Конспект уроку з правознавства для 9 класу на тему : "Конституційні права та обо'язки людини та громадянина"

Про матеріал
Матеріал розробки допоможе розкрити поняття "конституційні права,свободи таобов 'язки,класифікувати основні права,свободи закріплені в Конституції України,виховувати повагу до до основних прав та свобод людини, розвивати критичне мислення.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

Розробка уроку з основ правознавства

«Конституційні права, свободи й обов’язки людини та громадянина»

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                       Підготувала вчитель правознавства

                                                                       Грищенко Інна Миколаївна

 

 

Тема :Конституційні права, свободи й обов’язки людини та громадянина.

Мета: ознайомити учнів з поняттями «права та свободи людини»,        «конституційні обов’язки»;

визначити основні етапи формування прав людини й розрізняти їх види;

формувати навички захисту власних прав і свобод, уміти захистити порушенні праав і свобод людини у повсякденному житті;

Обладнання: підручник, Конституція України, презентація.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Оновні поняття: права людини, права дитини, закон, гідність, декларація.

Очікувальні результати:

       учні зможуть називати основні права і свободи людини та громадянина;

  • коментувати основні статті  Конституції України;

      пояснювати зміст конституційних прав та свобод людини і громадянина;

      аналізувати основні правові ситуації щодо дотримання чи порушення основних    прав та свобод людини і громадянина;

Епіграф до уроку:  «Усі люди є вільні й рівні

у своїй гідності та правах».

Хід уроку

І.  Організаційний момент.

ІІ.  Актуалізація опорних  знань.

1. Юридична розминка.

Як ви розумієти поняття? «право», «особа», «закон», «Конституція», «громадянство», «громадянин».

 Пригадайте, з скількох частин складається Конституція України.

 2. Опитування:

1.Назвіть документ який підтверджує громадянство України?

  1. Що означає поняття  «апатриди»?
  2. Що означає поняття   «біпатрид»?
  3. Чи існує в нашій державі подвійне громадянство?
  4. Які підстави набуття громадянства в Україні? ( навести приклади)
  5. Які підстави припинення громадянства в Україні? (навести приклади)

ІІІ.  Мотивація.

Суспільство, держава нерозривно пов’язані з поняттями права і свободи. Почуття свободи,рівності,власної гідності, що виявляється в людстві поступово – від давньої концепції людської нерівності до філософії природних прав  людини епохи Просвітництва, « Декларація прав людини і громадянина» у Франції, «Білль про права» в США. Є такий вислів: « Хто не знає  свого минулого, той не побудує майбутнього».

ІV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Права та свободи людини й громадянина.
  2. Загальна декларація прав людини.

     3.  Права, свободи й обов’зки людини в Конституції України.

     4. Конституційні обов’язки громадян України.

Вчитель: Кожен з вас у повсякденному житті, чув такі слова : «  я маю право»,  « це моє право» ,« права людини».

  Як ви розумієте, що таке права людини?

Вчитель: Шлях людства до сучасного розуміння прав людини був довгим. Спочатку права були у формі моральних норм, наприклад, право на повагу, на свою власну точку зору. Такі права існують сьогодні, але повязані з правом.

       Закони починають зявлятися з виникненням держави.

      Права людини – це здатністю людини  задовольняти свої потреби.

    Свобода людини – це відсутність будь-яких обмежень, утисків у чомусь, можливість вибору моделі поведінки.

Часто сьогодні ми чуємо слова « права» і «свобода людини». У чому  різниця між цими поняттями? Свобода людини може бути реалізована, без будь-якого втручання держава. Держава повинна забезпечувати охорону і захист цих свобод. Таким є, наприклад, свобода віросповідання, свобода думки, свобода слова.

    Права людини  поділяються на кілька основних груп.

 

 

                                                  Права та свободи людини

Види прав і свобод людини і громадянина

 Права і свободи за Конституцією України

Громадянські (особисті)

 Право на життя (ст. 27), повага гідності (ст. 28), свобода та особиста недоторканість (ст. 29), недоторканість житла (ст.30), таємниця листування та телефонних розмов (ст. 31),свобода пересування (ст. 33), свобода думки і слова (ст. 34),

Політичні

 ст. 36 Конституції України - право на свободу об'єднання у політичні партії та громадські організації для здійснення і захисту своїх прав і свобод та задоволення політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів, за винятком обмежень, встановлених законом в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров'я населення або захисту прав і свобод інших людей, ст. 38 Конституції України - право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування, ч. 1 ст. 39 Конституції України - право збиратися мирно, без зброї і проводити збори, мітинги, походи і демонстрації, про проведення яких завчасно сповіщаються органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування

Економічні

 ст. 42 Конституції України - право на підприємницьку діяльність, яка не заборонена законом, ст. 43 Конституції України - право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку особа вільно обирає або на яку вільно погоджується, ст. 44 Конституції України - право на страйк для захисту своїх економічних і соціальних інтересів

Соціальні

 ст. 46 Конституції України - громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та ін

Культурні

 ст. 53 Конституції України - право на освіту має кожен, повна загальна середня освіта є обов'язковою; ст. 54 Конституції України - право на свободу літературної, художньої, наукової і технічної творчості, захист інтелектуальної власності, їхніх авторських прав, моральних і матеріальних інтересів та ін.

 

 

   2. Протягом століть людського існування права людини зазнали чимало змін. Згадайте з історії Древній Рим і Греція,Єгипет і Вавилон. Тисячі рабів , які створювали багатства та велич цих держав, були позбавленні будь-яких прав.

    Закони закріплюють нерівність людей відповідно до станових, майнових, релігійних, національних та іншими ознаками. Така нерівність  неможлива для реалізацію прав і свобод людини.

У 1215 році було ухвалено Велику хартію вольностей (Magna Carta).

   Після Великої хартії в європейських державах був прийнятий ряд документів, в яких було поширені права найвищих верств населення ( Золота булла імператора  Карла IV в 1356 році , Білль про права в Англії у 1689 році).

Сполученні Штати, які перемогли у війні за незалежність , боротьбу за права людини прийняли Конституцію 1789 році, оголосивши народ суверенним. А вже в 1791 році були прийняті перші десять поправок , які захистили б  права   їхніх городян від сваволі центрального уряду. Це й  закон отримав назву Білль про права.

      Які ви знаєте міжнародно-правові документи хх століття , що регулюють права людини? Коли і чому вони з’явилися?

Відповіді учнів.

1. Міжнародна конвенція про ліквідацію всіх форм расової дискримінації.

 2. Міжнародний пакт про цивільні та політичні права і Міжнародний пакт про економічні, соціальні та культурну права ( 1966).

3. Європейська конвенція про права людини ( Резолюція Ради Європи від 4 листопада 1950року).

4. Міжнародний Білль про права людини (Загальна Декларація прав людини 1948році ).

   Загальна Декларація  прав людини, яка була створена в Парижі в 1945р. діє і по сьогодні. Протягом всього часу організацією ООН  Декларація розвивалася, зміцнювала свою суть. Та на основі цієї Декларації створена ціла низка міжнародно-правових актів:

1952рік – Конвенція про про політичні права жінок;

1959рік – Декларація прав дитини;

1965рік – Міжнародна конвенція про ліквідацію всіх форм расової дискримінації;

1966рік – Міжнародний пакт про економічні, соціальні та культурні права;

1979рік – Конвенція про ліквідацію всіх форм дискримінації щодо жінок;

1984рік – Конвенція проти катувань та інших нелюдських або принижуючих гідності видів поводження;

1989рік – Конвенція про права дитини.

 

3. Основним Законом в нашій державі є Конституція України. В якому закріплені основні права і свободи громадян України. Ці права не можуть бути зменшенні або звуженні, а також не можуть бути скасованні.

     Кожна людина, яка знає норми Конституції України може допомагати собі та іншим людям знайти вихід у різних життєвих ситуація, які можуть виникнути у нашому житті.

   

4.Конституційні права ,свободи та обов’язки називають основними, оскільки вони визначають найбільш важливі, істотні відносини у зв’язки між громадянином і державою. Визнання державою прав і свобод людини і громадянина шляхом закріплення їх у Конституції та інших законодавчих актах є першим і необхідним кроком до їх затвердження та здійснення.

    Людина, яка живе в нашому суспільстві має не тільки права, а й обов’язки. У  Загальній Декларації прав людини говориться , що « кожна людина має обов’язки перед суспільством, у якому тільки й можливий вільний і повний розвиток її особистості».Але права не можутьіснувати без обовязків. Тому, Конституція України містить ряд обов’язків. Наш закон України вимага, щоб кожен громадянин неухильно дотримуватися Конституції України та законів України,щоб не зазіхав  на честь і гідність, на права та свободи іншиих. Основний Закон застерігає, що незнання законів не звільняє їх від відповідальності.

 До конституційних обов’язки належить:

1.Непосягати на права та свободи, честь та гідність інших людей.

2. Шанувати державні символи.

3.Неухильно дотримуватися Конституції України та законів України.

4. Сплачувати податки й збори в порядку та розмірах, установлених законом.

5. Незаподіюватити шкоди природі, культурній спадщині, відшкодувати завданні збитки.

6. Захищати Вітчизну, її незалежність і територіальну цілісність.

Додаток.

 

V.Закріплення матеріалу

   Вправа «Незакінченне речення»

1. Я мушу поважати…..(порядок і закон).

2.Я зобовязаний виконувати….(обовязки).

3.Мої права нерозривно повязані з….(обовязками).

4.Свобода є правом робити все,що дозволено….(законом).

 

 

 

 

 

Юридична задача.

 

1. Громадянин Федоренко при влаштуванні на роботу заповнив анкету, в якій була графа – до якої віри ви належити ? Чоловік написав, що сповідує буддизм. На підставі цього йому було відмовлено у працевлаштуванні. Чи правомірні такі дії?

     Відповіді: Дії адміністрації неправомірні, оскільки в Конституції України стаття 35 людина може сповідувати будь – яку релігію. Тому адміністрація не мала права відмовити йому у працевлаштуванні. Такої графи в анкеті не має бути.

 

2. Сергій, йому 23 роки звернувся до призовної комісії з проханням звільнити в цьому році його від призову на військову службу, оскільки він навчається в педагогічному університеті на четвертому курсі.

    Відповідь: так, Сергій має право на відстрочку від військової служби в Збройних Силах України.

VI. Підсумки уроку

Україна– незалежна держава, яка поважає людську гідність, права і свободу своїх громадян.

Права людини є загальнолюдською цінністю. Вони закріплені в міжнародно-правових документах. Серед найважливіших є «Загальна декларація прав людини.

Я сподіваюся, що ви зрозуміли, як важливо знати свої права і законними методами  вміти їх захищати.

YII. Домашнє завдання.

Опрацювати теоретичний матеріал в зошиті.

 

 

 

 

docx
Додано
28 березня 2023
Переглядів
664
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку