Пригадайте, що називають композицією образотворчого твору.
Як ви гадаєте, що таке декоративна композиція?
Що зазвичай зображають у декоративних композиціях?
Яких тварин ви знаєте?
Яких із них можна побачити тільки в зоопарках?
А яких птахів ви знаєте?
А які тварини не живуть ані в наших домівках, ані на вулицях, ані в лісах, ані в полях і навіть у зоопарках?
Колись на Україні жила цікава художниця. Її роботи зовсім не були схожі на роботи інших художників. Цю народну талановиту майстриню звали Марія Оксентіївна Примаченко.
Її персонажі — загадкові тварини та птахи.
«Починалося все це так,— згадувала художниця.— Якось біля хати, на заквітчаному лузі пасла я гусей. На піску малювала всякі квіти, побачені мною. А потім помітила синюватий глей. Набрала його в пелену і розмалювала нашу хату...»
Кожен приходив подивитися на цю дивину, зроблену руками дівчинки. Хвалили. Сусіди просили і їх хати прикрасити.
Подивіться уважно на її роботи.
Чи бачили ви таких тварин та птахів у природі або в зоопарку?
Що вас найбільше вразило у картинах Марії Примаченко?
Зверніть увагу на колірну гаму картин художниці. Які кольори переважають у її роботах?
У Дніпропетровській області знаходиться невелике село, назва якого відома сьогодні в усьому світі — Петриківка.
Майстри Петриківки з давніх-давен відзначалися своїми квітковими орнаментами. Фантазія майстрів уплітає в єдиний візерунок стилізовані зображення садових і польових квітів, колосся злаків, ґрон ягід і плодів, птахів, метеликів — прадавні символи краси та родючості нашої землі.
Ці візерунки завжди виконують теплими яскравими кольорами.
Подивіться уважно на характерні форми мазків, які застосовують у петриківському розписі. Спробуйте їх повторити.
Подивіться уважно ці зображення.
Що є головним у композиції?
Які другорядні деталі підкреслюють та посилюють головне зображення?
Сьогодні ми малюватимемо не звичайного птаха, а казкового. Для того щоб намалювати птаха, потрібно знати, з яких частин складається його тіло.
1. Лакри
2. Бдьоз
3. Хівст
4. Гони
5. Валого
6. Яши
7. Лутуб
Якого б птаха ми з вами не згадали, усі вони мають однакові частини тіла.
У першу чергу — тулуб. У більшості птахів це найбільша частина тіла. Тулуб схожий на овал.
Голова значно менша за тулуб і має круглу або трішки овальну форму.
Шия в співочих птахів коротка, а у водоплавних, чапель і павичів — довга і гнучка.
Відрізняються птахи одне від одного довжиною і формою ніг і хвостів. Найкрасивіші та найнезвичайніші хвости — в павича, лірохвоста і колібрі.
Намалюйте птаха олівцем. Розташуйте свого птаха посередині аркуша і зробіть його досить великим, адже він — головний на малюнку.
Тепер виконайте малюнок у кольорі, використовуючи техніку петриківського розпису або у техніці Марії Примаченко.
Із творчістю якої художниці ми познайомилися сьогодні на уроці?
Що відрізняє твори Марії Оксентіївни Примаченко від творів уже відомих вам художників?
З якою ще технікою ми познайомились?
Яких тварин ми сьогодні малювали?
Де б могли мешкати ваші птахи?
Підведення підсумків уроку
Чия робота сподобалась найбільше? Чому?
Хто припустився помилок? Як їх можна було уникнути?
З яким настроєм закінчуєте урок?