Виражальні засоби під час створення образів фантастичних істот за мотивом творів народних художників. Фантастична істота.

Про матеріал

Мета: ознайомити з творчістю народної художниці України Марії Приймаченко та з анімалістичною тематикою у народному мистецтві; вчити виявляти засоби виразності різних видів мистецтв; створювати фантастичні образи тварин образотворчими засобами, використовуючи мотиви творів Марії Приймаченко;

розвивати асоціативно-образне, логічне, просторове мислення, творчу уяву, фантазію, уміння слухати музику, поєднувати знання з різних навчальних предметів; розвивати комбінаторні здібності, навички та вміння аналізувати.

виховувати уважність, допитливість, акуратність; інтерес до народного мистецтва; шанобливе ставлення до народних традицій.

Перегляд файлу

Тема: Виражальні засоби під час створення образів фантастичних істот за мотивом творів народних художників. Фантастична істота.

Мета: ознайомити з творчістю народної художниці України Марії Приймаченко та з анімалістичною тематикою у народному мистецтві;   вчити виявляти засоби виразності різних видів мистецтв; створювати фантастичні образи тварин образотворчими засобами, використовуючи мотиви  творів Марії Приймаченко; 

  розвивати асоціативно-образне, логічне, просторове мислення, творчу уяву, фантазію, уміння слухати музику, поєднувати знання з різних навчальних предметів; розвивати комбінаторні здібності, навички та вміння аналізувати.

 виховувати уважність, допитливість, акуратність;  інтерес до народного мистецтва; шанобливе ставлення до народних традицій.

Обладнання: репродукції картин Марії Приймаченко, презентація, підручник Образотворче мистецтво (Резніченко, Трач) 4 клас.

Матеріали та інструменти: альбом для малювання, простий олівець, гумка, гуаш, пензлі,ємність для води, палітра.

Музичний матеріал: Фредерик Шопен «МЕЧТА».

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І. Організаційний етап. Перевірка готовності  учнів до уроку. 

            Добрий день, вітаємо вас,

             Настає уроку час!

             Діти наші, вже сідаймо,

             Добру казку починаймо.           

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок.

  • Що таке трансформація?
  • У чому особливість трансформації?
  • Що таке стилізація?
  • У чому особливість стилізації?
  • В чому різниця між стилізацією і трансформацією?

ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів. Повідомлення теми і мети уроку.

     Про справжній твір народного мистецтва говорять: «Зроблено з душею».

    Отже, тема сьогоднішнього уроку «Образи фантастичних істот за мотивом творів народних художників», а саме Марії Приймаченко.

Малюнками Марії Приймаченко японці ілюструють свої абет­ки, Пабло Пікассо схилявся перед творами геніальної українки, а 2009 рік ЮНЕСКО оголосив роком Приймаченко. Хто ж вона така, ця Марія Приймаченко? Чому її роботи так хвилюють не тільки українців, а й міжнародну спільноту? Тому про це ми дізнаємося.

IV. Вивчення нового матеріалу

  1.                    Розповідь про Марію Приймаченко.

Марія Оксентіївна Приймаченко  народилася 12 січня 1909 р. у селі Болотня на Київщині. Там же і померла 18 серпня 1997 р. Згадуючи про своє дитинство, Марія казала: «Починалося все це так. Якось біля хати, над річкою, на заквітчаному лузі пасла я гусей. На піску малювала всілякі квіти, побачені мною. А потім помітила синюватий глей. Набрала його в пелену і розмалювала нашу хату...» Звісно, кожен хотів прийти та подивитися на цю диви­ну, зроблену руками дівчинки. Сусіди просили і їхні хати прикра­сити.

Марія Приймаченко вигадала своїй творчості дивовижну на­зву — «Людям на радість».

  1.                    Розповідь учителя. Робота з ілюстраціями у підручнику (с.86).

На світі немає жодної лю­дини, яка б, мов дитина, не лю­била казок. 

Реальні форми й кольори рослинного і тваринного світу ми сприймаємо разом з їхніми характерними ознаками у часі та просторі, а в роботах народних художників форма і колір набувають фантастичного значення.

Особливої уваги заслуговує творчість самобутньої майстрині Марії Приймаченко. Вона створила чарівний світ яскравих, соковитих барв, прикрасила його дивовижними квітами й неповторними орнаментами, населила небаченими звірами і птахами.


  Образи і символи з’явилися завдяки невичерпній фантазії художниці: дивні птахи, зелені слони, сині ведмеді, червоні коні. У житті побачити таких істот неможливо. Зверніть свою увагу на такі картини, що подано у підручнику: «Коник-горбоконик», «Ротозій», «Прус».

  • Що ви бачите на цих малюнках?
  1.                    Демонстрація робіт М.Приймаченко.

     Запрошую вас відвідати галерею робіт М.Приймаченко,намагайтесь пройнятись настроєм її робіт, складіть власні враження від перегляду.

“Гороховий звір” (назва не повідомляється)

    Кого і що тут зображено?

   Це реальна чи фантастична істота?

    Кого вона вам нагадує?

  Як художньо майстриня збагатила площину тулуба фантастичної істоти? Що нагадує вам такий декор?

   Чи пов’язаний цей декор із тими рослинами, по яких ступає цей дивний звір? Що це  за рослини?

   Де живе, на вашу думку, ця вигадана істота? Як ви назвете такого звіра?

   Який він має характер? Чому ви так думаєте? (Звертається увага на м’яке поєднання кольорів, округлу форму та ін.)

   Чи хотіли б ви, щоб така істота жила насправді?  

“Фантастична звірина” ( назва не повідомляється).

   Кого художниця зобразила в даному творі?

   Що нагадує вам дана істота? З чим асоціюється?

   Який декор тулуба та голови  істоти? Яка його роль? Як би ви назвали цей твір?

  Які кольори використала художниця?

“Загроза війни”( назва не повідомляється).

   Яку істоту зображено тут? Вона добра чи зла? Чому ви так думаєте?

    Що нагадує вам форма цієї дивної істоти?

   Як прикрашена форма? Яка роль декору? Як би ви її назвали?

   Яких тварин зобразила художниця? (Фантастичних).

   Охарактеризуйте тварин.(Добрі, злі).

   Яку особливість ви помітили в зображенні тварини? (Олюднення).

  За допомогою яких кольорів і форм художниця передала характер тварини? (доброї, злої)? (Добру тварину майстриня зображує яскравими сяючими кольорами та округлими лініями, злу – темними, приглушеними кольорами та загостреними лініями).

  Які почуття у вас викликають тварини, зображені на картинах?(Цікавість, захоплення, здивування).

Уважно розгляньте твори Марії Приймаченко. Зверни увагу на колір, композицію як виражальні засоби створення образів фантастичних істот.

Марія Приймаченко зображувала своїх чудо-звірів силуетно на одноколірних аркушах паперу.

Всі елементи композиції узгоджені між собою, не загороджують один одного і повністю заповнюють формат. Колір локальний, однотонний. Декоративні елементи форм тварин умовні, стилізовані.

Творчість всесвітньо відомої української майстрині Марії Приймаченко вивчають багато сучасних мистецтвознавців, художників, культурологів. За мотивами її творів народні майстри втілюють власні задуми в кераміці, розписі тканин.

Фантастичні звірі, яких малювала художниця упродовж останніх років,— унікальне явище у світовому мистецтві. Ці картини — витвір її геніальної уяви. Насправді таких звірів не існує у природі.

Усе своє життя Приймаченко малювала і писала звірів, риб, птахів. Якщо зібрати їх разом, то утворився б величезний, дивовижний звіринець.

Ось ми й переглянули деякі роботи Марії При­ймаченко. Зверніть, будь ласка, свою увагу на основ­ні засоби, які використо­вувала у своїх роботах ху­дожниця. Це узагальнення форми та кольору тварин, квітів, дерев тощо, а також площинне зображення об­разів та їхнє декорування різноманітними орнамен­тами. У її роботах співіс­нують усі ці засоби, що дозволяє створювати такі декоративні зображення.

V. Практична частина уроку.

- Леонардо да Вінчі радив: «Якщо хочеш, щоб нереальна істота, наприклад дракон, мала природний вигляд, візьми голову собаки, очі кота, вуха їжака, морду зайця, гриву лева, гребінь півня і шию черепахи».

Сьогодні ми спробуємо створити власну фантастичну тварину, використовуючи основні засоби декоратив­ного мистецтва.

      Придумайте свого фантастичного звіра.

Послідовність дій:

  •                   Визначте розташування паперу. Він може бути горизонтальним або вертикальним. Головне, щоб  відповідав вашому задуму.
  •                  Тварина має бути ве­ликою за розміром, на весь аркуш;
  •                  Обміркуйте зовнішній вигляд тварини, образ якої ви хочете відтворити.
  •                  Намалюйте тварину олівцем.
  •                  Доберіть кольорову гаму для вашої роботи.  Пам’ятайте: колір тварини має бути контрастним.
  •                  Продумайте декоративні елементи , які прикрасять вашу тварину.

VІ. Підсумок уроку.

Перевірка робіт учнів, оцінювання, аналіз, демонстрація кращих робіт.

  • З творчістю якої народної художниці ми сьогодні ознайомилися?
  • Що вас здивувало у її роботах?
  • Які виражальні засоби вона використовує?

    Закриваємо книгу про дивовижний світ тварин української жар-птиці  народної художниці Марії Приймаченко.

    Сьогодні ви вчилися перетворювати реальний світ на незбагненний  фантастичний, ковтнули живої води з джерела народної творчості. Нехай же ця чарівна казка назавжди залишиться з вами. 

VІІ. Домашнє завдання.

Принести альбом, фарби, пензлі.


docx
До підручника
Образотворче мистецтво 4 клас (Резніченко М.І., Трач С.К)
Додано
29 березня 2023
Переглядів
669
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку