Урок-тренінг для 8 класу "Стать та гендер"

Про матеріал
Урок-тренінг для 8 класу "Стать та гендер" Матеріал допоможе навчитися розуміти та правильно використовувати наукові терміни: «соціальна особистість», «стать»,«ґендер», «ґендерна соціалізація особистості».
Перегляд файлу

Урок-тренінг для 8 класу на тему «Стать та гендер»

Мета: Розкрити відмінності понять «біологічна стать» і «соціальна статева роль» (ґендер). Ознайомити учнів із концепцією ґендерної рівності.

Очікувані результати:

Наприкінці заняття учні:

•    розпізнають ознаки статі і ґендеру;

•    називають приклади ґендерних ролей і ґендерних стереотипів;

•    пояснюють, як ґендерні стереотипи можуть обмежувати права людей у сучасному світі.

Обладнання і матеріали:

•    Класна дошка і кольорова крейда або фліпчарт і фломастери.

•    Комп'ютер, доступ до інтернету, мультимедійний проектор (бажано).

Рекомендації щодо проведення уроку

1.Вступна частина.

1.1. Привітання / Відкритий мікрофон

  Учні називають своє ім’я і розповідають випадок, коли вперше зрозуміли, що вони хлопчик або дівчинка (наприклад, дівчинка хотіла обрізати волосся, а їй сказали, що дівчатка мають ходити з косичками).

1.2. Зворотний зв'язок

Продовжити фразу: «Попередній урок мені запамятався…»

1.3. Мотивація навчальної діяльності. Обговорення ситуації:

Слово вчителя: «Одного разу художниця намалюваламалюнок: два персонажі з червоними від морозу вухами стоять на вулиці в найхолодніший день року. Один каже: "Навіщо мені шапка, я не боюся морозу", а другий: "Я не ношу шапку, вона псує мені зачіску"».

Запитання для обговорення:

•    Хто з них, чоловік, а хто — жінка? Відповідь обґрунтуйте.

Підсумуйте: «Визначення статі персонажів цієї ситуації можливе лише завдяки нашим уявленням про типову поведінку чоловіків і жінок. Наприклад, як у цьому випадку, жінки більше турбуються про свій зовнішній вигляд, а чоловіки нічого не бояться».

1.4. Оголошення теми уроку

2. Основна частина

2.1. Інформаційний блок 1. Інформаційне повідомлення «Стать і ґендер» (ознайомити учнів із поняттями статі і ґендеру»)

Жінки і чоловіки, як представники біологічного виду «Homosapiens» («людина розумна»), розрізняються за статтю. У цьому разі слова «чоловік» і «жінка» асоціюються з такими ознаками, як відмінності репродуктивних функцій, будова тіла, анатомічні та фізіологічні особливості. Для того щоб вирізняти їхні суто біологічні ознаки, використовується поняття біологічна стать.

У хлопчиків і дівчаток усвідомлення своєї статі починається з 6–8 місяців, коли малюки вчаться розрізняти чоловіків і жінок; у півторарічному віці у них уже є первісна статева ідентифікація, тобто знання своєї статевої належності. У 6–7 років дитина розуміє, що ростиме хлопчиком чи дівчинкою назавжди. Але діти усвідомлюють не тільки свою біологічну стать. Спілкуючись одне з одним, спочатку через ігри та іграшки, пізніше у виборі занять, у розподілі домашніх обов’язків, вони починають набувати свого власного соціального досвіду. І виявляється, що у дівчаток і у хлопчиків він різний: дівчатка частіше починають гратися з ляльками, а хлопчики – з машинками, в загальних іграх дівчата частіше бувають медсестрами, вчительками, мамами, а хлопчики – командирами, капітанами, льотчиками.

Чому це відбувається? Тому що від самого народження дівчаткам і хлопчикам пропонують певні (але різні) правила поведінки, форми вияву почуттів. І оточення суворо стежить за тим, щоб вони беззаперечно виконувалися. Наприклад, коли від образи або болю плаче дівчинка, до неї ставляться із співчуттям і розумінням. Але коли рюмсає хлопчик, то йому говорять: «Будь чоловіком! Терпи! Чоловіки не плачуть!» Якщо хлопчик поводиться грубо, на це доволі часто не зважають, навпаки, можуть і похвалити: «Справжній чоловік!» Але якщо так поводиться дівчинка, їй тут же зауважать: «Адже ти ж дівчинка!» У класі може викликати здивування хлопчик, який любить шити або готувати, або дівчинка, яка піднімає штангу або займається армреслінгом. А просунуті хлопці-комп’ютерники впевнені: «Дівчисьок-хакерів не буває!» Все це говорить про те, що у суспільстві сформувалася різна оцінка занять дівчаток і хлопчиків, їх доброї й поганої поведінки. Ці соціальні настанови, культурні канони і є проявами ґендеру (від англійської – gender, що означає рід).

Ґендер – сукупність соціальних і культурних норм, які історично сформовані та залежать від біологічної статі людини.

Таким чином, від самого народження дитина формується не тільки як біологічний індивід, але одночасно і як соціальна особа. Одним із проявів соціалізації особи дівчаток і хлопчиків є їх ґендерна соціалізація. Тому ґендер називають ще «соціальною статтю».

2. 2. Вправа « Пантоміма»

Запропонуйте охочим (два–три учні) пантомімою зобразити вчительку, потім – учителя, ученицю – учня, брата – сестру, матір – батька, жінку – чоловіка. Після показу обговоріть:

1. На підставі яких характеристик були показані пантомімічні портрети людей? Які «зразки» були взяті за основу?

2. Як і де формуються наші знання про характери і поведінку жінок і чоловіків, дівчаток і хлопчиків?

2.3. Вправа «Чоловічі та жіночі павутинки слів»

1. Які характеристики типові для «портретів» жінок і дівчаток?

2. Які характеристики типові для «портретів» чоловіків і хлопчиків?

Відповіді на ці питання запишіть в два стовпчики:

Жінки, дівчатка – які? Чоловіки, хлопчики – які?

3.Назвіть одну характеристику з вашої павутинки слів, пов'язану з поняттям «бути чоловіком».

4. Чи є ця характеристика біологічно обумовленою («біологічна») чи соціально

обумовленою («соціальна»)?

5. Якщо учасники визначають «соціальну» характеристику як «біологічну», виправіть їх за допомогою запитання: Якщо хлопчик або чоловік не володіє цією

характеристикою, чи залишається він чоловіком (чоловічої статі)?

6. Проаналізуйте відповіді з позиції біологічних (статевих) і соціальних (ґендерних) відмінностей. Чи є серед перерахованих рис такі, які належать завжди і лише – дівчаткам і жінкам, а які – тільки хлопчикам і чоловікам? У випадках, коли ваша відповідь ствердна, назвіть їх і аргументуйте свій вибір.

6. Поміняйте місцями записи в колонках і проаналізуйте, які, на вашу думку, характеристики зі списку для дівчат і жінок можуть бути притаманні хлопцям та чоловікам, а які зі  списку хлопців та чоловіків – дівчатам і жінкам.

Підсумуйте: «Родина, школа, культура, релігія, ЗМІ формують певні правила поведінки і створюють уявлення про те, хто є «справжній чоловік» і якою має бути «справжня жінка». Згодом на основі цих уявлень формуються ґендерні стереотипи в суспільстві».

2.4. Інформаційний блок 2. Інформаційне повідомлення «Ґендерні стереотипи» (пояснити процес формування ґендерних стереотипів)

Слово вчителя: «Ґендерні стереотипи — стійкі для певного суспільства в конкретний історичний період уявлення про відмінність між чоловіком і жінкою, про їхнє місце і роль у суспільстві.

2.5. Перегляд відеоролика про ґендерні стереотипи.

http://autta.org.ua/ua/materials/ material/Gendern--stereotipi-/

Запитання для обговорення:

    З якими із поданих у мультфільмі стереотипів ви стикалися у житті?

    Чи знаєте людей, які не відповідають цим стереотипам? Назвіть їх.

    Чи всі ґендерні стереотипи шкідливі? Наведіть приклади.

2.6. Робота в парах «Аналізуємо ґендерні стереотипи»

1. Об'єднайте учнів у пари (за допомогою руханки «Струмочок»). https://nuschool.com.ua/lessons/health/together/together.files/image193.jpg

Запитання для обговорення:

    Які з цих стереотипів, на вашу думку, є застарілими?

    Як вони можуть зашкодити людині?

Підсумуйте: «Більшість ґендерних стереотипів допомагають хлопчикам і дівчаткам підготуватися до соціальних ролей, які вони виконуватимуть у дорослому житті — матері чи батька, чоловіка чи дружини. Однак деякі стереотипи сформувалися дуже давно, в цілком інших історичних і соціальних умовах. Багато з них застаріли й нерідко обмежують можливості людей у сучасному світі».

3. Заключна частина

3.1. Зворотний зв’язок

Запропонувати учасникам згадати, що вони робили під час тренінгу та продовжити фразу: - «Я радий(а), що я хлопець (дівчина), тому що…»

3.2 Ритуал прощання

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Андруська Людмила Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
19 березня 2020
Переглядів
2270
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку