Урок "Епоха великих геграфічних відкриттів"

Про матеріал

Урок надасть змогу розширити та поглибити знання учнів про епоху Великих географічних відкриттів на прикладі подорожі Христофора Колумба; удосконалювати вміння працювати з різними джерелами географічних знань, складати повідомлення, робити висновки; формувати практичні навички роботи з фізичною картою світу, півкуль, контурними картами, підручником; виховувати пізнавальний інтерес до історії розвитку географічних знань.

Перегляд файлу

Тема: Епоха великих географічних відкриттів. Експедиція великого генуезця.

Мета: розширити та поглибити знання учнів про епоху Великих географічних відкриттів на прикладі подорожі Христофора Колумба; удосконалювати вміння працювати з різними джерелами географічних знань, складати повідомлення, робити висновки; формувати практичні навички роботи з фізичною картою світу, півкуль, контурними картами, підручником; виховувати пізнавальний інтерес до історії розвитку географічних знань.

 

Тип уроку: засвоєння нових знань

Форма уроку: урок - подорож

Обладнання: відеоролик про Х. Колумба, мультимедійна презентація «Експедиція великого генуезця», підручник, фізична карта світу, атлас, контурна карта.

ХІД УРОКУ

 

I.Організаційний момент

Вчитель.

Діти давайте повернемося один до одного та усміхнемося. Тож успіхів ВАМ!

 

II. Мотивація навчальної діяльності

 

Вчитель.  (показ слайду з фотознімком Х. Колумба)

 

Дорогі діти! Сьогодні ми маємо нагоду погортати сторінки енциклопедії Великих географічних відкриттів  і здійснити умовну подорож разом з видатним мандрівником до невідомих  земель. Ми завітаємо на сторінки з назвами, що відображають періоди  подорожі відомої  всьому світу людини, що здійснила значний внесок у розвиток географічних знань.

 

 ( на мультимедійній дошці з’являється слайд з назвою уроку і цілями)

 

III.Вивчення нової теми

(Пояснення: до кожної сторінки демонструється слайд мультимедійної презентації, на якому коротко відображені основні події).

 

1.Сторінка  «Біографічна»

 

Вчитель: З біографічних даних відомо, що Христофор Колумб.                Зросту був високого,вище середнього, обличчя мав довге, яке вселяло повагу, ніс орлиний, очі синювато – сірі, біла шкіра, борода і вуса у молодості були рудуваті, але в працях посивіли. Навчався в Павійському університеті до 1472 року проживав у Генуї. Біографічні дані досліджувала  історик Олександра.

 

 

Історик.

Христофор  Колумб –  одна  з  помітних  фігур  в  історії  людства.  Про нього  та  його  відкриття  написано  багато  книг.  Його  ім’я  зустрічається  в підручниках географії та історії.

Та все ж біографія Колумба, його життя багато в чому загадкові та трагічні. Деякі факти з його біографії не відтворені до цього часу. Навіть прізвище видатного мандрівника в різних країнах вимовляють по – різному. Так в Іспанії та Латинській Америці його називають Кристобаль Колон, а в Італії -  Христофор Колумб.

Народився Колумб в 1451 (1456) році в італійському  місті Генуя – одного з найбагатших і наймогутніших морських портів Європи. Він був старшим сином ткача – сукнороба Домініка Колумба. Ще в дитинстві, у віці 10 років, Христофор Колумб «захворів» географією. Цю пристрасть він проніс через все життя.

 

2.Сторінка «Самоосвіта – шлях до великого плавання»

 

Вчитель. Колумб брав участь у морських торговельних експедиціях, багато читав. Астроном та географ Паоло Тосканеллі написав йому листа, де повідомив, що на його думку берегів Індії можна дістатися коротким морським шляхом, якщо плисти на захід. Мабуть ще тоді Колумб задумався про свій проект морської подорожі до Індії. Дослідження  географа  Єгора.

 

Географ.

Колумб був допитливим і освіченим географом, добрим знавцем картографії. Любов до книг географів з багатьох країн, в тому числі і книги Марко Поло  « Подорожі сера Джона Мандевіля» про його легендарну подорож в Азію, про заморські країни, інтригувало й спонукало до думки про власну подорож, а також відмінне знання атласів і карт різних епох допомогли Колумбу стати видатним мореплавцем.

До 1473 року Христофор Колумб здійснював лише невеликі плавання по Середземному морю. На той час міста – республіки Венеція і Генуя вели постійні війни. Знайдено документ, в якому морський суд Венеції застерігає власників суден щодо пірата Колумба. Трохи пізніше він відвідує Англію, потім пливе до Ісландії, а в 1481 році приїздить до Лісабона й одружується на знатній пані Єлизаветі з роду Перестрелло. Так закінчився період його неспокійного кочового життя. В цей час у сміливого генуезця народжується великий план.

 

3.Сторінка «Час надій і сподівань»

 

Вчитель: З 1476 року Колумб переїжджає до Португалії, де живе 9 років.

Відомо, що у 1477 році Колумб відвідав Англію, Ірландію та Ісландію, де міг ознайомитися з даними ісландців про Землі на заході. Дослідження провела історик Берестовська Анастасія.

 

  Історик .

Колумб жив на острові Порту Санту поблизу Мадери. Там збирав відомості про таємничі західні землі і досліджував уламки виробів з бамбука та інших порід дерев, які викидав океан на узбережжя. Вони нагадували про далеку Індію. Паралельно Колумб багато читав, особливо зачитувався книгою Марко Поло «Про розмаїття світів». У книзі було поміщено карти Східної Азії, Індії. Ця книга супроводжувала Колумба і в першій його подорожі.

Пізніше, Колумб таємно роздобув карту знаменитого картографа Паоло даль Тосканеллі, де вказувався шлях до країни коштовних каменів і пряностей.

Маючи на руках карту, Христофор Колумб  у 1481 році відкрито виступає зі своїм планом подорожі на захід. Однак король Португалії відхилив проект і звинуватив мореплавця в тому, що він таємно роздобув карту Тосканеллі.

Для Колумба почалися довгі роки чекань і сподівань. Лише 17 квітня 1492 року мореплавець зміг укласти державну угоду з іспанською короною. Завдяки їй мореплавець одержав звання адмірала і генерал – губернатора всіх тих країн, які йому вдається відкрити. Була обіцяна також десята частина прибутку і дано дозвіл торгувати з новими країнами.

 

4.Сторінка «Перша подорож адмірала»

 

Вчитель: Є історичні дати, які стали віхами на життєвому шляху всього людства. Одна з них – 12 жовтня 1492 року. В одну з тропічних ночей матрос іспанської каравели «Пінта», що входила до складу першої океанічної експедиції під керівництвом Христофора Колумба, побачив берег невідомого острова. Доведені до відчаю мореплавці, були розбуджені його викриками: «Земля! Земля!» Так розпочався відлік нового виміру у всесвітній історії та світовій географії. Дослідження першої подорожі провела географ - Грицай Олена.

 

Географ.

Перша подорож почалася 12 жовтня 1492 року з малої гавані Палос, що поблизу гирла Гвадалквівіра.  Експедиція відправилася в плавання на трьох малих суднах: «Санта – Марія», «Пінта» і «Нінья». Капітани суден були представниками відважних моряцьких родин Палоса. Після чотирьох тижнів підготовчих робіт на Канарських островах, судна вирушили у невідому далечінь.

                  «Стоїть відважний капітан

                  На кораблі «Санта – Марія».

                  А попереду? – Океан...

                  Життя чи смерть? Вода... Стихія...

 

                  Минає час. Уже чимало...

                  І що ж? – Не видно берегів.

                  Комусь терпіння бракувало,

                  Хтось повернутись захотів.

 

                  А капітан заплющить очі:

                  «О поможи, Свята Маріє!»

                  Він бачить Індію щоночі,

                  Він нею марить, нею мріє...

                                          (Н. О. Назар).

Під час експедиції адмірал Колумб в офіційну частину корабельного журналу спеціально занотовував скорочені віддалі, а до таємної – вносив справжні. Робив це тому, що боявся бунту команди.

Мандрівка була важкою, але Колумб, як справжній географ – дослідник, вів спостереження за навколишньою природою: відкрив магнітні аномалії та проаналізував їхні зміни у різних акваторіях, зафіксував кліматичні зміни, дав широкий опис Саргасового моря зі скупченням рослин.

 

5.Сторінка «Банка з водоростями, або море без берегів»  це  море в океані досліджувала  океанолог Домаєва Богдана.

 

Океанолог.

Це єдине в своєму роді диво  природи – Саргасове море, берегами якого є не суша, а великі морські річки – течії: Північно – Атлантична, Канарська, Пасатна, які рухаються по колу за годинниковою стрілкою. Інша особливість Саргасового моря полягає в тому, що воно немовби гігантська затоплена лука серед океану, вкрите такою кількістю плавучих морських водоростей, якої немає ніде в іншому місці земної кулі. Христофор Колумб, який відкрив це море на своєму шляху до Америки 16 вересня 1492 року, назвав його «банкою з водоростями». Цікаво, що всі водорості належать до одного виду. Перші португальські мореплавці назвали їх «саргасо», оскільки повітряні бульбашки, завдяки яким водорості переміщаються, схожі на поширений у Португалії сорт винограду. Коли рослини відмирають, бульбашки лопаються, і побурілі водорості тонуть.

Глибина Саргасового моря досягає 4 – 7 км. На морі переважає штиль. За переважання штильової погоди Саргасове море називали дамським, за велику кількість водоростей – травянистим.

 

6.Сторінка «Перші успіхи плавання» Слово надаю історику Шумі Єлизаветі.

 

Історик.

12 жовтня 1492 року експедиція висадилася на маленький зелений острів, який Колумб назвав Сан – Сальвадором. Адмірал вважав, що він досяг східного узбережжя Старого Світу. Саме це було його космографічною помилкою – тому й назвав він місцевих жителів «індіос», а скупчення островів на південь від Куби – острови Вест – Індія,  а ще називав їх  «садами королеви», багатими на золото і перли.

Повернувся Колумб із першої своєї подорожі 15 березня 1493 року – це стало в Іспанії бучним святом.

У першому донесенні Христофор Колон (Колумб) про відкриття індійських островів , куди його послали король Фердинанд і його дружина Єлизавета, сповіщав:

  • на островах  красиві бухти, великі ріки, високі гори, вічнозелені дерева; в листопаді тут співають соловї та безліч інших птахів;
  • тут ростуть прянощі, а золота й інших металів просто сила – силенна;
  • жителі цих островів ходять голими, прикриваючись листям або папером власного виробництва, племена не мають зброї, місцеві жителі фізично дужі, але боязливі, їхня зброя – палиці та кинжалоподібні вістря з сухого дерева;
  • тубільці не відправляють богослужіння, але твердо вірять,що наші кораблі з людьми спустилися з неба; вони розумні і кмітливі, вивчили свої моря і дають про них точні відомості;
  • у вигляді подарунків місцевим жителям пропонували тканину, одяг; заборонялося давати їм шматочки скла, цвяхи, паски; одному матросу вдалося за один ремінець виміняти стільки золота, що з нього можна було викарбувати три монети; за нові мідні монети туземці віддавали дві унції золота, 40 фунтів бавовняного паперу;
  • острівяни мали багато човнів, видовбаних з дерева; на них тубільці плавають до інших островів і ведуть торгівлю;
  • на всіх островах панує моногамія; лише князям і королям дозволяється мати до двадцяти дружин; жінки працюють більше, ніж чоловіки;
  • на одному з диких островів я зустрів канібалів, які  їдять людське м’ясо; у цього племені багато човнів, на яких дикуни їздять по всіх індійських островах – там вони грабують і крадуть усе підряд; їхня зброя – бамбукова палиця з гострими стрілами; жінки цих канібалів також стріляють з лука і кидають списи;

                                  Підпис: Христофор Колон, Адмірал Океанського

                                                 флоту    14 березня 1493 року.

 

Вчитель. Завдання: користуючись атласом нанести на контурну карту першу подорож Х. Колумба і підписати роки подорожі та географічні обєкти, названі мореплавцем.

 

7. Сторінка «Друга подорож генуезця». Інформаційну довідку підготувала географ – Сердюк Єлизавета.

 

Географ.

Друга подорож Христофора Колумба  почалася 25 вересня 1493 року. Коли флот досяг Куби, адмірал примусив кожного з матросів присягнути і підписати грамоту, якою стверджувалося, що це не острів, а морський східний берег Азії. Тому, хто буде стверджувати супротивне, загрожував штраф, а ще тій людині буде відрізано язик і на додачу – 100 ударів бичем. Таке розпорядження свідчило про те, наскільки вперто Колумб дотримувався своєї материкової теорії.

 

8.Сторінка «Заморські плоди чи незвичайні рослини» - що ж отримали європейці під час подорожі, дослідження Домаєвої Анастасії.

 

Біолог.

Іспанські завойовники привезли до Іспанії коштовне каміння, прянощі й безцінні прикраси тубільців. Матроси Христофора Колумба й не підозрювали, що найціннішим вантажем на їх каравелах є екзотичні плоди, довгасті бульби з шорсткою оболонкою, які індіанці називали – «чуньо».  «Чуньо» насправді були цінніші за золото та коштовності, і їм судилося поширитися по всій земній кулі під іменем картопля й упродовж століть годувати людство.

А ось інша заморська рослина, завезена експедицією Колумба, мала не таку корисну дію, як притягальну властивість.

 

Вчитель: Зараз герої інсценівки «Корисна травичка чи забавка для дурнів?!» розкажуть про історію проникнення цієї рослини на територію Європи.

                   (Дійові особи: учні 6 класу Максим та Сашко)

Максим. Привіт, Сашко! Запалити не хочеш? У мене ж не «Прима» якась, а «Монте Карло». Розслабишся, кайф отримаєш!

Сашко. Та ні, начебто не хочеться. Та я й не палю.

Максим. Ну й боягуз ти! Видаєш із себе казна кого. Та в нас пів школи палить. Відстав ти від життя.

Сашко. Палити то ти палиш, а чи замислювався ти, звідки прийшов до нас тютюн?

Максим. А мені байдуже... А що... (чеше потилицю) ти щось знаєш про тютюн?

Сашко. Так. Хто з нас відстав від життя? Згода, я тобі розповім історію прилучення європейців до паління.

Максим. Добре. Давай присядемо на цьому пеньку, я зроблю кілька затяжок, а ти розповідай.

Сашко. Тютюн родом з Америки. Коли у 1492 році Колумб і його матроси зійшли на берег невідомої землі, а Колумб вважав що це східний берег казкової Індії, їх зустріли туземці з подарунками. Серед подарунків, що піднесли острівяни Колумбові, було листя рослини «петум». Це згорнуте в трубочки листя вони палили.

Максим. Мабуть, їм це дуже сподобалося?

Сашко. Слухай далі. Коли Колумб, у пошуках золота, поплив далі на південь і зійшов на берег Куби, його зустріли туземці з травою для паління, яку вони називали «сигаро».

Максим. Так це що, Колумб перший з європейців почав палити?

Сашко. Виходить так. Щоб завоювати довіру у острівян, Колумб палив разом з ними. Відмова – це недружелюбна дія. Він не хотів зіпсувати відносини з ними. Тому сам адмірал і багато матросів втяглися у це заняття.

Максим. Ось хто винен у тому, що люди палять. Це Колумб завіз тютюн у Європу.

Сашко. Не зовсім так. Адмірал вважав тютюн диявольською втіхою і заборонив матросам брати його з собою. Та незважаючи на його сувору заборону, завезти таємно тютюн вдалося морякам після другого плавання Колумба. Так насіння тютюну потрапило до Іспанії, а потім до сусідніх європейських країн, а в період Великих географічних відкриттів морськими та караванними шляхами його доставили практично в усі куточки земної кулі. І ось більше 500 років це зілля викликає залежність, губить здоровя людей.

Максим. Цікава твоя розповідь. А від  цієї несерйозної забави (показує цигарку) я спробую відмовитися, навіщо втрачати здоров’я (кашляє, кидає цигарку).

 

9. Сторінка «Подорож з сумною звісткою»

 

Вчитель:Колумб здійснив ще три експедиції, але щоразу відкриваючи нові Землі так і не зрозумів, що він знаходиться не в Азії. Дослідження проводила географ Каретнікова Дар’я.

 

Географ.

Під час третьої подорожі 30 травня 1498 року Колумб знайомився із справжнім берегом материка -  північним узбережжям Південної Америки. Коли Колумб приплив у дельту багатоводної ріки Оріноко, то зрозумів, що має справу з країною, «яка напрочуд велика і що на південь існує ще багато інших земель, про які ніколи не повідомлялось». У витоках Оріноко на високій горі нібито знаходиться рай.

А тим часом світ сколихнула звістка, що потьмарила славу Колумба як мандрівника. Португалець Васко да Гама обігнув південний край Африки і, рухаючись уздовж східних берегів пройшов Індійський океан і причалив до узбережжя Індії. Морський шлях до неї було відкрито.

Щоб підняти свій престиж, Колумб 9 травня 1502 року розпочинає четверту подорож. Ця подорож була задумана, як плавання навколо Землі.  Але незадовільний стан суден і нестача припасів завадили адміралу продовжити пошуки.

 

Вчитель. Завдання: продовжити роботу з контурною картою і нанести шляхи 2 – 4 експедиції Колумба та підписати роки подорожей.

 

10. Сторінка «Значення подорожі»  підведемо підсумок плавання Колумба.

 

Експерт Свиридюк Юлія.

  Подорож Колумба до берегів Америки в кінці XV -  на початку XVI ст., дала початок епохі Великих географічних відкриттів, більшого поширення набули географічні і картографічні уявлення про Землю. А 12 жовтня 1492 року вважається датою відкриття Америки Христофором Колумбом. На картах з’явилися зображення і обриси Західної півкулі. З 1492 року дві півкулі, дві половини Землі стали єдиним цілим. Стали більш достовірними і точними знання про відповідність суші і моря, вперше стала відома ширина Атлантичного океану; більш повними знання про природу; племена і народи, що їх населяють, їх культуру та віросповідання; ресурси, господарство заморських територій.

Ні освіта, ні досвід мореплавця, ні карти тих часів не давали можливості навіть уявити, що на просторах Атлантичного океану могли бути величезні материки. Тому в розрахунки Колумба вкралася помилка.

 

11. Сторінка «Потьмарена слава»

 

Історик Щербина Єлизавета.

Сучасники не оцінили належно заслуг великого мандрівника. Колумб помер 20 травня 1506 року у Вальядоліді, страждаючи від самотності, у бідності і забутті.  Його гробниця знаходиться в соборі Гавани. Згодом про нього швидко забули, а його ймення затьмарили відкриття іншого мандрівника, флорентійця Амеріго Веспуччі – він став героєм відкриття Нового світу. У 1507 році було запропоновано назвати четверту частину світу «Америкою», тобто країною Амеріго.

 

12.Сторінка «Пам’ять і шана»

 

Експерт Домаєва Богдана.

Нині ім’я Колумба носять федеральний округ та річка США, штат на крайньому заході Північної Америки і республіка в північнозахідній частині Південної Америки.

Споруджено пам’ятники іспанському адміралові, який народився в Генуї – Христофору Колумбу. Їх можна побачити не тільки в рідному місті Колумба. Є вони і в країні, завдяки якій великий мореплавець зміг здійснити свої відкриття – в Іспанії (у Мадриді й Барселоні). Крім того, є памятники Колумбу й у Мехіко, а також у Гавані.

 

IV.Закріплення вивченого матеріалу

 

1. Виконання практичної роботи №2 (продовження) «Етапи географічного пізнання Землі». (Робота за підручником,  «Загальна географія»).

 

2. Поміркуй і дай відповідь...

1. Це море справжнє царство одного з різновидів водоростей. Водорості не закріплені на дні, а вільно дрейфують у водах Атлантики. Бульбашки повітря на водоростях за своєю формою нагадують сорт винограду такої назви. У Світовому океані існує лише одне таке море, без берегів. Як воно називається, хто його вперш відкрив під час подорожі?

(Х. Колумб, 1492 р., Саргасове море).

 

2. В одному з американських журналів (1992 р,) говорилося, що Колумб міг звернутися до жителів відкритого 12 жовтня 1492 року острова з привітанням на арабській мові. Чи зробив це Колумб?

(Колумб був впевнений, що досяг берегів Індії, де араби могли бути гостями. Одним з перших потрясінь його було те, що острівяни, яких він назвав індіанцями, зовсім не розуміли арабську мову).

 

3. Христофор Колумб пливучи до Америки, рухався в західному напрямі. 07 жовтня 1492 року він побачив птахів, які летіли у південно – західному напрямі і зробив для себе висновок. Який?

( Що птахи летять на сушу, і тому треба змінити курс).

 

4. Один із відкритих Колумбом островів отримав назву, яка в буквальному перекладі на українську мову звучить як «день Господа». Який це день?

(Неділя).

 

5. Під час третього плавання Колумба до берегів Америки його кораблі вдало перейшли через океан і зупинилися біля острова, на якому дуже виділялися своєю висотою гори. Колумб назвав його іменем Трійці. Як саме?

(Трінідад).

 

6. В епоху Великих географічних відкриттів на випадок шторму в океані моряки  (тому числі і Колумб ), мали порожні бочки на каравелах. Як їх використовували?

(Під час шторму їх наповнювали водою, щоб зробити корабель більш стійким).

 

7. Морські подорожі кожного з цих знаменитостей здійснили справжню революцію в знаннях людини про географію Землі. Хто був першим серед них, якщо другим був Магеллан, а третім – Кук?

(Х. Колумб).

 

8. Про нього говорили, що він першовідкривач без відкриття. Про кого?

(Про Колумба).

 

9. Назва Коста – Ріка в перекладі з іспанської мови на українську означає – «багатий берег». Чому саме таку назву дав Колумб у 1502 році цій місцевості?

(Колумб був вражений великою кількістю золотих прикрас у їх мешканців).

 

10. Після повернення з другої подорожі в Америку, жовті обличчя супутників Колумба були пародією на нього. Пародією на що?

(На золото).

 

3. Експрес - тест «Що я знаю про Колумба» на комп’ютерах.

  1. Плавання Х. Колумба відбулося в :

а) Добу середньовіччя; б) Добу Великих географічних відкриттів; в) Нову добу відкриттів.

2. Перша подорож Х.Колумба почалася в:

а) 1491р.; б) 1493 р.; в) 1492р.

3. Х.Колумб:

а) португалець; б) італієць; в) іспанець.

4.Експедиція Колумба вирушила в плавання на:

а) трьох суднах; б) чотирьох суднах; в) двох суднах.

5.Колумб зачитувався книгами видатного мандрівника:

а) Васко да Гами; б) Ібн Баттути; в) Марко Поло.

6. У подорож експедиція Колумба відправилася під прапором:

а) Португалії; б) Іспанії; в) Італії.

7. Яку водойму Колумб назвав «банкою з водоростями»:

а) Карібське море; б) Саргасове море; в) Атлантичний океан.

8. У якому році розпочалася четверта подорож Колумба:

а) 1498; б) 1502; в) 1493.

9. Яке звання мав Колумб:

а) капітан; б) матрос; в) адмірал.

10.Як Колумб назвав відкриті острови:

а) Вест – Індія; б) Вест – Америка; в) Вест – Колумбія.

11.Наявність  якого металу  на островах найбільше вразили Колумба під час подорожі:

а) срібла; б) золота; в) міді.

12.Які екзотичні плоди були найціннішим вантажем на каравелах Колумба:

а) кава; б) «чуньо» (картопля); в) кокоси.

 

V. Домашнє завдання: вивчити параграф 3, завершити роботу на контурній карті.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

КОЗО «Юр’ївська  загальноосвітня школа

I-III ступенів

імені Героя Радянського Союзу Д.П.Запорожченка»

Юр’ївської селищної ради

Юр’ївського району

Дніпропетровської області

 

Довбиш Людмила Василівна

Вчитель-методист

Предмет географія

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
15 березня 2018
Переглядів
1800
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку