Конспект уроку з природознавства 3 клас. Тема " Наші птахи. Охорона птахів "

Про матеріал
Конспект уроку з природознавства 3 клас. Тема " Наші птахи. Охорона птахів ". Призначений для вчителів початкових класів, а також студентів педагогічних універстетів.
Перегляд файлу

Тема. Наші птахи. Охорона птахів.

Мета: продовжувати ознайомлювати учнів із характерними ознаками класу птахів; з’ясувати різноманітність птахів за середовищем існування, способом харчування; узагальнити знання про сезонні зміни в житті птахів; розкрити фактори негативного впливу людей на птахів (господарська діяльність людини, яка руйнує місця гніздування птахів; фактор неспокою); учити виводити правила поведінки людини в природі; виховувати бажання охороняти і піклуватися про птахів.

Обладнання: дидактичний матеріал: картки, загадки, вірші, оповідання, ілюстрації.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні до нас на урок завітала синичка. Вона хоче, щоб ви ще більше дізналися про своїх та її пернатих друзів та піклувалися про них тоді, коли в цьому є потреба.

ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Актуалізація опорних знань учнів.

— Давайте разом виконаємо завдання, які принесла з лісу Синичка.

а) Розв’язання кросворда.

                                 

1)Перший я приніс весну, пробудив усе від сну. (Шпак.)

2)Хто комах з кори виймає, про здоров’я лісу дбає? (Дятел.)

3)Біла латка, чорна латка по березі скаче. (Сорока.)

4)Який птах найважчий в Україні? (Дрохва.)

5)Відкладає птах яєчка, не ляка мороз та сніг, бо як з’явиться малеча, шишок вистачить на всіх. (Шишкар.)

б) Відгадування загадок.

— Відгадайте загадки про птахів нашої місцевості і знайдіть їх серед пташиного царства, зображеного на дошці.

  • Маленький хлопчина у сірій свитинці

По дворах стрибає, крихти збирає. (Горобець.)

  • Вірно людям я служу,

Їм дерева сторожу.

Дзьоб міцний і гострий маю,

Шкідників ним добуваю. (Дятел.)

  • В мене є великий хист,

я співаю, як артист.

Спів мій радісний усюди

люблять слухати всі люди. (Соловей.)

  • Чорномазий, білодзьобий,

Він за плугом важко ходить,

Черв’яків, жуків знаходить —

Сторож вірний, друг полів й садів,

Перший вісник теплих днів. (Грак.)

  • Назад — рильце, спереду — шильце,

Спереду — чорне сукенце,

під сподом — біле полотенце.  (Ластівка.)

2. Розповідь з елементами бесіди.

— Що об’єднує всіх цих істот?

— Звісно, все це птахи. А чим вони відрізняються від інших тварин? (Майже всі вони літають.)

— Чому кіт, заєць, коза не можуть літати, а птахи можуть? (У птахів замість передніх лап крила. А ходять вони на двох лапах.)

— Чим вкрите тіло птахів? Цікаво, навіщо пташкам пір’я? (Пір’я захищає птахів від холоду, спеки та різних ушкоджень.) А ще воно допомагає постійно підтримувати високу температуру тіла. Певно, всі бачили, як птахи, що в нас зимують, у холодну пору піднімають пір’я, а ніжки ховають у теплі пірчасті «штанці». Хоч вони й коротенькі, але все-таки в них трохи тепліше. Настовбурчене пір’я допомагає птаху зберігати тепло. Між пір’їнками утворюються повітряні прошарки, а повітря — чудовий ізолятор. Це повітря між пір’їнами захищає пташку.

Пір’я не тільки зігріває і захищає пташок, а й допомагає літати. Ви ж помічали, що пірчастий одяг пташки складається з різних видів пір’я. Воно має і різне забарвлення, і розмір. Завдяки довгим маховим пір’їнам на крилах і стерновим перам на хвості птах може літати, гальмувати, розвертатися і сідати.

— А чи вміють літати пінгвін, африканський страус зі своїми родичами — нанду, ему, казуаром та ківі? (Показ ілюстрацій.)

— А що ви можете сказати про дзьоби у різних птахів? (Вони не однакові, дуже різняться за розміром та формою.)

— Пригадайте, який дзьоб у качки? (Плескатий.) А в орла? (Загнутий.) А в дятла? (Довгий.)

— Дзьоби бувають найрізноманітніші: маленькі та великі, зігнуті й прямі, тонкі й плескаті. І це не випадковість або примха природи. Справа в тому, що птахи не мають зубів, натомість у них є дзьоб, добре пристосований для вживання саме тієї їжі, яка цим птахам потрібна. Птахи з короткими й масивними дзьобами їдять насіння рослин, з гачкуватими — бруньки і плоди, ті, у кого дзьоб схожий на долото, — личинок, яких витягують з-під кори, а володарі тонкого дзьоба скльовують комах із гілок та листя. Пригадайте, який дзьоб у пелікана, якого зазвичай можна побачити в зоопарку. (Він згори плескатий і закінчується гачком, а знизу висить великий мішок.)

— Навіщо ж птахові така незручність? (Цим мішечком, наче сачком, він ловить рибу.)

3. Робота в зошиті (завдання 1 - 3).

4. Бесіда.

— А чим ще відрізняється від інших представників фауни невгамовне пташине царство? (Співом.)

— Далеко не всі птахи співають, хтось кричить, каркає, кукурікає, кує тощо. Назвіть птахів, яких природа нагородила чудовим музичним інструментом — це їхнє горло, що дає можливість видавати найрізноманітніші звуки. (Це соловей, жайворонок, канарка, дрізд, шпак тощо.)

— А коли починаються пташині співи? (Навесні, коли більшість птахів повертається з теплих країв.)

— Співи починаються, коли птахи повертаються до місць свого гніздування, щоб створити подружню пару, звити нове чи поновити старе гніздо, відкласти туди яєчка, висидіти, вигріти їх, а потім виростити і вигодувати малечу. Адже птахи — тварини, що народжуються двічі. Чому? (Бо спочатку на світ з’являється яйце, а потім з яйця вилуплюється пташеня.)

  1. Робота з кольоровою вставкою зошита.

— Поясніть зміст правил «Не пускай собаку гуляти в лісі, у парку», «Не рви квітів у лісі, на луках», «Не руйнуй пташиних гнізд», «Не турбуй птахів».

  1. Продовження бесіди.

— Птахи — невід’ємна частина природи, окраса будь-якого куточка: лісу, луків, степу, парку, саду, міста. Але найголовніше, що птахи дають величезну користь, знищуючи безліч шкідливих комах. Хижі птахи ведуть постійну боротьбу з цілою армією гризунів.

Але люди не завжди про це пам’ятають. Розорюючи поля, вирубуючи ліси, осушуючи болота, не задумуються про те, що руйнують гнізда пташок, відлякують їх від місць проживання. Непродумано використовуючи ядохімікати, руйнують ланцюги живлення птахів. Їх із кожним роком стає все менше. І проблем і складнощів через те, що людина часто не знає по-справжньому їхніх потреб, у них дуже багато.

  1. Створення проблемної ситуації.

На один з островів у Далекому морі злітались на збори представники з найрізноманітніших пташиних республік. Що стало поштовхом до цього «загальнопташиного» зібрання? Справа виявилася непростою. Сороки, яким відомо все на світі, принесли на хвостах неприємну звістку. Буцімто на стінах однієї міської школи побачили вони портрети своїх знайомих: Снігура, Зозулі, Яструба, Чайки та багатьох інших. Стара Сорока впізнала й себе, а під портретом розібрала підпис: «Птах шкідливий». Так само було підписано й зображення деяких інших пернатих. Лише подекуди замість слова «шкідливий» стояло «корисний».

Злякані сороки розгорнули свої віялоподібні хвости і сердито застрекотіли:

— Хто це шкідли-и-вий! Невже ми-и-и! Жа-а-ах!

Тривожна звістка долинула і до решти птахів. От із цього все й почалося.

Так ми опинилися на пташиних зборах. Головою тут обрали Чижа. Чому саме його? Бо він легко уживається з людьми, добре знає, на що вони здатні. Тож нехай і пояснить вільним пернатим, як люди розрізняють, котрий із птахів шкідливий, а котрий корисний.

Ознайомтеся з незвичним листом, який принесла сорока на хвості. Сорока

 Я стрибаю, я й літаю, А розношу швидко вісті.

 Я про все на світі знаю, От і вам я принесла листа.

 Не затримуюсь на місці, Справа дуже непроста.

— Що б ви змогли сказати про це учасникам таких незвичайних зборів? (У природі нічого зайвого і шкідливого не буває. Кожний птах — корисний. Він — ланка в якомусь ланцюгу живлення. Зникнення будь-якого птаха руйнує цей ланцюг.)

8. Фізкультхвилинка.

Станем струнко! Руки в боки!

Пострибаєм, як сороки,

Як сороки-білобоки.

