Конспект уроку з правознавства: "Конституційні права, свободи та обов’язки людини і громадянина"

Про матеріал
Мета: ознайомити учнів з поняттями «права і свободи людини» їх видами, міжнародно-правовими актами з прав людини, механізмом захисту прав людини; визначити їх роль у житті ; показати тісний взаємозв’язок конституційних права та обов’язків; розвивати вміння аналізувати правові ситуації спираючись на статті Загальної декларації прав і свобод людини, Конституції України; аргументовано обстоювати власну думку; формувати повагу до прав і свобод людини, розуміння важливості їх дотримання; висловлювати судження про значення захисту прав людини; виховувати потребу в правомірній поведінці; виховувати повагу до прав та основних обов'язків людини і громадянина та толерантне ставлення до оточуючих. Очікувані результати: • знати права, свободи та обов’язки громадян України та виділити основні групи прав і свобод; • розуміти чому конституційні права, свободи і обов’язки називають основними; • вміти аргументовано дискутувати з питань прав, свобод та обов’язків громадян України, спираючись на нормативно-правові акти; • аналізувати юридичні ситуації за статтями розділу II Конституції України; • визначити ті права і свободи, що є пріоритетними для певних категорій осіб; • оцінювати значення конституційних прав, свобод і обов’язків для громадян України; самооцінювати результати навчальної діяльності.
Перегляд файлу

 

Тема: Конституційні права, свободи та обов’язки людини і громадянина.

Мета:  ознайомити учнів з поняттями «права і свободи людини» їх видами, міжнародно-правовими актами з прав людини, механізмом захисту прав людини; визначити їх роль у житті ; показати тісний взаємозв’язок конституційних права та  обов’язків;   розвивати вміння аналізувати правові ситуації спираючись на статті Загальної декларації прав і свобод людини, Конституції  України; аргументовано обстоювати власну думку;   формувати повагу до прав і свобод людини, розуміння важливості їх дотримання; висловлювати судження про значення захисту прав людини;  виховувати потребу в правомірній поведінці; виховувати повагу до прав та основних обов'язків людини і громадянина та толерантне ставлення до оточуючих.

Очікувані результати:

• знати права, свободи та обов’язки громадян України та виділити основні групи прав і свобод;

• розуміти чому конституційні права, свободи і обов’язки називають основними;

• вміти аргументовано дискутувати з питань прав, свобод та обов’язків громадян України, спираючись на нормативно-правові акти;

• аналізувати юридичні ситуації за статтями розділу II Конституції України;

  визначити ті права і свободи, що є пріоритетними для певних категорій осіб;

оцінювати значення конституційних прав, свобод і обов’язків для громадян України; самооцінювати результати навчальної діяльності.

Тип уроку:  комбінований  

Обладнання: підручник, Конституція України, Загальна декларація прав людини, витяги нормативно-правових актів, роздатковий матеріал, схеми, портрети видатних борців за права людини ( Мати Тереза, Т. Шевченко, В. Стус, М.Л. Кінг, В. Гавел, Й. Павло ІІ, М. Ганді).
Компетенції, на формування яких направлений урок: 
- комунікативна – усна і письмова комунікації;
- інформаційна – обробка інформації;
- соціальна – організація спільної праці, проведення роботи в групах. Використання конкретних життєвих ситуацій для навчання
Форма проведення:     урок з використанням мультимедійних технологій, інтерактивних методів та методів змішаного навчання ( модель перевернутий клас).

 Основні поняття: права, свободи, обов’язок, декларація, конвенція, омбудсмен

                            Епіграф                                           

                                                          Порядний той, хто своє право вимірює                                                                                              своїм обов'язком

                                                                                      Жан Батист Анрі Лакордер                             

                                                              Хід уроку

 І. Організаційний момент

 ІІ. Мотивація навчальної діяльності

 Вступне слово чителя       Доброго дня. Вітаю всіх присутніх. Дозвольте розпочати наш урок словами із книги мудрості, книги  всіх книг  - Святого Письма.

