Детальний конспект уроку з географії для 6-го класу на тему "Озера". До розробки уроку додається презентація, а також можливі доповіді учнів, що отримали завдання заздалегідь.Після цього уроку учні зможуть: застосовувати та пояснювати на прикладах,які бувають види озер;визначати типи озерних улоговин за їхнім походженням;розпізнавати назви та місце розташування озер-рекордсменів;аналізувати та порівнювати озера за їх розмірами.
Географ (фото озера Байкал)
Походження назви "Байкал" точно не встановлено. Найпоширеніша версія, що "Байкал" – слово тюркомовне, походить від "бай" – багатий, "лантух" – озеро, що значить "багате озеро".
Байкал лежить у центрі Азії, в Росії. глибина озера – 1642 м. В озеро Байкал впадають дві великі річки: Ангара й Селенга, а з Байкалу витікає Ангара.
Геолог (фото озера Байкалу зі супутника)
Байкал займає вузький розлам, який геологи називають рифтом. Має вигляд півмісяця. Байкал вважається найдавнішим озером в світі. Озерна улоговина тектонічного походження. Тектонічні процеси навколо Байкалу тривають досі. Тут відбуваються сильні землетруси, піднімаються й опускаються байкальські берега
Біолог (фото тварин і рослин озера Байкал)
На сьогодні відомо більше двох тисяч видів рослин і тварин. Серед них багато характерних виключно для Байкалу. Більшість видів риб живе в мілководній прибережній частині озера. На глибині живуть лише п’ять різновидів: омуль (родич лосося), байкальські бички, жовтокрилка, довгокрилка й два види голом’янок. Байкал нерідко називають живим музеєм, тому що в ньому живе незвичайна група організмів: рачки-бокоплави, молюски, губки. Рачки-бокоплави заселяють усю товщу води. Вони служать основною їжею для багатьох видів риб.
Найбільш відомою і досить загадковою твариною, що живе в озері Байкал, є байкальська нерпа — ластоногий ссавець, що належить до родини справжніх тюленів.
Еколог (фото забруднення та фото чистої води озера Байкал)
Люди, з моменту приходу на Байкал, використовували природні багатства цього озера, з року в рік збільшуючи свою господарську діяльність. На початку 20 століття тиск людини на природу збільшувався багаторазово. Нераціональний вилов риби, полювання, вирубка лісу, забруднення прибережних районів, призвело до зменшення популяцій тварин. Зменшилася кількість нерпи, соболя, омуля, практично зник байкальський осетер. Однією з проблем збереження флори і фауни Байкальської природної території є браконьєрство. Одним з об'єктів незаконного видобутку є байкальська нерпа і особливо її дитинчата.
Головне багатство Байкалу — його вода. У ній дуже мало розчинених речовин: вона прозора й кришталево чиста.
Географ Еколог
Біолог Геолог
Річка починається з ……………, це може бути………………. Вона тече поглибленням, що називається……………, на шляху в неї впадають інші річки – це ………….….Разом з головною річкою вони утворюють………….
Місце впадіння річки в іншу річку, озеро, або море називається……………,деякі річки в цьому місці утворюють…………...
-----------------------------------------------------------------------------------------
Річка починається з ……………, це може бути………………. Вона тече поглибленням, що називається……………, на шляху в неї впадають інші річки – це ………….….Разом з головною річкою вони утворюють………….
Місце впадіння річки в іншу річку, озеро, або море називається……………,деякі річки в цьому місці утворюють…………...
-----------------------------------------------------------------------------------------
Річка починається з ……………, це може бути………………. Вона тече поглибленням, що називається……………, на шляху в неї впадають інші річки – це ………….….Разом з головною річкою вони утворюють………….
Місце впадіння річки в іншу річку, озеро, або море називається……………,деякі річки в цьому місці утворюють…………...
-----------------------------------------------------------------------------------------
Річка починається з ……………, це може бути………………. Вона тече поглибленням, що називається……………, на шляху в неї впадають інші річки – це ………….….Разом з головною річкою вони утворюють………….
Місце впадіння річки в іншу річку, озеро, або море називається……………,деякі річки в цьому місці утворюють…………...
-----------------------------------------------------------------------------------------
Річка починається з ……………, це може бути………………. Вона тече поглибленням, що називається……………, на шляху в неї впадають інші річки – це ………….….Разом з головною річкою вони утворюють………….
Місце впадіння річки в іншу річку, озеро, або море називається……………,деякі річки в цьому місці утворюють…………...
-----------------------------------------------------------------------------------------
Річка починається з ……………, це може бути………………. Вона тече поглибленням, що називається……………, на шляху в неї впадають інші річки – це ………….….Разом з головною річкою вони утворюють………….
Місце впадіння річки в іншу річку, озеро, або море називається……………,деякі річки в цьому місці утворюють…………...
-----------------------------------------------------------------------------------------
Річка починається з ……………, це може бути………………. Вона тече поглибленням, що називається……………, на шляху в неї впадають інші річки – це ………….….Разом з головною річкою вони утворюють………….
Місце впадіння річки в іншу річку, озеро, або море називається……………,деякі річки в цьому місці утворюють…………...
-----------------------------------------------------------------------------------------
Річка починається з ……………, це може бути………………. Вона тече поглибленням, що називається……………, на шляху в неї впадають інші річки – це ………….….Разом з головною річкою вони утворюють………….
Місце впадіння річки в іншу річку, озеро, або море називається……………,деякі річки в цьому місці утворюють…………...
-----------------------------------------------------------------------------------------
Річка починається з ……………, це може бути………………. Вона тече поглибленням, що називається……………, на шляху в неї впадають інші річки – це ………….….Разом з головною річкою вони утворюють………….
Місце впадіння річки в іншу річку, озеро, або море називається……………,деякі річки в цьому місці утворюють…………...
-----------------------------------------------------------------------------------------
(коментар вчителя до доповіді Еколога) Для залучення уваги громадськості до проблем скорочення популяції нерпи в 2003 році засновано День нерпеняти. Серйозну проблему для озера і його мешканців представляють населені пункти та туристичні бази, які знаходяться на березі озера та не мають очисних споруд для побутових стоків і без організованого збору сміття . Туристи та відпочиваючі залишають харчові відходи, скло і папір, вирубують дерева, залишають незагашене багаття.
Головне багатство Байкалу — його вода. У ній дуже мало розчинених речовин: вона прозора й кришталево чиста. Прилад для вимірювання прозорості води (диск Секкі) видно на глибині 40–45 м. У сучасних умовах, коли в багатьох районах Землі відчувається нестача вологи, така скарбниця є безцінним дарунком природи. І її значення щороку буде дедалі зростати.
Для поліпшення екологічної ситуації в Байкальському регіоні здійснюється багато заходів. Проводяться семінари, організовуються збори сміття з льоду та берегів , очищується дно, ведеться робота екологічних організацій з колективами та керівництвом підприємств і туристичних комплексів. У відповідності з федеральним законом "Про охорону озера Байкал" прийнятим в 1999 році на Байкальській природній території встановлено особливий режим господарської та іншої діяльності.
Висновки
Байкалу немає рівних серед найбільших озер світу за глибиною і за обсягом прісних вод. Жодне озеро в світі не може зрівнятися з Байкалом і за різноманітністю тваринного і рослинного світу. Три чверті байкальских видів є ендемічними і ніде більше не зустрічаються. Байкал — це не тільки найважливіший стратегічний резерв прісної води, але й один з найвідоміших об’єктів всесвітньої природної спадщини.
Тема уроку. Озера.
Мета:
Знаннєвий компонент: сформувати поняття «озеро», створити уявлення про різноманітність озер, їх види, особливості, походження їх улоговин, підкреслити значення озер в житті планети.
Діяльнісний компонент: розвивати вміння працювати з географічною картою; сприяти вдосконаленню навичок індивідуальної та групової роботи;
Ціннісний компонент: виховувати любов до природи, естетичне сприйняття навколишнього світу
Обладнання: підручники, атласи, фізична карта світу, фізична карта України, проектор з мультимедійним екраном, презентація «Озера», роздатковий матеріал.
Основні поняття: «озеро», «класифікація озер».
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Очікувані результати:
Після цього уроку учні зможуть:
Хід уроку:
І.Організаційний момент.
1) Привітання
2) Перевірка готовності учнів до уроку
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь.
Слово вчителя.
№1. «Знайди мене на карті».
Завдання полягає в тому, що потрібно знайти перераховані річки на карті: Ніл, Амазонка, Хуанхе, Янцзи, Дніпро, Єнісей, Об, Міссісіпі, Конго, Лена, Парана, Дарлінг, Інд.
№2 «Географічний практикум»
У наведеному тексті необхідно вставити пропущені слова. Текст у вас на столах. На виконання завдання відводиться 3 хвилини.
«Річка починається з …, це може бути…. Вона тече поглибленням, що називається…, на шляху в неї впадають інші річки – це ….Разом з головною річкою вони утворюють….
Місце впадіння річки в іншу річку, озеро, або море називається…,деякі річки в цьому місці утворюють….»
Взаємоперевірка. Одне слово – 2 бали. Учні обмінюються картками.
ІІI. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності
Немов застиглі чисті води
В своїй незайманій красі,
Маленьке дзеркало природи,
Яким милуються усі,
Біліють перлами лілеї,
Його прикрашують вінцем.
Ми зачаровані твоєю
Красою, миле озерце.
Маленьке бісерне намисто
Моєї Матері-Землі,
Як зберегти таким же чистим
Тебе для інших поколінь?
У цьому чудовому вірші мова йде про озеро, про яке ми й поговоримо сьогодні.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Записуємо число та тему сьогоднішнього уроку.
Що собою являє озеро? Як воно утворюється?
Озеро – природна заглибина на суходолі заповнена водою.
Які умови необхідні для утворення озера?
На Землі близько 5 млн. озер, їх загальна площа – близько 2 млн.км2, це дорівнює площі найбільшого острова на землі -Гренландії.
Озер на земній кулі величезна кількість і вони є скрізь. Навіть закута в крижаний панцир Антарктида не позбавлена озер. Але в районах з вологим кліматом їх більше, ніж там, де клімат сухий. Найбільшим озерним материком є Північна Америка. На півночі Євразії озер місцями так багато, що важко визначити, чого там більше – суходолу чи води. Найбільшими озерними країнами є Фінляндія і Швеція.
Їх іноді називають “країнами тисячі озер ”. В цих районах випадає велика кількість опадів, незначне випаровування і багато природних улоговин.
Це розмаїття озер класифікують за певними ознаками:
Класифікація озер:
Більшість озер на земній кулі прісні, найменше солей у воді гірських озер. Частина озер містять солону воду, як правило, вони розташовані в засушливих районах і є безстічними, тобто з них не витікають річки. Вода, що надходить у такі озера, випаровується, а солі залишаються. У стічних озерах, з яких витікає хоча б одна річка, солі виносяться річками, тому вода в них прісна.
Розміри, контури берегів, глибина озер обумовлені походженням озерних улоговин.
Улоговини тектонічного походження утворилися в результаті рухів земної кори. При повільному опусканні великих ділянок виникли улоговини Каспійського і Аральського морів-озер. У результаті глибоких тріщин і розсування ділянок земної кори утворилося озеро Байкал. У схожих тектонічних тріщинах-проваллях утворилися Танганьїка в Африці та Великі озера в Північній Америці. Такі озера мають витягнуту форму, великі глибини і високі обривисті береги. (Каспійське, Верхнє, Вікторія, Байкал)
Вулканічні Озера займають кратери згаслих вулканів. Вони досить глибокі (понад 100 м), але невеликі за площею. Липовецьке, Синє.
Загатні озера утворюються в результаті обвалу гірських порід, які перегороджують русло гірських річок. Загатне походження має улоговина озера Синевир в Українських Карпатах.
Льодовикові озера мають улоговини, виорані давніми і сучасними льодовиками. Вони поширені на півночі Євразії і Північної Америки, у високих горах. Такі озера невеликі і неглибокі. Озеро Бребенескул, Несамовите
Лиманні озера утворилися внаслідок відокремлення від моря гирлових частин річок піщаними косами. Такі озера витягнутої форми, з невеликими глибинами поширені на півдні України на узбережжях Чорного і Азовського морів. Озеро Донузлав.
А ще поділяють озера:
3. За типом живлення озера поділяються на: (слайд ):
а) стічні; б) безстічні;
3. Озера – рекордсмени. Найбільшим за площею озером на Землі є Каспійське море. За величезні розміри і воду, схожу за складом солей на морську, його називають морем.
Найглибше озеро земної кулі – Байкал (1620 м).
Більш детально про це озеро нам розкажуть експерти: географи, геологи, біологи та екологи.
(Групи учнів по черзі виходять і доповідають за заданою темою )
Релакс- хвилинка. Звучить мелодія. Учні виконують вправи на розслаблення
VI. Узагальнення та систематизація отриманих знань
Позначення озер на контурних картах в зошитах для практичних робіт (Прак.робота № 7) Озера: Каспійське, Великі озера (Верхнє, Гурон, Мічиган, Ері, Онтаріо), Байкал.
Значення озер :
1. Озера – окраса природи. Завжди милує око синява води. Береги озер є прекрасними місцями відпочинку. Воду озер використовують для водопостачання і зрошення. Великими озерами на суднах перевозять різноманітні вантажі. Із солоних озер видобувають кам’яну сіль, у невеликих – розводять рибу.
VII. Підсумки уроку
а) Яку тему ми вивчали сьогодні?
б) Що вам найбільше запам’яталося на сьогоднішньому уроці?
в) Чи було щось незрозумілим і що саме?
2.Аналіз роботи учнів, виставлення оцінок.
Сьогодні ми з вами дуже плідно попрацювали. Одні з вас справлялися із завданнями швидко і легко, в декого виникали труднощі. Але ми з вами вчимося і засмучуватися й опускати руки не варто.
Отже, оцінки сьогодні отримали такі учні:
VIII Домашнє завдання
Опрацювати §
Закінчити практичну роботу № 7