Конспект уроку з предмету Основи здоров'я на тему: " Вплив забруднення ґрунтів на здоров’я "

Про матеріал
Урок № 30 Тема. Вплив забруднення ґрунтів на здоров’я Мета: систематизувати знання про забруднення ґрунтів та його вплив на здоров’я, розвивати навички ведення активного діалогу, колективного обговорення, роботи у групі, вміння формулювати висновки; виховувати активну громадську позицію щодо збереження екологічної безпеки оточуючого середовища.
Перегляд файлу

Урок № 30

Тема.  Вплив забруднення ґрунтів на здоровя  

Мета: систематизувати знання про забруднення ґрунтів та його вплив на здоров’я, розвивати навички ведення активного діалогу, колективного  обговорення, роботи у групі, вміння формулювати висновки; виховувати активну громадську позицію щодо збереження екологічної безпеки оточуючого середовища.

Обладнання: ілюстративний матеріал до теми уроку, паперові контури долоні руки (за кількістю учнів), папір формату А1 (1 шт.), А4 (за кількістю учнів), засоби малювання, схема «Основні джерела забруднення ґрунтів».

Тип уроку: комбінований.

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

    1. Привітання, створення позитивного настрою. Вправа «Самоналаштування»

- Покладіть руки на парту, закрийте очі та промовляйте:

«Я зможу сьогодні добре працювати на уроці.

Я - особистість творча.

Я бажаю всім однокласникам успіхів на сьогоднішньому уроці.»

ІІ. Перевірка виконання учнями домашнього завдання

  1. Зачитування творів-роздумів, пам’яток, буклетів, складених учнями
  2. Відповіді на запитання
  • Які способи збереження чистоти повітря в побутових приміщеннях ви знаєте?
  • Люди яких професій особливо піддають загрозі власне здоров’я через забруднене повітря?
  • Які наслідки для здоров’я людини може мати надмірний шум автотранспорту?

ІІІ. Перевірка раніше засвоєних знань

  1. Аналіз ситуації. Метод «стоп-кадру»

Ситуація читається повністю, потім учитель перериває читання в певних місцях, говорячи: «Стоп-кадр», а учні мають прокоментувати прослухану частину з точки зору людини, яку хвилює екологічний стан атмосфери на планеті, повітря в будівлях.

А) Фірма винаймає офіс у центрі великого міста («Стоп-кадр»), кількість її працівників налічує кілька сотень людей. У приміщеннях завжди проводиться провітрювання («Стоп-кадр»), відведені спеціальні кімнати для тих, хто палить («Стоп-кадр»), де встановлено потужні витяжки («Стоп-кадр»).

(«Стоп-кадр»-1: у центрі великого міста повітря забруднене, отже, всі працівники фірми ризикують власним здоров’ям, перебуваючи тривалий час у такому приміщенні;

«Стоп-кадр»-2: провітрювання, особливо якщо кімнати знаходяться на верхніх поверхах будівлі, може мати зворотній ефект через високу концентрацію шкідливих речовин у повітрі;

«Стоп-кадр»-3: паління є одним із факторів погіршення стану повітря, негативно впливає на здоров’я людини;

«Стоп-кадр»-4: потужні витяжки здійснюють викидання в атмосферу шкідливих речовин, що містяться в цигарковому диму.)

 

ІV. Мотивація навчання учнів і повідомлення теми, мети та завдань уроку

  1. http://fs00.infourok.ru/images/doc/261/265937/6/hello_html_m7e06f3bb.pngВправа «Очікування»
  • Сьогодні ми говоритимемо про вплив забруднення ґрунтів на здоров’я, чого ви очікуєте від уроку? Запишіть свої сподівання на пальчиках паперових долоньок і покладіть на край парт.

V. Актуалізація чуттєвого досвіду учнів

  1. Зачитування уривка притчі «Мишоловка»

Якось миша помітила, що хазяїн ферми поставив мишоловку. Вона розповіла про це курці, вівці і корові. Але все вони відповідали одне: «Мишоловка – то твої проблеми, до нас вона ніякого відношення не має!».

Дещо пізніше в мишоловку потрапила змія і укусила дружину фермера, яка проходила неподалік….

  • Продовження притчі ви почуєте в заключній частині уроку.

VI. Сприйняття та усвідомлення учнями нового навчального матеріалу

  1. «Цифри і факти»
  • Щороку землі України втрачають близько 24 млн. тонн гумусу;
  • кожної хвилини на планеті знищується 50 тонн родючого ґрунту через неправильне його використання;
  • через  втрату ґрунтів, опустелювання територій, знищення лісів лише в Африці в 1984-85 р.р. постраждали близько 30 млн. чоловік у 21 країні, а 10 млн. змушені були стати «екологічними» біженцями, змінити своє місце проживання;
  • щорічно з оброблюваних земель виноситься понад 25 млрд. тонн поживних речовин;
  • за глобальною оцінкою Міжнародного ґрунтового центру (Нідерланди) внаслідок антропогенної діяльності вже деградовано понад 15% усієї світової суші. У межах цієї площі близько 6% землі зруйновано водною ерозією, 28% - вітровою, понад 12% - засолено через неправильне зрошення, близько 5% - виведено з ладу внаслідок пере хімізації та фізичної деструкції (випас худоби й витоптування, зведення лісів, постійні розорювання, будівництво тощо).
  1. Розповідь учителя з елементами бесіди (ілюстративний супровід)

Ґрунт - це верхній шар літосфери (зовнішня тверда оболонка Землі), який люди часто називають «земля». Саме завдяки йому людина може обробляти сільськогосподарські культури. З ґрунту беруть поживні речовини дерева та інша рослинність, яку їдять тварини. Цей шар є основою для всіх харчових ланцюжків. Без нього неможливе існування людини, тому що 97% харчування люди отримують завдяки землі.

  • Що, на вашу думку, в діяльності людини є руйнівним щодо родючості та екологічної чистоти ґрунтів?

Існують різні джерела забруднення грунту. Прийнято розділяти їх на природні та антропогенні. Перші виникають без участі людини в результаті біологічних процесів. У цьому випадку в ґрунт надходять забруднюючі речовини з іншої природного середовища. Наприклад, у результаті вивітрювання гір, виверження вулканів, випадання опадів, наносів з річок і т. д. Однак відсоток негативного впливу, як правило, невеликий і не може заподіяти значної шкоди екосистемам.

Антропогенне забруднення відбувається в результаті людської діяльності. Основну масу шкідливих речовин приносить техніка. Наприклад, через активне використання автомобілів відбувається забруднення ґрунту свинцем. У сільському господарстві також використовується багато хімікатів: пестицидів, інгібіторів росту, мінеральних добрив.

Вчені вважають, що різке погіршення здоров'я населення пов'язано з хімічним забрудненням навколишнього середовища. Справа в тому, що ґрунт є своєрідним «буфером», де скупчуються стійкі хімічні сполуки. Також він є відправною точкою в «подорожі» по трофічних ланцюгах. Складно перерахувати всі джерела забруднення ґрунту. Ілюстративний матеріал може наочно показати, що відбувається з планетою.

http://goodsland.termaspect.ru/attachments/Image/11.jpg?template=generichttp://photopolygon.com/photo/fit/529/906/5806.jpg.700http://limonchello.com/wp-content/uploads/2016/01/1380058370_soil-soil-toil-and-trouble_990x662-768x514.jpg

http://oadk.at.ua/_ld/26/68867110.jpghttp://image.zn.ua/media/images/original/Mar2011/32160.jpghttp://ultraprogress.ru/images/stories/Images-01/01/soil-erosion-problem.jpg

  • Чи існує зв’язок між забрудненням ґрунтів і певними захворюваннями людини?

Негативний вплив погіршення екологічного стану ґрунтів на людину може виражатися наступним чином:

  • токсичний ефект,
  • поява алергій різного характеру,
  • багато речовин можуть викликати мутації,
  • канцерогенний ефект,
  • порушення репродуктивних функцій людини,
  • виникнення вад розвитку у дітей та ембріонів,
  • у великих концентраціях у результаті накопичення окремі хімічні та радіоактивні елементи можуть привести до летального результату.
  1. Робота за схемою «Основні джерела забруднення ґрунтів»

 

 

 

 

  • побутові відходи,
  • нафта та продукти її переробки,
  • пестициди,
  • добрива,
  • радіоактивні речовини,
  • вихлопні гази,
  • хімічні елементи та їх сполуки,
  • важкі метали.

 

Через активне використання природних ресурсів, технічного прогресу і ряду інших факторів процес забруднення ґрунту стає неминучим.

  1. Оздоровлювальна вправа. Руханка «Карлики-велетні»

Усі стають у коло. Учитель каже: "Я буду говорити 2 слова: «карлики» або «велетні». Якщо я скажу «карлики», то ви всі повинні сісти, якщо «велетні», -то встати. Я можу вас плутати і називати інші слова. Якщо хтось переплутає і встане або сяде невчасно, він вибуває з гри.

VIІ. Осмислення, узагальнення та систематизація знань

  1. Робота за підручником (самостійно)

Виписати в зошит 5 речень, які, на думку учня, є для нього найбільш значимими. Для роботи відводиться 4-5 хвилин, по її закінченню учні «ланцюжком» зачитують свої записи.

 

  1. «Вправа «Аукціон ідей»

На даному етапі розвитку людина може зменшити свій негативний вплив на навколишнє середовище. Запропонуйте ваші варіанти нейтралізації джерел забруднення ґрунтів, очищення їх.

(Відповіді учнів.)

  1. Колективна робота. Створення малюнка «Збережімо ґрунти екологічно чистими!»

На аркуші ватману учні створюють малюнок (плакат, колаж тощо). Обов’язково має кожен зобразити щось від себе, доповнити чиєсь зображення, запропонувати сюжет або фрагмент зображення. Учитель коригує колективну роботу учнів.

  • Де може бути розміщене це зображення? Чому ви так думаєте?
  1. Зачитування заключної частини притчі «Мишоловка»
  • На початку уроку ви прослухали початок притчі «Мишоловка». Прослухайте її завершення і сформулюйте висновки, пов’язавши зміст притчі й тему уроку.

Дещо пізніше в мишоловку потрапила змія і укусила дружину фермера, яка проходила неподалік.

Намагаючись її вилікувати, фермер приготував суп із курки. Потім зарізали вівцю, щоб нагодувати тих, хто приїхав провідати немічну. І, нарешті, зарізали корову, щоб гідно нагодувати людей на похоронах.

Увесь цей час миша через дірочку в стіні спостерігала за тим, що відбувається, і думала про речі, які ні до кого «…ніякого відношення не мають!»

Висновки. Не можна залишатися байдужим, живучи серед інших. Адже ніхто не може сказати, що саме стосується окремо кожного. Екологія – проблема глобальна, якою має перейматися кожен мешканець планети.

VIІІ. Підбиття підсумків уроку

  1. Прийом «Моя теза»

На аркушах паперу запишіть одним реченням головну ідею теми уроку.

Об’єднайтесь у пари і за 45 секунд спробуйте переконати партнера, що саме ваша теза важливіша за інші.

На таких самих умовах переконайте іншу пару у важливості вже спільної тези.

Об’єднана «четвірка» переконує іншу, доки половина класу не обере свого речника, який від імені групи, що складає ½ загальної кількості учнів у класі, захищатиме спільно вибрану тезу, сперечаючись із речником іншої команди.

На промову кожного речника виділяється 2 хвилини і так само на завершальні дебати.

Речник, який буде більш переконливим, оголошує тезу своєї команди головною у підсумку уроку.

  1. Коментоване оцінювання роботи класу, окремих учнів на уроці
  2. Колективне приговорювання слогана

«Віддай світу краще, що є в тобі, і до тебе повернеться краще, що є у світі!»

IX. Домашнє завдання

Обов’язкове:

  • опрацювати матеріал підручника щодо вивченої теми (§ __, с. _____);

додаткові (на вибір, за бажанням):

  • намалювати плакат на тему «Плането, живи!»;
  • скласти статтю для класного куточка «Вплив забруднення ґрунтів на здоров’я людини».

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Бондарчук Тетяна Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Федорчук Тарас
Додано
15 березня 2020
Переглядів
2598
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку