Тема: Подарунок для мами
Мета: продовжувати закріплювати знання учнів про живопис і один із його жанрів — натюрморт; ознайомити учнів з цікавими картинами відомих художників;
розвивати композиційні навички; поглиблювати поняття про кольорову гармонію і відповідність кольорової гами образному вирішенню задуму; розвивати творчі здібності, уяву, пам’ять;
виховувати в учнів почуття поваги, турботи і любові до матері; шанобливе ставлення до творів мистецтва; почуття прекрасного; любов до образотворчого мистецтва .
Обладнання: ілюстрації картин відомих художників – живописців, поетапність зображення кошика з квітами, роздатковий матеріал, простий олівець, гумка, кольорові олівці, альбоми для малювання,
Тип уроку: комбінований
Клас: 4
План уроку
1.Організація класу до уроку.
1.1.Привітання з учнями.
1.2. Перевірка готовності учнів до уроку.
1.3. Створення сприятливого психологічного комфорту в класі
2.Актуалізація опорних знань.
2.1.Вступна бесіда
2.2 Створення проблемної ситуації. Декламування вірша І. Жиленка “Весна і мама”.
2.3. Оголошення теми і мети уроку.
3.Вивчення нового матеріалу
3.1. Бесіда на тему уроку.
3.2. Бесіда за репродукціями картин.
4.Вступний інструктаж. Демонстрація та пояснення виконання готового матеріалу.
4.1.Поетапне зображення композиції вчителем.
4.2. Практична діяльність учнів.
4.3. Індивідуальна допомога учням.
* Фізкультхвилинка
4.4. Оцінювання,коментування дитячих робіт.
5. Підсумок уроку.
5.1.Підсумкова бесіда.
5.2. Прощання з класом.
5.3. Прибирання робочих місць.
Хід уроку
1.Організація класу до уроку.
1.1. Привітання з учнями
- Доброго дня, мене звуть Богдана Володимирівна і сьогоднішній урок образотворчого мистецтва з вами проведу я.
1.2.Перевірка готовності учнів до уроку
- Діти подивіться на парти,чи всі необхідні речі у вас є . У вас повинні бути : альбом, простий олівець, кольорові олівці, кольорові фломастери.
1.3. Створення сприятливого психологічного комфорту в класі
- А тепер посміхніться один одному, нехай сьогоднішній урок принесе вам задоволення від нашої співпраці . Тож не гаймо ні хвилини, будьмо уважні та старанні.
2. Актуалізація опорних знань.
2.1.Вступна бесіда.
— Жінка-матір … Скільки мудрості у змісті величних слів! За кожним жіночим іменем — свята щаслива доля, адже Вона — матінка, мама, матуся — берегиня роду українського. Чи є краще, більш кохане слово в усіх мовах світу, ніж слово Мама?! Божа Матір, Мати-Україна, рідна ненька — це три матері, що освячують наше життя. В образі Матері осягаємо розумом своїм рідну Україну.
2.2 Створення проблемної ситуації. Декламування вірша І. Жиленка “Весна і мама”.
Якось я спитала у Весни:
— Ти чому приходиш, поясни?
І Весна мені сказала прямо:
— Поспішаю я на свято мами!
Поспішають квіти проростати,
Поспішають журавлі вертати,
Поспішає сонечко теплішать,
Поспішають дітки розумнішать.
В Африці далекій, пам’ятаю,
Говорив мені Премудрий Слон,
Що якби на світі мам не стало,
То й весни б на світі не було!
Ще сказав: — Ви помічали, може,
— Кожна мама із Весною схожа?
І відкрив мені він таємницю,
Що весна із мамою — сестриці.
- Скажіть про що йшла мова у вірші?
- Куди всі так поспішали?(на свято мами)
- І всі, напевно, несли якісь подаруночки для своїх матусь!
2.3. Оголошення теми і мети уроку
3. Вивчення нового матеріалу
3.1.Розповідь на тему уроку
З першого дня життя людини – поруч мати. Вона доглядає, годує і допомагає пізнавати світ своїй дитині. Вона навчає цінувати це життя таким, яким воно є, бачити радощі і прикрощі, прагнути завжди до чогось кращого.
Протягом життя, щоб не сталося, мати завжди буде поряд, завжди вислухає та допоможе. Мати радіє нашим перемогам та співчуває невдачам. Матір може дати розумні поради і допомогти вирішити усі наші проблеми, саме вона захистить та застереже від невірних кроків та вчинків. Бо, коли не маєш достатнього життєвого досвіду, дуже легко помилитися, оступитися і піти не тією стежкою.
Кожна мати прагне вберегти своє дитя від життєвих турбот. Материнська любов здатна подолати будь-яку відстань. І, де б ми не були, мама завжди знайде спосіб допомогти.
Немає жодного письменника, який би не посвятив свого твору матері. Це «Пісня про рушник» Андрія Малишка, «Два кольори» Дмитра Павличка, оповідання «Мати» Олександра Довженко...
Рідна мати моя, ти ночей не доспала,
Ти водила мене у поля край села,
І в дорогу далеку ти мене на зорі проводжала,
І рушник вишиваний на щастя дала.
Та не тільки мати поета «недоспала ночей», не тільки вона «в дорогу далеку…на зорі проводжала». Багато матерів, проводжаючи дітей у далеку дорогу, бажали їм щастя та добробуту, молилися за них щохвилини та завжди чекали додому.
Нам завжди хочеться віддячити своїй матусі за її добрі і ласкаві слова, її лагідну і чарівну усмішку, її смачненькі пампушки і борщик, а ще просто за те, що вона є у нас. Ми не маємо золотих прикрас і дорогої сукні, проте маємо вмілі золоті рученята, які можуть виготовити рідненькій матусі справжній дорогий подарунок — композицію *Кошик з квітами*. Адже найдорожчий подарунок – це той, що зроблений своїми руками.
(декілька зображень)
3.2.Бесіда за репродукціями картин
А для того, щоб ми могли краще зрозуміти, що нам потрібно малювати, давайте переглянемо картини відомих художників і спробуємо їх проаналізувати.
- Подивіться, будь ласка, на картини відомої російської художниці Олени Шумакової.
-Перша композиція “Польові квіти”, а інша “Нарциси і тюльпани”
- Скажіть, що використовував художник для створення цієї композиції?
- Які кольори переважають на першій композиції?
- А які кольори ми відносимо до холодних?
- Які до теплих?
- Які кольори переважають на другій композиції?
- Зверніть особливу увагу на те, як ніжно зобразила художниця квіти у своїй роботі. Вона пройнялася кожною квіточкою і листочком.
- А тепер подивіться на картину ще однієї художниці Алекс Ірини – “Мак”
- Які матеріали використала художниця для створення цієї композиції?
- Які кольори переважають на цій картині?
- З чим у вас асоціюється дана композиція?
- А ось як зобразив квіти у корзині відома художниця Калиновська Олена.
- Композиція має назву “Малина і ромашки”
4.Вступний інструктаж . Демонстрація та пояснення готового матеріалу.
4.1.Поетапне зображення композиції вчителем з поясненням.
- З цікавими композиціями відомих художників, ми з вами вже познайомилися.
-А зараз настав час вам особисто створити свою неповторну композицію “Кошик з квітами”. Ще нічого не малюємо, а дивимось уважно на дошку. Тут ви бачите етапи малювання кошика і квітів. Подивіться уважно, що за чим виконується:
1)Аркуш кладемо у вертикальне положення.
2) Через середину аркуша проводимо горизонтальну лінію, яка допоможе нам намалювати верхню частину кошика.
3) Проводимо дугоподібну лінію зверху від горизонтальної лінії і малюємо її дзеркальне відображення під горизонтальною лінією.
4) Тепер малюємо нижню частину кошика дотикаючись до кінців одержанного овалу.
5) Після цього малюємо верхнюю частину кошика.
6) Тепер переходимо до зображення квітів:
Спочатку в тих місцях, де ви хочите розмістити квіти, малюємо кружечки відповідних розмірів.
7) Тепер в ці кружечки вам необхідно вмалювати квіточку.
8) Після цього всі елементи, які виявились зайвими стираємо гумкою, і залишаємо тільки готові квіти.
9) Тепер домальовуємо листочки, які зможуть зробити нашу композицію насиченою.
10) І розмальовуємо готову композицію кольоровими олівцями.
11) Останнім штрихом до нашої композиції є наклейка метелика, яку ви можите приклеїти до корзини і це зробить її більш привабливою.
Для створення своєї композиції я підібрала такі квіти як тюльпани і ромашки, оскільки ці квіти мені дуже подобаються. А ви можите зобразити квіти, які більше подобаються вам, враховуючи при цьому таку саму послідовність.
4.2.Практична робота учнів
- Усім зрозуміло завдання для малювання? А тепер приступаємо до роботи.
4.3. Індивідуальна допомога учням
- Якщо хтось потребує моєї допомоги, підніміть ручку і я до вас підійду.
Фізкультхвилинка (музична)
4.4. Оцінювання, коментування та виставка найкращих робіт.
Діти, всі завершили малювати, олівці відклали в сторону, хто не домалював, то завершить роботу в дома, а оцінку поставить ваша вчителька.
А зараз перший ряд підніміть свої роботи і покажіть їх другому і третьому ряду.
Другий ряд покажіть свої малюнки першому і третьому.
А третій ряд – першому і другому.
Хто отримав 12 балів вийдіть на середину класу, та продемонструйте свої роботи.
Ці роботи я оцінила на високому рівні тому що:
Молодці, можете сідати на свої місця.
5.Підсумок уроку
5.1. Підсумкова бесіда
- Яка була тема нашого уроку?
- Які види образотворчого мистецтва ви знаєте?
- Якими матеріалами та інструментами користуються художники-живописці?
- Які засоби виразності живопису вам знайомі?
- З якими словами ви будете дарувати своїй мамі створену композицію?
5.2. Прощання з класом
Ви сьогодні гарно попрацювали, створили прекрасні малюнки. Мені було приємно з вами працювати. До побачення!
5.3. Прибирання робочих місць.
- А зараз я вас попрошу прибрати на своїх партах та готуватися до наступного уроку. Але пам’ятайте – чисто не там де прибирають, а там де не смітять.