"Конспект уроку з навчання грамоти для 1-го класу на тему: "Буква Я"

Про матеріал

ознайомлення учнів з буквою "я ", її назвою та звуковим значенням; вчити правильно арти­кулювати звук, читати склади, слова з буквою я; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати уяву, увагу, мислення, фонематичний слух, зв'язне мовлення, інтелектуальні здібності, пізнавальний інтерес; виховувати гуманні почуття, естетичні смаки, любов та дбайливе ставлення до природи.

Перегляд файлу

Урок 143 (читання)

Тема. Букви Я, я. Позначення буквою я звуків [йа]

Мета: ознайомити учнів з буквою, її назвою та звуковим значенням; вчити правильно арти­кулювати звук, читати склади, слова з буквою я; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати уяву, увагу, мислення, фонематичний слух, зв’язне мовлення, інтелектуальні здібності, пізнавальний інтерес; виховувати гуманні почуття, естетичні смаки, любов та дбайливе ставлення до природи.

Обладнання: схеми для утворення та читання складів, слів; предметні малюнки; фішки для звуко­вого аналізу слів; схеми речень; ребус.

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань учнів

1 Мовна розминка

Повторення скоромовки, вивченої на попередньому уроці.

2 Гра «Кут зору»

III. Повідомлення теми уроку, мотивація діяльності

— Сьогодні на уроці ми вивчимо ще одну букву, але ця буква непроста. Вона ніби актриса, яка може грати різні ролі. І сьогодні ми дізнаємося, якими ж ці ролі можуть бути.

IV. Вивчення нового матеріалу

1 Слухання вірша

ЯБЛУНЬКА

В лісі яблунька,

В лісі дичка,

Рясно яблучок

Невеличких.

Плаче яблунька,

Плаче дичка:

— Родять яблучка,

Звуть — кислички…

В. Гринько

— Про що розповідається у вірші? (У вірші розповідається про дерево.)

— Як називається дерево? (Яблунька)

— Чому плаче яблунька? (Її плоди називають кисличками.)

2 Звуковий аналіз слова яблунька

V. Ознайомлення з буквою я

1 Демонстрація букви я (великої і малої). Аналіз будови, порівняння великої і малої букв між собою, з іншими буквами. Визначення місця букви я в касі букв

2 Утворення та читання складів типу злиття

VI. Робота в зошитах

1 Письмо друкованих літер Я, я

2 Письмо складів з буквою

Фізкультхвилинка

Працювати перестали

І тепер всі дружно встали.

Будемо відпочивати,

Нумо, вправу починати!

Руки вгору, руки вниз

І легесенько пригнись.

Покрутились, повертілись,

На хвилинку зупинились.

Пострибали, пострибали,

Раз — присіли, другий — встали.

Всі за парти посідали.

VII. Робота за Букварем (с. 98–99)

1 Розглядування малюнків

2 Аналіз звукової моделі слів яблуко, Ярик

— Хто зображений на малюнку? (Дівчатка та хлопчики)

— Як звати хлопчика? (Ярик)

— Давайте подивимось, як записана звукова модель цього слова.

— Який перший звук? ([й])

— Який другий?

— Отже, у першому складі два звуки — [й] та [а]. На письмі спо­лучення цих звуків позначається буквою я.

— У яких ще словах буква я стоїть на початку слова? Прочи­тайте їх.

— Які імена дітей ми ще не прочитали? (Надія, Лідія)

— Складемо до них звукові моделі.

— Поділіть слова на склади.

Перший склад — на, позначається звуками [н], [а].

Другий склад — ді, позначається звуками [д′], [і].

Третій склад — я, позначається звуками [й], [а].

— Після якої букви стоїть буква я у слові Надія? (Після букви і)

— Який звук позначає буква і? (Голосний)

— Отже, можна сказати, що буква я позначає два звуки ще й тоді, коли стоїть після голосного.

3 Бесіда

— А от ще яку роль виконує в нашому мовленні буква я, ви ді­знаєтесь з віршика, який написав для вас А. Шибаєв.

Всьому світу спішить

Я мерщій доповісти:

— Чи ж ви знаєте, хто Я?

Ви не знаєте, хто Я.

Я не просто собі Я —

Я — склад!

Я — літера!

Я — слово!

— Отже, буква я може бути і літерою, і складом, і окремим словом.

— А тепер вимовимо слова складами: я-лин-ка, я-гід-ка, я-щик, я-скра-вий.

— Назвіть лише перший склад у цих словах.

— Який перший звук? ([й])

— Який другий звук? ([а])

— Отже, у першому складі два звуки [йа], які на письмі позна­чаються однією буквою я.

— Послухайте речення і подумайте, які слова може заміняти буква я.

Я доглядатиму маленьких теляток і поросяток, жовтеньких курчаток і каченяток.

— Хто буде доглядати за маленькими тваринами? (Я) А хто це — «Я»? (Відповіді дітей.) Як бачите, кожен з вас замість свого імені може сказати: Я. Отже, я може вживатися замість імені лю­дини.

4 Розгадування ребусів

— Скільки звуків позначає буква я у слові надія?

— Діти, а що означає слово надія? (Варіанти відповідей дітей.)

— Чому в підручнику слово Надія написане з великої літери? (Це ім’я дівчинки.)

— А хто знає, що ще означає це слово?

5 Робота з дитячим тлумачним словником

Надія — сподівання на щось краще.

6 Робота з прислів’ям

Фізкультхвилинка

Один, два, три, чотири,

До хмарин дістанемо.

Нахиліться стільки раз,

Скільки квіточок у нас.

Один, два, три, чотири, п’ять.

Добре вміє рахувать.

Скільки покажу грибків,

Стільки ви зробіть стрибків.

Один, два, три, чотири, п’ять,

Час усім відпочивать.

VIII. Узагальнення та систематизація знань

1 Творче завдання

— На яблуньці — завдання (малюнок яблуні, на її листочках слова). Потрібно скласти речення з поданих слів.

яблуні, На, стиглі, плоди.

2 Гра «Діалог»

Я до вас питання маю:

Хто на я рослину знає? (Ялина, явір)

• Ще спитати хочу я:

Єна букву я ім’я? (Яна, Яків, Ярина)

3 Складання речення за схемою

4 Вивчення скоромовки

Яблука на ярмарок

В ящику везла,

Яблука на ярмарку

Швидко продала.

— Назвіть слова, у яких вживається буква я. (Яблука, ярмарок, ящик)

— Скажіть, яку роль виконує буква я в цих словах?

IX. Підсумок уроку

— Що ви вивчали сьогодні на уроці?

— Що нового дізналися?

— Що можете сказати про роль букви я?

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.8
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 5
Оцінки та відгуки
  1. Панченко Євгенія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Казимирів Марія Андріївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Пилопчук Ольга Мирославівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Сидоренко Ганна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Григоренко Юлія
    Ви мені дуже допомогли,цікава інформація!!!Буду заходити до вас)
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 2 відгука
doc
Додано
14 лютого 2018
Переглядів
16976
Оцінка розробки
4.9 (5 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку