Конспект уроку з образотворчого мистецтва на тему: Вишивка – невмирущий оберіг. Виконання ескізу традиційного одягу з вишитими оберегами 7 клас

Про матеріал
Конспект уроку з образотворчого мистецтва на тему: Вишивка – невмирущий оберіг. Виконання ескізу традиційного одягу з вишитими оберегами 7 клас
Перегляд файлу

Дроздинський ліцей

Сарненського району

Рівненської області

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Конспект уроку

з образотворчого мистецтва на тему:

Вишивка – невмирущий оберіг.

Виконання ескізу традиційного

одягу з вишитими оберегами

 

7 клас

 

 

 

 

 

Підготувала

вчитель образотворчого мистецтва

Пашкевич Ольга Андріївна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок № 10

Дата:

Клас: 7

Тема :      Вишивка – невмирущий оберіг. Виконання ескізу традиційного

                 одягу з вишитими оберегами    

Мета:   освітня: ознайомити з історією вишивки, її основним призначенням та      роллю в житті людини, познайомити з творчістю української майстрині Оксани Полонець;

розвивальна: розвивати вміння до створення художніх образів у творчих роботах на основі традиційних народних символів, створювати ескізи вишивки;

виховна: прищеплювати, бажання зберігати та примножувати традиції українського народу, виховувати інтерес до вибору майбутньої професії.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань, умінь і навичок

Форма проведення: урок-презентація

Техніка виконання: графіка, живопис

Оснащення:

  • Візуальний ряд: слайдова презентація, символи української вишивки, зразки вишитого одягу, ескізи традиційного одягу з вишитими оберегами, плакат «Виконання ескізу жіночої та чоловічої вишиванки».
  • Музичний ряд: аудіозапис музичного супроводу.
  • Матеріали та інструменти: аркуш паперу, графітовий олівець, гумка, кольорові олівці, фарби, пензлі, ємність для води, серветки.
  • Дидактичні матеріали: картки з незакінченими реченнями, інструкційні картки, зразки різних видів орнаментів.
  • Обладнання: ТЗН, скринька.

Методи та прийоми роботи: організація сприймання, пізнавальної, ігрової та практичної діяльності, фронтальна бесіда, демонстрація наочності та прийомів роботи, прийом очікування, інтриги, стимулювання творчої активності дітей, прийоми особистісно орієнтованого навчання: «розвиваючої допомоги», «свобода вміння», розповідь, повідомлення, роз’яснення, педагогічні спостереження, порівняльний аналіз, гра, прийом «продовж речення».

 

ХІД УРОКУ

І.       ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

1. Привітання

2. Перевірка готовності учнів до уроку.

 

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ

Вчитель. Діти, ми з вами почали вивчати розділ «Декоративно-прикладне мистецтво».  Хто дасть визначення поняттю «декоративно-прикладне мистецтво», або, як його ще називають «декоративно-ужиткове мистецтво»?

(Декоративно-прикладне мистецтво — це вид мистецтва, суть якого полягає у виготовленні пред­метів, що мають художні якості й призначені для задоволення практичних потреб. Наприклад, виготовлення посуду, меблів, тканини, а також прикрашання житла, парків, архітектурних споруд).

  • Які види декоративно-прикладного мистецтва вам відомі?

(До видів декоративно-прикладного мистецтва належать: розпис, різьблення, ткацтво, вишивка, народний живопис, гончарство, писанкарство, витинанка, лозоплетіння, флористика, художня об­робка металу, виготовлення виробів зі скла та ін).

  • На минулому уроці ми з вами виконували петриківський розпис одним із головних елементів якого є орнамент, з яким ми будемо працювати і сьогодні. То що ж таке «орнамент»?

(Орнамент — це візе­рунок,  побудований на ритмічному повторенні одного й того самого мотиву).

  • На запропонованому зображенні покажіть орнамент, рапорт та мотив.

(Демонструю зображення орнамента).

  • Де застосовується орнамент?

(Він застосовується в розмальовуванні стін будинків, прикрашан­ні ваз, глечиків, посуду, рушників, килимів, меблів, в оформленні одягу.)

 

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Вчитель. Сьогодні ми з вами знову згадаємо орнамент, але не в розписі, а у вишивці. Українська вишивка здавна служила і прикрасою, і оберегом. Найчастіше вона зустрічається на сорочках. Зверніть увагу на свої сорочки, в яких ви прийшли сьогодні до школи, подивіться на виставку вишитого одягу в нашому класі. Якими різноманітними є сучасні вишиванки: однотонні та різнобарвні, багаті та ніжні, вишиті квітами та геометричними візерунками. Та чи знаємо ми, що за узори насправді прикрашають наш одяг, що вони означають та чому виглядають саме так? Це ж не просто кола, ромби, гілки і спіралі?

ІV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ

(Слайд 1)

  • Тому сьогоднішній урок присвячений саме вишивці, тема якого «Вишивка – невмирущий оберіг. Виконання ескізу традиційного одягу з вишитими оберегами».

Вправа «Очікування»

  • Діти, почувши тему нашого уроку, що ви очікуєте від нього? (відповіді учнів).
  • Сподіваюся, що ваші очікування будуть виправдані. Отже, щоб цього досягти, нам сьогодні на уроці потрібно виконати такі завдання:

(Слайд 2)

Завдання уроку:

  • продовжити знайомство з історією вишивки, її призначенням;
  • дізнатися про значення символів та кольорів в українській вишивці, різновидами орнаментів;
  • познайомитися із творчістю української майстрині – Оксани Полонець;
  • спробувати себе в ролі дизайнерів одягу, виконавши ескіз традиційного одягу з вишитими оберегами.

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

(Під супровід презентації)

Розповідь учителя

  1. Історія вишивки, її основне призначення та роль в житті людини

На теренах України найпоширенішим видом декоративно – прикладного мистецтва є вишивка.

(Слайд 3)

Вишивка — традиційний вид декоративно-ужиткового мистецтва, у якому зображення виконують на полотні нитками чи іншими оздоблю­вальними матеріалами ручним або машинним способом.

(Слайд 4)

          Вишивкою займалися переважно дівчата і жінки. (Слайд 5) Найпоширенішими техніками були вишивання хрестиком та гладдю. (Слайд 6) Основна функція вишивки –  оздоблення одягу й тканин. Також це мистецтво мало ритуальне значення – використовувалися символи-обереги, які поєднувалися в орнаменти.

  1. Значення символів та кольорів в українській вишивці

 

За зовнішнім виглядом символи-обереги, які зустрічаються на вишитих виробах, бувають: геометричні, рослинні, зооморфні (зображення тварин) й антропоморфні (зображення людини).

Призначення таких символів-оберегів – захистити від хвороби, голоду, хижого звіра, нечистої сили, блискавки, бездітності, неврожайності, нещасть тощо.

(Слайд 7)

Найчастіше вишивали такі символи на сорочках. Символами-оберегами вишивалися комір, манжети, поділ і розріз горловини. Існує повір'я, що якщо сорочка зроблена і вишита на добре життя, то вона буде надійно оберігати людину. А от, якщо неправильно підібрати символи, то можна накликати біду у своє життя.

Існує понад 120 символів в українській вишивці. Перші з них мали геометричну форму і вважаються справжніми оберегами, а от вишиті квіти слугують більшості як окраса одягу. Які ж серед всіх символів обрати, аби вони служили оберегами, та що вони означають, розкажуть наші учні, які виконали домашнє завдання, підготувавши повідомлення про значення символів-оберегів в українській вишивці.

(Слайд 8)

  1. Повідомлення учнів
  1. Коло як сонце із променями, що виходять на зовні, дарує життя і є його оберегом. Водночас промені, обернуті всередину – навпаки забирають життєву енергію, таке коло може символізувати пустоту.
  2. Різного роду хрести – також є символом всього живого на землі. Прямий хрестоберіг від злих духів, думок та вчинків.

3.     Прямі, хвилясті лінії або, як їх ще називають «кривий танець»  -  утворюють "вічний" безконечний орнамент, який снується, наче нитка долі, але завжди повертається до Першоджерела. Ними часто прикрашали саме чоловічі сорочки,  є оберегом життєвих сил та енергії.

  1. Якщо у вашому житті панує безлад, все летить з рук і ви нічого не встигаєте, то у вашій вишивці обов’язково має бути квадрат, який є символом гармонії, досконалості та порядку. Такий символ часто вишивають на чоловічих сорочках.
  2. А от, якщо вам бракує грошей, то на допомогу прийде той самий квадрат, а також символ «ключів», або як їх ще називають «вужики», «гесики». Вони обов’язково принесуть у ваше життя благополуччя та матеріальний достаток. Також «ключі» є сильним символом-оберегом людини від негативних впливів.

6.     Якщо у вас є знайомі, чи рідні жінки, які ніяк не можуть народити,  то їм потрібно подарувати вишивку з перехрещеним ромбом— символ родючості, плодючості. Одяг із вишитими ромбами молода жінка, завагітнівши, мала носити аж до народження дитини. Адже цей символ слугував сильним оберегом.

  1. Але якщо справи геть погані і ніяк не вдається вийти заміж, чи створити гарну сім’ю, у вишивку обов’язково потрібно включити трикутник, три сторони якого символізують чоловіка, жінку та їхню дитину.
  2. http://subject.com.ua/textbook/work/6klas_1/6klas_1.files/image114.jpg - ладинець — походить від символу сонця та подвійного хреста і символізує любов, гармонію і щастя в сім’ї;
  3. http://subject.com.ua/textbook/work/6klas_1/6klas_1.files/image116.jpg рижик— символ працелюбності, оберіг від ліні.

Символ дуба потрібно вишивати лише на чоловічій сорочці, який означає чоловічу силу та мужність, а символ калини – лише на жіночій, яка є символом жіночої краси, оберегом неперервності життя і роду. Якщо ж не дотримуватися цих правил, то жінка буде виконувати всю чоловічу роботу, а чоловік буде ніжним та витонченим як жінка.

 

Вчитель. Звичайно символи-обереги на вишивці не зустрічаються як окремий елемент, а поєднуються один з одним в орнаменті. Щодо кольорів, то ви всі, мабуть, знаєте, що найпоширенішими кольорами в українській вишивці є червоний та чорний, також можна зустріти блакитний, білий та жовтий.

Найпопулярнішими кольорами на теперішній час у вишивці є жовтий та блакитний.

(Слайд 9)

  1. Творчість української майстрині Оксани Полонець

Українська вишивка є модним трендом. Цю неповторну красу створює одна із український дизайнерів одягу Оксана Полонець. У колекції Оксани Полонець зібрані взірці стародавніх дизайнів вишивки західноукраїнського регіону, що втілені в сучасному виконанні вечірніх та повсякденних суконь.

(Перегляд робіт Оксани Полонець)

(Слайди 10-16)

Вишиванка є невід’ємною частиною багатьох українських політиків, акторів, співаків та інших  знаменитостей, а також наша вишивка є популярною і серед зірок Голлівуду.

(Слайди 17-20)

(Перегляд фото)

. ПРАКТИЧНА ДІЯЛЬНІСТЬ

(Слайд 21)

Слово вчителя

Тож, прослухавши стільки цікавого про вишивку, кольорову гаму та символіку, ви можете відчути себе в ролі дизайнерів і створити свій власний ескіз традиційного одягу з вишитими оберегами.

Показ готових ескізів

  • Ось перед вами приклади деяких ескізів.

(Перегляд та аналіз робіт)

 

Постановка практичного завдання 

(Слайд 22)

Творчу роботу слід виконувати в такій послідовності:

  • Продумайте, який елемент одягу ви будете оздоблювати вишивкою (сорочка, сукня, спідниця, фартух, хустка, пояс тощо).
  • Заплануйте, на якій частині вибраного елемента одягу розмістите вишивку (комір, манжети, рукав, поділ, розріз горловини, на грудині, поясі тощо).
  • Підберіть символи-обереги, які будуть у вашому орнаменті.
  • Продумайте кольорову гаму вашого орнаменту і одягу вцілому.
  • Зробіть ескіз одягу з вишитими оберегами графітовим олівцем.
  • Виконайте ескіз в кольорі олівцями чи фарбами.
  • Пояснити, чому саме такі символи обрали для ескізу.

Повторення правил користування фарбами

(Під час виконання роботи звучить музика, вчитель індивідуально надає консультації учням (вразі потреби).

 

VІІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

  1. Захист робіт
  2. Обговорення учнівських робіт та оцінювання.

(Учитель пропонує учням розглянути роботи одне одного та визначити їх переваги й недоліки. Виявляючи помилку, учень має запропонувати свій варіант її виправлення)

  1. Виставка  учнівських ескізів.

 

VІІІ.  ПОВІДОМЛЕННЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

(Слайд 23)

Вдома переглянути вишиті вироби, знайти на них символи-обереги, про які ми сьогодні говорили та виписати ті, про які не згадували і дізнатися що вони символізують.

Високий рівень:  підготувати повідомлення про види витинанок.

 

ІХ. ПІДСУМОК УРОКУ

  1. Гра «Потайна скринька»

Учитель. Я пропоную кожному з вас узяти зі скриньки по одному зразку орнаменту та відповісти на запитання: «Що за символи зображені на цьому орнаменті?»  

  1. Прийом «Продовж речення»  

(Слайд 24)

  •     На цьому уроці я дізнався, що…
  •     Мене здивувало, що…
  •     Мені сподобалось…
  •     Можливо було б краще, якби…
  1. Заключне слово вчителя

Сьогодні ви продовжили знайомство з декоративно-ужитковим мистецтвом, візерунком, орнаментом, вишивкою. На якийсь час ви знову перетворилися на майстрів. Минають роки й століття, змінюється мода, але ніщо не за­тьмарить краси вишитих речей. Вони житимуть поряд із нами, милуючи наше око. І наше завдання – зберегти цю красу і передати її майбутнім поколінням.

(Слайд 25)

Успіхів вам! Хай ніколи у вас не зникає бажан­ня творити красу!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зразки робіт

Зразок оформлення класної кімнати

 

Описание: https://1.bp.blogspot.com/-SMo6o0huLVo/WIJrWumN2SI/AAAAAAAAAcI/LoJCSDFs46EU7oF3gabGQhdseod44WqrQCLcB/s640/DSCN2883.JPGОписание: https://3.bp.blogspot.com/-xRvFvh1hgi4/WIJtvdN0ATI/AAAAAAAAAcM/9p6UncTjeHMAttXHfoVFhQSnW6rt-lV3wCLcB/s640/DSCN2881.JPGОписание: https://3.bp.blogspot.com/-v5X1AItfPYg/WIJusHoXiQI/AAAAAAAAAcU/Lxj9Q9CTpC4DH4TQdAUa78mR_IW9c2oEACLcB/s640/IMG_20161115_113120.jpgОписание: https://3.bp.blogspot.com/-sncJ9gYroRw/WIJvDsUcIoI/AAAAAAAAAcY/Cx0CtyuyThkR_JAmolwObD-0DD7rMLydwCLcB/s640/IMG_20161115_113343.jpgОписание: https://2.bp.blogspot.com/-7b7fuL_RQFM/WIJwcpwiARI/AAAAAAAAAck/t7gjEnHLRBwaeAlBYoyF50tsY2Vr6IgugCLcB/s640/IMG_20161115_130832.jpgОписание: https://4.bp.blogspot.com/-0sohgf2f7Lo/WIJyTvHsfaI/AAAAAAAAAc8/UWJRO8tCOmcGyTo4v5vGgEIKOOK8BCkcACLcB/s640/IMG_20161115_125113.jpg

1

 

doc
Додано
27 вересня 2022
Переглядів
5002
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку