Конспект уроку з обслуговуючої праці для учнів 5 - 6 класів на тему: « Продукти харчування, їх склад»
Мета:
Обладнання і матеріали: картки з завданням, мультимедійна підтримка.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
ХІД УРОКУ
1. Створення позитивного емоційного настрою учнів.
Учитель: Доброго дня діти! Сьогодні урок я хочу розпочати такими віршованими рядками:
Лунає дзвіночок, до праці мерщій.
Ти всі перешкоди здолати зумій!
Працюй наполегливо, швидко, старанно,
Щоб кожна хвилинка не втратилась марно!
2. Перевірка наявності учнів;
3. Перевірка підготовленості їх до уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань і життєвого досвіду учнів.
Вправа « Асоціація»
Учитель: Розпочну урок з такого прислів’я: « Якщо у вас є здоров’я – у вас є все». Поясніть будь ласка , як ви розумієте цей вислів? Скажіть, які асоціації у вас викликають фото на слайді?
слайд №2
(Учні дивляться на слайд і стисло обговорюють)
Учитель: Діти, я згодна з вашими поясненнями. Щоб веселитися, бігати, гратися, вчитися, працювати, необхідна енергія, яку ми отримуємо з їжею . Але для нормальної життєдіяльності, збереження свого здоров’я наше харчування має бути правильним.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Учитель: Аби своє життя розумно проживати,
Слід два важливі правила постійно пам’ятати:
Ніж їсти, що завгодно, побудь голодним ти,
Ніж бути з кепським другом, побудь на самоті.
Омар Хайям
На цьому уроці ми з вами впевнимося, що якість життя можливо покращити завдяки правильному харчуванню. Правильне харчування (раціональне) – перший ключ до здоров’я і доброго самопочуття. Давньогрецькому філософу Сократу належить вислів : « Ми живемо не для того, щоб їсти, а їмо для того, щоб жити». слайд №3
IV. Повідомлення теми уроку.
Тема уроку – « Продукти харчування, їхній склад».
слайд № 1
V. Вивчення нового матеріалу.
Вправа «Мозковий штурм»
слайд № 4
Учитель: Робимо висновок: їжа – це енергія людини; їжа – це потреба; їжа – це насолода.
Правильне харчування – необхідна умова фізичного розвитку і працездатності людини.
Раціональне харчування – це правильно організоване і своєчасне забезпечення організму смачно приготовленою і безпечною їжею, вміст в раціоні оптимальної кількості харчових речовин, необхідних для розвитку і життєдіяльності організму.
слайд № 5
Учитель: Кожен живий організм у процесі життєдіяльності безперервно витрачає речовини, які входять до його складу. Значна частина цих речовин «спалюється» (окислюється) в організмі, внаслідок чого вивільняється енергія. Цю енергію організм використовує для підтримки постійної температури тіла, для забезпечення нормальної діяльності внутрішніх органів (серця, дихального апарату, органів кровообігу, нервової системи і так далі), і особливо для виконання фізичної роботи.
Енергія виробляється організмом людини із їжі. Кількість енергії , яку отримує і витрачає організм людини, вимірюється в спеціальних одиницях – кілокалоріях (ккал) або кілоджоулях (кДж): 1ккал = 4,19 кДж. Кількість калорій, одержуваних організмом із їжею, називається калорійністю харчових продуктів.
Дитячий організм відрізняється від дорослого швидким розвитком, формуванням органів та систем. Цими фізіологічними особливостями викликані потреби дітей у поживних речовинах та енергії. Харчування дітей потребує правильного добору харчових продуктів та їх оптимальної кількості.
Наша їжа містить основні харчові речовини: білки, жири, вуглеводи, вітаміни, мінеральні речовини і вода.
слайд № 6
Білки – будівельний матеріал для організму. З них утворюються і ростуть нові клітини, завдяки чому людина росте. Якщо в організмі недостатньо білка , то дитина може відставати у рості або мати недостатню масу тіла, зменшується стійкість організму до інфекцій, дитина часто хворіє. Надлишок спричиняє схильність до алергічних захворювань.
Білки є у м’ясі, рибі, яйцях, молоці, кефірі, квасолі, горосі.
слайд № 7
Жири – відновлюють витрати теплової енергії (тепла). Вони йдуть на зігрівання організму. Недостатня кількість жирів уповільнює ріст і розвиток, зменшує опір інфекціям, з’являються запалення на шкірі. Надлишок жирів знижує засвоюваність їжі, а також призводить до утворення в організмі великої кількості отруйних речовин.
Багаті на жири – масло вершкове, різні олії, сир, сметана.
слайд № 8
Важливо знати, що є «погані» Окислені жири (жири, що пройшли гарячу обробку) : креми, крекери, соуси, майонез.
Трансжирові кислоти ( жири, що не зустрічаються в природі): картопля фрі, чіпси, пончики, страви приготовані у фритюрі).
слайд № 9
Вуглеводи – джерело сили та енергії. Недостатня кількість вуглеводів призводить до погіршення травлення. Надлишок призводить до опору дитячого організму до захворювань, виникають алергічні реакції.
«Гарні» вуглеводи – фрукти, крупи, цільнозерновий хліб, картопля, салати – поставляють організму поживні речовини.
слайд № 10
«Погані» вуглеводи – дуже низька щільність поживних речовин – цукор, солодощі, тістечка – ці продукти містять «порожні» калорії, вони відразу акумулюються для довгострокового зберігання і відкладаються в жирові накопичення. Вони присутні: цукор, тістечка, торти, продукти із пшеничного борошна.
слайд № 11
Мінеральні речовини (кальцій, залізо, фосфор, магній, калій) – вони входять до складу кісток, зубів, крові, м’язів та інших органів.
Вони містяться у молоці, сирі, яйцях, круп’яних виробах, яблуках, печінці, бобових, рибі, м’ясі, овочах.
слайд № 12
Вітаміни – необхідні для життя людини, її росту та розвитку. Людина, котра отримує з їжею достатню кількість вітамінів, рідше хворіє, має здорові зуби, волосся, шкіру, нігті, гарний зір.
Існує 13 вітамінів, які наш організм не може виробляти самостійно, тому ми мусимо засвоювати їх з їжею. Для зручності їх позначають буквами латинського алфавіту – A, B, C, D, E, PP. Нестача хоча б одного з вітамінів призводить до серйозних порушень в організмі , такі стани називають авітамінозом.
В яких продуктах їх можна знайти?
Вітамін А – морква, капуста, броколі, шпинат, салат, горох, гарбуз, петрушка, апельсин.
Вітаміни групи В – молоко, яйця, риба, сир, свинина, горох, помідор, квасоля, баклажан, горіх, гриби, диня.
Вітамін С – ківі, апельсин, лимон, малина, шпинат, цибуля, петрушка, капуста, чорна смородина.
Вітамін D - риба, яйця, горіхи, сир, гриби.
Вітамін Е - огірки, цибуля, морква, висівки, рослинні олії.
слайд № 13
Вода – відіграє важливу роль в організмі людини. Усі процеси обміну речовин , що відбуваються в організмі, можливі тільки за участі води. Вода входить до складу усіх органів і тканин людського тіла. Без води людина не може прожити і кількох днів. Добова потреба у воді для дитини 6-7 років складає приблизно 1.5л. Спрагу можна вгамувати чистою водою, соком, компотом, узваром. Шкідливі для організму газовані напої
слайд № 14
VI. Осмислення нового матеріалу. Формування умінь і знань.
Який висновок можна зробити?
Наша їжа — це будівельний матеріал. І вона також неоднакова за своїм складом і значенням для організму.
Щоб бути здоровим, потрібно дотримуватися правил харчування. Давайте їх складемо
Вправа «Мікрофон»
Правила харчування:
● Їжа повинна бути свіжою, корисною.
● Їжу потрібно добре пережовувати.
● Під час їжі не можна відволікатися.
● Не можна переїдати.
слайд № 15
Фізкультхвилинка
Якщо хочеш бути здоровим,
Роби так... (руки вгору).
Якщо хочеш бути здоровим,
Роби так... (руки вниз).
Якщо хочеш бути здоровим,
Усміхнись і будь бадьорим.
Якщо хочеш бути здоровим,
Роби так... (повороти вправо, вліво).
Якщо хочеш бути здоровим,
Дихай так... (вдихають носом, видихають ротом).
Якщо хочеш бути здоровим,
Роби так... (крокують на місці).
Вправа . Колаж «Корисна чи шкідлива їжа?» (робота у групах)
Учитель. Щоб їжа, яку ми споживаємо, зміцнювала наше здоров'я, давала організму поживні речовини, забезпечувала силою, енергією, приносила емоційне задоволення, потрібно вибирати тільки корисні продукти.
Завдання. На форматі А-1 створити колаж.
Група 1. Вибрати і назвати корисні для здоров'я продукти. Які страви можна з них приготувати?
Група 2. Вибрати і назвати шкідливі для здоров’я продукти. Пояснити свій вибір.
слайд № 16
Вправа «Філворд» (Індивідуальна робота)
(У запропонованих картках необхідно відшукати слова — назви корисних харчових продуктів.)
й |
к |
а |
ш |
а |
р |
о |
б |
т |
з |
х |
є |
п |
е |
р |
и |
б |
а |
м |
с |
и |
р |
а |
ц |
и |
л |
т |
я |
ф |
ч |
і |
п |
с |
и |
щ |
и |
о |
в |
о |
ч |
і |
ж |
у |
г |
щ |
п |
о |
х |
л |
і |
б |
и |
ф |
к |
о |
л |
і |
я |
к |
м |
о |
л |
б |
г |
м |
і |
в |
і |
н |
а |
д |
а |
г |
а |
и |
б |
а |
с |
і |
к |
т |
VIІ. Підсумок уроку
Вправа «Незакінчене речення»
- Сьогодні на уроці я дізналася...
- Найцікавішим завданням було….
- Раніше я не знала, а тепер знаю…
- Це мені знадобиться…..
- Правильно харчуватись потрібно для…..
слайд № 17
ІХ. Мотивація оцінок за урок, виставлення їх у журнал, щоденники
Х. Домашнє завдання
Знайти прислів’я і приказки, у яких згадані продукти харчування.
Високий рівень: скласти кросворд на тему « Продукти харчування».
ХІ. Прибирання робочого місця
Дякую за увагу