Урок № 30
Тема. Вплив забруднення ґрунтів на здоров’я
Мета: систематизувати знання про забруднення ґрунтів та його вплив на здоров’я, розвивати навички ведення активного діалогу, колективного обговорення, роботи у групі, вміння формулювати висновки; виховувати активну громадську позицію щодо збереження екологічної безпеки оточуючого середовища.
Обладнання: ілюстративний матеріал до теми уроку, паперові контури долоні руки (за кількістю учнів), папір формату А1 (1 шт.), А4 (за кількістю учнів), засоби малювання, схема «Основні джерела забруднення ґрунтів».
Тип уроку: комбінований.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
1. Привітання, створення позитивного настрою. Вправа «Самоналаштування»
- Покладіть руки на парту, закрийте очі та промовляйте:
«Я зможу сьогодні добре працювати на уроці.
Я - особистість творча.
Я бажаю всім однокласникам успіхів на сьогоднішньому уроці.»
ІІ. Перевірка виконання учнями домашнього завдання
ІІІ. Перевірка раніше засвоєних знань
Ситуація читається повністю, потім учитель перериває читання в певних місцях, говорячи: «Стоп-кадр», а учні мають прокоментувати прослухану частину з точки зору людини, яку хвилює екологічний стан атмосфери на планеті, повітря в будівлях.
А) Фірма винаймає офіс у центрі великого міста («Стоп-кадр»), кількість її працівників налічує кілька сотень людей. У приміщеннях завжди проводиться провітрювання («Стоп-кадр»), відведені спеціальні кімнати для тих, хто палить («Стоп-кадр»), де встановлено потужні витяжки («Стоп-кадр»).
(«Стоп-кадр»-1: у центрі великого міста повітря забруднене, отже, всі працівники фірми ризикують власним здоров’ям, перебуваючи тривалий час у такому приміщенні;
«Стоп-кадр»-2: провітрювання, особливо якщо кімнати знаходяться на верхніх поверхах будівлі, може мати зворотній ефект через високу концентрацію шкідливих речовин у повітрі;
«Стоп-кадр»-3: паління є одним із факторів погіршення стану повітря, негативно впливає на здоров’я людини;
«Стоп-кадр»-4: потужні витяжки здійснюють викидання в атмосферу шкідливих речовин, що містяться в цигарковому диму.)
ІV. Мотивація навчання учнів і повідомлення теми, мети та завдань уроку
V. Актуалізація чуттєвого досвіду учнів
Якось миша помітила, що хазяїн ферми поставив мишоловку. Вона розповіла про це курці, вівці і корові. Але все вони відповідали одне: «Мишоловка – то твої проблеми, до нас вона ніякого відношення не має!».
Дещо пізніше в мишоловку потрапила змія і укусила дружину фермера, яка проходила неподалік….
VI. Сприйняття та усвідомлення учнями нового навчального матеріалу
Ґрунт - це верхній шар літосфери (зовнішня тверда оболонка Землі), який люди часто називають «земля». Саме завдяки йому людина може обробляти сільськогосподарські культури. З ґрунту беруть поживні речовини дерева та інша рослинність, яку їдять тварини. Цей шар є основою для всіх харчових ланцюжків. Без нього неможливе існування людини, тому що 97% харчування люди отримують завдяки землі.
Існують різні джерела забруднення грунту. Прийнято розділяти їх на природні та антропогенні. Перші виникають без участі людини в результаті біологічних процесів. У цьому випадку в ґрунт надходять забруднюючі речовини з іншої природного середовища. Наприклад, у результаті вивітрювання гір, виверження вулканів, випадання опадів, наносів з річок і т. д. Однак відсоток негативного впливу, як правило, невеликий і не може заподіяти значної шкоди екосистемам.
Антропогенне забруднення відбувається в результаті людської діяльності. Основну масу шкідливих речовин приносить техніка. Наприклад, через активне використання автомобілів відбувається забруднення ґрунту свинцем. У сільському господарстві також використовується багато хімікатів: пестицидів, інгібіторів росту, мінеральних добрив.
Вчені вважають, що різке погіршення здоров'я населення пов'язано з хімічним забрудненням навколишнього середовища. Справа в тому, що ґрунт є своєрідним «буфером», де скупчуються стійкі хімічні сполуки. Також він є відправною точкою в «подорожі» по трофічних ланцюгах. Складно перерахувати всі джерела забруднення ґрунту. Ілюстративний матеріал може наочно показати, що відбувається з планетою.
Негативний вплив погіршення екологічного стану ґрунтів на людину може виражатися наступним чином:
Через активне використання природних ресурсів, технічного прогресу і ряду інших факторів процес забруднення ґрунту стає неминучим.
Усі стають у коло. Учитель каже: "Я буду говорити 2 слова: «карлики» або «велетні». Якщо я скажу «карлики», то ви всі повинні сісти, якщо «велетні», -то встати. Я можу вас плутати і називати інші слова. Якщо хтось переплутає і встане або сяде невчасно, він вибуває з гри.
VIІ. Осмислення, узагальнення та систематизація знань
Виписати в зошит 5 речень, які, на думку учня, є для нього найбільш значимими. Для роботи відводиться 4-5 хвилин, по її закінченню учні «ланцюжком» зачитують свої записи.
На даному етапі розвитку людина може зменшити свій негативний вплив на навколишнє середовище. Запропонуйте ваші варіанти нейтралізації джерел забруднення ґрунтів, очищення їх.
(Відповіді учнів.)
На аркуші ватману учні створюють малюнок (плакат, колаж тощо). Обов’язково має кожен зобразити щось від себе, доповнити чиєсь зображення, запропонувати сюжет або фрагмент зображення. Учитель коригує колективну роботу учнів.
… Дещо пізніше в мишоловку потрапила змія і укусила дружину фермера, яка проходила неподалік.
Намагаючись її вилікувати, фермер приготував суп із курки. Потім зарізали вівцю, щоб нагодувати тих, хто приїхав провідати немічну. І, нарешті, зарізали корову, щоб гідно нагодувати людей на похоронах.
Увесь цей час миша через дірочку в стіні спостерігала за тим, що відбувається, і думала про речі, які ні до кого «…ніякого відношення не мають!»
Висновки. Не можна залишатися байдужим, живучи серед інших. Адже ніхто не може сказати, що саме стосується окремо кожного. Екологія – проблема глобальна, якою має перейматися кожен мешканець планети.
VIІІ. Підбиття підсумків уроку
На аркушах паперу запишіть одним реченням головну ідею теми уроку.
Об’єднайтесь у пари і за 45 секунд спробуйте переконати партнера, що саме ваша теза важливіша за інші.
На таких самих умовах переконайте іншу пару у важливості вже спільної тези.
Об’єднана «четвірка» переконує іншу, доки половина класу не обере свого речника, який від імені групи, що складає ½ загальної кількості учнів у класі, захищатиме спільно вибрану тезу, сперечаючись із речником іншої команди.
На промову кожного речника виділяється 2 хвилини і так само на завершальні дебати.
Речник, який буде більш переконливим, оголошує тезу своєї команди головною у підсумку уроку.
«Віддай світу краще, що є в тобі, і до тебе повернеться краще, що є у світі!»
IX. Домашнє завдання
Обов’язкове:
додаткові (на вибір, за бажанням):