Тема уроку: «Юридична відповідальність»
Мета:
Основні поняття: «юридична відповідальність», «крайня необхідність», «необхідна оборона», «казус», «непереборна сила», «неосудність»;
Види відповідальності: кримінальна, адміністративна, цивільна, дисциплінарна, конституційна, матеріальна.
Обладнання: презентація «Юридична відповідальність», Конституція України, витяги з Кримінального та Цивільного кодексів України.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Структура уроку.
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань, вмінь учнів.
ІІІ. Мотивація навчально – пізнавальної діяльності.
IV. Вивчення нового матеріалу.
Поняття і принципи юридичної відповідальності.
Види юридичної відповідальності.
Обставини, що виключають юридичну відповідальність.
V. Підсумок уроку.
VI. Домашнє завдання.
Хід уроку
1. Організаційний момент.
2. Актуалізація опорних знань, вмінь учнів.
Розпочинаємо урок з перевірки знань учнів. Проводимо термінологічну розминку за попередніми темами.
А) Гра «Пароль»
Інтерактивний метод - «мікрофон».
Учитель висвітлює на екран терміни (презентація), значення яких учні повинні розкрити – це дає можливість включитися в роботу:
Правопорушення
Проступок
Злочин
Умисел
Необережність
(Учні, які відповіли – отримують наклейки – зірочки)
Б) Індивідуальні завдання: два учні (напередодні) отримують завдання на дошці
1. записати ознаки правопорушення;
2. записати види правопорушення.
В) на екран виводиться відео – сюжети з мультфільтфільмів, де зафіксовано приклади правопорушень. Учні повинні відповісти на питання:
1. Чиє тут правопорушення?
2. Хто його вчинив? Прокоментуйте.
3. Який вид правопорушення?
(Учні, які відповідали отримують наклейки – зірочки.)
Висновок вчителя: отже, правопорушення завжди є вчинком, який завдає шкоди не лише окремим громадянам, але і суспільству загалом. Вчинення особою правопорушення є підставою для того, щоб притягнути її до юридичної відповідальності.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності:
Жити в суспільстві і бути вільним від нього неможливо: у будь – яких життєвих ситуаціях людина повинна погоджувати свої вчинки з існуючими в суспільстві нормами і цінностями, з інтересами інших людей. Як поєднати «хочу» і «повинен» у своїй поведінці? Це головне завдання сьогоднішнього уроку.
Епіграфом до теми є слова Цицерона - « найбільше заохочення злочину – беззаконня».
IV. Вивчення нового матеріалу.
1). Поняття і принципи юридичної відповідальності.
На слайді презентації висвітлюється визначення юридичної відповідальності.
Вчитель зачитує і тлумачить.
Юридична відповідальність – це вид соціальної відповідальності, суть якої полягає в обов язку відповідати за порушення норм права й застосуванні державою до правопорушника заходів примусу, передбачених законодавством.
Це обмеження, які накладаються на особу в разі скоєння нею правопорушення відповідно до норм законодавства.
Це застосування до винної особи заходів державного примусу за вчинене правопорушення.
Узагальнення вчителя: Отже, відповідальність завжди несе з собою серйозні обмеження особистих чи майнових прав винної особи. Але в жодному разі відповідальність не може мати метою приниження людської гідності винного чи заподіяння йому фізичних страждань.
А зараз розглянемо принципи юридичної відповідальності.
Робота з Конституцією України – статті: 58, (59), 61, 62, (63), 68. Конституція містить декілька положень про відповідальність особи, які містять принциповий характер.
Учні формують 4 групи. Опрацьовують отримані статті і наводять приклади та коментують.
Завдання: Визначте, які принципи юридичної відповідальності встановлено Конституцією України конкретною статтею.
Закон не має зворотної сили. (ст. 58)
За одне і теж правопорушення особа може бути притягнута до відповідальності одного виду лише раз. Юридична відповідальність має індивідуальний характер. (ст. 61)
Презумпція невинуватості. (ст.62)
Незнання законів не звільняє від відповідальності. (ст.68)
Право на правову допомогу. (ст.59)
Вчитель пояснює принцип « закон не має зворотної сили» і наводить приклади.
Закон не може мати зворотної сили, не працює « назад», якщо він погіршує становище особи або запроваджує відповідальність за злочини, які раніше не було передбачено. З іншого боку, якщо відповідальність скасовується чи зменшується, закон матиме зворотну силу (приклад).
Вчитель наводить приклади правопорушень і просить учнів їх прокоментувати.
(Учні, які відповідали отримують наклейки – зірочки.)
2). Види юридичної відповідальності.
Робота з презентацією. Схема 1.
За різні види правопорушень передбачено різні види юридичної відповідальності:
Дисциплінарна (порушення трудової та навчальної дисципліни) – не обмежена віком.
Адміністративна (несплата за проїзд, вживання спиртних напоїв у невстановлених місцях, голосна музика в нічний час…) – настає з 16 років, а з 14 до 16 – відповідають батьки.
Цивільна (завдання матеріальної шкоди підприємствам та організаціям) – настає з 15 років, якщо правопорушник має власні кошти, якщо – ні, то відповідальність несуть батьки чи опікуни.
Кримінальна (злочин) – настає з 16 років, а в особливо тяжких випадках – з 14 років.
3). Обставини, що виключають юридичну відповідальність.
Вчитель: Одним із принципів законності держави є принцип невідворотності відповідальності за скоєне правопорушення. Але за законодавством України передбачено підстави для звільнення від юридичної відповідальності – необхідна оборона, крайня необхідність, казус, непереборна сила, неосудність та інші.
Робота з презентацією. Схема 2.
Робота в групах (5 груп). Дидактична гра «Юридична консультація». Кожна група отримує певне завдання – ситуацію.
Завдання для гри: Надати консультацію людині, яка до вас звернулась, використовуючи наявний у вас пакет матеріалів (Конституція України, Кримінальний кодекс України (ст. 36 – 42), Цивільний кодекс України (ст. 78)
Юридичні ситуації:
Групи представляють свої роботи.
Вчитель: Підстави для звільнення передбачаються не лише кримінальному, але й в адміністративному, трудовому та інших галузях законодавства. Так, при необхідній обороні виключена також адміністративна, дисциплінарна, цивільно – правова відповідальність; при крайній необхідності – адміністративна і дисциплінарна. Існують і інші обставини, що виключають юридичну відповідальність: завдання шкоди під час затримання порушника, дії під впливом фізичного чи психічного примусу, дії в умовах ризику, тощо.
І як підсумок нашої роботи – групи розробляють систему заходів на тему: «Як боротись із правопорушеннями?»
Учні записують і кожна група презентує свій проект.
Висновок вчителя: За кожне правопорушення повинна наступати справедлива відповідальність. Інакше, як сказав, Сенека: «Злочин породжує злочин».
V. Підсумок уроку.
Вчитель: Людина повинна пам ятати, що за кожен свій вчинок буде відповідати не тільки перед суспільством, але і перед законом.
Групи рахують свої наклейки – зірочки. Визначаються найуспішніші. Вчитель виставляє оцінки.
VI. Домашнє завдання.