 І створив Бог людину інакше, ніж тварин. Перед творенням людини Бог, у Пресвятій Тройці, підтвердив своє бажання. Він сказав: "Створімо людину за образом Нашим . за подобою Нашою".   І створив Бог людину з праху земного, тобто з речовини, з якої було створено увесь матеріальний земний світ, і вдихнув у лице її дихання життя, тобто дав їй дух вільний, розумний, живий і безсмертний, за образом та подобою Своєю .

-Чим же  неповторним обдарував Бог людину? Чим ми відрізняємося від інших творінь Божих?  

Бути створеним “за образом Божим”  означає, що ми маємо розум, емоції та волю. Те в чому проявляється наша гідність. Ми розуміємо, що таке “правильна” й “неправильна” поведінка,  кожного дня робимо вибір і приймаємо рішення.. Люди відчайдушно боролися  за свою гідність тисячоліттями. І  70  років тому 10 грудня все людство вперше заявило, що людина, її життя і гідність, права та свободи - найвища цінність кожної держави. 10 грудня 1948 року організація  ООН  прийняла Загальну декларацію прав людини. Саме у зв’язку з цією подією в Україні другий тиждень грудня проголошено Всеукраїнським тижнем права. Цього тижня по всій  Україні  проходить  Єдиний Всеукраїнський  урок "Права людини ",  який співпав із нашою сьогоднішньою темою  Конституційні права , свободи та обов’язки людини і громадянина.

Нехай основною мотивацією та епіграфом до уроку стануть слова відомого фр. просвітителя   Г. Лакордера  Порядний той, хто своє право вимірює своїм обов'язком. Із епіграфу випливає Проблемне питання: «Чи можлива повна реалізація прав і свобод людини без виконання обов’язків?» 

 - Перед нами стоять такі завдання: ми ознайомимось з поняттями «права і свободи людини» їх видами; з’ясуємо, які обов’язки ми маємо перед державою. Попрацюємо із Загальною декларацією прав людини; а також попрацюємо із Конституцією України;  розглянемо основні механізми захисту прав людини.

  Сьогодні у нас незвичне заняття. Ми перевернули свій клас. Наші учні будуть працювати у трьох експертних групах , яку собі самі обрали згідно домашнього завдання : 

1. Експерти правознавці, 2. Експерти члени спеціальної комісії ООН   3. Експерти правозахисники.

 

У кожній групі є маршрутний лист за яким будемо рухатись на уроці.

Основні питання нашого маршруту

1. Що таке права і свободи людини.

2. Загальна декларація прав людини.

3. Види  прав  людини.

4. Конституційні обов’язки громадян України

5. Механізми захисту прав людини.  

- Обговорення домашнього завдання. Готуючись до уроку на домашнє завдання вам було переглянути фільм «Історія розвитку прав людини».

- Що  нового  ви дізналися?

- Чи вразило вас щось із цього фільму?

-Хто  із великих борців  за права людини був згаданий у фільмі ?

Нажаль у світі є дуже багато порушень прав людини. А хто має відстоювати права людини сьогодні? Кожен із нас. Їх відстоюють не супермени не гіганти а прості люди матері , вчителі , люди, що вільно мислять і не мовчать. У нас на дошці є портрети видатних борців за права людини. Це прості люди але все життя присвятили боротьбі за права інших. Тому не будьте байдужими. Якщо ви можете комусь допомогти це у ваших силах обов’язково зробіть це.

Щоб приємнішим був початок нашої роботи, дозвольте  кілька  віршованих рядочків. (виступ учня)

Ти знаєш, що ти — людина? 
Ти знаєш про це чи ні? 
Усмішка твоя — єдина, 
Мука твоя — єдина, 
Очі твої — одні.

Більше тебе не буде. 
Завтра на цій землі 
Інші ходитимуть люди, 
Інші кохатимуть люди — 
Добрі, ласкаві й злі.

Сьогодні усе для тебе — 
Озера, гаї, степи. 
І жити спішити треба, 
Кохати спішити треба — 
Гляди ж не проспи!

Бо ти на землі — людина, 
І хочеш того чи ні — 
Усмішка твоя — єдина, 
Мука твоя — єдина, 
Очі твої — одні.

В. Симоненко  дуже  вірно описав неповторність кожної людини . Так, кожна людина - неповторна на цій землі, вона є великою цінністю тільки тому, що вона є людина, що вона має совість, сумління,  що їй дароване життя, аби вона прожила його гідно й плідно.

 

-Зараз спробуймо поглянути на самих себе, які ми є, що у нас є спільного, а що  відмінного?  

 

- Отже, що ж спільного між вами всіма, тими, хто знаходиться в цьому приміщенні? (ми всі навчаємося в одному класі ; живемо  в одному селі нас навчають одні й ті ж учителі; ми всі живемо в сім'ях; нас лікують лікарі; ми всі прагнемо бути щасливими, прагнемо миру, любимо гарно одягатися )

- А що між нами відмінного? Чи є якась різниця (ми кожен маємо різні характери, нам кожному подобається інша музика, у нас у кожного є свої улюблені предмети )

Висновок. Ми переконалися, що  всі ми надзвичайно різні, проте всі ми люди. Всі ми прагнемо бути щасливими, здоровими, розумними, хочемо гідного життя і розвитку.

- А які можливості потрібні кожному із нас для гідного життя і розвитку? (мати певні матеріальні блага, цінності, вчитися, працювати, вільно висловлюватися, і т. д. ) так і це наші права і свободи.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

1. Що таке права і свободи людини. 

Про права людини сьогодні говорять усі. Словосполучення «права людини» використовується сучасними політиками, журналістами, юристами настільки часто, що стало звичним для нашої свідомості.

Гра «Асоціативний кущ»  

-Які асоціації у вас викликає слово право? (- Порядок,  рівність,  актуальність взаєморозуміння ,  активність, можливості, що нам дозволено) .

Можливості людини мати певні матеріальні, соціальні, культурні й духовні блага називаються правами людини.

 

 РОБОТА З ПІДРУЧНИКОМ  Яке визначення дає автор підручника. Прочитайте визначення поняття «права людини» на с. 79. Права людини це можливості людини необхідні для її життя і розвитку. (запис у зошит)

-Становище людини в державі характеризується її правовим статусом. Правовий статус людини і громадянина в Україні грунтується на таких принципах:

 РОБОТА У ГРУПАХ

І група опрацьовує  - ст. 21  Конституції України. 

ІІ група -  ст. 22 Конституції України. 

ІІІ група  -  ст. 24  Конституції України. 

 

 В юридичній літературі поряд із поняттям «права людини» зустрічається  й поняття «свободи людини». Що таке свободи? 

Свобода слова, свобода думки, свобода віросповідання. Їх слід розрізняти, адже право людини є можливістю, реалізацію якої держава гарантує, а свобода — простором, у який держава не може втручатися. Сфери, галузі діяльності людини, у які держава не повинна втручатися.   Міра свободи може істотно різнитися в різних суспільствах, за різних політичних режимів.

  • Отже учні. Що таке права людини ми вже знаємо

Права людини природні, невідчужувані права, що належать людині з

моменту народження.  А що ви скажете про права громадянина?

 

Права громадянина - це права пов’язані із фактом  громадянства,

приналежності  людини до певної держави. 

-Давайте згадаємо, що таке громадянство? Отже кожна людина народжується з правами – правоздатність а що таке дієздатність

- так і наша дієздатність змінюється із нашим віком

Експерти правознавці  підготували цікаве  повідомлення  «Твій вік – твої права!  (виступ учнів )

 

2. Загальна декларація прав людини.

 

Протягом багатьох століть існування людства права людини зазнавали чимало змін. Пригадаймо стародавній Єгипет Рим Грецію Вавилон. Тисячі рабів примножували багатства цих  країн і вони не мали жодних прав. Минали століття і після буржуазних революцій   у 17 , 18 ст у країнах Європи було проголошено громадянські і політичні права. Це перше покоління прав.

