Конспект уроку з навчання грамоти

Про матеріал

Тема уроку Звуки [з], [з'], позначення їх буквою «Зе. Дзвінке вимовляння цих звуків у кінці слів і складів. Фразеологізми.

Мета уроку Сприяти ознайомленню учнів зі звуками [ з],[з'], буквою «З»(зе), що їх позначає; вчити дітей правильно артикулювати звуки [з], [з'];вправляти вміння читати склади, слова з буквою «зе»; відпрацьовувати вміння працювати з деформованими реченнями,текстом; вчити аналізувати прочитане, відповідати на питання за змістом тексту; збагачувати словниковий запас учнів;розвивати фонематичний слух, уважність,спостережливість, логічне мислення.

Перегляд файлу

Урок навчання грамоти ( 1 клас)

 

Тема уроку   Звуки    [з],  [з'], позначення їх буквою «Зе. Дзвінке вимовляння цих звуків у кінці слів і складів. Фразеологізми.

 

Мета уроку    Сприяти ознайомленню учнів зі звуками  [ з],[з'], буквою «З»(зе), що їх позначає; вчити дітей правильно артикулювати звуки [з], [з'];вправляти  вміння читати склади, слова з буквою «зе»; відпрацьовувати вміння працювати з деформованими реченнями,текстом; вчити аналізувати прочитане, відповідати на питання за змістом тексту; збагачувати словниковий запас учнів;розвивати фонематичний слух, уважність,спостережливість, логічне мислення.

 

 Обладнання: каса букв;фішки для побудови звукових моделей; предметні малюнки; зображення букви «Зе»; картки блискавки; кульки; таблиця.

 

 Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

І. Привітання (2 слайд).

Продзвенів уже дзвінок,

Починається урок.

Він сьогодні незвичайний

І зимовий і цікавий,

Тож гостей зібрав чимало.

Повернімося обличчям до гостей

І лагідно промовимо «Добрий день».

Сідайте, будь ласка. А зараз поверніться один до одного, посміхніться і побажайте вдалого уроку, успіху.

ІІ. Етап орієнтації (3 -4слайд)

  1. Діти, сьогоднішній і урок незвичайний  і день незвичайний. Поспішаючи до вас я потрапила на зимову, чарівну галявину. На ній вчилися звірята, а вчителькою була дівчинка – зима . Зима хотіла потрапити до вас на урок, але роботи в неї багато,навчати звіряток,обходити свої володіння і готувати подарунки  на зимові свята. Але вона передала вам чарівну сніжинку, яка перевірить, як ви вмієте читати та дружно працювати і щоб у кінці уроку сюрприз від неї дістати.

(Сніжинка прикріпляється до дошки. З одного боку вона посміхається, з іншого плаче.)

     Діти, сніжинці ви з першого погляду сподобалися, тому давайте будемо старатися, щоб її засмученого обличчя ми на уроці не побачили.

Сніжинка посміхається.

2.Вправи на дихання

а) не дай сніжинці впасти;

Не дамо сніжинці впасти і дмухнемо на неї легеньким подихом.

в) « На одному подиху» (промовляти голосні)

На одному подиху пригадаємо і промовимо голосні звуки. Вдихнули повітрячко і промовляємо.

г) промовляння вивчених раніше скоромовок.

Інсценізація 2 скоромовок:

1.Кіт котив коток по току.

Коток потрапив на лапку коту.

                      2.Ми носили воду в ситі,

                        Та дерева не политі.

                       Воду в ситі не носити,

                       Саду ситом не полити.

Хором 1:

Літали три, літали три,

Літали три сороки.

І сіли три, і сіли три

На липу , на високу.

  • Молодці.

Сніжинка посміхається

4.Проблемне завдання! (4 слайд)

  • Звірі з лісової школи, яких вчить зима,нажаль, не всі звуки і  букви знають. Ми теж. А давайте пригадаємо, які букви ми вже вивчили. І допоможе нам сніжинка.
  • Дивимось на мультимедійну дошку і там де сніжиночка називаємо букви і одразу пригадуємо звук, який позначає ця буква.
  • Добре.
  • Скажіть, а чим відрізняється звук від букви?
  • В нас ще один сюрприз на уроці. Один герой, якого послала дівчинка – зима , не знає букв хоче до нас приєднатися і навчитися. Вгадайте хто це.

Загадка

Він і в казці, він і в пісні.

В нього зубки, як залізні.

І морквину він гризе

Зветься звір на букву «зе».

                                          ( заєць)

  • А тепер подивіться на  мультимедійну дошку, назвіть букви, які знають звірята лісової школи. Чому саме ці букви?(5 слайд)
  • Чому зайчик не тримає кульку ? (бо не знає своєї букви)
  • Зима просила, щоб ми навчили Зайчика його букви. Допоможемо зайчику вивчити його букву?

Сніжинка посміхається

ІІІ. Етап визначення мети та проектування.

1.  Повідомлення теми і завдань уроку.

Вимовте слово зайчик .

- Який перший звук ? [з]

 Отже, сьогодні ми будемо вивчати улюблений звук зайчика   - звук [з] , [з'] та букву «Зе», яка його позначає,навчимося читати слова та речення з новою буквою.

-Тому ж наші  очі будуть дивитися і все бачити.

 Вуха слухати і все чути.

Ротик буде працювати і чітко звуки, слова , речення вимовляти. 

2. Порівняння звуків [з] - [с]. (6 слайд)

- Діти , а на що ви чекаєте цілий рік, і що покрило землю? Сніг.

- А давайте підберіть слова, схожі на слово сніг.

- Сніжок, сніжинка, сніжний, снігова баба, Снігуронька, снігур, снігопад.

- Який чуємо перший звук?

- Звук [с].

- Який це звук ?

- Приголосний, твердий, глухий.

- Пригадаємо, як правильно вимовляти звук [с]. Вимовляючи звук  [с], губи розтягуємо в усмішці, зуби зімкнуті, язик знизу за зубами. Звук свистить.

- Діти, а яка пора року принесла сніг?

- Підберіть слова, схожі на слово зима.

- Зимонька, зимують, озимі, зимовий, перезимувати

 - Який чуємо перший звук,?

 - Звук [з].

- Так , діти, звук [з] є парним звуку [с]. І коли ми неправильно його вимовимо, то можемо допуститись помилки. Тому  вимовляючи звук [з] ми також розтягуємо губки в усмішці,  кінчик язичка ховається під нижніми зубами і до свисту ми добавляємо голос, дзвін.

- Поставимо долоньку на горло. Вимовимо звук [с]. В горлі тихо –тихо.

- Вимовимо звук [з] . В горлі дзвенить, дзвенить дзвіночок.

- Тому звук [з] приголосний , дзвінкий.

ІV. Етап організації виконання плану діяльності

1.Артикуляція звуків [з] ,[з'] .

а)Учні вимовляють звуки, визначають, які вони за звучанням, порівнюють вимову звуків [з] - [с], [з'] - [с'].

(Звук [з]  утворюються з голосу і шуму, звук [с] - тільки з шуму. Під час вимовляння глухого звуку [с]  голосу зовсім не чути. Тому , щоб не переплутати звуки ми повинні вимовляти чітко і виразно)

Повторюємо за мною:

за-са, зу –су, зи-си, зі-сі, зе-се, зо-со.

б)Складемо слово із складом за, із складом са.  Із складом зі, сі.

(заметіль, загадка, ковзани, Захар , коза; сани, сад, оса, коса, садівник, Лариса.

Зірка, Зіна, сіно, сірка,сік,сім, січень.)

 в)Гра «Повтори останній склад»( 7 слайд)

Вчитель:          Учні:

Вибігла коза – за-за-за

Поїхали вози – зи-зи-зи

Випасли козу – зу-зу-зу

Ведмідь у тайзі – зі-зі-зі

2. Виділення звуків   [з],[з'].

- Послухайте  загадку уважно . Ви повинні  не тільки сказати слово-відгадку, але назвати слова,які ви почули із зуком [з] 

Зроду рук своїх не має,

А узори вишиває.

                              (Мороз)

- У слові  мороз звук [з] , голосний чи приголосний? Чому?(ми не можемо проспівати, важко вимовляти. Приголосні звуки – це звуки, що творяться за допомогою голосу й шуму або лише шуму. При їх вимові струмінь видихуваного повітря натрапляє на різні перепони органів мовлення (наприклад, язик, зуби, губи), унаслідок чого виникають шуми, які є основою саме приголосних звуків))

 -Твердий чи мякий? Чому?( Творення приголосних звуків супроводжується рухом язика в ротовій порожнині. Звуки, при вимові яких спинка язика піднімається до верхнього твердого піднебіння, є м’якими.)

Перевіримо чи  зможете  ви впізнати ці звуки в словах. Пограємо у гру.

3..Гра «Звук у слові».

Допоможе вам виграти в цій грі дружба. Можна відповідати хором. Говорите правильно – вам зараховується бал. Помиляєтесь – мені.

  • Потрібно визначити місце звуків з у слові і сказати який він твердий чи мякий.

 Зошит, візок, мороз, зебра, зірка, казочка, бузок, віз.

( оцінювання роботи)

  - Підніміть фішку, якою ми можемо позначати звук [з] у схемах, а звук [з'].

4. Гра «Віднайди правильну схемку».

- Подивіться на дошку, що зображено на малюнках?Віднайдіть звукові схеми, які підходять даним малюночкам.

Ковзани        

 

Сани 

 

Зіна

 

Мороз

 

5.Колективна робота. (8 слайд)

- Зайчик прошепотів мені на вушко і попросив, щоб ми з вами склали звукову модель його слова.

- Поділимо слово зайчик на склади.

- Назвемо звуки у цьому слові. Візьмемо свої фішки і побудуємо звукову модель слова зайчик.

6. Скласти речення за схемою .

1-ряд із словом сани.

2-ряд із словом ковзани.

______   _______  ________  __  ________ .   -1ряд

______    _______  __  _______  _______.  -2 ряд.

7.Аналітико-синтетична вправа.

Гра «Впіймай звук» ( 9 слайд)

Читаю віршик,а учні піднімають сигнальні карточки,якщо у слові звуки [з],[з'].

Зіна взимку в ліс пішла.

Зіна ковзанку знайшла.

Покаталась і пішла.

Зіна зайчика знайшла.

Заховала у корзинку,

Зверху кинула хустинку.

Зайчик хитрий був, як лис:

Заховався й втік у ліс.

Сніжинка посміхається.

Фізкультхвмлинка.(10 слайд)

У володарки Зими трішечки замерзли ми.

Грудень каже: «Пострибай»

Січень просить: «Присідай»

встали-сіли, встали-сіли,

розігріли наше тіло.

Лютий місяць нагадав:

«Час нам братися до справ»

Сіли дітки всі гарненько, спинки держимо рівненько.

Головою похитали

й працювати почали.

 

7.Знайомство з буквою.(11 слайд)

а)Показ букви «З»

 Позначаються звуки [з],[з']  буквою «зе». Чарівна сніжинка задоволена вами і тому дарує вам ось таку красиву «зимову» букву «Зе». (Прикріплюємо на дошці та на стоніжці). Ставимо буквочку «зе» до абетки. Що це означає, так що ми вже її вивчили.

б) Розгляд букв друкованих і писаних.

(Мультимедійна презентація.) (12слайд)

-Це велика друкована буква Зе,а це маленька.Чим вони відрізняють? (Розміром)

- Це велика писана буква Зе, а це маленька. Чим вони відрізняються?(Розміром, формою).

8. Вивчення віршика.

- На що схожа буква?

Збоку, знизу і згори

схожа З на цифру 3,

є три зуби в букви «зе»,

ними все вона гризе.

9. Робота з таблицею

б) Звукові схеми слів на таблиці.

- Аналізуємо звукові схемки і прочитаємо по них слова.

- Що спільного у цих словах?(У них зустрічається новий звук з.)

  1. Читання складів

Давайте покажемо нашій сніжинці, як ми вміємо читати і навчимо цього нашого зайченята , але для цього треба підготуватися.

а) читання складової таблиці на дошці. Хорове читання.

Читання обернених складів.

Сніжинка посміхається

б) Читання складів  із мультимедійної дошки. (По одному).(13-14 слайд).

8. Читання слів.

а) Читання слів з таблиці.(Ланцюжком. Один учень , а повторюють усі хором)

б) гра «Розморозимо слова» (15 слайд)

- Зима заморозила слова, вам потрібно їх розморозити і допомогти зайчику їх прочитати.

[мороз], [зима],[замела],[сади][зимно]

в)скласти речення із цих слів.

У. Робота з «Букварем»

1.Звуко-складовий аналіз слів: зебра, морозиво, зірка.

2.Читання складів із зіставленням звуків [з] – [с] ,  [з'] - [с'].

3. Читання колонок слів і речень. Лексична робота.

- Прочитайте пари слів. Що ви помітили?

- Що змінилося?Чому?

- Прочитайте речення.

4.Порівняння слів. (16слайд ).(Замок – замок).

В українській мові є слова які однаково звучать , але мають різне значення.

-Приклади , ще таких слів.

5. Читання фразеологізмів сильнішими учнями

Сніжинка просить пояснити, що то за загадкові вислови написані у вас у підручнику.

Хорове читання.

Вчитель:

- Деякі вислови в українській мові є особливими. Вони означають не зовсім те, що ми чуємо. Давайте спробуємо пояснити.

Водити за носа – обдурювати, обманювати;

Не задирати носа – не вихвалятися;

не показувати носа – ховатися.

(кожен вислів інсценізується)

5.Вибіркове читання

- Вчитель говорить значення, а діти зачитують відповідний фразеологізм.

- Читання слів з буквою «Зе»

6.Введення фразеологізмів у речення.

Іванку , не задирай носа….

7.Гра «Плутанина».

Всі пори року зустрілися якось на одній галявині і все переплуталося. Давайте допоможемо їм і відберемо «зимові» слова у кошик.

Мороз, спека, роса, туман,дятел, сани, лід, зелена, вітер, квіти, замерзло, ластівка, замело.

 8.Робота над малюнком на тему: «Зимові розваги».

- Погляньте на малюнок і скажіть, яка пора року зображена.

- З чого це видно?

-Діти можуть розважатися. Чим тепер вони можуть займатися? (Кататися на ковзанах, на лижах, на санчатах, ліпити снігову бабу, грати в сніжки, будувати снігові фортеці)

- То чи можемо ми назвати зиму веселою?

Саме так і називається наш зимовий текст у «Букварику»

9.Робота над текстом «Весела зима»

  • читання вчителем. Послухайте текст і запам’ятайте імена дітей.
  • тлумачення незрозумілих слів (візерунки, замурував)
  • вправляння у читанні складних слів

настала                              візерунками

прикрасив                         ковзанку

замурував                         морозна

посадив                              повезло

(читання за указкою; читання слів з буквою «зе»)

  • Хорове читання
  • читання «ланцюжком»

Бесіда за змістом тексту.

  • Яке запитання можна поставити, щоб відповіддю було перше речення?(Яка пора року настала?)
  • Які зимові розваги згадуються в тексті?
  • Хто залив ковзанку?
  • Де залили ковзанку?

Читання на увагу. Учитель початок, а учні продовжують.

11.Вивчення скоромовки.

  • читання сильнішим учнем
  • хорове читання
  • який звук зустрічається найчастіше
  • хто може промовити скоромовку

Зайчик задоволений, він теж хоче почитати вам текст з вивченою буквою.

  • Діти, а ви читаєте краще зайчика? ( читання дітьми по черзі).Діти, хто читав найкраще?
  • Чому зима весела?

12.Вправа «асоціативний кущ».(17 слайд)

- Якими словами ми можемо описати зиму?

 

Зима

VІ .Підсумок уроку (18-19 слайд)

 - Зайчик вдячний вам за допомогу у вивченні букви «зе». І тепер ми сміло можемо домалювати йому кульку з буквою «зе». Кульку він і вам без букви передав і сказав щоб ви її обов'язково на кульці написали. І букву «зе» запам’ятали.

- Які звуки позначає буква «зе»?

- покажіть її в алфавіті.

- що вас на уроці здивувало?

Наша гостя Зима на початку уроку обіцяла вам сюрприз. Яке свято наближається? (День Святого Миколая). Так от, наша сніжинка цілий урок уважно за вами спостерігала, і обов’язково повинна розказати Зимі і Святому Миколаю, які у першому класі хороші діти. Її треба прикріпити на вікно, щоб Миколай її побачив і зрозумів, що до першого класу обов’язково треба принести подарунки.( вчитель прикріплює сніжинку на вікно)

- Ви задоволені своєю роботою на уроці?

-Яке завдання сподобалося найбільше?

-Яке було виконувати важко?

- Дякую за урок!


настала

прикрасив

замурував

посадив

 

візерунками

ковзанку

морозна

повезло

 

 

doc
Додано
19 грудня 2018
Переглядів
982
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку