий вступ до опери чи драми, у якому коротко викладено головні думки твору.)

    Учитель. Як ви розумієте оркестрова музика?

 (Оркестрова музика виконується оркестром).

   Учитель. Сьогодні оркестром називають колектив музикантів – інструменталістів, обєднаних для спільного виконання різних за характером музичних творів. Оркестри бувають симфонічні, струнні, естрадні,джазові і т.д..

Робота з підручником «Музичне мистецтво» О.Волошина, О.Мільченко.

      Учитель. На сьогодні опера – це найскладніший музичний жанр, в якому поєднуються поряд із музикою та літературою елементи хореографії, театрального й образотворчого мистецтва.

 Літературною основою опери (музично – драматичного твору сценічної дії, в якому співають) є лібретолітературний текст опери. (лібрето як «посередник» між літературним твором і оперою. Лібрето містить слова для співу, в ньому закладено послідовність і розвиток подій сюжету, характеристики дійових осіб. Лібрето визначає головну тему й зміст опери:

  Літературний твір – Лібрето - Опера

Учитель. Який  літературний  твір  надихнув  композитора  на  написання  опери?

(Опера Миколи Лисенка «Тарас Бульба» написана за твором Миколи Гоголя).

      Учитель. Микола Васильович теж народився на Полтавщині, як і Лисенко, тільки в іншому селі – Сорочинцях.

 Жив Гоголь і працював у Петербурзі. Тоді це була столиця Росії, розмовляли там російською мовою, і Гоголь почав писати свої твори цією мовою.

 У своїх творах він змальовував українські села, наші обряди. Гоголь дуже реалістично і рельєфно передає український колорит.

Учитель. Уточніть  поняття  „ повість” ?

( Прозовий  твір , в  якому  йдеться  про  багато  подій  із  життя  головних  героїв).

Учитель. Хто  є  героями  повісті ?

( Тарас  Бульба , його  сини , українські  козаки).

Учитель. Хто ж такий Тарас Бульба?

(Козацький полковник. Коли на Україну напали ляхи, він пішов на Січ разом із синами Остапом і Андрієм).

Учитель. Тема  боротьби  українського  народу  за  волю, за  право  на існування  здавна  хвилювала  митців. Народна  творчість , література , музика , образотворче  мистецтво  багаті  на  яскраві  образи  захисників  Вітчизни.

 Запишіть  з  дошки  тему  та  епіграф  уроку. „ Життя коротке , мистецтво  вічне”, - стверджував  стародавній  лікар  Гіппократ. І справді , давно  закінчилося  життя  й  Гоголя , й  Лисенка , а  ми  щоразу , читаючи  повість , слухаючи  оперу, зустрічаємося  з  їхніми  героями.

Зміст  опери.

1 дія

У  Києві  на  майдані  перед  Братським  монастирем  співає кобзар   В  його  піснях  йдеться  про  важке  становище  українського  народу, про  утиски  польської  шляхти,  звучить  заклик  до  боротьби . Коли зявляються польські комісари, люди обороняють народного співця. У цій сутичці виділяється Остап.

2 дія.

Сини запорожця Тараса Бульби Остап і Андрій повертаються додому після закінчення Київської академії. Під впливом батька брати вирішують їхати на Запоріжжя.

3 дія.

На Запорізькій Січі відбуваються вибори отамана. Завдяки Тарасові Бульбі запорожці обирають чесного відважного кошового. Під його проводом козаки вирішують йти в похід на місто Дубно, щоб захистити простий український люд від знущань польських магнатів.

 

4 дія.

У ніч, коли козачий обоз стоїть під Дубном, син Тараса Андрій зраджує своє військо і переходить у ворожий табір. Він робить це тому, що в обкладеному козаками місті  є його кохана дівчина – Марильця, дочка польського воєводи.

5 дія.

Тим часом Тарас Бульба на козацькій раді закликає всіх до виконання свого священного обовязку – захисту батьківщини. Дізнавшись про зраду сина, Тарас глибоко тужить. У нього остаточно визріває думка – скарати зрадника власною рукою, і він убиває сина. Остап прощається з тілом брата і йде у бій. Козаки штурмують мури міста Дубно.

 

ІV. Розкриття  теми  уроку (10хв)

 

Учитель.   Готуючись  до  уроку , ви  провели  дослідження.  Імена  яких  героїв  береже  народна  память ?

  • Марусі  Богуславки  в  Думі  про  Марусю  Богуславку”.
  • Козака  Голоти  в  одноіменній  думі.
  • Морозенка  в  „ Пісні  про  Морозенка”.
  • Івана  Богуна , Богдана  Хмельницького  в  пісні  „ Чи  не  той  то  хміль”.

Учитель. Справді, в народних піснях та думах навіки залишилися імена сміливих та гордих  людей.  Їх,  рідних,  дорогих,  виглядали  матері  й  кохані  з  далеких  походів.

- Послухаємо інтродукцію до опери. Вона складається з кількох епізодів, що побудовані на основних темах опери. Зверніть увагу на оркестрову музику.

Музично – дидактична гра «Диригування»

Учитель. За допомогою таблиці визначимо, який характер музичних тем, що звучать в увертюрі.

 

 

Характер музичних тем

Бадьорий;

бурхливий;

жартівливий;

радісний;

яскравий;

запальний

Спокійний;

ніжний;

безтурботний;

легкий;

ласкавий;

загадковий

Хвилюючий;

героїчний;

бурхливий;

збуджений;

мужній;

урочистий

Сумний;

трагічний;

пригнічений;

траурний;

збентежений;

жалібний

 

- Чи є знайомою мелодія, що прозвучала, розвиваючись, в інтродукції?

(Так, це мелодія пісні «Засвіт встали козаченьки»).

Учитель. А  яким, на  вашу  думку, є  музичний  образ  увертюри  Лисенка?

  • Головне  в  увертюрі – образ  боротьби  за  волю.  
  •  Образ  перемоги.

Учитель. Що  за  пісня  стала  символом  перемоги  і  який  її  розвиток?

  •  Символом  перемоги  стала  українська  народна  пісня 

« Засвіт встали  козаченьки»

Учитель. За переказами пісню «Засвіт встали козаченьки» склала славетна українська піснярка Маруся Чурай. За легендою вона народилася у Полтаві, у 1625 році.  Як і більшість народних творів, пісня «Засвіт встали козаченьки»  має кілька варіантів. Створена як лірична, розспівна, вона так полюбилася козакам, що поступово перетворилася на маршову, похідну пісню.

 Запам’ятайте : ця пісня стала дуже популярною спочатку серед козаків, потім узагалі серед українського народу.

 

V. Вокально – хорова  робота (8хв)

 

Учитель. Перед  вами  вправа запис пісні, прошу проаналізувати її.

 

 

1.Про що ми співаємо у пісні?

2. Якого вона характеру?

3. Виконання  1 – куплету,разом з вчителем .

4.Проведення гри «живий рояль»

5.Пояснення значення слів та словосполучень «туга», «заграв мій кінь».

6.Робота над чистотою інтонування, динамічними відтінками.

7.Виконання пісні в характері.

 

VІ.  Розвиток творчих навиків (6хв)

Учитель. Діти, подивіться уважно на дошку, що ви там бачите?

  • Прошу виконати цю ритмічну вправу.
  • Гра «Телевізор»

Музично – дидактична гра «Імпровізуємо супровід»

Супроводжується спів пісні «Засвіт встали козаченьки».

(Імпровізування: 1- брязкальця, 2- саморобні шумові інструменти, 3 - маракаси).

 

VІІ. Закріплення знань (3 хв).

 Розгадування кросворду.

 

 

 

VІІІ. Заключна частина (3 хв).

  1. Підбиття підсумків уроку.

Учитель. Що нового ми сьогодні дізналися?

  • Над чим працювали?

 

  1. Оцінювання відповідей учнів.

Учитель. Чи цікаво вам було на уроці?

Мені дуже сподобалося з вами працювати.

 

  1. Домашнє завдання.

Розкажіть вдома про М.Лисенка та про його оперу «Тарас Бульба».

 

  1. Музичне прощання.

 

  1. Вихід із класу під звучання Української народної пісні «Засвіт встали козаченьки».

 

Вступ

 

Сухомлинський писав, що саме від педагога залежить, чим саме стане серце дитини – «ніжною квіткою чи засушеною корою». Він наголошував, що робота вчителя – це творчість, а не буденне заштовхування знань у дітей.

Сучасний урок суттєво відрізняється від своїх попередників. У його основі лежить такий підхід до навчання, який зорієнтований на розвиток особистості кожного учня, розвиток його здібностей і можливостей.

 Сучасні кооперативні, інтерактивні, мультимедійні, інформаційні технології навчання, що почали швидко поширюватися в Україні, є не лише однією з демократичних форм навчання, але й засобом мотивації учнів до активної діяльності на уроці. Вміле використання таких технологій дає можливість вчителеві ефективно використати особистісний потенціал кожного учня, планувати та досягти результатів, перетворити урок на співтворчість та подарувати учням відчуття власного зростання.

Сутність інноваційних технологій полягає в тому, що навчальний процес проходить за умов постійної активної взаємодії всіх учнів. Це співнавчання, взаємонавчання (колективне, групове, у співпраці), де учень і вчитель є рівноправними, рівнозначними суб’єктами навчання. Воно ефективно сприяє формуванню певних цінностей, навичок і вмінь; створює атмосферу співпраці і взаємодії.

Організація інноваційних технологій навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне розв’язання проблем, формування умінь, творчого розвитку, імпровізацію, інтерпретацію, інтерактивні співвідношення між іншими предметами.

Навчити дітей сприймати і розуміти зміст музики, духовно збагатити школяра – найголовніше завдання музично – естетичного виховання в школі, необхідна умова для гармонійного та всесторонього розвитку особистості.

 

doc
Додано
9 листопада 2018
Переглядів
3442
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку