Тема. Що таке правопорушення.
Мета: Навчальна
-розкрити поняття «правопорушення», «склад правопорушень», познайомити із видами правопорушень і причинами правопорушень;
Розвивальна
-формувати вміння аналізувати правові ситуації, визначати чи є певні події правопорушенням і до якого виду правопорушень вони відносяться , аналізувати події суспільного життя з точки зору права;
Виховна
-виховувати правову свідомість учнів, шанобливе ставлення до закону
Очікувані результати: учні зможуть: називати ознаки правопорушення; пояснювати та застосовувати поняття «правопорушення»; характеризувати склад і види правопорушень; наводити приклади видів правопорушень; розв’язувати правові ситуації з використанням знань про правопорушення; застосовувати засвоєні поняття та вміння під час розв’язування простих правових ситуацій та при регулюванні власної поведінки відповідно до норм права; оцінювати власну поведінку й поведінку інших осіб щодо її правомірності.
Основне поняття: «правопорушення», «склад правопорушень»
Тип уроку: засвоєння нових знань
Обладнання: мультимедійна презентація; підручник «Основи правознавства»для 9 класу автори Т.О.Ремех, О.І.Пометун; схеми і таблиці передбачені конспектом уроку.
ХІД УРОКУ
На минулому уроці, ми з вами опрацювали тему правовідносини.
Правова розминка. Метод «Ланцюжок»
Завдання: назвати та пояснити правові поняття до вивченої теми «Що таке правовідносини».
«Юридичний практикум»
Учні зачитують ситуації, які демонструють приклади правовідносин на основі казок та мультфільмів.
Онлайн-тест
Виконання онлайн-тесту до теми «Що таке правовідносини»
III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Поняття й ознаки правопорушення.
Юридичний практикум.
Проаналізувати ситуації та визначити спільне:
а)підлітки, запускаючи феєрверк на околиці села, випадково спалили стіг сіна;
б) юнак напав на жінку та, вдаривши її, вихопив сумку з грішми;
в) учень запізнився до школи;
г)юнак на роликових ковзанах причепився до вантажівки, щоб покататися;
д) робітниця без поважної причини не з’явилася на службу;
е) дівчина перейшла проїжджу частину у невстановленому місці.
Учні повинні визначити, що в усіх ситуаціях йдеться про певні правовідносини, але в усіх випадках їх учасники порушують встановлені правила, норми поведінки.
Робимо висновок,що наведені ситуації є прикладами правопорушень і мають певні ознаки.
«Мозковий штурм»
Завдання:
— Назвіть ознаки, які притаманні правопорушенням.
З-поміж названих учнями ознак правопорушення визначаю правильні:
протиправність (порушення певної правової норми);
наявність вини ( вина особи, яка вчинила правопорушення в певній формі — умислу чи необережності);
вчинення правопорушення особою, яка досягла віку притягнення до відповідальності певного виду;
наявність шкоди (фізична, майнова або моральна);
юридична відповідальність за вчинені правопорушення
Робота в зошиті
Завдання:Створити схему «Ознаки правопорушення»
Зразок схеми
Під час обговорення формується визначення «правопорушення»: (записати до зошита)
Правопорушення — протиправне винне діяння (дія чи бездіяльність), за скоєння якого передбачена юридична відповідальність.
2. Види правопорушень.
Питання про види правопорушень не викликає складності, тому учні/учениці самостійно опрацьовують його за матеріалом підручника
Робота з підручником пункт2 Які є види правопорушень стор.48
Завдання: Прочитайте текст, встановіть, які бувають види правопорушень та поясніть відмінність між ними. Укладіть схему «Види правопорушень»
Зразок схеми
Проміжне закріплення Юридичний практикум
Завдання: проаналізуйте наведені ситуації і поясніть, які діяння – проступки, а які – злочини. Спробуйте визначити, до якого виду належать зазначені правопорушення.
А. 17-річний Василь передав Вірі значну суму грошей і попросив придбати йому спортивний велосипед відомої фірми. Однак ані грошей, ані велосипеда Василь так і не дочекався.
Б. 16-річний Микола, не маючи посвідчення водія, роз’їжджав на автівці свого батька вулицями міста.
В. 14-річний Іван вихопив із рук перехожого мобільний телефон і кинувся навтьоки.
Г. Ольга, сортувальниця товарів на складі, не виконала доручену їй роботу вчасно.
Д. Степан, кур’єр з доставки піци, не впорався з керуванням моторолером, унаслідок чого пошкодив транспортний засіб і зіпсував піцу.
3. Склад правопорушень.
Щоб з’ясувати, чи вчинено протиправне діяння, існує юридична модель складу правопорушення. Це сукупність обов’язкових елементів, що визначають діяння як правопорушення
Робота з підручником пункт 3 Що утворює склад правопорушення стор.49
Завдання: Випишіть у зошит названі в тексті елементи складу правопорушення та, наводячи приклади, схарактеризуйте їх своїми словами. На основі тексту параграфа зобразіть схематично склад правопорушення.
Зразок схеми
СКЛАД ПРАВОПОРУШЕННЯ
Проміжне закріплення Юридичний практикум
Завдання:Проаналізуйте правову ситуацію на стор.50 підручника та визначте склад правопорушення
«ЛЕГКІ» ГРОШІ
15-річна Люся, яка живе з бабусею, потребувала кишенькових грошей. Щоб роздобути їх, Люся під час уроку фізкультури поцупила із заплічника свого однокласника Кузьми флешку, щоб згодом продати її сусідському хлопцеві.
4. Причини правопорушень
Ігровий тренінг(робота в парах або малих групах)
Завдання учням/ученицям
«Уявіть себе народними депутатами місцевої Ради. На обговорення вашої Ради винесено питання про попередження та зниження рівня злочинності. Для прийняття обґрунтованого та ефективного рішення необхідно перш за все визначити причини, які призводять до правопорушень.
Визначте причини правопорушень та запропонуйте заходи щодо профілактики та зниження рівня злочинності.»
Після обговорення учні/учениці називають визначені причини правопорушень та доповідають пропозиції щодо зниження рівня злочинності в територіальній громаді або районі.
Узагальнюючи відповіді учнів/учениць, робимо висновок, що причини правопорушень поділяють на дві групи — об’єктивні (економічні негаразди, недостатній життєвий рівень, низький рівень оплати праці, безробіття, недостатній рівень охорони громадського порядку, низька ефективність роботи правоохоронних органів тощо) і суб’єктивні (індивідуальні особливості правопорушника, його психічні відхилення, алкоголізм, токсикоманія, наркоманія тощо).
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ
Юридичний практикум
Завдання:Учням/ученицям пропонується переглянути уривки з мультфільмів або казок і визначити чи мають тут місце правопорушення і які? Визначити суб'єкт і об'єкт правопорушення - https://www.youtube.com/watch?v=i2-xglABymY
V. ПІДСУМКИ УРОКУ
Наголошуємо на тому, що правопорушення завжди тягне за собою юридичну відповідальність, а незнання закону не звільняє від відповідальності. Пам’ятайте, одна прикра помилка — правопорушення — здатна значною мірою негативно вплинути на все майбутнє життя людини.
VІ. Домашнє завдання
Назва джерела |
Яке правопорушення вчинено |
|
|
|
|