Конспект уроку з музичного мистецтва для 5 класу на тему: "Українські народні танці"

Про матеріал
Конспект уроку до теми "Народна музика", підручник "Музичне мистецтво, 5 клас " авторів Л.М. Масол та Л.С.Аристової.
Перегляд файлу

Тема: Українські народні танці

Мета:

  • навчальна : ознайомити учнів з найвідомішими українськими народними танцями та вивчити їх елементи, визначати роль танцю в  житті українського народу; познайомити з творчістю М. Мусоргського;
  • розвиваюча: розвивати відчуття ритму, чуттєво-емоційну сферу;
  • виховна: виховувати  повагу до українського традиційного танцю, культуру слухання.

Музичний матеріал: М. Мусоргський «Гопак» з опери «Сороченський ярмарок»; український народний танок «Гопак»; український народний танець «Козачок», український народний танець «Аркан».

Тип уроку: урок-проєкт. (урок-телепроєкт)

Хід уроку.

Діти заходять під звучання гопака з  опери  М.Мусоргського  «Сорочинський  ярмарок»  (Слайд №1)

  1. Організаційний момент.

Музичне привітання.

Я маю надію на те, що музика, під яку ви зайшли до класу, залишила по собі тільки гарні, позитивні емоції, які не залишать нас до кінця уроку!

  1. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

 Українська  пісня – це  душа  народу. Але й у  танцях  українці  завжди  були та є  завзятими. На  святах  або  після того, як  добре  попрацювали, збиралася  молодь, щоб  відпочити. А  кращий  відпочинок – це  добра  пісня  або  веселий запальний  танок.

Тож  я запрошую вас на телепроєкт  «Танцюють  всі!»

Сьогодні  ми познайомимося  з  найпопулярнішими  українськими  танцями – гопаком, козачком та  арканом і, навіть, спробуємо самі затанцювати.

  1. Актуалізація набутих знань. (Слайд №2 )

А який же танок без запальної  української музики у виконанні народних інструментів?

  • Пригадайте, які українські народні інструменти ви знаєте?(учні називають інструменти, показують малюнки з зображенням інструментів, розповідають про походження деяких з них; розповідають про інструменти, виготовлені власноруч)
  • Без яких музикантів не обходилось жодне народне свято, гуляння ?
  1. Основна частина. Виклад нового матеріалу.(Слайд №3 )

Тож до вашої уваги телепроєкт «Танцюють всі !». Представляю вашій увазі ведучу – …! Експертів-хореографів – учнів нашого класу …!

Ведуча.

Танцювальне  мистецтво сягає  своїм  корінням  глибокої  давнини. Наші  пращури  свої  емоції  та  почуття  намагалися  передати  рухами, імітуючи  поведінку  тварин  і  птахів.

         Згодом  танці  стали  складовою  частиною магічних обрядів та ритуалів, які вони виконували перед полюванням, збиранням врожаю, битвою з ворогом. 

Український народний танець, як і решта видів народної творчості, розвивався протягом усього історії українського народу, збагачуючись новим змістом і своєрідними виразними засобами. У ньому знайшли відображення радість творчої праці, героїзм боротьби, і велич перемог, задерикувата веселість, м'який гумор та інші риси, властиві українському національному характеру.

Тож запрошуємо вас   на танцювальний майданчик! Розповідать нам про українські народні танці будуть кореспонденти, які самостійно готували інформацію, досліджували історію народних танців України.

1 група кореспондентів. «Дослідники танцю «Гопак»»(Слайд №4 )

Національним танцем українського народу є гопак - своєрідне змагання між танцюристами. Танець  виник у побуті Війська Запорізького. У рухах гопака козаки повторювали рухи вершника, підскакували та крутились у повітрі. До специфічних рис гопака слід віднести шпагат, що виконується зі стрибком, коли ноги та руки відвернуті в паралельні боки. Також є фігура «павучок», коли танцюрист, сидячи навколішки, спирається на руки, та, ніби відкидаючи ноги вперед, переміщується сценою.

Козаки-танцюристи ставали в коло виконуючи довільні рухи, а їхні товариші підтримували їх вигуками "Гоп!" та "Гей!". Вважається, що звідси і походить назва танцю. Щоб виконувати  цей веселий і запальний танок, треба бути спритним і міцним. Адже гопак – танець, для виконання якого потрібна неабияка фізична сила.  Спочатку виконувався чоловіками; сучасний гопак танцюють чоловіки й жінки, однак чоловіча партія залишається провідною.

Перед прослуховуванням та переглядом  танцю отримайте завдання:  

  • Який характер танцю? З яким настроєм виконували  артисти танець?
  • Яка музика за настроєм, чи змінювалась вона на протязі всього твору?

Перегляд відеоролику .  (Слайд №4 )

 Відповіді учнів.

 «Мікрофон» (Запитання ставить ведуча)

  • Чим відрізняється мелодична лінія чоловічої партії від жіночої? Які музичні інструменти  підкреслюють жіночу, а які чоловічу танцювальну партію?
  • Чи захотілось вам теж потанцювати?

Розучування елементів танцю.(Слайд №5)

 Основні елементи гопака –  бігунець, падебаск , вихилясник, припадання, присядка,  які ми з вами розучимо разом з хореографами.  (Діти, які ходять у танцювальну студію,  розучують  з учнями основні елементи  танцю. Виконання рухів під музику)

Слово вчителя. (Слайд №6) За  багато  років  свого  існування  гопак  набув  великої  популярності. Ми  можемо  зустріти  мелодії  українського  гопака в творчості  багатьох  композиторів.  На сторінці 67 познайомтесь, будь ласка, з життям та творчістю російського композитора, музику якого ми будемо сьогодні слухати.

  • Які опери написав композитор?
  • За повістю якого письменника написано оперу «Сорочинський ярмарок» ?

В  опері  російського  композитора  Модеста  Мусоргського  «Сорочинський  ярмарок», сповненій  народним  гумором, любов’ю  та  інтересом до  українського  народного  життя  і  побуту, життєрадісно  та  завзято  звучить  український  гопак.

Послухайте  гопак  з  опери  М.Мусоргського  «Сорочинський  ярмарок» та  дайте  відповідь  на  запитання:

  • Які елементи музичної мови допомогли  композитору зобразити український народ? (відповіді)

А ми повертаємось на танцювальний майданчик!

2 група кореспондентів. «Дослідники танцю «Козачок»» (Слайд №7-8 )

Козачок – веселий рухливий, зазвичай парний танець. Раніше танцювали лише жінки.  Часто його називають спрощеною версією гопака, тому що танцювальні фігури мають багато спільного з гопаком, але характер танцю більш легкий, невимушений. На відміну від гопаків, козачки танцюють в дуже швидкому темпі.

Козачок - народний танець України. Задерикуватий, бадьорий і веселий, дуже схожий на гопак, але відрізняється меншою кількістю акробатичних елементів і ліричним характером.

А зараз пропонуємо вашій увазі відеосюжет «Козачок». (Слайд №8)

«Мікрофон»:

  • Які почуття викликав перегляд  сюжету?
  • Охарактеризуйте особливості виконання  танцю, настрій.

Основними рухами вважаються виконання  елементів танцю в  парі: «віконечко», «тиночок», «підбивки».  (Розучування елементів танцю разом з експертами) (Слайд №8)

-  Давайте спробуємо затанцювати разом під музичний супровід.

  •  А хто з учнів хоче додати  інструментальний супровід нашому таночку? (Виконання елементів танцю з супроводом шумових музичних інструментів)

А ми повертаємось на танцювальний майданчик!

3 група кореспондентів «Дослідники танцю «Аркан»» (Слайд 9)

Ритуальний танець аркан  виконували чоловіки в колі перед військовими виступами. Аркан танцюють зімкнутим колом або півколом з топірцями в руках. Танець повинен був перевірити воїна на міцність і витривалість, а хто не витримував і розривав руки під час танцю, того проганяли з кола. Танець «Аркан» є головним елементом обряду посвячення гуцульського двадцятирічного хлопця у легіні. Після участі у ньому він отримував право здійснювати танці, носити топірець, підперезуватися широким паском.

До вашої уваги відеосюжет. (перегляд )танцю 

  • Яке враження справила на вас танцювальна музика?
  • Які основні  елементи танцю ви помітили? (танок виконують у колі)
  • Що, на вашу думку, означає коло з переплетених чоловічих рук? (взаємодопомога, взаєморозуміння між чоловіками).
  1. Підведення підсумків:

На цьому наша програма закінчується, але гасло «Танцюють всі !»   житиме в наших серцях вічно - допоки буде існувати наша нація на планеті Земля! «Мікрофон».(Слайд №10)

  • Щоб сталося з людиною якби з її життя зник танець?
  • Яку роль у вашому житті відіграє танок?
  • З особливостями виконання яких танців ми сьогодні познайомились?
  • Чому ми вивчаємо народні танці, адже є багато сучасних  танцювальних напрямків?(Потрібно знати історію та традиції свого народу, зберігати нашу національну культуру для нащадків)

 6.Домашнє завдання.

Намалюйте малюнки або підберіть твори образотворчого мистецтва, які б передали ваші емоції, почуття , які викликала   музика  українських народних танців.

*Дослідіть у яких телевізійних проєктах популяризуються українські народні танці.

Вихід учнів під звучання твору М. Мусоргського  «Гопак».

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
29 травня 2021
Переглядів
3036
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку