Конспект уроку з образотворче мистецтва у 4 класі
Мистецтво – саме життя і воно безсмертне.
О. Уайльд
Тема. Анімалістична скульптура. Творче завдання. Глиняна іграшка. Козлик.
Мета: поглиблювати обізнаність учнів про скульптуру як вид мистецтва, ознайомлювати з матеріалами та інструментами художника – кераміста; закріплювати навички роботи з пластиліном, навички основних видів ліплення, передавання форми, пропорцій та рухів тварин; збагачувати та закріплювати вміння сприймати, розрізняти та аналізувати характерні особливості декоративної скульптури; розвивати дрібну моторику руки; стимулювати розвиток допитливості; виховувати екологічну культуру, любов до українського народного мистецтва, естетичне сприйняття навколишнього світу.
Оснащення. Зоровий ряд: навчальні плакати; народні іграшки з кераміки, виставка глиняних іграшок майстра народної творчості Бориса Миколайовича Цибульника.
Обладнання: дошка для ліплення; пластилін ; стеки; серветки для витирання рук.
Тип: комбінований урок.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Шматок пластиліну на парті дрімає,
І чим він стане, ніхто не знає,
Чи квіткою, що радує всіх нині.
Чи пташкою у гіллі на калині.
Ви потрудіться добре, будь ласка,-
Наступить диво, оживе прекрасна казка.
ІІ. Актуалізація опорних знань
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
З давніх-давен в Україні виготовляли статуетки тварин і птахів, призначенням яких було захищати, оберігати свого господаря від лиха і хвороб. Їх так і називали – обереги. Сьогодні ці добрі фігурки – улюблені іграшки дітей і прикрас для оселі. Майстри виготовляють статуетки в ручний спосіб і в кожну вкладають часточку душі.
Коли дивишся на чудові іграшки з глини, легко вгадати, яка тварина чи птах надихнули фантазію майстра. Це мистецтво кераміки (з грецької «керамос» – глина) – виріб з обпаленої глини. Природа України багата на високоякісні види глин, тому керамічне виробництво і нашій країні широко розповсюджене.
Одним із центрів виробництва кераміки в Україні є старовинне козацьке місто Опішня, що на Полтавщині. Окрім посуду майстри створюють художні вироби у вигляді звірів і птахів: баранців, козликів, левів, коників, півників
Декоративну керамічну скульптуру ще називають дрібною пластикою.
Погляньте, як майстри втілюють образи тварин. Вони не копіюють їхній зовнішній вигляд, а художньо переосмисливши, переробивши, узагальнивши форму (стилізувавши) створюють казковий, фантастичний декоративний образ. Такі скульптури покликані прикрашати інтер’єр. Помилуйтеся ними. Фігурки виграють яскравими барвами. В цих виробах вражають гумор, вигадка і винахідливість. Кожен з цих звірів має свій характер. Чимало їх зібрано в музеях.
Учень 1.
Майстер іграшку робив.
Довго глину він місив.
Він руками обома
Ліпив форму недарма.
Візерунком коні вкриті,
Тихо сохнуть на повіті.
В печі він їх обпалив
Та глазур’ю щільно вкрив.
Вийшла іграшка з душею,
Ми милуємося нею.
Таким чудовим майстром був наш односельчанин Борис Миколайович Цибульник (розповідь про майстра)
Учень 2.
Борис Цибульник з дитинства був талановитою особистістю – гарно малював, різьбив по дереву, а коли побачив, які чудові речі виходять з глини, вирішив навчитися ремеслу гончарства. Першим його учителем став гончар Г. Білостоцький із с. Піски, у нього він навчився працювати за гончарним кругом, тягнути з глини гончарний посуд. Потім Борис Миколайович став працювати у Валківському гончарному цеху. Саме там знамениті майстри Федір Гнідий та Дмитро Наріжний навчили досконально виліплювати посуд, робити іграшки-свищики, створювати глиняні скульптури.
Роки плідної праці принесли успіх. У 1987 р. наш земляк отримав визнання після участі у двох виставках народної іграшки у Москві, згодом став лауреатом Всесоюзних фестивалів народного мистецтва, брав участь у симпозіумах та виставках. 1995 року Борису Цибульнику присвоїли почесне звання Заслуженого майстра народної творчості.
Роботи майстра створені з великим смаком, витримані у дусі давніх традицій, відзначаються неабиякою оригінальністю. Вони радують не тільки дітей, а й дорослих.
ІV. Практична робота учнів.
Отже, ми сьогодні будемо в ролі скульптора і спробуємо зліпити народну іграшку козлика з пластиліну.
Учень 4. У світі цікавого
Пластилін («пластіліна» з грецької – ліпний) – матеріал для ліплення. Виготовляється з очищеного і подрібненого порошку глини з додаванням воску, сала та інших речовин, що перешкоджають усиханню. Потрібен для виконання фігур ескізів для скульптурних робіт, невеликих моделей.
Питання про те , кого слід вважати винахідником пластиліну суперечливе. У Німеччині ним уважають Франца Колба (патент 1880 року), у Великобританії Вільяма Харбута (патент 1899 року).
Сьогодні є популярним один із жанрів анімації – пластилінова анімація (мультфільми) в основі якої – створення фігур, виліплених з пластиліну.
Згадаємо правила роботи з пластиліну.
Пригадаємо способи ліплення за таблицею
(розминання, розкачування, зліплювання, примазування, витягування, прищипування)
Фізкультхвилинка
У жирафа плямочки, плямочки кругом:
На голові, на лобі, на носі,
На вухах, на шиї, на плечах,на ліктях
На животі, на колінах , на носках.
У лисички хутрочко, хутрочко кругом
На голові, на лобі, на носі,
На вухах, на шиї, на плечах, на ліктях
На животі, на колінах, на носках.
У слоника складочки, складочки кругом
На голові, на лобі, на носі,
На вухах, на шиї, на плечах, на ліктях
На животі, на колінах, на носках.
(До речі, зображення тварин це який вид мистецтва? (Анімалістичний)
Пояснення до творчого завдання
Цей дивовижний козлик може бути чудовим подарунком. Ліпити будемо скульптурним способом (з цілого шматка). Які ще способи ліплення ми знаємо? (конструктивний, комбінований). Народні майстри ліплять саме так. А ще характерною особливістю народної іграшки є її статичність (нерухомість). На відміну від динамічної (зображеної в русі)
Послідовність ліплення розглянемо у підручнику.
Відчуваєте, який він м’який і податливий. Його можна вдавити, витягнути, приплюснути. У вас в руках цільна грудочка. Нехай форма ніби проростає із живого пластилінового шматка.
V. Підбиття підсумків.
Рефлексія (капелюшки)
1.Одягаючи червоний капелюшок (колір емоцій), ви скажете, які почуття виникли у вас від заняття?
2. Одягаючи жовтий(колір привілеї), які привілеї отримали від заняття?
3.Одягаючи фіолетовий (колір обережності), яких помилок варто запобігати в майбутньому?
4.Одягаючи зелений (колір знань), що нового ви дізналися на даному занятті?
5. Білий (колір інформації), яку інформацію вам хотілося ще отримати з даної теми?
6.Синій ( колір досягнень), чого ми досягли на даному занятті?
Учитель.
Одним із складників патріотизму є уміння бачити красу, милуватися нею: красу рідної природи, навколишнього світу, красу, яку створює людина своєю працею. Завершити урок я хочу словами Оскара Уайльда: «Лише прекрасне буде радісним і цінним в усі часи».
1