Закріпити звукові значення букви ю; удосконалювати навички правильної вимови, вміння виконувати звуко-буквений аналіз слів; формувати навички самоконтролю, читання аналітико-синтетичних схем; учити дітей бути спостережливими, уважними, виробляти звичку до планування власних дій; збагачувати словниковий запас; розвивати фонематичний слух, мовлення, мислення, інтелектуальні здібності, увагу, пізнавальний інтерес, почуття змагання, уяву, кмітливість, інтерес до навчання, дрібну моторику; формувати вміння аналізувати навчальний матеріал, працювати за зразком; виховувати охайність, естетичні смаки, бажання працювати, перемагати, любов до школи; вчити працювати спільно, формувати позитивне ставлення до навчання.
Тема. Закріплення звукових значень букв Ю, ю. Робота над текстом «Десять робітників»
Мета: закріпити звукові значення букви ю; удосконалювати навички правильної вимови, вміння виконувати звуко-буквений аналіз слів; формувати навички самоконтролю, читання аналітико-синтетичних схем; учити дітей бути спостережливими, уважними, виробляти звичку до планування власних дій; збагачувати словниковий запас; розвивати фонематичний слух, мовлення, мислення, інтелектуальні здібності, увагу, пізнавальний інтерес, почуття змагання, уяву, кмітливість, інтерес до навчання, дрібну моторику; формувати вміння аналізувати навчальний матеріал, працювати за зразком; виховувати охайність, естетичні смаки, бажання працювати, перемагати, любов до школи; вчити працювати спільно, формувати позитивне ставлення до навчання.
Обладнання: картки і таблиці для читання.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Повторення вивченого матеріалу
1 Артикуляційно-слухові вправи, в основі яких лежить вивчений звук
1) Виділення звуків зі скоромовки
Юлик з Юрою — юннати,
Юра з Юликом два брати.
— Чітко промовте скоромовку декілька разів.
— Хто може розповісти скоромовку напам’ять?
— Назвіть слова, у яких зустрічається буква ю.
— Скільки звуків позначає буква ю у цих словах?
2) Активне вимовляння виділених звуків, спостереження за артикулюванням
— При вимові звукосполучення [йу] спинка язика змикається з твердим піднебінням, рот прикривається губами, і ми вимовляємо звук [й]. Потім спинка язика розмикається з піднебінням, губи витягуються в трубочку, і ми вимовляємо звук [у]: [й] — м’який приголосний, [у] — голосний.
— Вимовте перший звук у словах: юність, юшка. ([й])
— Який наступний звук чуєте? ([у])
— Вимовте разом два звуки [йу].
— Якою буквою позначаємо на письмі звукосполучення [йу]? (Буквою ю)
— Наведіть власні приклади слів, у яких буква ю позначає два звуки.
— Наведіть приклади слів, у яких буква ю стоїть після приголосного, позначає один звук і м’якість попереднього приголосного.
3) Робота з картками. Зіставлення різних випадків уживання букви ю
— Прочитайте спочатку слова, у яких буква Ю позначає один звук і пом’якшення попереднього приголосного, а потім — слова, у яких буква Ю позначає два звуки.
Юшка, юнак, люстра, Юрій, Людмила, юність, тюльпан, юннат, рюкзак, верблюд, ключ, Юхим, любисток, працюй, костюм юрба, ювелір, Юліана.
4) Виявлення слів, у яких відсутня буква ю
Учитель читає слова, учні плескають у долоні, якщо у слові немає звуків [й′у].
Каюта, буря, Юля, годує, купка, маю, синю, зустріч, луг,мандрую.
5) Складання звукових схем слів. Звуковий аналіз слів. Друкування в зошитах за зразком
Він замок відкрити може
І закрутить легко гайку.
Чарівник вам допоможе!
Відгадайте цю загадку. (Ключ)
Всім обід готує мама:
Ось бере вона петрушку,
Інші додає приправи —
Будеш їсти смачну… (юшку).
— Виконайте звуко-буквений аналіз слів-відгадок.
6) Аналітичні й синтетичні вправи зі звуком [йу] та всіма вивченими приголосними
а) Прочитати склади з таблиці.
юм
|
юл
|
юп
|
юр
|
ют
|
ню
|
цю
|
юш
|
юс
|
юд
|
юк
|
юг
|
лю
|
дю
|
юн
|
юш
|
юв
|
юч
|
юй
|
тю
|
зю
|
б) Прочитати слова за транскрипцією, надрукувати ці слова.
[й у в е л′ і р], [м а л′ у к], [г р а й у], [л′ у с′ а], [т а н ц′ у й у]
(Ювелір, малюк, граю, Люся, танцюю)
— Як напишемо слово Люся? Чому?
в) Повторення графічної будови букви Ю, ю.
• Ю — пряма велика лінія поєднується маленькою горизонтальною лінією з великим овалом;
• ю — пряма вертикальна лінія поєднується маленькою горизонтальною лінією з малим овалом.
г) Гра «Додай три букви».
Учитель може допомагати дітям відгадати слова, наводячи найпростіші пояснення до їх лексичних значень:
• перша страва;
• багато людей, які зібралися разом на майдані;
• молодий хлопець;
• ознака молодого хлопця;
• маленький хлопчик, який виконує на кораблі обов’язки матроса;
• ім’я дівчинки;
• ім’я хлопчика.
III. Робота за Букварем (с. 116)
1 Читання слів
Умію юнак слухаю
читаю юний запитують
малюю бігаю допомагають
— Прочитайте слова, що складаються з двох, трьох, чотирьох, п’яти складів.
— Прочитайте слова з наголошеним першим, другим, третім складом.
— Які звуки позначає буква ю у цих словах?
— Прочитайте слова, які називають предмет, ознаку, дію.
— До слів слухаю, запитують доберіть слова, протилежні за значенням.
2 Ознайомлення з текстом Букваря
1) Вступна бесіда за темою тексту з використанням ілюстрації підручника
— Пропоную провести фізкультхвилинку.
П’ять пальчиків ми маємо
Мізинчик — скромний, чемний,
А поруч — безіменний.
Середній — то найвищий,
А вказівний — той нижчий.
Великий палець — п’ятий,
Не можемо не знати.
Всі пальчики ми знаємо,
Їх пестим, доглядаємо.
Вони ж потрібні нам такі —
Найкращі з них помічники.
— Назвіть кожний пальчик і покажіть його у себе на руці.
— Роздивіться ілюстрацію на сторінці 117.
— Що зображено на малюнку?
— Що може зробити кожен маленький чоловічок?
— Як ви вважаєте, про кого піде мова у тексті, який зараз почнемо читати?
2) Запитання перед первинним сприйманням тексту
— Як ви розумієте назву тексту?
— Хто головна героїня розповіді?
3) Читання тексту вчителем
4) Лексичний аналіз мови художнього твору (словникова робота)
а) Виявлення слів, ужитих у переносному значенні. Пояснення вчителем значення цих висловів.
Десять робітників — десять пальців;
вони мене слухають — виконують потрібну роботу;
один одному допомагають — працюють гуртом.
б) Поясніть назву твору.
5) Мовчазне читання тексту учнями
6) Читання «ланцюжком»
7) Вибіркове читання
— Хто автор тексту «Десять робітників»?
— До кого зайшов автор тексту в гості?
— Чи був порядок у хаті господарки?
— Про що запитав Одарку гість?
— Що відповіла жінка?
— Що це були за десять робітників?
8) Колективне читання-аналіз речень тексту
— Прочитайте окличні речення.
— Прочитайте питальні речення.
— Прочитайте слова, у яких зустрічається буква ю.
9) Робота з моделями (схемами) речень за змістом прочитаного
— Знайдіть у тексті і прочитайте речення, які б відповідали моделям:
— Чи допомагають вам ваші десять робітників?
— Чи завжди у вас все прибрано, виконано гарно й охайно?
— Пам’ятайте, що руки не будуть працювати, якщо ви того не захочете.
— Згадайте прислів’я, які ще раз довели б, що без труда нема плода.
• Праця чоловіка годує, а лінь марнує.
• Хочеш їсти калачі — не сиди на печі.
• Зробив діло — гуляй сміло.
• Що посієш, те й пожнеш.
• Ледачого всі обминають, а роботящого шанобливо вітають.
IV. Підсумок уроку
— Яку букву повторили сьогодні на уроці?
— Про що читали текст?
— Чи сподобалось вам оповідання? Чим саме?
— Чим і як допомагають вам ваші десять робітників у виконанні різних справ?