Урок № 35
Тема. Підсумково-узагальнювальний урок. Розробка проектів «Молодь обирає здоров’я»
Мета: систематизувати знання про цілісність здоров’я та чинники впливу на нього, про правила здорового способу життя; сприяти формуванню в учнів стійких переконань щодо пріоритету здорового способу життя як основної умови реалізації фізичного, психічного, соціального та духовного потенціалу людини з урахуванням її індивідуальних особливостей; розвивати здоров’язбережувальні компетенції; виховувати свідому потребу в дотриманні принципів здорового способу життя.
Обладнання: ілюстративний матеріал до теми уроку, аркуші формату А1 (4 шт.), таблиця-схема «Прогноз погоди», квітка кульбаби, музичний супровід (пісня «Канікули», муз. А. Олєйнікової, сл.. Л. Ратич).
Тип уроку: узагальнення та систематизації знань.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
1. Привітання, створення позитивного настрою
2. Слухання пісні «Канікули» (муз. А. Олєйнікової, сл.. Л. Ратич, викон. Дует М. Стоянова, П. Глухенко)
ІІ. Активізація опорних знань і чуттєвих уявлень учнів
Пісня нагадала про те, що незабаром розпочинаються літні канікули, а сьогоднішня наша зустріч – остання у цьому навчальному році.
«Відкрийте» «валізу» своїх знань, умінь, навичок і ставлень. Що в ній з’явилося після минулого уроку? (Учні називають найважливіші для кожного з них моменти матеріалу 8 класу курсу «Основи здоров’я».)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Одного чоловіка якось запитали:
- Що тобі потрібно, щоб бути повністю щасливим?Може, мішок золота?
- Ні, без цього я можу обійтися.
- Може, багатоповерховий палац?
- І це мені не потрібно.
- Може, дорогоцінне каміння та прикраси?
- У мене їх ніколи не було, і я чудово без них обходився.
- Смачна їжа?
- Після важкої праці і черствий окраєць здається смачним.
- То що ж тобі потрібно для щастя?
- Те, — відповідає, — що не можуть замінити ні гроші, ні палаци, ні коштовності.
Запитання до класу:
- Що ж це?
- Як ви думаєте, що відповів чоловік?
- Люди кажуть, головне — це здоров'я, а інше все буде. А ви як вважаєте?
IV. Повідомлення теми, мети та завдань уроку
Протягом навчального року під час наших зустрічей ми багато говорили про значення здоров’я для людини, формували життєві здоров’язбережувальні навички, виховували ціннісне ставлення до власного здоров’я та здоров’я інших людей. Сьогодні закріпимо ваше успішне вивчення курсу «Основи здоров’я» у 8 класі створенням групових проектів «Молодь обирає здоров’я!».
V. Узагальнення та систематизація понять
1. Робота за ілюстративним та мовним матеріалом
Погрупуйте пропонований матеріал за складовими здоров’я: фізичною, психічною, соціальною, духовною.
Таким же чином по групуйте і пропоновані афоризми, прислів’я, вислови відомих людей, створивши 4 групи відповідно до складових здоров’я.
Для проекту «Фізична складова здоров’я»
Для проекту «Соціальна складова здоров’я»
Для проекту «Психічна складова здоров’я»
Для проекту «Духовна складова здоров’я»
Висновок: усі складові здоров’я людини тісно пов’язані між собою.
Варіанти мовного матерілу для виконання завдання:
Люди часто хворіють, бо берегтися не вміють.
Цікава робота – кращий відпочинок.
Людина без друга, як дерево без коріння.
Їдь тихо – обминеш лихо.
Май совість – людиною зватимуть.
Знання людині – що крила пташині.
Горе тому жить, хто життям не дорожить.
(Українські народні прислів’я.)
Не сподівайся, що здоровим тебе зробить лікар.
Лікар лікує хвороби, а здоров’я потрібно здобувати самому.
Якщо пощастило потрапити до хорошого лікаря, бережи його, не турбуй його даремно.
(М. Амосов)
Учні об’єднуються у групи за принципом «пори року». Учитель наголошує на тому, що про здоров’я своє та інших людей кожному треба дбати щодня, щогодини, за будь-якої пори року.
Завдання для груп: за відповідним ілюстративним та мовним матеріалом, на його основі розробити проекти.
І група – розробка проекту «Молодь обирає фізичне благополуччя»,
ІІ група - розробка проекту «Молодь обирає психічне благополуччя»,
ІІІ група - розробка проекту «Молодь обирає соціальне благополуччя»,
ІV група - розробка проекту «Молодь обирає духовне благополуччя».
Важко зосередитись на нових завданнях, якщо вас постійно турбують тривожні думки, якщо ви напружені, нервові. Релаксація - той засіб, який допомагає розкрити свої потенційні можливості і запобігти неприємним відчуттям. Сядьте зручно, розслабтесь.
Перш ніж розслабити м’язи, їх потрібно напружити. Пропоную почергово виконати такі дії: стиснути кулаки… сильніше… ще сильніше… розіжміть. Втягніть живіт, наскільки можливо, залишіться в цьому положенні. Розслабтесь. Стисніть зуби, сильніше… ще сильніше… розслабтесь. Стисніть повіки так сильно, як тільки це можливо. Втягніть голову в плечі. Глибше. Розслабтесь. Вдихніть. Затримайте дихання. Видихніть. Витягніть руки і ноги. Сильніше. Розслабтесь. Тепер намагайтесь усі ці дії виконати одночасно. Уявіть, що по вашому тілу розтікається м’яка, тепла хвиля. Розслабляйтесь поступово, у міру того, як хвиля від голови покотиться все нижче і нижче, захоплюючи кожен м’яз.
Напруження спадає, настає розслаблення. Нехай хвиля зніме напруження м’язів. Розплющте очі .
Тепер уявіть собі ситуацію, яка максимально сприяє розслабленню. Відчуйте її до найменших дрібниць. Відчуйте звуки, запахи, дотики. Можливо, це подорож на плоту теплим сонячним днем, або тепла ванна, або прогулянка по лісу після свіжого вранішнього дощу. Яким би не був цей образ, занурьтеся в нього.
Тепер ваш дух і тіло готові прийняти програму сьогоднішнього дня. Сплануйте майбутні події, уявіть можливі обставини і себе як головного героя. Ви не будете стурбовані. Ви отримаєте від цього задоволення. Ви впораєтеся з цим. Такою є інструкція, яку ви даєте собі. Відчуйте радість від свого гарного настрою.
Рахуючи від 10 до 1, спершу вийдіть зі стану релаксації, ви усвідомите, як приємно бути самим собою і володіти своїми думками. Повірте, це відчуття
стане постійним.
Ви стали на шлях для того, щоб відчути себе сильною та врівноваженою особистістю.
VI. Повторення та систематизація головних теоретичних положень
У школі чи на вулиці, у магазині чи в лікарні, в середовищі знайомих чи незнайомих нам людей є ті, що потребують нашої підтримки і допомоги, розуміння та співчуття. Я впевнена, що коли ви зустрінете таких людей, то виявите свою толерантність, турботу та милосердя, адже всі ви добрі, чуйні, щирі діти. А знання, отримані на сьогоднішньому уроці, нехай допоможуть вам у цьому.
1. |
Оздоровча система
|
1. |
Схильність суб'єкта до поведінки, яка підвищує шанси на вчинення злочину проти нього. |
2. |
Евакуація |
2. |
Такий стан та умови навколишнього природного середовища, при якому забезпечується екологічна рівновага та гарантується захист навколишнього середовища: біосфери, атмосфери, гідросфери, літосфери, космосфери, видового складу тваринного і рослинного світу, природних ресурсів, збереження здоров'я і життєдіяльності людей. |
3. |
Перша допомога
|
3. |
Стан суспільства, в тому числі всіх основних сфер виробництва, соціальної сфери, охорони внутрішнього конституційного порядку, зовнішньої безпеки, культури, при якому забезпечується номінальний рівень соціальних умов та соціальних благ - матеріальних, санітарно-епідеміологічних, екологічних, психологічних тощо, що визначають якість життя людини і суспільства в цілому - та гарантує мінімальний ризик для життя, фізичного та психічного здоров'я людей. |
4. |
Соціальні наслідки ранніх статевих стосунків
|
4. |
Комплекс вправ і методів, спрямованих на поліпшення стану здоров’я, забезпечення нормального розвитку й активного способу життя. |
5. |
Віктимна поведінка
|
5. |
Організоване вивезення населення з міст у заздалегідь підготовлені прилеглі безпечні місця з метою його розосередження. |
6. |
Регулювальник |
6. |
Неготовність до материнства, батьківства, недостатньо сформована відповідальність, нездатність матеріально забезпечувати сім’ю, зміни життєвих планів |
7. |
Збалансоване харчування |
7. |
Двоколісний транспортний засіб, з коляскою чи без неї, що має максимальну масу не більше 400 кг і/або двигун об’ємом більше 50 см3 (двигун внутрішнього згоряння). |
8. |
Становлення особистості
|
8. |
Працівник поліції, військової інспекції безпеки дорожнього руху, дорожньо-експлуатаційної служби, черговий на залізничному переїзді, поромній переправ;присутність якого застосовується лише як тимчасовий захід при несправності світлофорів, у місцях, де короткочасно утворюються інтенсивні потоки транспортних засобів чи пішоходів, або при проведенні спеціальних заходів. |
9. |
Мотоцикл
|
9. |
Дії чи комплекс протидій, спрямовані на захист себе і свого майна, або іншої людини і його майна, у разі загрози з боку третіх осіб. |
10. |
Екологі́чна безпе́ка
|
10. |
Закономірний процес, у ході якого підліток, з одного боку, перебуває під впливом оточуючих, а з іншого – може сам на себе впливати, змінювати себе, обирати своє коло спілкування і форми діяльності, набувати нового досвіду. |
11. |
Соціальна безпека |
11. |
Харчування, при якому задовольняється добова потреба організму в енергії, а також підтримується оптимальний баланс мікроелементів і вітамінів |
12. |
Самооборона (рідше – самозахист) |
12. |
Стан захищеності життєво важливих інтересів людини, суспільства і держави, при якому запобігається нанесення шкоди через: неповноту, невчасність та невірогідність інформації, що використовується; негативний інформаційний вплив; негативні наслідки застосування інформаційних технологій; несанкціоноване розповсюдження, використання і порушення цілісності, конфіденційності та доступності інформації. |
13. |
Інформаційна безпека
|
13. |
Сукупність простих, доцільних дій, спрямованих на збереження здоров’я потерпілого. |
14. |
Уміння вчитися |
14. |
Ключова компетентність учнівської молоді сучасного інформаційного суспільства. |
Відповіді: 1 – 4, 2 – 5, 3 – 13, 4 – 6, 5 – 1, 6 – 8, 7 – 11, 8 – 10, 9 – 7, 10 – 2, 11 – 3, 12 – 9, 13 – 12, 14 – 14.
VII. Підбиття підсумків уроку
Кожен учень розповідає про свій емоційний стан на даний момент мовою "прогнозу погоди", тобто говорить про те, якими погодними ознаками можна охарактеризувати його душевний стан: якій порі року, частині доби відповідає? Похмуро або ясно? Вітряно чи тихо? Чи є опади? Яка температура? (При визначенні температури задається чітка умова - визначити температуру в інтервалі від 0 до +10 ◦ С).
Потім учні по черзі повідомляють про свій душевний, емоційний стан ознакою «температура», а педагог фіксує маркером (крейдою) на аркуші паперу (дошці), де зображено відповідну таблицю-схему.
Після того, як висловилися всі учні, педагог з'єднує всі відмітки температури у графік. Коли графік побудовано, вчитель запрошує учнів до взаємодії: проаналізувати його, висловити свої емоції щодо останнього уроку основ здоров’я у 8 класі, всього курсу (за навчальний рік) у цілому.
Притча «Кульбаби»
Один чоловік дуже пишався своєю прекрасною галявиною. Одного разу він побачив, що серед трави виросли кульбаби. Як він тільки не намагався позбутися їх, але жовтоокі квіти продовжували бурхливо рости.
Нарешті він написав до департаменту сільського господарства. Він перерахував усі методи боротьби з бур'янами. Лист закінчив питанням: «Я випробував усі методи. Порадьте, що робити?»
Незабаром він отримав відповідь: «Пропонуємо вам полюбити їх».
Запитання до класу:
Учні стають у коло. Учитель, тримаючи в руках квітку кульбаби, проголошує свої побажання класу на літні канікули, потім передає квітку учневі, що стоїть поруч. Таким чином звучать побажання від кожного учня для товаришів, учителя, України, світу. Коли квітка, обійшовши коло, знову опиниться в руках у вчителя, останній звертає увагу класу на те, що колективно сплетено «віночок побажань». Усі роблять жест, ніби тримають у руках вінок із кульбаб, а потім надягають його на голову.
Той, хто веде здоровий спосіб життя, робить вигідну інвестицію (внесок) у своє власне майбутнє. Він витрачає час на фізичні вправи, приготування корисних страв, розбудову стосунків. Але завдяки цьому виконує більший обсяг роботи за коротший час і отримує додатковий бонус = прибуток = міцне здоров'я, хороший настрій, вірних друзів, відчуття повноти життя та успіху.
VIII. Домашнє завдання
Обов’язкове:
додаткові (на вибір, за бажанням):