Образотворче мистецтво
Тема: Вибір формату, виявлення головного та другорядного під час створення декоративної композиції. «Пташка серед квітів»
Очікувані результати: навчити учнів обирати формат, виявляти головне та другорядне під час створення декоративної композиції; ознайомити з творчістю української народної художниці Марії Примаченко; надавати учням початкові відомості про особливості й технологію петриківського розпису, ефекти поєднання великих і дрібних елементів у декоративній композиції; ознайомлювати з особливостями зображення (побудови) тіл птахів методом спрощення форми; розвивати асоціативну пам'ять, уяву, фантазію, уміння аналізувати; виховувати охайність під час роботи з художніми матеріалами.
Обладнання: альбом-посібник, гуаш, пензлі, ємності з водою, серветки для витирання рук та пензлів, репродукції картин
Тип уроку: комбінований урок.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку
ІІ. Актуалізація опорних знань
— Пригадайте, що називають композицією образотворчого твору.
— Як ви гадаєте, що таке декоративна композиція? (композиція, що містить декоративні елементи)
— Що зазвичай зображають у декоративних композиціях?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку
— Яких тварин ви знаєте?
— Яких із них можна побачити тільки в зоопарках?
— А яких птахів ви знаєте?
— А які тварини не живуть ані в наших домівках, ані на вулицях, ані в лісах, ані в полях і навіть у зоопарках?
— Сьогодні ми помандруємо у світ видатної української художниці Марії Оксентіївни Примаченко і познайомимось із незвичайними героями її творів, яких не можна побачити ані у природі, ані у зоопарку. А також ми навчимось малювати у техніці петриківського розпису і створимо свого власного птаха.
ІV. Вивчення нового матеріалу
1. Розповідь вчителя
— Колись на Україні жила цікава художниця. Її роботи зовсім не були схожі на роботи інших художників. Цю народну талановиту майстриню звали Марія Оксентіївна Примаченко. Її твори дуже казкові, а персонажі — загадкові тварини та птахи.
«Починалося все це так,— згадувала художниця.— Якось біля хати, над річкою, на заквітчаному лузі пасла я гусей. На піску малювала всякі квіти, побачені мною. А потім помітила синюватий глей. Набрала його в пелену і розмалювала нашу хату...»
Кожен приходив подивитися на цю дивину, зроблену руками дівчинки. Хвалили. Сусіди просили і їх хати прикрасити.
— Подивіться уважно на її роботи.
— Чи бачили ви таких тварин та птахів у природі або в зоопарку? Правильно, не бачили. Тому що вони створені фантазією художниці.
— Що вас найбільше вразило у картинах Марії Примаченко?
— Зверніть увагу на колірну гаму картин художниці. Які кольори переважають у її роботах?
2. Розповідь вчителя про петриківський розпис
— У Дніпропетровській області знаходиться невелике село, назва якого відома сьогодні в усьому світі — Петриківка. Майстри Петриківки з давніх-давен відзначалися своїми квітковими орнаментами. Фантазія майстрів уплітає в єдиний візерунок стилізовані зображення садових і польових квітів, колосся злаків, ґрон ягід і плодів, птахів, метеликів — прадавні символи краси та родючості нашої землі.
Ці візерунки завжди виконують теплими яскравими кольорами.
Спочатку визначають місця великих колірних плям, потім промальовують дрібні деталі.
— Подивіться уважно на характерні форми мазків, які застосовують у петриківському розписі. Спробуйте їх повторити.
Типи мазків у петриківському розписі
3. Організація сприйняття творів мистецтва
— Подивіться уважно ці зображення.
— Що є головним у композиції? Які другорядні деталі підкреслюють та посилюють головне зображення?
4. Пояснення до творчого завдання
— Сьогодні ми малюватимемо не звичайного птаха, а казкового. Для того щоб намалювати птаха, потрібно знати, з яких частин складається його тіло.
1. Лакри
2. Бдьоз
3. Хівст
4. Гони
5. Валого
6. Яши
7. Лутуб
— Якого б птаха ми з вами не згадали, усі вони мають однакові частини тіла. У першу чергу — тулуб. У більшості птахів це найбільша частина тіла. Тулуб схожий на овал. Голова значно менша за тулуб і має круглу або трішки овальну форму. Шия в співочих птахів коротка, а у водоплавних, чапель і павичів — довга і гнучка. Відрізняються птахи одне від одного довжиною і формою ніг і хвостів. Найкрасивіші та найнезвичайніші хвости — в павича, лірохвоста і колібрі.
— Намалюйте птаха олівцем. Розташуйте свого птаха посередині аркуша і зробіть його досить великим, адже він — головний на малюнку. Тепер виконайте малюнок у кольорі, використовуючи техніку петриківського розпису або у техніці Марії Примаченко.
Фізкультхвилинка
5. Індивідуальна робота за творчим завданням
Під час виконання роботи вчитель (за потреби) надає учням індивідуальну допомогу.
V. Актуалізація вивченого матеріалу
— Із творчістю якої художниці ми познайомилися сьогодні на уроці?
— Що відрізняє твори Марії Оксентіївни Примаченко від творів уже відомих вам художників?
— З якою ще технікою ми познайомились?
— Яких тварин ми сьогодні малювали?
— Де б могли мешкати ваші птахи?
VІ. Підведення підсумків уроку. Рефлексія
— Чия робота сподобалась найбільше? Чому?
— Хто припустився помилок? Як їх можна було уникнути?
— З яким настроєм закінчуєте урок?
VІІ. Домашнє завдання