Мета. Ознайомити першокласників з уривком оповідання М. Павленко «Я — Оля Маляренко...»; формувати вміння складати коротку розповідь, уміння читати розповідь; розвивати увагу, уяву, пам'ять, спостережливість, творчість; зв'язне мовлення; формувати правильність, усвідомленість, виразність читання.
Тема уроку. «Учимося розповідати про себе»
Мета. Ознайомити першокласників з уривком оповідання М. Павленко «Я — Оля Маляренко...»; формувати вміння складати коротку розповідь, уміння читати розповідь; розвивати увагу, уяву, пам'ять, спостережливість, творчість; зв'язне мовлення; формувати правильність, усвідомленість, виразність читання.
Обладнання: ілюстрації до оповідання.
ХІД УРОКУ
І Організаційний момент
Вправа «Настрій»
ІІ Актуалізація знань
1. Підготовка до правильного, у міру швидкого читання.
Вправа -«Хвиля»
— Перший ряд промовляє злиття слова улюблена сестричка тихо, другий ряд — голосніше, третій — голосно.
— Прочитайте правильно слова.
зачіска пишу
балкон шухляда
шпалери валяється
люстра шпильки
тюлі численні
паркет сьогодні
— Прочитайте правильно слова вдруге, але пришвидшуючи темп.
Читайте слова в напрямку за стрілочками.
Робота із зошитом з читання. Виконання вправи 1, 2 (с. 20)
Утворення пари слів.
2. Підготовка до усвідомлення
Прочитайте слова, роз'єднуючи їх одне від одного. Очінісволоссякирпатенькийрусявекарі
Прочитайте подані слова ще раз.
ІІІ Тема та мета уроку
ІV Робота з новим матеріалом
— Прочитайте ім'я та прізвище дівчинки, з якою нас познайомить письменниця в оповіданні. (Оля Маляренко).
Розповідь учителя про автора.
— Марина Павленко написала багато творів для дітей: «Півтора бажання (Казки старої Ялосоветиної скрині)», «Домовичок із палітрою», «Домовичок повертається», «Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських», «Русалонька із 7-В та Загублений у часі», «Русалонька із 7-В проти русалоньки з Білокриницького лісу», «Миколчині історії», «Чи шкідливо ходити покрівлями гаражів?».
Словникова робота
«Зачіска» — певним способом укладене, підстрижене або завите волосся на голові.
«Хвіст» — зачіска, коли все волосся зібране назад.
«Численні» — велика кількість.
«Шпилька» — дуже тонкий каблук жіночого взуття.
«Блискавка» — довга механічна застібка на одягу, на портфелі, сумці і т. д.
Емоційний напрям підготовки.
— Прочитайте речення, змінюючи інтонацію: «Ага, ось!» (Здивовано, з радістю, сумно).
Назвіть своє ім'я та прізвище. Промовляйте їх чітко, з любов'ю. Кожен із вас може багато розказати про себе. Але чи всі ви можете сказати, які у вас очі, волосся, ніс. Заплющіть очі й пригадайте колір волосся, очей свого сусіда (сусідки) по парті. Відкрийте й подивіться. Не помилилися? Спробуйте все це пригадати про свою маму (чи бабусю, татка, дідуся). Легко це зробити спостережливим.
Розповідати про себе треба так, щоб слухачам було цікаво. Послухайте, як це зробила дівчинка з твору, який будемо читати. Як її звати?
Відеофізкультхвилинка
V Закріплення знань
1. Читання тексту вчителем. (Учні слухають, запам'ятовують розповідь Олі про себе).
2. Перевірка первинного сприймання.
— Чи сподобалося вам, як Оля розповідала про себе?
— Перевірте себе, що вам удалося запам'ятати з її розповіді.
• Виконуємо тестові завдання.
Як звати головну героїню оповідання?
А Валя Б Оля В Катя
Якого кольору волосся головної героїні оповідання?
А русяве Б біляве В чорняве
Якого кольору в неї очі?
А карі Б блакитні В зелені
3. Читання тексту учнями. Аналіз. Під час аналізу прослідкувати послідовність опису (зовнішність, кімната), особливості мови твору.
- Читання тексту за вчителем (напівголосно).
- Читання тексту по частинах. Розповідь учнів за аналогією.
- Прочитайте, що розповіла Оля про свою зовнішність.
- Розкажіть про себе.
- Прочитайте, як описала Оля свою кімнату.
- Які кольори переважають у кімнаті Олі? Розкажіть про свою кімнату.
- Прочитайте далі текст напівголосно. Відшукайте рядки, у яких Оля розповідає про мамин чобіток. Прочитайте їх уголос.
— Пофантазуйте та розкажіть, як мамин чобіток потрапив у кімнату Олі.
— Про кого згадала Оля, захопившись розповіддю? Що вона побачила? Прочитайте.
Робота в парах. Розкажіть про себе так, як це зробила Оля. Поміркуйте, чим цікаве слово шпильки. Оля назвала тільки каблучки шпильками чи й чобітки взагалі?
— Відшукайте й прочитайте частину тексту, до якої поданий у «Читанці» малюнок.
6. Виразне читання тексту учнями.
- Якими словами Оля почала розповідь про себе? Що розповіла?
- Пригадайте, як почав розповідь про себе пан Бурулька (с. 41, «Читанка»).
- Що ви помітили? (Спочатку треба сказати, хто говорить, тобто представитися).
Робота із зошитом з читання. Виконання вправи 3 (с. 20).
VІ Підсумок уроку
— Хто написав оповідання, яке ми читали сьогодні на уроці?
Чи сподобалося вам, як і що розповіла Оля про себе та свою родину?
1