Мета: ознайомити з особливостями ДПМ, з основними видами ДПМ, засобами їх виразності(декоративними формами, кольором, орнаментом), формувати здоров'язбережувальні компетентності учнів, формувати уміння сприймати, розрізняти й аналізувати декоративні форми, розвивати дрібну моторику руки, виховувати естетичне сприйняття навколишнього світу, забезпечувати доброзичливу атмосферу.
Тема. Декоративно-прикладне мистецтво та його засоби виразності. «Диво квітка»
Мета:ознайомити з особливостями ДПМ, з основними видами ДПМ, засобами їх виразності(декоративними формами, кольором, орнаментом), формувати здоров’язбережувальні компетентності учнів, формувати уміння сприймати, розрізняти й аналізувати декоративні форми, розвивати дрібну моторику руки, виховувати естетичне сприйняття навколишнього світу, забезпечувати доброзичливу атмосферу.
Оснащення.
Візуальний ряд: навчальні плакати із зображенням декоративного розпису, орнаментів, вироби народних майстрів.
Обладнання: проектор.
Матеріали та інструменти: простий олівець, гумка, пензлі, ємність для води, серветки для витирання рук і пензлів, палітра, лопаточки.
Хід уроку
Добрий день в добрий час
Дуже рада бачить вас!
Чи почули всі дзвінок?
Діти. Так. Він кликав на урок.
Кожен з нас приготувався,
На перерві постарався
Вчитель. Зараз сядуть всі дівчата
А за ними і хлоп’ята.
2. Емоційний настрій на урок.
- Пропоную провести урок під девізом:
Душу і серце в роботу вклади,
Кожну хвилину в труді бережи.
Моє побажання вам, діти:
Бажаю усім, щоб до кожного з вас
Завітало натхнення сьогодні у клас
І збудило бажання здобути знання,
Щоб потім життям ви не йшли навмання.
Щоб вам захотілось новеньке пізнати,
Самим научитись та інших навчити.
Тож я побажаю, щоб лінь ви прогнали
Й натхнення щоб кожного дня зустрічали.
- Також бажаю вам наполегливості, старанності та працездатності.
Яким матеріалами та інструментами користуються художники і скульптори?
З якими видами образотворчого мистецтва ми вже познайомилися?
Щоб дізнатися, яка тема нашого уроку нам потрібно виконати одне просте завдання.
Клас поділений на три групи.
1 група складає слово декоративно
2 група – прикладне
3 група – мистецтво.
Прикріплюється до дошки слова.
Декоративне мистецтво виникло в ті далекі часи, коли людина навчилася робити предмети для життя. Людині хотілося, щоб глиняна миска або глечик для води були не просто зручними, але й красивими. Свою назву мистецтво одержало від латинського слова «декор», що означає «прикрашати». Звісно, розпис стіни не тільки прикрашає інтер’єр, але й розповідає про добро і зло, радість і горе, допомагає створити певний настрій.
Основне джерело орнаменту ДПМ– навколишній світ. Із нього митець бере і натхнення, і величезну кількість мотивів. Від прадавніх часів і до сьогодні улюбленими залишаються рослинні мотиви, а особливо квітка. Адже саме у світі квітівзустрічається найбільше розмаїття форм, ритмів, кольорів. Образ квітки є у всіх видах ДПМ у вишивці і килимарстві, у розписі і витинанці, у різьбленні і куванні, у виробах із скла і писанкарстві. А вчилися всім цим ремеслам у майстра в майстернях або просто вдома.
Коли майстер виконував свою роботу вірив у диво, що зображена квітка чи виготовлений виріб стане не просто прикрасою, а справжнім оберегом дому..
Узор вручну, широка планка,
Легенький запах квіточок.
Моя сорочка вишиванка ,
Вся ніби сплетена з пелюсточок.
Тут мак, як золото пшеничні колоски
Волошки наче небо сині.
Любов’ю сповнені завжди,
Мережив ряд на полотнині.
На моєму рушничку
Квіти, як у квітничку:
Ружі, сон, лілея біла,
А на мак ще й бджілка сіла.
Бджілка – бджілонька мала
Мед для діток принесла.
Фізкультхвилинка
Давайте уявимо, що ми потрапили в казку трішки відпочинимо і як бджілки покружляємо біля квіточок.
Пісня «Квітка душа»
Учні засинають біля квіточок.
Учениця вдягнена в українське вбрання
Кожну казку придумують люди
Й вірять в неї з дитячих літ…
А яким світ без казки буде?
Ну, яким стане білий світ?
Зникнуть чари, погаснуть мрії,
Що вели у ясні світи.
Без фантазії й без надії
Будуть люди по світу йти.
Згине видумка й добра ласка,
Що до радості всіх веде.
Вас не стріне у лузі казка,
Бо її вже не буде ніде.
В лісі папороть не цвістиме,
Не співатиме сон-трава.
У саду вітерець не густиме,
Пропадуть чарівні слова…
Не забавите вже дитинку
Дивом казкою. Ось в чім річ.
Дід Мороз не прийде під ялинку
В чарівну Новорічну ніч.
Непривітно у світі стане,
Чарівник вам не вкаже путь…
Добротою ніхто не гляне,
А дива всі повз вас пройдуть.
То ж повірте у казку, люди,
Хай вона оживе в серцях.
Жити ж вам цікавіше буде,
І мине вас зневіра й страх.
А в душі спалахне надія,
Що покинула якось враз.
Прилетить світла-світла мрія
В добру пору і в добрий час.
Наші учні ще вірять в казку і диво, тому зуміли переміститися до майстерні, де вчилися в давнину декоративному розпису.
Учні прокинулися біля майстерні декоративного розпису.
Учень. Добрий день! А куди ми потрапили?
Вчитель. У майстерню декоративного розпису.
Учень. Чи зможете і нас навчити.
Вчитель. Звичайно. Але спершу послухайте казку «Чиї квіти кращі»
Одного разу почув Вітер суперечку пір року – у кого найкращі квіти.
Притупнула своїм черевичком Весна – і там де лежав сніг, задзюрчали струмочки, зазеленіла трава. Земля вкрилася пролісками, конваліями, анемонами, нарцисами….
Змахнуло Літо капелюшком, сплетеним із сонячних променів, і щедро розсипало всюди свої квіти. Вітер подує – дзвенять дзвіночки. Із запашної конюшини збирає солодкий нектар джміль. Куди не глянь – усюди волошки, материнка, іван-чай, гвоздика, настурції, ромашки…
Аж холодом повіяла від заздрощів Осінь і повела багряним рукавом. Тут зацвіли верес, цикорій. Розпустилися айстри. А що ж Зима? Засипала снігом і ліс, і луги, і поля; дороги замела, запорошила дахи. Тільки не боїться ні снігу, ні морозу зимовий сад. За склом оранжереї цвітуть бегонії, цикламени, орхідеї….
Так дотепер і сперечаються пори року – у кого найкращі квіти.
Люди втомилися слухати суперечку пір року й прагнучи примирити їх, звернулися по допомогу до майстрів-умільців ДПМ.
Художники намалювали квіти пір року, додали уяви, фантазії і закружляли ці квіти у вальсі. Побачив ці квіти Вітер розгнівався, подув і вся ця краса розлетілася по світі.
Давайте допоможемо порам року зібрати ці квіти.
(учні складають аплікації-бігунці з декор. квітів). Де ми можемо зустріти такі орнаменти?
Перш ніж створити орнамент, митець робить багато малюнків з натури, потім спрощує форму, колір нехтуючи деякими деталями. Розгляньте уважно стилізацію квітки дзвоника. (перегляд)
Часом майстер зберігає схожість з натурою, але іноді настільки її змінює, що глядач і не здогадується про першоджерело орнаменту.
Засоби виразності у ДПМ : декоративні форми, колір, орнамент.
Творче завдання
Прикрашання дерев’яної лопаточки рослинним орнаментом.
Поетапність роботи
Індивідуальна робота за творчим завданням
Вчитель. Всі справилися з завданням. Дякую вам за вашу активну роботу. Незабаром Новий рік ці лопаточки ви можете подарувати своїм матусям.
Що нового ви дізналися на цьому незвичному уроці?
З яким видом мистецтва ви ознайомилися?
Збіг наш урок, як коротка мить.
Дуже швидко час біжить.
Ще попереду у нас багато кроків
І цікавих, і важких уроків.
Завдання покличуть у майбутнє,
Найскладніше ж завдання — життя.
Так намагайтесь вправно все вивчати.
Пам'ятайте: учня скарб — знання!
1