Скік-скік! Усі на гілки.

А тепер іще крилята,

Щоб могли швидко літати.

Прошу я усіх сідати,

Будем далі працювати.

Розімнемо трішки спинки,

IV. ЗАКРІПЛЕННЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ

  Гра-лабіринт «Допоможи пташці» (кольорова вставка зошита).

(Суть гри полягає в тому, що «пройшовши» доріжкою від певної тваринки до місця її мешкання, діти отримують завдання, які мають виконати:

1) Відгадай.

2) Розкажи.

3) Поясни.

4) Поміркуй.

5) Пофантазуй.

6) Пограй.

Сьогодні на уроці діти допомагають пташці.

— Допоможіть пташці дістатися до годівнички.

 1) Відгадай.

— Яких пташок називають санітарами лісу? (Шпак, сойка, синичка, дятел.)

— Скільки комах може з’їсти дятел протягом дня? (800—900 короїдів або 50 хрущів.)

— Чим корисна зозуля? (Їсть волохату гусінь, хрущів, жуків.)

— Який птах годує своїх пташенят молоком? (Голубка.)

— Які птахи залишаються у нас на зиму? (Сороки, ґави, горобці, синички, сойки, горлиці.)

— Чим можна підгодовувати пташок узимку? (Насінням, крупою, салом, горішками, рештками білого хліба.)

— Які птахи не літають? (Страуси, пінгвіни, казуари, ківі.)

2) Розкажи.

— Послухайте казку В. Сухомлинського й розкажіть, як ви піклуєтеся про птахів узимку.

Це горобці плачуть від холоду.

Зимового ранку пішла маленька Яринка в сад. Надворі був великий мороз. Ніде не видно пташок. Навіть горобців немає.

— Де ж горобці поховались? — подумала Яринка.

Прийшла до хати, стала під стріхою. Почула, як там зацвірінчав горобець. А потім на землю впали крижані крапельки, мов маленьке намисто.

— Що воно таке? — подумала Яринка.

І здогадалась: це горобці плачуть від холоду, горобині сльозі замерзають і падають додолу крижаним намистом.

Бідні горобчики!

3) Поясни.

— Упорядкуйте та поясніть прислів’я.

 Ластівка день починає,  там щастя родиться.

 Де лелека водиться,  а соловей його закінчує.

Синиця — на хвості принесла.

 Новину сорока  горобцю сестриця.

4) Поміркуй.

— Із поданих букв складіть якнайбільше назв птахів.

С, р, й, о, к, л, о, в, і, п, а, т, е, а, н, ч. (Сойка, сорока, ворона, ластівка тощо.)

5) Пофантазуй.

— Уявіть, що станеться, якщо на землі зникнуть усі птахи.

6) Пограй («Конкурс скоромовок»).

  • На дубі крона, у кроні — ворона, на вороні корона.

Королева — ворона.

Ворона сороці намисто купила.

Сорока в намисті намистинки лічила.

Ото для сороки настала морока —

Не може злічити намистинки сорока.

  • Цвірінчить горобчик —

сів спочить на стовпчик.

Горобчик цвірінчить —

на стовпчик сів спочить.

Сів шпак на шпаківню,

заспівав шпак півню: —

Так, як ти, не вмію я,

ти не вмієш так, як я.

  • Хитру сороку спіймати морока,

а на сорок сорок — сорок морок.

V. ПІДСУМОК УРОКУ

1. Робота в зошиті (завдання 4).

2. Бесіда.

— Як ви гадаєте, чи задоволена Синичка нашим сьогоднішнім спілкуванням?

— Які висновки ви зробили для себе?

— Що нового дізналися про світ птахів?

С и н и ч к а.  Друзі, серед вас немає байдужих до природи. Дуже вас прошу: не завдавайте шкоди всьому живому. Пам’ятайте, найдорожче для пташки — це воля. Ми, птахи, потребуємо уважного до себе ставлення як узимку, так і влітку.

Молодці, мої малята, — 

Любі хлопчики й дівчата.

Гарно всі ви працювали! 

Пташки подяку вам прислали.

— Відлітаючи до своєї домівки, Синичка звертається до вас і залишає на пам’ять сувеніри для кожного з вас. Цих паперових пташок ви розфарбуєте у вільний час. (Учитель роздає картонні силуети пташок.) Пізніше вони «заселять» ось це велике «Дерево життя», яке нагадуватиме всім нам, що люди і птахи — друзі.

 

docx
Додано
31 березня 2019
Переглядів
5720
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку