Тема. Ґрунт в житті людини. Охорона ґрунтів.
Мета: продовжувати формувати уявлення про значення ґрунту в житті людей; показати на конкретних прикладах, як впливають на ґрунт використані синтетичні матеріали, отрутохімікати, нафтопродукти, нітрати; розвивати вміння аналізувати позитивний і негативний вплив людини на природу; виховувати екологічну культуру природокористування.
Обладнання: дидактичний матеріал: картки, загадки, вірші, оповідання, ілюстрації.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
Завжди гарна, як на свято,
Мила, щедра і багата.
Як про неї добре дбати —
Нагодує всіх, як мати. (Земля.)
— Чим багата наша українська земля?
— Чим віддячує вона людям за їхню працю?
Де є краще? Де миліше,
Як не на Вкраїні?
Тут городи і сади,
Тут яблука й гарбузи,
Тут олія й буряки,
Тут ягоди червоні,
Тут пшениці золоті,
Ріки молочні,
Кавуни красно-сочні,
Худоба і пшениця,
Усяка пашниця.
— Діти, ми живемо на унікальній території. Нас оточують ліси, річки, поля, а колись це було море. У зв’язку зі зміною клімату насунувся льодовик, що перевернув нашу землю так, що старі шари ґрунту стали верхніми, а молоді опинилися внизу. Це єдина така місцевість у Європі, і в цьому її унікальність. У всьому світі Україна відома родючими ґрунтами. Такі є тільки в Китаї та в долині річки Міссісіпі (США).
ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
— Ця схема нам допоможе пригадати, що ми вже знаємо про ґрунт.
Верхній шар На ньому ростуть рослини
Ґрунт
пухкий родючий
— Чому інколи те, що росте на ґрунті, не приносить нам радості та задоволення, а навпаки, страждання і біль?
— Чи траплялися з вами такі випадки? (Випадки отруєння неякісними овочами та фруктами, кавунами.)
Рослини вбирають із ґрунту поживні речовини. Знижується його родючість. Тому потрібно вносити в ґрунт перегній, торф, мінеральні добрива. Але до ґрунту треба повертати стільки поживних речовин, скільки їх забрали рослини. Якщо ж мінеральних добрив внести забагато, то вони отруять ґрунт. При невмілому чи недбалому господарюванні родючий ґрунт може загинути швидко і безповоротно. Передозування фосфатними добривами призвело до їх змиву у водойми, через що настає справжня катастрофа для їх мешканців. Зловживання азотними добривами сприяє накопиченню нітратів у рослинах, які ми вживаємо. З них нітрати потрапляють у наші організми. Людина хворіє. Нітрати перешкоджають збагаченню крові киснем.
3. Робота в зошиті (завдання 1).
4. Гра «Радію — сумую».
На дошці — малюнки: Сонечко посміхається — добрі почуття; Сонечко сховалося за хмаринку — погані почуття. Заготовлені картки з написами: радість, задоволення, співпереживання, милування, сум, гнів, страх, жаль, обурення.
Учитель озвучує певну ситуацію. Викликаний учень називає, яке почуття виникло у нього після цього і ставить обрану картку біля відповідного зображення Сонечка.
1) На яблуні дозріває багато соковитих червонобоких яблук. (Задоволення.)
2) Після вживання кавунів дітям викликали «швидку допомогу». (Сум.)
3) Висока, густа, золота пшениця. (Радість.)
4) Неправильне господарювання призвело до зниження врожаїв. (Обурення.)
5) Серед зеленої, молодої, соковитої трави буйно квітнуть лугові квіти. (Милування.)
6) Надмірне поливання призвело до засолення ґрунту. На засоленому ґрунті культурні рослини не ростуть. (Жаль.)
7) Від отрутохімікатів, якими люди знищують бур’яни і тварин шкідників, ґрунт стає «мертвим». Адже ці речовини накопичуються в ньому. (Страх.)
8) Із сільськогосподарської техніки витікають і насичують ґрунт паливно-мастильні матеріали. Гинуть рослини і тварини. (Співпереживання.)
5. Фізкультхвилинка.
Хочу я здоровим бути,
Закалятись хочу я.
Тож гімнастику робити
Треба разом — ти і я!
З фізкультурою ми дружим,
Різні вправи любим дуже!
Раз, два, три, чотири, п’ять —
Будем зараз присідать.
6. Робота в зошиті (завдання 2).
— А скільки різного сміття, що забруднює землю, валяється на полях. Земля від цього страждає, бо багато років потрібно, щоб воно перегнило, розчинилося в землі.
7. Робота в зошиті (завдання 3).
8. Гра «Фотографи».
— Уявімо, що ми йдемо вулицями нашого населеного пункту. Вам треба «сфотографувати» сміття, яке ми виявимо під час обстеження території. Що б після побаченого вам захотілося зробити, аби Земля стала чистою? (Прибрати все сміття: пластиковий пакет, пластикову пляшку, скляну пляшку, металеву бляшанку, інші металеві речі, частини меблів, харчові відходи, зіпсовані іграшки, обгортки від цукерок, обгортки від морозива.)
— А якби ви стали художниками і вам треба було намалювати свою вулицю, які б фарби передали стан чистоти? (Дуже забруднена — чорна фарба, частково забруднена — сіра фарба, чиста — блакитна фарба.)
9. Робота в зошиті (завдання 4).
— Поміркуйте, чи спричинюють ваші дії забруднення подвір’я житлового будинку.
— Багато сімей щодня викидають понад 5 кг сміття. Чи багато сміття викидає твоя сім’я?
IV. ПІДСУМОК УРОКУ
— Що візьмете для себе в життя з цього уроку?
— Що залежить від кожного з вас, щоб Земля не страждала від нашого невігластва, безкультурної поведінки в природі?
Ґрунт життя дає рослині,
і людині, і тварині.
Ти про нього добре дбай —
бережи, не забрудняй.
Якщо з природи щось черпати,
То мусиш їй і спокій дати,
А головне — про неї дбати,
Знати, любити й охороняти!