Друге покоління стосується соціальних, економічних і культурних прав, що дістали закріплення в міжнародно-правових документах і конституціях багатьох держав до середини XX ст.  І  20 ст . принесло світові страшні потрясіння це 2 світові війни. Мільйони людей стали жертвами. І світ зрозумів, що захист людства його життя це справа не окремої держави не окремого громадянина а всього людства.  Тут з’являються  права 3 покоління, які є глобальними стосуються людства. Право на мир, безпечне довкілля У 1945  було створено найбільшу і найвпливовішу міжнародну організацію ООН, однією з її держав-засновників була Україна. І серед перших документів, які розробила ООН, був спеціальний документ, присвячений правам людини Загальна декларація прав людини.

РОБОТА З ЮРИДИЧНИМ СЛОВНИКОМ

 -Зараз попрацюємо із поняттями 

Декларація ( з лат. "проголошення “) – офіційний документ, у якому

проголошено певні принципи та положення.

Конвенція ( з лат. "угода ") – договір між державами з якогось спеціального питання. 

Сьогодні  експерти Спеціальної комісії ООН присутні у нас на уроці і  ознайомлять нас із Загальною декларацією прав людини. (виступ учнів)

ЗДПЛ стала міжнародно-правовим стандартом на основі якої було прийнято ряд  Міжнародних документів в галузі прав людини. Зараз ми з ними ознайомимося.   

 Кожному з вас я підготувала  табличку з основними міжнародними документами яку  зможете приклеїти у зошит та більш детальніше розглянете вдома.

РОБОТА ІЗ ДЕКЛАРАЦІЄЮ ПРАВ ЛЮДИНИ ТА КОНСТИТУЦІЄЮ УКРАЇНИ

Багато держав затвердили в своїх Конституціях основні права людини.  Основні права людини закріплені і у  Конституції  України у розділі ІІ . - Знати свої права – це вже наполовину володіти ними. 

 

Зараз будемо працювати разом

 Знайдіть статті ІІ Розділу Конституції України, які відповідають статтям Загальної декларації прав людини

Правознавці та Правозахисники будуть працювати   з ІІ Розділом Конституції України,  Комісія ООН із ЗДПЛ

 

Права

Загальна декларація

прав людини (стаття)

 

Конституція України

(стаття)

1

Право на життя, свободу і на особисту недоторканність.

Ст. 3

Ст. 27, 29

2

Право на недоторканість житла, таємницю листування. 

Ст.12

Ст..30, 31, 32

3

Право на свободу мирних зборів та асоціацій, мітингів, демонстрацій.

Ст. 20

Ст. 39

4

Право голосу, право брати участь в управлінні державними справами .

Ст. 21

Ст. 38

5

Право на володіння користування, майном

Ст.17

Ст. 41

6

Право на працю

Ст. 23

Ст. 43

7

Право на відпочинок

Ст. 24

Ст. 45

 

8

Право на охорону здоров’я та медичну допомогу

Ст. 25

Ст. 49

9

Право на соціальний захист

Ст. 22

Ст. 46

10

Право на освіту

Ст. 26

Ст. 53

 

 

3. Види прав людини 

  Кількість прав якими володіє людина досить велика, тому виникає питання їх класифікації.   Відповідно  до  міжнародних  стандартів  права  і свободи  людини    в Україні   поділяються  на  5  категорій: особисті,  політичні, економічні, соціальні,   культурні також можна виділити інші групи екологічні, сімейні.

  РОБОТА ІЗ ІНФОРМАЦІЙНИМ АРКУШОМ

У кожного з вас є інформаційний аркуш «Групи основних прав» зараз ознайомимося із основними групами прав людини.

Особисті (громадянські) права це можливості людини, необхідні для її

фізичного існування, для задоволення її біологічних і матеріальних потреб;

 розвитку   індивідуальності людини.

- Право на життя (ст. 27);    - Право на повагу гідності (ст. 28);   - Право на свободу та особисту недоторканість (ст. 29);       - Право на недоторканість житла (ст. 30);

- Таємниця листування, телефонних розмов, телеграфічної та іншої

  кореспонденції (ст. 31);

- Невтручання в особисте і сімейне життя (ст. 32);

- Свобода пересування і вибору місця проживання (ст. 33);

- Свобода думки і слова (ст. 34);    - Свобода світогляду і віросповідання (ст. 35);

 

Політичні права це, як правило, права тільки громадян даної держави. Це

можливості людини брати участь у державному і громадянському житті, впливати

на діяльність різних державних органів, громадських об’єднань політичної  орієнтації.

 До політичних прав, згідно Конституції України, належать:

- Право на громадянство (ст. 25);

- Право на свободу об’єднання у політичні партії та громадські організації

(ст. 36);

- Право обирати і бути обраним до органів державної влади та місцевого

самоврядування 9ст 38);

- Право на вибори, мітинги, походи 9ст 39);

- Право направляти письмові й усні, індивідуальні й колективні звернення

до органів державної влади та місцевого самоврядування і право

вимагати їх розгляду й обґрунтованої відповіді у встановлений законом строк (ст. 40);

 

Економічні права це можливості людини реалізовувати свої  здібності та отримувати кошти для свого існування, Право на власність (ст. 41);

- Право на підприємницьку діяльність, яка не заборонена законом (ст. 42);

- Право на працю (ст. 43);

- Право на страйк для захисту своїх економічних і соціальних інтересів

( ст. 44);

- Право на відпочинок (ст. 45);

Соціальні    можливості людини забезпечення належних соц. умов.

 Право на охорону здоров’я, медичну допомогу та страхування (ст. 49);

- Право на соціальний захист (ст. 46);

- Право на житло (ст. 47);

- Право на достатній життєвий рівень для себе і членів своєї сім’ї (ст. 48).

Культурні можливості доступу людини до духовних цінностей.

Право на освіту 53 Освіта додає людині гідності», - стверджував Дідро, а О. Духнович  порівнював потребу людини в освіті з пошуком повітря для дихання

 

Гра «Кластер»  на аркушах паперу,  записані різні права і свободи людини, Їх треба згрупувати і назвати ці  групи прав.   Даю вам 1 хв.

Назвіть які у вас  групи прав (відповідають експертні групи)

4.  Конституційні обов’язки

- Які   асоціації  у вас виникають , дивлячись  на  малюнки на слайді  (державні  символи, гроші, природа, військовий, школа). Давайте повернемось  знову до нашого епіграфа  «Порядний той, хто своє право вимірює  своїм обов'язком»                     

 - Чи можливо реалізувати наші права без виконання обов’язків? Ні . Права та обов’язки  взаємно пов’язані. Для  того,  щоб  суспільство  могло     розвиватись,  його  громадяни   повинні  не  лише  користуватися   правами,   але  й  виконувати   обов’язки.

Що ж таке конституційні обов’язки.

РОБОТА З ПІДРУЧНИКОМ  на ст . 81 знайдемо визначення   Це закріплені Конституцією України необхідні й безумовні для виконання дії людини.
 

РОБОТА У ГРУПАХ .   Давайте зараз ознайомимося із змістом обов’язків закріплених Конституцією України .  Кожна група пояснює зміст обов'язків, закріплених у тій статті Конституції, яку вона опрацьовує  65-68

І група-  ст. 65, 66  Конституції України,  ІІ група  -  ст. 67  Конституції України,     ІІІ група  - ст. 68  Конституції України

  • А які ваші основні обов’язки ? (учні повторюють обов’язки учнів)

 

5. Механізми захисту прав людини.  

 Розгляньте запропоновані ситуації . Що в них спільного? ( порушення прав людини)

1. Громадянин С. (73 років, хворий) написав заяву голові виборчої дільниці щоб у день виборів Президента України йому додому принесли бюлетень і скриньку для голосування. Та про нього забули.

2. Директор загальноосвітньої школи відмовив батькам учня у прийнятті його до першого класу, мотивуючи тим, що їхнє віросповідання не сумісне з християнськими основами їхньої школи.

3. Громадянку Т. привезли до лікарні із діагнозом приступ апендициту і вона потребує операції. Проте лікар не поспішає проводити операцію, а хоче зустрітися із родичами Т.,натякаючи їй, що він не буде проводити операцію поки її родичі не заплатять йому.

Ми знаємо, що робити і до кого звертатися, коли заболіла голова або в разі нападу апендициту. А як бути, коли порушуються  наші права? До кого звертатися, кому довіряти, кого запитувати? Як поводитися в тій або іншій  ситуації?

Зараз на ці запитання спробують відповісти експерти  ПРАВОЗАХИСНИКИ (виступ учннів)

Омбудсмен (від ombudsman «представник») — посадова особа, на яку покладаються функції контролю за дотриманням законних прав та інтересі .  В Україні з 1998 року. Пропоную коротке відео яка мета діяльності омбутсмена.

-Відео  яке познайомить вас із омбутсменом України  ( перегляд короткого відео)

IV. Закріплення вивченого матеріалу та підсумки уроку

Давайте зараз закріпимо те що дізналися на уроці  та підведемо підсумки.

1. Що таке права людини?

 2. Що таке обов’язок ?

 3. Які групи прав людини знаємо?

Тепер давайте розв’яжемо юридичні задачі. На основі ІІ розділу статей Конституції  України знайдемо вихід із запропонованих ситуацій. 

 

 Директор загальноосвітньої школи відмовив батькам учня у прийнятті його до першого класу, мотивуючи тим, що їхнє віросповідання не сумісне з християнськими основами їхньої школи. (ст.35)

 Громадянку Т. привезли до лікарні із діагнозом приступ апендициту і вона потребує операції. Проте лікар не поспішає проводити операцію, а хоче зустрітися із родичами Т.,натякаючи їй, що він не буде проводити операцію поки її родичі не заплатять йому.  (ст. 49 )

 Працівниця поштового відділення під час сортування листів побачила конверт адресованій своїй сусідці, яка ніколи  не одержувала листів. Це здивувало працівницю і «промучившись » близько 20 хвилин вона вхопила конверт, акуратно його розкрила і прочитала. Потім заклеїла і віддала листоноші. Дайте правову оцінку діям працівниці поштового відділення. ( ст. 31 )

 

V. РЕФЛЕКСІЯ   Незакінчені речення

Я мушу поважати ….порядок закон

Я зобов’язаний виконувати….обов’язки.

Мої права нерозривно зв’язані з…….обовязками.

Свобода є правом робити все, що дозволено…. законом.
Права людини це…..

Я  маю право на…..

- Назвіть конституційні обов’язки громадян України

 

Дякую  вам за активну участь  на уроці .  Оцінювання учнів сьогодні були активними     ПІ      отримують   високі бали .

 

 VI. Домашня робота

На дом /зав. Вивчити  §  12. Попрацювати із Конституцією України та заповнити таблицю за взірцем у підручнику.

На завершення хочу сказати.  

Ми сьогодні багато говорили  про права людини і я хочу щоб ви зрозуміли права людини це не урок правознавства, це не слова на папері, це не промови, це не реклама і не піар кампанія.

Це вибір, який робить кожен із нас щодня, це наша спільна відповідальність поважати один одного, допомагати один одному і захищати нужденних.

І як казала Елеонора Рузвельт: «З чого починаються права людини? З маленьких місць неподалік дому, вони такі маленькі, що їх не можливо побачити на жодній мапі світу, але кожне таке місце цілий світ для окремої людини це вулиця де ми живемо, школа де навчаємось, робота де працюєте. Це місце де кожен чоловік, жінка , дитина прагне рівності, справедливості, гідності.» Я бажаю щоб на кожному місці свого світу ви знали свої права , поважали права інших і виконували свої обов’язки на 100 %.

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Єрьоменко Олена Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Годована Мирослава Елемирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Основи правознавства 9 клас (Ратушняк С.П.)
Додано
23 липня 2019
Переглядів
4378
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку