Конспект уроку з предмету
“Я досліджую світ” у 4 класі
згідно Типової освітньої програми,
розробленої під керівництвом Савченко О.Я., 3-4 клас,
згідно підручника “Я досліджую світ” для 4 класу, авт. Т.Воронцової
Виконала: Пипко Людмила Григорівна,
вчитель філії «Трубайцівський заклад
загальної середньої освіти І-ІІ ступенів''
опорного закладу «Вишняківський заклад
загальної середньої освіти
І-ІІІ ступенів»
початкові класи, вчитель вищої категорії
Тема уроку: Рельєф і гірські породи
Мета уроку:
- ознайомити учнів з різноманітними формами земної поверхні та їх особливостями;
- познайомити учнів з методами дослідження форм рельєфу;
- ознайомити здобувачів освіти з інноваційними технологіями, що допомагають досліджувати земну поверхню;
- розвивати навички спостереження, аналізу та систематизації інформації;
- застосування інформаційних технологій для навчання та досліджень;
- закріпити знання учнів про форми земної поверхні: гори, рівнини, долини, плоскогір'я, низовини та інші;
- виховувати у здобувачів освіти шанобливе ставлення до природи;
- виховувати в учнів природничо-наукову та здоров’язбережувальну компетентності.
Обладнання для уроку:
Інтерактивна дошка, мультимедійна дошка, комп’ютер, телевізор, 3D окуляри, шоломи віртуальної реальності, ілюстрації, карти, кольоровий папір, картон, солоне тісто, нитки, клей, пластилін, роздатковий матеріал.
Методи роботи та активності на уроці:
- Бесіда: обговорення теми уроку, стимулювання попередніх знань учнів про форми земної поверхні;
- Гра “Мозковий штурм”: діти малюють різні форми земної поверхні, використовуючи паперові аркуші та комп’ютер;
- Метод швидкого опитування “Мікрофон”;
- Гра "Рухливий бібліотекар": учні отримують картки з питаннями про різні форми рельєфу, обговорюють та відповідають на питання відповідно до своїх карток;
- Використання ілюстрацій та карт: показ і пояснення різних форм земної поверхні з використанням карт та ілюстрацій;
- Гра "Знайди форму": учні діляться на групи та змагаються в ігровій формі, де необхідно впізнати форму земної поверхні на фотографіях;
- Практичне дослідження: використання карт для визначення форм земної поверхні в різних регіонах світу;
- Використання мультимедійних засобів: показ відео-екскурсії до різних форм земної поверхні, віртуальна екскурсія або 3D окуляри, або шоломи віртуальної реальності, фото-відеозйомка з дронів , робота за комп’ютером у графічних редакторах;
- Творчі завдання: створення макетів земної поверхні з використанням природних матеріалів, складання ребусів та загадок, створення лепбука, створення інтелект-карти на тему “Гірські породи”, використовуючи інтерактивну дошку.
Інноваційні технології, використані на уроці:
- Геоінформаційні системи (ГІС): використання спеціальних програм для аналізу і візуалізації географічних даних та карт;
- Метод використання QR-кодування: виконання завдання на комп’ютерах : роздрукувати пазли і скласти з них картинку за темою уроку;
- Використання дронів: демонстрація можливостей дронів у дослідженні земної поверхні, зняття висотних знімків та панорам.
- Використання віртуальної реальності (VR): запрошення учнів у віртуальні подорожі до різних географічних об'єктів та форм земної поверхні.
- Інтерактивні дошки: Використання спеціальних дошок для інтерактивних вправ та завдань, пов'язаних із земною поверхнею, рельєфом.
Хід уроку:
Привітання учнів, перевірка готовності до уроку.
Метод "Мозковий штурм":
Учні об'єднуються в групи. Кожна група отримує завдання намалювати і назвати різні форми земної поверхні, наприклад, гори, озера, плато, острови тощо (частина дітей працює, малюючи на паперових аркушах, частина - у графічному редакторі на комп’ютерах). Після цього групи демонструють свої малюнки та називають їх.
Пояснення теми уроку та його мети.
Вивчення нового матеріалу з використанням ілюстрацій, карт, відео.
- Метод Мікрофон: показ слайдів на мультимедійній дошці з різними формами земної поверхні (гори, рівнини, долини, острови, океани тощо) і швидкі відповіді учнів на вибіркове звертання вчителя (Дод.1)
- Метод "Рухливий бібліотекар":
Учні діляться на групи. Кожна група отримує картки з питаннями про різні форми земної поверхні (наприклад, "Яку форма земної поверхні мають Карпати?", "Що таке плато?", "Назвіть приклад острова" тощо).
Учні обговорюють та відповідають на питання відповідно до своїх карток.
Після закінчення обміну інформацією, групи змінюються, а питання залишаються у них.
- Метод використання QR-кодування: частина учнів, наприклад, хлопці, працюють за комп’ютерами, перейшовши за QR-кодом і виконують завдання: роздрукувати пазли і скласти з них картинку на тему “Рельєф і гірські породи” (Дод.2),
а дівчатка тим часом складають ребуси до ключових слів теми уроку (наприклад, рельєф, височина, гірський тощо).
- Складання загадок: діти діляться на групи у довільному порядку, за власним бажанням, але порівну, на 3-4 команди, отримують від вчителя картки з світлинами різних форм рельєфу (по 2 шт.) і складають загадки згідно даних світлин (завдання на швидкість: яка команда швидше і якісніше справиться - та і перемагає: самооцінювання команд, усно), (Дод.4)
Руханка (2 хв, пісня “Десь по світу”, пов’язана з описом української природи), (Дод.3)
- Інноваційна технологія Віртуальна екскурсія або, як варіант - 3D окуляри, чи шоломи віртуальної реальності (при наявності у класі):
Учитель демонструє віртуальну екскурсію до різних місць на земній поверхні, показуючи різні форми ландшафту( Дод.5)
Учні активно спостерігають та записують враження про те, що побачили.
- Гра "Знайди форму" ( робота з комп’ютерами, виконання запропонованих вчителем завдань-ігор);
- Практичне дослідження з використанням ГІС та карт - (використання спеціальних програм для аналізу і візуалізації географічних даних та карт, самостійне дослідження попередньо вдома, перегляд і розповідь своїх спостережень);
- Практичне дослідження з використанням дронів та віртуальної реальності ( розповіді здобувачів освіти згідно попередньої підготовки вдома (за наявності) використання та спостереження за дронами та переглядом отриманого під час зйомки відео та фото за допомогою 3D окулярів, чи шоломів віртуальної реальності (при наявності у класі), або загальним переглядом у класі ;
Здобувачі освіти діляться самостійно на 3 групи, за власним бажанням, у рівній кількості і представник кожної з груп витягає картку з завданням для роботи команди:
- Творче завдання зі створення макетів рельєфу (з кольорового паперу, картону, пластиліну, солоного тіста, ниток, клею тощо)
- Створення лепбука на тему “Форми рельєфу” (закінчення початого на попередньому уроці)
- Створення інтелект-карти на тему “Гірські породи”, використовуючи інтерактивну дошку із допоміжними запитаннями (Дод.6)
Оголошення домашнього завдання, пояснення.
Домашнє завдання
За власним вибором учня:
- Учні мають дослідити форми земної поверхні своєї місцевості, зробити фотографії та підготувати невелику презентацію про виявлені форми для наступного уроку.
- Учні (за бажанням) отримують картки з малюнками різних форм земної поверхні та мають описати ці місця, додатково дізнаючись про них більше інформації.
Підведення підсумків уроку:
Дана форма розробки уроку для 4 класу з предмету "Я досліджую світ" допоможе залучити учнів до активного навчання та дослідження форм земної поверхні з використанням інноваційних технологій, що зробить урок цікавим та пізнавальним.
Використання інноваційних технологій та методів внесе цікаву родзинку в перебіг уроку і сприятиме зацікавленню здобувачів освіти у вивченні нової теми.
Віртуальна екскурсія дозволить учням зануритися в різні ландшафти світу та зробить урок більш захоплюючим. Метод "Рухливий бібліотекар" допомагає активізувати учнів, розвивати навички комунікації та співпраці. Метод "Мозковий штурм" стимулює творче мислення учнів та допомагає їм систематизувати інформацію. Використання інформаційних технологій (наприклад, проектора для демонстрації відеоролика або комп'ютера для проведення віртуальної екскурсії) робить урок більш сучасним та цікавим для учнів.
Цей урок з предмету "Я досліджую світ" допоможе учням пізнати різноманітні форми земної поверхні, збагатить їх знання про світ та допоможе розвинути вміння працювати в команді та використовувати інноваційні технології для навчання та досліджень.
Метод Мікрофон: показ слайдів на мультимедійній дошці з різними формами земної поверхні (гори, рівнини, долини, острови, океани тощо) і швидкі відповіді учнів на вибіркове звертання вчителя.
Приклади запитань:
- Які форми земної поверхні зображено?
- Які з них ви спостерігали? Де?
- Може ви були у горах? Де саме?
- Ми бачимо на фотографіях і малюнках форми поверхні рідного краю. Які це форми ?
- Що ви знаєте про форми земної поверхні?
- Як ви думаєте, для чого люди позначають на карті рівнини, височини, гори різними кольорами?
- Яке це має значення?
Додаток 2
Покликання на завдання з QR-кодування
https://disted.edu.vn.ua/media/images/Svitlana/4_klass/priroda/04_zemna_poverchnia/image001.jpg
https://disted.edu.vn.ua/media/images/Svitlana/4_klass/priroda/04_zemna_poverchnia/image003.jpg
https://disted.edu.vn.ua/media/images/Svitlana/4_klass/priroda/04_zemna_poverchnia/image004.jpg
https://disted.edu.vn.ua/media/images/Svitlana/4_klass/priroda/04_zemna_poverchnia/image005.jpg
https://disted.edu.vn.ua/media/images/Svitlana/4_klass/priroda/04_zemna_poverchnia/image006.jpg
https://disted.edu.vn.ua/media/images/Svitlana/4_klass/priroda/04_zemna_poverchnia/image007.jpg
https://disted.edu.vn.ua/media/images/Svitlana/4_klass/priroda/04_zemna_poverchnia/image008.jpg
Додаток 3
Покликання на пісню для руханки:
https://www.youtube.com/watch?v=z0MZD29r_QQ
Додаток 4
Картки з світлинами різних форм рельєфу
Додаток 5
Покликання на віртуальну екскурсію:
https://www.youtube.com/watch?v=MdDesRLS5s4
Додаток 6
Створення інтелект-карти на тему “Гірські породи”, використовуючи інтерактивну дошку із допоміжними запитаннями:
- Великі простори суші з майже рівною поверхнею - це ...
- Низовини на карті позначаються ... кольором.
- Підвищення на рівнині - це ...
- Горб має таку будову ...
- Великі і глибокі, з крутими схилами заглиблення називаються ...
- Яри з пологими і зарослими рослинними схилами називають...
- Ряд гір називають ...
- Гори України - це...
- Понижена ділянка місцевості між вершинами гір - це...
- Похила чи крута сторона гори, горба - це...
- Найвища точка гори - це...