Познайомити дітей з буквою «те», навчити правильно артикулювати звуки [т], [т']. Виробляти навички читання слів, складів з буквою «те». Розвивати увагу дітей. Виховувати правила етикету.
НАВЧАННЯ ГРАМОТИ (читання)
Тема: Звуки [т], [т’]. Буква «те». Розвиток артикуляційно-вимовних умінь учнів. Слова однакові за звучанням і написанням.
Мета: Познайомити дітей з буквою «те», навчити правильно артикулювати звуки [т], [т’].
Виробляти навички читання слів, складів з буквою «те». Розвивати увагу дітей. Виховувати правила етикету.
Обладнання: Лист від Буратіно, Буратіно (малюнок), листочки, буква Т, коробочки, звукові моделі, малюнки.
І. Організаційний момент.
Встаньте діти всі рівненько.
Посміхніться всі гарненько.
Посміхніться ви до мене
Посміхніться і до себе
Дзвоник дав сигнал – пора
Починаєм дітвора.
- Подивіться, чи все є у вас на партах до уроку.
ІІ. – Діти, сьогодні Буратіно написав нам листа, але чомусь речення в ньому не дописані.
Я читатиму початок, а ви скажіть що забув написати Буратіно.
(Учитель читає листа)
- А ще діти в конверті листочки осінні. Коли вітер їх зривав з дерева, то на них зникли деякі букви. Мабуть ви здогадались, що це вітер їх здув з листочків.
К . С . В . Н . К
М . К
- Молодці! Тепер я думаю, що Буратіно задоволений вашою допомогою. А ще, дітки, дуже хотілося б Буратіно, щоб ви знайшли йому звукову модель до слова
ПЕНАЛ. Зараз осінь і листя, коли падало, розгубило букви, що позначають голосні звуки.
- - О - |
- О |
- О - |
- Який перший звук у слові «пенал». Ми знаємо вже цей звук, бо вчили раніше.
- Молодці. Буратіно вам вдячний за допомогу.
ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку.
- А зараз послухайте загадку.
Що це вранці за дива?
Море землю покрива
На ліси, поля, на лан
Густий стелиться туман … (туман)
- Який перший звук перший ви почули в слові-відгадці. Викладаємо звукову модель. В слові «туман» звук [т] твердий чи м’який.
Сьогодні, діти, ми вивчимо букву, яка позначає звуки [т], [т’]. А називається вона «те».
Висновок: у слові «туман» звук [т] твердий.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1. Складання звукових моделей. (коробочки)
- Давайте перевіримо, чи справді вона позначає м’який і твердий звук. Складаємо звукові моделі слів-відгадок.
Йде слідом за тобою:
Утікай, не утечеш
Доганяй, не доженеш.
Що це? (Тінь)
- Викладаємо звукову модель, а я запишу її на дошці.
= О = |
Висновок: у слові «тінь», буква «те» позначає м’який звук [т’].
2. Артикуляція звуків [т], [т’]. (робота із дзеркальцем)
Гра «Спіймай звук»
- Запам’ятати слова зі звуками [т], [т’].
Там, де трактор торохтить
Тракторист давно не спить
Від світанку до світанку
Оре він свою ділянку.
- О - О - |
Висновок: стоїть в різних позиціях.
3. Гра «Розумники і розумниці».
- Я вам вже багато слів сказала із буквами [т], [т’]. Тепер ваша черга назвати слова зі звуками [т], [т’] мені.
Пограємо в гру «Розумники і розумниці». Ділимося на дві команди «дівчаток і хлопчиків». По черзі будете називати слова до тих пір, поки хтось не зупиниться, тобто не назве слово зі звуками [т], [т’].
- Я думаю, що почнуть дівчатка, бо хлопчики завжди повинні поступатись дівчатам.
(трактор, трава, квіти, тато, тигр, ракета, літак, вертоліт, туман, кріт, торт, телевізор, зошит, театр, тюльпан, троянда)
4. Ознайомлення з буквою «те»:
а) аналіз будови;
б) її місце у касі.
- Треба букву «те» поселити в будиночок із зеленим чи червоним дахом.
в) вірш про букву «те». На що схожа?
Тук-тук, ток-ток
Вибиває молоток.
Ним ви цвяхи заб’єте
Схожий він на букву «те».
5. Фізхвилинка.
Раз, два – всі присіли
Потім вгору підлетіли
Три чотири – всі веселі
Крутимось на каруселі
П’ять, шість в поїзд сіли
Ніжками потупотіли.
6. Друкування букви в зошитах. Показ учителем на дошці.
7. Утворення складів.
- Утворіть всі можливі склади з буквою «те».
V. Робота з букварем.
1. Розгляд звукових моделей та слів.
2. Читання складів.
3. Читання слів за подібністю (промені)
м
л в
п ити ітати
в л
п
4. Читання стовпчиків слів і порівняння їх написання.
Л І Т О Розрізняються І, О
Л О Т О Значення змінилось
Т І С Т О
Т М
М І С Т О
Л И С Т І В К А
И А
Л А С Т І В К А
Висновок: Від зміни однієї букви змінюється значення слова.
5. Гра «Впізнай слово».
- Зараз перевіримо вашу увагу.
- Я буду описувати, що значить слово, а ви його знаходити й читати.
а) пора року;
б) пташка;
в) маса, з якої випікають хліб, булочки;
г) її відправляють поштою;
д) це дитяча гра;
е) місце, де багато будинків і вулиць.
6. Гра «Відшукай паліндром».
На дошці паліндром
С І К О К О М А К П И Л И П
- А тепер у підручнику прочитаємо паліндром.
7. Фізхвилинка для очей.
А тепер нове завдання
Оченятам тренування
Раз – дивлюсь удалечінь (у вікно)
Два – в долоньці відпочинь (перевести погляд у долоню)
8. Читання слів тато і речення.
9. Знайомство з багатозначністю слова «котики».
(З’ясування значення слова котики на гілках верболозу і котики маленькі тварини)
- Чому бруньки на вербі називають котиками?
- Складіть речення зі словом котики.
(Котики граються з мишкою. Котики стоять у воді)
- А яке ще слово ви знаєте, що називає різні предмети? (Л И С И Ч К И)
10. Читання скоромовки. Заучування напам’ять.
VІ. Підсумок уроку.
1. - Яку букву вивчали?
- Які звуки ця буква позначає?
2. - Доведіть, що ви знаєте де є буква «те».
- Знайдіть серед малюнків ті, у назвах яких є звуки [т], або [т’].
1