Дроздинський ліцей
Сарненського району
Рівненської області
Конспект уроку
з образотворчого мистецтва на тему:
Вишивка – невмирущий оберіг.
Виконання ескізу традиційного
одягу з вишитими оберегами
7 клас
Підготувала
вчитель образотворчого мистецтва
Пашкевич Ольга Андріївна
Урок № 10
Дата:
Клас: 7
Тема : Вишивка – невмирущий оберіг. Виконання ескізу традиційного
одягу з вишитими оберегами
Мета: освітня: ознайомити з історією вишивки, її основним призначенням та роллю в житті людини, познайомити з творчістю української майстрині Оксани Полонець;
розвивальна: розвивати вміння до створення художніх образів у творчих роботах на основі традиційних народних символів, створювати ескізи вишивки;
виховна: прищеплювати, бажання зберігати та примножувати традиції українського народу, виховувати інтерес до вибору майбутньої професії.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань, умінь і навичок
Форма проведення: урок-презентація
Техніка виконання: графіка, живопис
Оснащення:
Методи та прийоми роботи: організація сприймання, пізнавальної, ігрової та практичної діяльності, фронтальна бесіда, демонстрація наочності та прийомів роботи, прийом очікування, інтриги, стимулювання творчої активності дітей, прийоми особистісно орієнтованого навчання: «розвиваючої допомоги», «свобода вміння», розповідь, повідомлення, роз’яснення, педагогічні спостереження, порівняльний аналіз, гра, прийом «продовж речення».
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
1. Привітання
2. Перевірка готовності учнів до уроку.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ
Вчитель. Діти, ми з вами почали вивчати розділ «Декоративно-прикладне мистецтво». Хто дасть визначення поняттю «декоративно-прикладне мистецтво», або, як його ще називають «декоративно-ужиткове мистецтво»?
(Декоративно-прикладне мистецтво — це вид мистецтва, суть якого полягає у виготовленні предметів, що мають художні якості й призначені для задоволення практичних потреб. Наприклад, виготовлення посуду, меблів, тканини, а також прикрашання житла, парків, архітектурних споруд).
(До видів декоративно-прикладного мистецтва належать: розпис, різьблення, ткацтво, вишивка, народний живопис, гончарство, писанкарство, витинанка, лозоплетіння, флористика, художня обробка металу, виготовлення виробів зі скла та ін).
(Орнамент — це візерунок, побудований на ритмічному повторенні одного й того самого мотиву).
(Демонструю зображення орнамента).
(Він застосовується в розмальовуванні стін будинків, прикрашанні ваз, глечиків, посуду, рушників, килимів, меблів, в оформленні одягу.)
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Вчитель. Сьогодні ми з вами знову згадаємо орнамент, але не в розписі, а у вишивці. Українська вишивка здавна служила і прикрасою, і оберегом. Найчастіше вона зустрічається на сорочках. Зверніть увагу на свої сорочки, в яких ви прийшли сьогодні до школи, подивіться на виставку вишитого одягу в нашому класі. Якими різноманітними є сучасні вишиванки: однотонні та різнобарвні, багаті та ніжні, вишиті квітами та геометричними візерунками. Та чи знаємо ми, що за узори насправді прикрашають наш одяг, що вони означають та чому виглядають саме так? Це ж не просто кола, ромби, гілки і спіралі?
ІV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ
(Слайд 1)
Вправа «Очікування»
(Слайд 2)
Завдання уроку:
V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
(Під супровід презентації)
Розповідь учителя
На теренах України найпоширенішим видом декоративно – прикладного мистецтва є вишивка.
(Слайд 3)
Вишивка — традиційний вид декоративно-ужиткового мистецтва, у якому зображення виконують на полотні нитками чи іншими оздоблювальними матеріалами ручним або машинним способом.
(Слайд 4)
Вишивкою займалися переважно дівчата і жінки. (Слайд 5) Найпоширенішими техніками були вишивання хрестиком та гладдю. (Слайд 6) Основна функція вишивки – оздоблення одягу й тканин. Також це мистецтво мало ритуальне значення – використовувалися символи-обереги, які поєднувалися в орнаменти.
За зовнішнім виглядом символи-обереги, які зустрічаються на вишитих виробах, бувають: геометричні, рослинні, зооморфні (зображення тварин) й антропоморфні (зображення людини).
Призначення таких символів-оберегів – захистити від хвороби, голоду, хижого звіра, нечистої сили, блискавки, бездітності, неврожайності, нещасть тощо.
(Слайд 7)
Найчастіше вишивали такі символи на сорочках. Символами-оберегами вишивалися комір, манжети, поділ і розріз горловини. Існує повір'я, що якщо сорочка зроблена і вишита на добре життя, то вона буде надійно оберігати людину. А от, якщо неправильно підібрати символи, то можна накликати біду у своє життя.
Існує понад 120 символів в українській вишивці. Перші з них мали геометричну форму і вважаються справжніми оберегами, а от вишиті квіти слугують більшості як окраса одягу. Які ж серед всіх символів обрати, аби вони служили оберегами, та що вони означають, розкажуть наші учні, які виконали домашнє завдання, підготувавши повідомлення про значення символів-оберегів в українській вишивці.
(Слайд 8)
Символ дуба потрібно вишивати лише на чоловічій сорочці, який означає чоловічу силу та мужність, а символ калини – лише на жіночій, яка є символом жіночої краси, оберегом неперервності життя і роду. Якщо ж не дотримуватися цих правил, то жінка буде виконувати всю чоловічу роботу, а чоловік буде ніжним та витонченим як жінка.
Вчитель. Звичайно символи-обереги на вишивці не зустрічаються як окремий елемент, а поєднуються один з одним в орнаменті. Щодо кольорів, то ви всі, мабуть, знаєте, що найпоширенішими кольорами в українській вишивці є червоний та чорний, також можна зустріти блакитний, білий та жовтий.
Найпопулярнішими кольорами на теперішній час у вишивці є жовтий та блакитний.
(Слайд 9)
Українська вишивка є модним трендом. Цю неповторну красу створює одна із український дизайнерів одягу Оксана Полонець. У колекції Оксани Полонець зібрані взірці стародавніх дизайнів вишивки західноукраїнського регіону, що втілені в сучасному виконанні вечірніх та повсякденних суконь.
(Перегляд робіт Оксани Полонець)
(Слайди 10-16)
Вишиванка є невід’ємною частиною багатьох українських політиків, акторів, співаків та інших знаменитостей, а також наша вишивка є популярною і серед зірок Голлівуду.
(Слайди 17-20)
(Перегляд фото)
VІ. ПРАКТИЧНА ДІЯЛЬНІСТЬ
(Слайд 21)
Слово вчителя
Тож, прослухавши стільки цікавого про вишивку, кольорову гаму та символіку, ви можете відчути себе в ролі дизайнерів і створити свій власний ескіз традиційного одягу з вишитими оберегами.
Показ готових ескізів
(Перегляд та аналіз робіт)
Постановка практичного завдання
(Слайд 22)
Творчу роботу слід виконувати в такій послідовності:
Повторення правил користування фарбами
(Під час виконання роботи звучить музика, вчитель індивідуально надає консультації учням (вразі потреби).
VІІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
(Учитель пропонує учням розглянути роботи одне одного та визначити їх переваги й недоліки. Виявляючи помилку, учень має запропонувати свій варіант її виправлення)
VІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
(Слайд 23)
Вдома переглянути вишиті вироби, знайти на них символи-обереги, про які ми сьогодні говорили та виписати ті, про які не згадували і дізнатися що вони символізують.
Високий рівень: підготувати повідомлення про види витинанок.
ІХ. ПІДСУМОК УРОКУ
Учитель. Я пропоную кожному з вас узяти зі скриньки по одному зразку орнаменту та відповісти на запитання: «Що за символи зображені на цьому орнаменті?»
(Слайд 24)
Сьогодні ви продовжили знайомство з декоративно-ужитковим мистецтвом, візерунком, орнаментом, вишивкою. На якийсь час ви знову перетворилися на майстрів. Минають роки й століття, змінюється мода, але ніщо не затьмарить краси вишитих речей. Вони житимуть поряд із нами, милуючи наше око. І наше завдання – зберегти цю красу і передати її майбутнім поколінням.
(Слайд 25)
Успіхів вам! Хай ніколи у вас не зникає бажання творити красу!
Зразки робіт
Зразок оформлення класної кімнати
1