Конспект уроку
з природознавства
1 клас
"Бережливе ставлення до природи. Правила поведінки в природі."
Урок природознавства в 1 класі
Тема:
Бережливе ставлення до природи. Правила поведінки в природі.
Мета:
вчити дітей спостерігати за природою, аналізувати свої вчити та вчинки однолітків при спілкуванні з природою, передбачати наслідки діяльності, бачити красу;
формувати екологічне мислення, світогляд ;
виховувати дбайливе ставлення до природи рідного краю,
прагнення охороняти її, бути їй другом, почуття милосердя, співчуття
до всього живого, бажання прийти на допомогу природі
формувати життєві, загальнокультурні, соціальні компетентності;
Обладнання:
серія ілюстрацій «Рослини нашого краю», Червона книга
України, малюнки ( береза, ялинка, конвалія ), маски звірів, прямокутники для гри.
Хід уроку
І. Організаційний момент
- Спочатку сідають дівчатка — краса нашого класу,а потім хлопчики -
його сила та мужність.
Вправа “ Даруймо добро”
Погляньте, діти, все довкола
Так щиро посміхається вам :
І сонце, й небо, ліс і поле -
Ти теж у відповідь їм посміхнись.
Ви привітайтесь з днем чудовим,
З пташками, травами, струмочком голубим,
І знайте: усе це є природа,
Її любіть, примножуйте, бережіть!
ІI. Актуалізація опорних знань
1. Фонологічні спостереження.
Вправа “Кореспондент”
-Яка нині пора року?
-Який місяць?
-Які зміни в погоді ви помітили за останній тиждень?
-Який сьогодні стан неба?
2. Слухання казки
У неосяжному Всесвіті жили – були 8 сестер. Одна з сестер була найчарівніша. Милувала вона своїми чистими блакитними очима-озерцями, голосом, схожим на пташиний щебет.
Мала вона розкішне зелене волосся з переплетеного березового та вербового гілля. У красуні була чарівна вдача. Ступить крок – і заллється все зеленими кольором, засміється – і видніється рожевий обрій.
- Здогадались?
Минав час. Почали тьмяніти та міліти її очі-озера, рідшати зелене
волосся, затихати чарівні голоси ...
- В мою душу закрадається тривога, а у вашу? Адже Земля – це найдорожче, наша домівка.
3. Постановка проблеми
(робота в парах )
- Як допомогти комусь найдорожчому, коли йому боляче, коли хворіє?
IІІ. Повідомлення теми і визначення завдань уроку.
Тема : Бережне ставлення до природи.
Гасло: Будь природі другом, бо світ прекрасний навколо тебе.
Світ природи таємничий
На уроці ми відкриєм.
Навчимось красу не руйнувати,
А примножувати , любити, оберігати!
ІV. Робота по темі уроку.
1. Метод евристичних запитань
( Як? Яка? Що? Яке? )
2.” Асоціативний кущ “
3. Рольова гра “ Лісова лікарня “
-Уявіть себе лікарями. Почнемо прийом незвичних пацієнтів.
Хто будуть наші пацієнти дізнаєтесь відгадавши загадки.
Загадки
Чи то чорна, чи то біла!
Як зовуть її, ну сміло?!
( Береза )
В сукні зеленій стою цілий рік.
Сонечко світить, чи падає сніг,
Голок багато в господарстві тримаю,
Тільки не шию і не вишиваю.
(Ялинка )
Із зеленої сорочки,
Що зітхав весною гай,
Білі дивляться дзвіночки,
А як зовуть їх, відгадай !
(Конвалія )
- Допоможіть мені, будь ласка, шановні лікарі. Щовесни приходять до лісу і ріжуть гострими ножами мою кору. Я так страждаю від болю. З ранок витікають мої соки. Я слабшаю, насилу стою під вітром. А в ранки намагаються потрапити бактерії різних деревних хвороб.
- Що порадимо?
- Я найнещадніше дерево в лісі! Людям подобаються мої волохаті запашні гілочки. Вони так і намагаються їх обламати. А гілочки мої гнучкі, відразу не ламаються. Якби вони знали, як це боляче! А взимку, напередодні Нового року, щоразу чекаю на свою загибель від гострої пилки або сокири. Люди прикрашають своє житло не думаючи, що я гину.
- Я красива і дуже запашна. Від цього страждаю. Рвуть нас люди, продають букетами, ставлять у вази. Чи надовго вистачить нашої краси і запаху, якщо ми без корення. Ми намагаємося сховатися від людей у заростях, та марно...
- Що порадимо ?
4. Фізхвилинка
5. Робота з підручником
(«Природознавство» ( за редакцією Гільберг Т.Г., Сак Т.В.), 1 клас, с. 28)
(Діти розглядають малюнки та відповідають на питання.
- Хто з дітей піклується про природу, а хто завдає їй шкоди? Чому?
(Хлопчик, який стріляє з рогатки у пташок, та дівчинка, яка зібрала великий букет польових квітів не є друзями природи. Справжні друзі природи – діти, які садять молоді дерева, дівчинка, котра турбується про птахів, підгодовує їх.)
- Що ви скажете хлопчикові, який цілиться у пташку?
( Пташечка – жива істота, вона хоче жити, вчити своїх маляток літати. Не вбивай їх!)
- Що ви б сказали дівчинці, яка нарвала цілий оберемок лугових квітів?
( Гарний букет ти зірвала. Та ці чудові квіти не будуть тебе радувати довго, вони швидко зів’януть. Якби ти їх не зірвала, вони б ще довго раділи сонечку, а бджілки, джмелі раділи б їм.)
6. Перегляд відео “Як потрібно берегти природу?”
7. Бесіда
(формування життєвої компетентності)
- Які в нашому місті є парки ?
- Розкажіть про улюблений куточок природи у нашому місті так, щоб захотілось там побувати.
- Я допоможу вам запитаннями :
- Які там ростуть дерева?
- Як виглядає це місце зараз?
- Як часто ви там буваєте?
- Чим ви любите там займатися?
- Про що ви там мрієте?
Проблемне запитання :
- Якби вас призначили головним озеленювачем міста Южноукраїнська, які б дерева та квіти ви б посадили у нашому місті? Чому?
- Діти, чи були ви в лісі ?
- Чи відчували на скільки легше дихається в лісі, парку?
- Чи знаєте, що ліс називають “легенями Землі”?
- Недарма говорять “ Коли хочеш лишити після себе добру пам’ять на
Землі - посади дерево”
- В лісі, парку не лише легко дихається, а й можна побачити багато різних рослин, тварин, почути спів пташок.
(слухання співу пташок )
8. Гра “Можна - не можна “
- Уявіть, що ви опинились в лісі. Пригадайте, як слід там поводитись і чого не можна робити:
- садити дерева, квіти;
- ламати гілки дерев, кущів;
- рвати багато квітів; охороняти рідкісні рослин;
- охороняти рідкісні рослин;
- обгороджувати мурашники;
- збивати гриби ногами;
- ловити метеликів;
- милуватися красою природи;
- підгодовувати птахів;
9. Вправа “Мікрофон”
( вчимося любити природу)
- Що скажеш хлопчику, який стріляє по пташці із рогатки ?
- Що скажеш людям, які залишають після себе сміття?
- Що зробите побачивши, що пташеня випало з гнізда ?
- У лісі ви зустріли зайчика. Чи візьмете ви його додому, щоб піклуватися про нього та доглядати за ним?
10. Релаксація під спокійну музику
Сядьте зручно. Закрийте очі. Зробіть глибокий вдих, видих. Розслабте лице, шию,руки, спину, ноги. Над вашою головою маленьке сонечко. Його промінчики направились до вас. Сонячне світло проникає в кожну клітину вашого тіла, очищає і наповнює живильною енергією. На кінчиках пальців ваших рук і ніг відкриваються чарівні дверці, через них відходять образи, страх. Подякуйте сонечку за зцілення, а чарівні дверцята закриються самі, коли це буде потрібно.
Уявіть собі стежечку. Вона запрошує вас піти з собою. Сонечко і стежечка привели нас на лук . Як там чудово! Квіти, квіти, метелики, комашки дзижчать. Ми знайшли галявинку , схожу на килимок, Лягли . Як приємно! Відпочили. Сядемо, роздивимось навкруги. Нам посміхнулася ромашка, одна,друга,третя. Ми не прийшли сюди вас рвати! Зовсім ні. Нам тут добре. Що це? На траві бачимо книгу. Подивіться, якого вона кольору? Вона червона. На обкладинці появився напис «Червона книга України». Відкриємо її. .На кожній- ображені рослини, тварини. Притиснемо книгу до грудей. Візьмемо її з собою.
Відкрийте очі. Ось вона, «Червона книга України».(Демонструю.)
11. Бесіда
- Подивіться, у неї справді червона обкладинка. Червоний колір світлофора – сигнал тривоги. Ось і в цій книзі помістили малюнки, фотографії тих рослин і тварин, які зникають, і їх стає все менше й менше.
- Діти, навіщо потрібна така книга?
( Людей потрібно попередити про те, що деякі рослини, тварини можуть зникнути. Їх вже ніколи не буде.)
- Люди мають задуматись про те, якщо вони і далі будуть так господарювати, жива природа загине.
А щоб цього ніколи не сталось ми з вами маємо вивчати природу, дбайливо ставитись до рослин, тварин нашого краю.
- Охороняти і берегти природу означає охороняти, любити і шанувати свою Батьківщину.
12. Складання правил поведінки в природі
Читання правил у підручнику ( с. 29)
Будь другом природі.
Ходи стежками, щоб не витоптувати рослин.
Не ламай гілок дерев і не рви квіток для букета.
У лісі, парку, на луці не кричи, щоб не налякати диких тварин.
Не руйнуй пташиних гнізд, не бери до рук пташині яйця.
Цим ти можеш відлякати птахів від їхніх домівок.
- Які правила найважливіші для вас?
- Розкажіть те правило, яке найкраще запам’ятали.
- Яке правило для збереження природи пропонуєте ви? (Зберігати річки, ставки, озера чистими. Не залишати сміття в недозволених місцях. Залишатися другом природі. )
V. Узагальнення, систематизація знань
1. “ Сенкан” до слова ПРИРОДА
Чарівна, прекрасна.
Прикрашає, радує, зберігає
Красу природи відчувай,оберігай!
Скарб.
2. Робота в зошитах
с. 18, 20
Учні обводять малюнки, на яких діти виявляють дбайливе ставлення до природи. ( Дівчинка, яка фотографує яскравого метелика, не шкодить йому, а лише захоплюється ним. Хлопчик зробив годівничку і підгодовує пташат, допомагає їм вижити взимку.)
3. Рольова гра (метод емпатії)
Ліс – це не лише велика кількість рослин, тварин, це їхня домівка. В ньому тварини знаходять для себе їжу, є де сховатись від негоди, побудувати житло. У лісі затишно взимку і прохолодно влітку. Усе було б чудово, якби не втрутилась людина.
Людина одночасно може бути і другом і ворогом лісу. Вона зрубує дерева, руйнує житла тварин.
Послухайте цікаву інформацію. У Лейпцигському зоопарку (Німеччина) перед входом висить об’ява: «Найстрашніший звір на Землі». Людина підходить і бачить (що ?)… своє відображення у дзеркалі. Поміркуйте, що це означає?
( Людина найбільше шкодить рослинам, тваринам, собі . Вирубування лісів, полювання на тварин, забруднювання води, повітря, ґрунту приносить непоправну шкоду.
VI. Підсумок уроку
1 .Рефлексія
- Я дізнався...
- Мені було цікаво...
- Складно було...
Гра «Як природу берегти»
( Виконуйте все, що я скажу.)
- Якщо ти не залишаєш ніколи сміття в лісі, то тупни ногою.
- Якщо ти не ламаєш гілочок дерев, то підстрибни.
- Якщо ти саджаєш і доглядаєш квіти, дерева, кущі, то підстрибни.
- Якщо ти покормив приблудне кошеня, то простягни ліву руку вперед.
- Якщо ти переконаний, що треба кожній людині піклуватися про природу, про все живе – простягни руки своїм сусідам і візьми їх за руки.
Давайте ось так, як ви дружно взялися за руки, будемо всі єдині у прагненні зберегти нашу матінку – природу.
2. Гра “Складовиця”
(робота в парах)
- Любі діти, ви гарно попрацювали на уроці. Прошу вас розмістити прямокутники від меншого до більшого числа і прочитайте настанову.
Учись любити все навколо себе.
Траву і квіти, кущик, деревце,
Жучка і пташку, і блакитне небо,
і синьооке чисте джерельце.
Усе прийшло на білий світ, щоб жити,
Щоб дарувати радість і красу.
Учися дивуватись і любити
Чистеньку, мов перлиночка, росу.
Яка земля! Чарівна, пречудова!
Вона нам мати, ми – її дитя.
Летить на землю різна обнова
Бурлить, вирує на Землі життя!
- Будьте друзями природі, і вона віддячить вам добром!