Конспект уроку з навчання грамоти "Звук [Х]. Позначення його буквами Хх. Читання складів і слів з ними."

Про матеріал
Урок навчання грамоти у 1му класі демонструє використання елементів інфографіки як засобу швидкого запам'ятовування великого обсягу інформації.
Перегляд файлу

Урок навчання грамоти в 1 класі

Тема: Звук [Х]. Позначення його буквами Хх. Читання складів і слів з ними.

Мета:

навчальна: ознайомити учнів з новою буквою;  формувати уявлення про її назву та звукове значення; виробляти навички читання прямих і зворотних складів, слів з буквою «х» (ха).

розвивальна: розвивати уміння робити звуковий та звуко-буквенний аналіз слів; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати зорову, слухову, смислову пам'ять; активізувати пізнавальну діяльність учнів; формувати аудіативні навички, артикуляційний апарат дітей; залучати до вивчення рідної мови; розвивати мовлення і мислення дітей.

виховна: виховувати бажання вчитися, самостійність, дбайливе ставлення до природи.

Хід уроку

І. Вступна частина

1. Організаційний момент (1 хв.)

Хто хоче багато знати?

Хто хоче другим допомагати?

хто хоче бути самим кращим?

Хто на уроці не дрімає?

Хто активно руки піднімає?

І чітко правильно відповідає?

- Молодці, звичайно, це перший клас, тож гаразд, часу не гаймо і урок розпочинаймо!

2. Робота з загадкою (2-3хв.)

- Послухайте уважно загадки і спробуйте відгадати їх:

Глянь: на небі біла вата
Хоче сонечко сховати. (Хмари)

Мокра вата пропливає,
З неба воду проливає. (Хмари)
Он літає в небі птиця
І нікого не боїться.
Крила сизі розпустила,
Ясне сонце заступила.
А як гримне сиза птиця - 
З неба крешуть блискавиці. (Хмара)

Баба лежить,
Сльозами сльозить. (Хмара)

Сильніше сонця,
Слабіше вітру,
Ніг немає, а йде,
Очей немає, а плаче. (Хмара)

https://image.jimcdn.com/app/cms/image/transf/dimension=278x10000:format=png/path/sb66d135c3b4810ec/image/icb8053aaddebeaa6/version/1468951629/image.png

 

3. Бесіда (1 хв.)

- Молодці! Ви вже здогадалися з якою буквою будемо знайомитися сьогодні на уроці? Так, буква «Ха», звук [Х].

- Молодці! Визначте перший звук у слові «Хмара» (звук «х»).

C:\Documents and Settings\Oksana\Рабочий стол\буква х.jpg

 

- Який це звук? (приголосний, глухий)

- Зробіть за допомогою цеглинок звукову модель слова.

 

 

 

ІІ. Основна частина уроку

1. Актуалізація опорних знань (1 хв.)

Гра робота в групах «Давайте пригадаємо які ми букви, звуки знаємо» (дітям заздалегідь прикріплюються під парти, на двосторонній скотч хмаринки синього і білого кольорів).

- Дітки, уважно обстежте свою парту, подивіться, чи є на ній щось незвичайне. Можливо, під партою? Так, це хмаринки-цікавинки, хто знайшов хмаринку білого кольору - це буде перша команда, хто синього - друга команда. Тож, починаємо роботу в групах.

 2. Робота в групах з «Книгою літер» (5 хв.)

Інструкція до гри:

Ця вправа допоможе дітям закріпити знання української абетки в цікавий спосіб. Кожна сторінка присвячена одній або декільком літерам, містить віконця, призначені для вклеювання малюнків, що починаються з цієї літери (літер); на окремих сторінках є малюнки для вклеювання в книгу. Малюнки, що повторюються, підходять для декількох сторінок у зошиті. Деякі з однакових малюнків потрібно приклеїти на сторінки літер «И» та «Ь», з яких не починається жодне слово.

Це означає, що, наприклад, зображення оленя слід приклеїти на сторінки літер «О» та «Ь», а зображення сиру – на сторінки літер «С» та «И». Працюючи над завданнями, диті розвивають фонематичний слух (закріплюють навички зіставляння відповідності звуків і літер), покращують зорові сприйняття й дрібну моторику, а це добре підґрунтя для розвитку навичок читання й правопису.

Додаток 1. Книга літер.

 

ІІІ. Підготовка до сприйняття нового матеріалу уроку.

  1.               Читання казки про Хмаринку (3 хв.)

Хмаринка –Харитинка плавала по синім небі, дивилася: чи всі рослини, квіточки гарно политі на землі. Аж ось, на галявині, біля красивої хатинки, побачила Харитинка,  що зібралось багато звірів. Вони про щось сперечалися. Їй стало цікаво і хмаринка спустилась нижче. То були Хомячок, Ховрашок, комахи, мурахи, руда, з пухнастим хвостиком, лисичка, муха, яка цокотіла про щось так швидко, що неможливо було розібрати. Коли  ж вона прислухалась, почула, що звірі всі вихвалялись один перед одним. Хом’як кричав, що він найспритніший, бо може в своїх щічках перенести багато зерна до своєї хатинки; лисиця кричала, що тільки вона найхитріша і, як захоче, обдурить кожного; комахи, мурахи гомоніли, що вони великі трудівники; муха була впевнена, що краще неї ніхто не знає, як докучити крикливим птахам, які гніздяться на хвойних деревах біля їхнього селища Хвастунці. І тільки чомусь один Ховрашок стояв і мовчав, похнюпивши голівку.

- Як ви думаєте чому? (відповіді дітей) 

(Він думав про ту пшеничку, яку вони садили всім селом. За вихвалянням звірятам ніколи було доглядати за нею. Побачивши Хмаринку-Харитинку, Ховрашок попросив у неї допомоги).

- Якої? (відповіді дітей)

- На вашу думку, що сказала хмаринка всім мешканцям села?

Діти прийшли до логічного кінця, а хмаринка їм у цьому допомогла. Полила пшеницю й виросла вона, зібрали урожай, напекли хліба і вас пригостили (на партах лежать шматочки хліба у вигляді букви «Х»).

 

  1.               Звуко-буквенна робота (3 хв.)

Кожній дитині видається малюнок хмаринки з крапельками, де вони повинні записати слова з буквою «Х» на крапельці. Ця вправа актуальна і на наступному уроці  під час повторення вивченої букви. Зробити до цього слова звукову модель слова.

C:\Documents and Settings\Oksana\Рабочий стол\хмаринка.jpgJ:\DCIM\Camera(1)\IMG_20200121_095123.jpg

3. Робота з букварем, с.16-17 (5 хв.)

4. Фізкультхвилинка (1 хв.)

5. Вправа «Веселі чоловічки Хі та Ха» (5 хв.)

 

C:\Documents and Settings\Oksana\Рабочий стол\веселі чоловічки.gif

 

(Читання слів без голосних букв).

- Погляньте, хто до нас завітав у гості. Це Хі та Ха. Вони дуже люблять складати вірші, але у них не завжди виходить, цього разу склали вірш, тільки деякі слова написали не правильно, давайте їм допоможемо!

Х –мк- сів на р-п’яха

Ми см-ял-сь ха-ха-ха

Ст-в сп-в-ти нам п—сн-

Ми см-ял-сь хі-хі-хі

П-д-ійш-в до х-т-,

Ст-в усіх х-лв-ю пр-г-щ-ти,

Хл-б в хуст-нку аг-рнув,

Й пр-дко в н-рку він шм-гн-в,

Але, хл-б забув.

 

 

Хомка сів на реп’яха,

Ми сміялись ха-ха-ха.

Став співати нам пісні -

Ми сміялись хі-хі-хі.

Підійшов до хати,

Став усіх халвою пригощати,

Хліб в хустинку загорнув,

й притко в нірку він шмигнув,

Але, хліб забув.

- Молодці, діти, ви справжні друзі, допомогли Хі та Ха. Яких букв не вистачало в цьому вірші? Які це звуки? (голосні).

6. Робота в парах. Літера-лабіринт «Х» (3 хв.)

- Зараз ми допоможемо і хомячку знайти хліб, який він забув.

Дітям пропонується  прокласти лабіринтом найкоротший шлях від хом'яка до хліба, намалювавши його ручкою або олівцем. (Завдання допоможе учням запам'ятати написання букви «Х» української абетки та сприятиме розвитку логіки, а також дрібної моторики рук).

Додаток 2. Інфографічна вправа.

          

 7. Учимо літеру «Х» (українська абетка) (5 хв.)

Це завдання допомагає  дитям вивчати українську друковану літеру «Х, х» (велику й маленьку), тренуватись писати її за схемою, пунктирними лініями та самостійно. Завдання має шість частин, кожна з яких пропонує виконати певну дію та закріпити отримані знання. Дитині треба не лише написати велику та малу літери, а й розмалювати їх, а також написати за пунктирними лініями слово «хамелеон», що починається з літери «Х» і для наочності проілюстроване відповідним зображенням. Виконуючи завдання, учні не лише тренуватиме дрібну моторику та координацію, зорову та м’язову пам’ять, а й збагачуватиме словниковий запас.

Додаток 3. Інфографічна вправа.

8. Читання складів з буквою «Ха» (3 хв.)

Додаток 4. Схема читання.

 

9. Читання слів з буквою «Ха», звук [Х]; вправа «Відлуння» (повторювання за вчителем); (5 хв.)

Додаток 5. Схема читання

- Який це звук (приголосний твердий)?

 

10.  Гімнастика для очей. (2 хв.)

 

VІ. Заключна частина уроку.

1. Бесіда (5 хв.)

- З якою буквою українського алфавіту ми сьогодні познайомилися?

- Яка ця буква?

- На що вона схожа?

2. Гра  «Чутливі вушка» (3 хв.)

- Я читаю вам слова, а ви уважно слухаєте, якщо звук на початку слова -тупаємо ніжками, якщо в середині - плескаємо в долоні.

«Хліб, колихати, горіх, сміх, охота, халва, тихо, Архип, сухий, худий.»

3. Рефлексія (2 хв.)

- Що нового ви дізналися на уроці?

- Що викликало труднощі?

- Дякую за роботу!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дотатки:

Додаток 1. Книга літер

 

 

 

 

 

Додаток 2. Інфографічна вправа.

Додаток 3. Інфографічна вправа.

 

 

Додаток 4. Схема читання.

C:\Documents and Settings\Oksana\Рабочий стол\таблиця читання буква х.jpg

 

Додаток 5. Схема читання.

C:\Documents and Settings\Oksana\Рабочий стол\читання слів.jpg

 

 

J:\DCIM\Camera(1)\IMG_20200121_092838.jpgC:\Documents and Settings\Oksana\Рабочий стол\хмаринка.jpg

 

 

 

 

 

docx
Додано
4 лютого 2020
Переглядів
2793
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку