Розробка уроку з образотворчого мистецтва для 3 класу на тему: "Різновиди ляльок в театрі та мультиплікації. Конструювання лялькового персонажу. Тематичне завдання: Персонаж лялькового театру (аплікація з доопрацюванням фарбами й графічними матеріалами, папір білий, кольоровий, тонований, клей, ножиці, фарби, олівці, воскові крейди, фломастери)".
Складається з конспекту уроку та презентації до нього.
Автор розробки уроку з образотворчого мистецтва
вчитель початкових класів
закладу „Загальнооосвітня школа І-ІІІ ступенів №16 ВМР“
Красна Оксана Ярославівна
спеціаліст вищої категорії
Тема: Різновиди ляльок в театрі та мультиплікації. Конструювання лялькового персонажу. Тематичне завдання: Персонаж лялькового театру (аплікація з доопрацюванням фарбами й графічними матеріалами, папір білий, кольоровий, тонований, клей, ножиці, фарби, олівці, воскові крейди, фломастери)
Мета: навчальна: ознайомити учнів із різновидами ляльок у театрі та мультиплікації; навчити конструювати лялькових персонажів;
розвивальна: розвивати уяву, фантазію, уміння аналізувати; формувати естетичні почуття, смак; активізувати ініціативу учнів;
виховна: прищеплювати любов до театрального мистецтва, акуратність під час роботи над створенням лялькових персонажів.
Оснащення
Матеріали та інструменти: папір білий, кольоровий, тонований, клей, ножиці, фарби, олівці, воскові крейди, фломастери, а також матеріали за вибором учнів.
Зоровий ряд: репродукції творів графіків та живописців, що зображують ляльок; фотозображення іграшок (зокрема, мотанок та ін.).
Тип уроку: комбінований урок.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
Бесіда
— Чи переглядали ви вистави у ляльковому театрі?
— Які це були вистави?
— Чи були ці вистави створені за творами художньої літератури?
— Яких ляльок ви бачили під час вистави?
— Що вам найбільше сподобалося?
— Чи замислювалися ви над тим, як і хто створює ляльку для вистави?
III. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку
— У Харківському театрі ляльок, наприклад, уже багато років існує музей ляльок, що привертає увагу відвідувачів не менше, аніж цікаві вистави. У вітринах «відпочивають» ляльки-актори, що впродовж багатьох років виступали у виставах театру, ляльки інших країн світу, що розповідають про традиції лялькових вистав різних країн.
— Ми сьогодні створимо незвичайних ляльок для театральної вистави, які згодом прикрасять наш музей ляльок.
IV. Викладання нового навчального матеріалу
1. Розповідь учителя
— Ляльковий театр — це театральне видовище, у якому діють ляльки, що рухаються за допомогою акторів. Ляльковий театр створювався впродовж тисячоліть. В історії всіх народів ляльковий театр бере свій початок із релігійних містерій. Ще з давнини під час релігійних церемоній людство почало застосовувати фігури богів-істуканів. Потім вони отримали рухливість і перетворилися на ляльок.
Улюбленим героєм лялькових театрів у Європі з давніх часів завжди був розумний, дотепний представник народу. У кожній країні була своя улюблена лялька, яка розповідала про настрої народу: в Італії — це Пульчінелла, у Франції — Полішинель, в Англії — Панч, Каспер, Ґанс Вурст — у німців, Копельняк — у поляків, а у росіян — Петрушка.
В Україні був поширений народний ляльковий театр — вертеп.
Вертеп (зі старослов’янської — «печера») — мандрівний театр маріонеток, що існував в Україні переважно у XVII—XVIII століттях.
Вертеп мав вигляд двоповерхового дерев’яного ящика. На другому поверсі показували різдвяну драму, на першому — сатирично-побутову виставу. Починалося дійство на верхній сцені біблійними легендами, потім переходило на нижню сцену, де розігрувалися комічні народно-побутові сцени з реального життя. У них гостро висміювали лицемірних попів, чванькуватих польських панів, багатіїв, урядовців та ін. Персонажі вертепу розмовляли соковитою народною мовою, були вдягнені в народний одяг. Найпопулярнішими з-поміж них були: Запорожець, Москаль (Солдат), Циган, Баба, Дяк, Шинкар та ін.
Сюжети різдвяних вертепів більш-менш однакові: цар Ірод дізнається від волхвів, що народився Христос — претендент на його престол. Бажаючи позбутися суперника, він кличе воїна і наказує йому знищити всіх віфлеємських дітей віком від 2 років і молодше. Воїн виконує наказ, але одна стара баба Рахіль не віддає свою дитину на побиття, тому озлоблений Ірод наказує вбити її дитину. За цей злочин Смерть відрубує Іродові голову, а чорти тягнуть його в пекло. Після смерті Ірода на сцені з піснями та танцями з’являються Циган, Лях, Москаль, Жид, Селянин, Дід, Баба, Панотець.
До сьогодні вертеп зберігся переважно на західноукраїнських землях у вигляді різдвяних вистав на релігійну тематику.
Ляльки, що беруть участь у різних театральних лялькових виставах, за розміром є від декількох сантиметрів до подвійного людського зросту. (слайди 4-16)
2. Ознайомомлення з видами театрів ляльок за конструкціями ляльок та засобами керування ними
— Театри горішніх ляльок — демонстрування вистав з ляльками найчастіше відбувається над ширмою, що закриває акторів. Актор, що рухає лялькою, розташований унизу неї, а лялька — відповідно нагорі.
Театри нижніх ляльок, або маріонеткові театри — відбувається із використанням маріонеток, тобто ляльки рухаються за допомогою ниток або дроту, а актори, які ними керують, здебільшого перебувають над ними.
Театри, де ляльки розташовані ані над, ані під акторами, які ними керують,— до цієї групи належать величезна кількість різновидів лялькового театру, зокрема знаменитий театр тіней, а також театральні видовища вертепного плану (український вертеп, білоруська батлейка та ін.).
За допомогою ляльок актори лялькового театру (лялькарі) здатні створити яскраві образи, передати характерні риси людського характеру або форми поведінки, актори вкладають в уста ляльок (а іноді і без слів, лише грою) повчальний зміст, важливу інформацію. (слайди 17-23)
Фізкультхвилинка
V. Самостійна практична робота учнів
1. Інструктаж
— Беремо звичайну рукавичку, в тенісному м’ячику прорізаємо отвір під палець (краще, якщо цей отвір зроблять батьки вдома), малюємо на м’ячику обличчя, приклеюємо волосся (можна використовувати пук ниток або інші подібні матеріали). На рукавичці можна намалювати одяг ляльки, а в прорізи на пальці вшити її ручки. Зрештою готову голову одягають на палець — і маємо ляльку. Для таких ляльок можна шити окремі костюми. Тенісний м’ячик можна замінити на кульку, зліплену з пластиліну.
2. Творче завдання № 1
Виготовте театральну ляльку — вашого улюбленого літературного героя (художні матеріали — за вибором учнів).
VІ. Актуалізація набутих знань
Бесіда
— Що таке театр ляльок?
— Хто є головною дійовою особою цього театру?
— Які види ляльок вам відомі?
— До якої вистави ви створили ляльку сьогодні?
VII. Підведення підсумків уроку
1. Підбиття підсумків (загальна оцінка уроку).
2. Визначення завдання для підготовки до наступного уроку (принести на наступний урок альбоми, олівці, гуаш або акварель, пензлі).
3. Проголошення уроку завершеним.