Урок образотворчого мистецтва, проведений вчителем початкових класів Демешкевич М. А.
Дата проведення: 01.11.18
Тема: Зображення плямою: силует. Створення фантастичних симетричних відбитків, доповнення їх деталями (акварель).
Мета: формування предметних компетентностей: ознайомити із технікою монотипії; розширювати уявлення учнів про симетрію як засіб гармонізації форми; закріплювати поняття про живописні засоби виразності в образотворчому мистецтві; формувати початкові практичні навички утворювати відтінки кольорів; формувати навички із сприймання дійсності; формувати вміння емоційно ставитися до краси природних форм; планування послідовності роботи; повною мірою використовувати зображальну поверхню та узгоджувати з нею розмір зображення; формувати уявлення про основні правила організації робочого місця.
формування ключових компетентностей:
культурної, екологічної, навчання впродовж життя, вільного володіння державною мовою.
Вид художньої діяльності: зображення на площині.
Матеріали та інструменти: глянцеві аркуші паперу формату А 4, гуашеві та акварельні фарби.
Наочність та обладнання: тематичні ілюстрації, таблиці з образотворчого мистецтва.
Основна образотворча проблема: форма.
Тип уроку: урок практичної діяльності.
Література:
Хід уроку
– Зараз у нас урок образотворчого мистецтва. На парті мають бути: аркуш паперу, гуаш, пензлі.
II. Актуалізація опорних образотворчих знань
– Пригадайте, що таке пейзаж, які його види знаєте? (пейзаж – зображення природи, краєвидів міст і сіл. Види: міський, сільський, коли зображується тільки природа, морський (маріна).
– Що таке лінія горизонту? (Якщо стати на рівному місці та подивитись у далечінь, то можна побачити межу, де збігаються земля і небо. Те, що ми бачимо, – умовна лінія. Вона розташована на рівні наших очей і називається лінією горизонту).
– Перелічіть основні кольори. Чому їх так називають? (основні кольори – це жовтий, червоний, синій. Їх неможливо отримати при змішуванні інших).
– Що ви знаєте про похідні кольори? (решта кольорів – похідні, вони утворюються при змішуванні двох основних кольорів).
– Скільки кольорів веселки? Які із них – основні, а які – похідні? (кольорів веселки – сім: з них три основні, три похідні та ще один колір – блакитний).
– Яка послідовність кольорів веселки? (червоний, оранжевий, жовтий, зелений, блакитний, синій, фіолетовий).
– Які речення допомогли нам запам’ятати черговість кольорів веселки? (Червоні Окуляри Жанки Заважають Бачити Сяйво Фіалки. Чому Олені живуть Зимою Без Своїх Фантазій?).
– Які кольори називають теплими? Чому? (теплі: червоний, помаранчевий, жовтий, вишневий. Це кольори сонця та вогню).
– Які кольори називають холодними? Чому? (холодні: синій, блакитний, фіолетовий, бірюзовий. Це кольори снігу, льоду).
– Перед вами – незвичайні приклади. Вони складаються із математичних знаків, але замість цифр у них – кольори. Ваше завдання: в порожні клітинки вставити два основних кольори, які утворюють похідний.
+ =
+ =
+ =
III. Оголошення теми та мети уроку
– Прослухайте вірш українського поета Анатолія Костецького.
Не хочу!
Метелика ловити я не хочу!
Він – квітка неба,
Хай живе собі!
Хай крильцями барвистими тріпоче,
Щоб радісно було мені й тобі!
І квітку лісову не стану рвати,
Її додому я не понесу,
Бо вдома їй джмеля не погойдати
І не попити ранками росу!
І ні стеблинку,
Гілку чи травинку
Я не ображу:
Це – страшенний гріх!
Бо в кожній з них
Живе тремка живинка,
Що світиться довірою до всіх…
– Чому нас навчає вірш? Сьогодні на уроці ми дізнаємося, що таке симетрія, спробуємо намалювати метелика у не зовсім звичайний спосіб.
IV. Викладення нового матеріалу
– Усе живе і неживе природа обдарувала різними фарбами.
– Погляньте на метеликів, жуків, бджіл, бабок. У більшості з них гарна, витончена форма.
– А хіба можна не милуватися чудовим візерунком на крильцях метеликів!
– Давайте переглянемо зображення метеликів.
– Якщо провести уявну лінію через центр тіла метелика, то вона розділить його на дві однакові (симетричні) частини. Вони є дзеркальним відображенням одна одної.
– Ми будемо працювати у техніці монотипії. Для цього потрібно взяти гладенький (глянцевий) аркуш паперу, зігнути його вдвоє. На одній половині аркуша паперу намалювати два крила метелика. Потім зігнути папір і легенько притиснути його рукою. Розгорнути аркуш паперу – вийде симетричне зображення. Домалювати вусики та черевце.
Проведення фізкультхвилинки
– Ми тримаємо у руках чарівні пензлики, малюємо ними чудові хмаринки. Опускаємось нижче і малюємо струмочок, зелену травичку на його березі. Намалюємо зайчика вухатого, залишимо пензлі біля травички, потягнемось високо до сонечка, присядемо низько, нахилимось до квітів, умиємо личко у струмочку, зробимо з долоньок кораблик і пустимо його водою. Встанемо, потягнемось,сядемо тихо за парту.
V. Постановка навчального завдання
– Потрібно виготовити декількох метеликів у техніці монотипії. З аркуша паперу вирізати готових метеликів і приклеїти їх на галявинку із квітами.
Правила користування фарбами:
VI. Керівництво практичною діяльністю учнів
– Ви будете виконувати завдання, а щоб створити відповідну атмосферу, ми послухаємо музичний твір П. І. Чайковського «Вальс квітів». (надаю індивідуальну допомогу).
VII. Аналіз та оцінка дитячих робіт
– Як ви оціните власну роботу на уроці?
– Чия робота на уроці вам сподобалась найбільше? Чому?
(при формувальному оцінюванні враховую якість володіння засобами та технікою живопису, якість роботи; формую здатність учнів до самооцінювання).
VIII. Підсумок та узагальнення уроку
– Що нового ви дізнались? Що таке симетрія? Що таке монотипія?
IX. Прибирання робочого місця
– Наведіть лад на своїх партах, складіть папки із матеріалами та інструментами до шафи.