Мета уроку . Формувати уявлення учнів про класифікацію корисних копалин, їх властивості та використання людиною; розвивати критичне мислення, навички роботи з текстом, в групах, уміння чітко висловлювати власні думки; виховувати дбайливе ставлення до скарбів Землі.
Тема. Види корисних копалин. Використання корисних копалин у господарській діяльності людини.
Мета. Формувати уявлення учнів про класифікацію корисних копалин, їх властивості та використання людиною; розвивати критичне мислення, навички роботи з текстом, в групах, уміння чітко висловлювати власні думки; виховувати дбайливе ставлення до скарбів Землі.
Ключові компетентності :
вміння вчитися:
навчально-організаційні вміння і навички:
- під керівництвом учителя визначає мету роботи і план її виконання;
загально мовленнєві вміння і навички:
- міркує взаємопов’язаними судженнями;
загально пізнавальні вміння:
- робить висновок – узагальнення за допомогою вчителя;
контрольно-оцінні вміння:
- висловлює оцінні судження щодо якості своєї роботи та інших завдань;
інформаційно-комунікативна:
- знаходить у тексті конкретні відомості;
загальнокультурна:
- дотримується правил поведінки на уроці;
здоров’язбережувальна:
- розпізнає правильне і неправильне сидіння за партою;
соціальна:
- співпрацює в команді.
Предметні компетентності
(конкретизовані навчальні цілі, очікувані результати)
Початковий рівень:
Середній рівень:
- розуміє значення корисних копалин для людей та необхідність їхнього збереження
Достатній рівень:
- знаходить необхідну інформацію (за завданням вчителя) у підручнику або інших джерелах про значення корисних копалин для людей ;
- відтворює природознавчі знання про використання корисних копалин в іншій діяльності ( складає схему - «павутинку»);
- визначає корисні копалини, з яких виготовлено зображені предмети;
- виконує завдання з метою перевірки вивченого
Високий рівень:
- встановлює відповідність між назвою корисної копалини та описом її властивостей;
- висловлює оцінні судження про власне ставлення до корисних
копалин та їх економного використання;
- моделює життєві ситуації, вибирає допустимі форми поведінки, які не шкодять довкіллю;
- розкриває свою участь у збереженні корисних копалин (складає поради про ощадливе використання корисних копалин та предметів, які з них виготовляють;
- презентує виконане творче завдання;
- висловлює оцінні судження про власну роботу та роботу, виконану однокласниками
План уроку
І. Організаційний момент
Нас у світі дуже є багато.
Та навчіться, друзі, шанувати.
Кожна з нас людині необхідна.
Всі ми різні, та усі потрібні:
- Я тепло в будинки вам дарую.
- Вашою рукою я малюю.
- Без заліза ви не проживете.
- А без мене їсти не будете.
(Корисні копалини)
ІІ. Перевірка домашнього завдання
1.Робота за картками
Встановіть відповідність між назвою корисної копалини та описом її властивостей.
А Сипкий, часто забарвлений в різні кольори, легко пропускає
воду, використовується на будівництві, придатний
для виготовлення скла.
Б Його видобувають у місцях висихання боліт і використовують
для опалення.
В Масляниста рідина темно-бурого кольору з різким запахом, легша
за воду.
Г Сипка речовина, розчинна у воді, має біле забарвлення, не
горить, без неї не можна приготувати страви. (Кухонна сіль);
Д Глибоко в землі ховається, «чорним золотом» називається.
1. Вапняк 4. Нафта
2. Пісок 5. Кухонна сіль
3. Торф 6. Залізна руда
7. Кам’яне вугілля
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
|
|
|
|
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Відгадайте загадки про корисні копалини
Чорне, блискуче, у воді не тоне, у вогні не горить?
(Кам’яне вугілля)
Буре, м’яке, із рослин складається, легко загоряється.
(Торф)
Безбарвний, горить синім полум’ям, виділяє багато тепла .
(Природний газ)
Цей біленький мінерал
ти в їдальні зустрічав.
Знає батько, знаю я,
що за диво спеція.
Смак надати його ціль.
мінерал цей зветься - … (сіль).
Мене кожен в школі знає!
Дітям я допомагаю.
Щось на дошці написати,
на асфальті малювати.
Дітям радість я даю,
а зовуся …(крейдою).
Петрик з дерева упав,
ліву ніжку поламав.
“Ой! Рятуйте!” – він кричить,
у Петра нога болить!
Лікар швидко бинт приніс
Та наклав на ногу…(гіпс).
Масляниста рідина,
З різким запахом вона,
Темно-бурий колір має,
Під землею залягає.
Чорним золотом її
Звуть всі люди на землі,
З неї роблять, любий друже,
Гас, бензин, машинне масло,
Фарбу, гуму і пластмаси. (Нафта)
У шахтах, кар’єрах її добувають.
З неї у печах чавун виплавляють.
З неї ллють сталь,
Роблять речі сталеві,
Ну, а основа речей металевих —
Буро-червона, важка і тверда —
Це залізняк, чи... (залізна руда).
Камінь, я гірська порода,
А також дитя природи,
Я зернистий і твердий,
І матеріал міцний.
Можна пам’ятник зробити,
Коли треба — роздробити,
Я годжуся на бруківку,
Для спорудження домівки,
Я не мармур, не магніт,
А такий собі... (граніт).
Це відомо для дитини:
Глечики виготовляють з... (глини).
Я родом з дна морського, природи я дитина.
Від мармуру до крейди — це все моя родина
Ми містим газ, від оцту бульбашки пускаєм ,
Потрібні в будівництві, усі ми — ...(вапняки).
(Діти відгадуючи загадки вивішують назви копалин на дошку)
ІV. Мотивація навчальної діяльності
Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь , у які групи можна об’єднати всі корисні копалини залежно від того, як вони використовуються людиною.
V. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу
(Читання текстів. Знаходження інформації про значення корисних копалин для людей. Відтворення отриманої інформації «своїми словами». Складання схеми – «павутинки» про використання корисних копалин людиною. Робота в групах. ).
Практична робота. Ознайомлення з колекцією корисних копалин
Розгляньте колекцію корисних копалин. Впізнайте серед них ті, про які йдеться у прочитаних вами текстах.
1 група Прочитайте текст.
До горючих, або паливних корисних копалин належать торф, буре і кам’яне вугілля, природний газ, нафта. Їх використовують як паливо та для виробництва бензину, пластмас, фарб, лаків, синтетичних тканин та хутра.
Які корисні копалини є у розглядуваній вами колекції? Запишіть їх назви, властивості та використання.
Властивості: _________________________________________________________.
Використання: _______________________________________________________.
2 група
Прочитайте текст.
Рудні корисні копалини – залізна руда, мідна руда - це копалини, з яких виплавляють метали.
До рудних корисних копалин належить залізна руда, з якої виплавляють і виробляють чавун та сталь. Із чавуну роблять труби, батареї опалення, ванни, посуд, деякі деталі машин. Сталь міцніша, ніж чавун. Вона кується, прокатується у листи та дріт. Із неї виробляють машини, труби, інструменти, посуд.
Які корисні копалини є у розглядуваній вами колекції? Запишіть їх назви, властивості та використання
.
Властивості: ________________________________________________________.
Використання: ______________________________________________________.
3 група
Прочитайте текст.
Нерудні, або будівельні корисні копалини - це ті, які використовують без переробки – граніт, щебінь, галька, гравій, вапняк, пісок, глина. З них виготовляють будівельні матеріали: цемент, цеглу,скло, а також різноманітний посуд. До корисних копалин належить також кам’яна (кухонна сіль), яка використовується для приготування їжі
Які корисні копалини є у розглядуваній вами колекції? Запишіть їх назви, властивості та використання
Властивості: _________________________________________________________.
Використання: _______________________________________________________.
ФІЗКУЛЬХВИЛИНКА
Виконайте перевірну роботу, дописавши речення.
Корисні копалини – це гірські породи, які _________________.
Корисні копалини бувають _______, ______, ______.
Пошукам корисних копалин займаються ________.
Корисні копалини добувають у відкритих _____, підземних _______, на бурових ____________.
Добре горять і виділяють багато тепла ________ корисні копалини. Копалини, з яких виплавляють метали, це ________ корисні копалини. Граніт, щебінь, галька, гравій, вапняк, пісок, глина –це _______ корисні копалини.
До корисних копалин потрібно ставитися _______.
VІ. Осмислення, узагальнення та систематизація знань
— Це газ і вугілля, граніти і нафта.
Знайти сіль і срібло — завдання важке.
Вони залягають на різних глибинах,
Хоч дещо у нас під ногами лежить.
Без них обійтися не може людина,
Без деяких просто не зможе прожить.
Користуйся ощадливо: ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
VІІ. Рефлексія. Підсумок уроку
Гра «Злови помилку»
VІІІ. Домашнє завдання