Тема. Тепло в домі. Поняття енергозбереження. Практична робота. Правила збереження тепла в оселі.
Мета: уточнити і розширити реальні уявлення про економічні закономірності використання природних ресурсів в Україні; формувати вміння розв’язувати задачі з економічним змістом; підвести до усвідомлення необхідності зберігати і примножувати природні багатства, раціонально їх використовувати; розвивати логічне мислення, інтерес до навколишнього життя; виховувати ощадливість, бережливість у ставленні до навколишнього середовища.
Обладнання: дидактичний матеріал: картки, загадки, вірші, оповідання, ілюстрації.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
Підніміться всі швиденько!
Усміхніться всім раденько.
Привітайтесь: «Добрий день!»
Продзвенів дзвінок: дзелень.
ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
— Збираючись вранці до школи, вмиваючись і снідаючи, ви, мабуть, не замислювались, чи можливо де було б без використання електроенергії та води. Економне використання цих багатств і буде темою нашого уроку, на якому ви навчитеся бережливо й економно ставитися до них, щоб вони не вичерпувались, а примножувались.
ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
— За високими горами, за далекими морями стояв високий казковий замок королівства Економії. І жила в ньому королева Економіка. Шлях до королівства важкий і тернистий. Щоб дійти до замку, ви, діти, маєте відповісти на багато запитань, виконати безліч цікавих завдань. Чи всі хочуть потрапити в це королівство, щоб навчатись економії й ощадливості? Тож вирушаймо!
1. Відгадування загадок.
І ховає справжню зиму за надійними дверима. (Холодильник.)
Має вуса й шапочку.
Темряву з’їсть охоче
Електрична ... (лампочка).
І якщо почує пил, всмокче ... (пилосос).
— Як назвати ці предмети одним словом? (Електроприлади.)
— Ви забули закрити кран. Як вода, яка тече декілька хвилин, годин тощо, впливає на забруднення атмосфери? (Воду в квартиру подають насоси, які приводить у рух електроенергія. Щоб її одержати, треба спалити корисні копалини. А при спалюванні забруднюється атмосфера пилом, сажею тощо.)
— Прокоментуйте цей ланцюжок.
Кран —> насос —> електродвигун —> електроенергія —> паливо —> —> забруднення атмосфери.
(Вода до нашого крана надійшла з річки по трубах.)
— Що примусило воду рухатись по трубах, долаючи шлях, підніматися вгору на найвищі поверхи? (Воду в трубах перекачують насоси. Вони працюють завдяки електричному двигуну. Електричний струм приводить у дію електродвигун. Електроенергію виробляють на електростанціях.)
КОРИСТЬ ВІД ВОДИ
Учитель. Вода рухає турбіну. Турбіна виробляє електроенергію. Енергія дає нам світло. Коли ще завдяки воді ми одержуємо світло?
Учень. Після того як вимиємо вікна.
— Які поради ви б дали Гнату-Марнотрату?
Є у мами славний син,
І усі це знають.
Як лишається один —
Електрику вмикає.
Він ввімкнув і те, і те.
Все цікаво стало!
Це ж електрика. Проте
В сім’ї її чимало:
Фен, комп’ютер і плита,
Чайник, кавоварка,
Телевізор... Неспроста
Виникає сварка.
— Є тих приладів безмеж.
А мені як бути?
— За що сварять Гната-Марнотрата?
— Завітаймо до нього додому. Що ж ми ще побачимо?
Зупиніться всі на мить,
Десь водичка тут дзюрчить.
Треба кран нам прикрутить,
Щоб водичку зупинить.
А ось подивіться: це не сонечко блищить,
У нього лампочка вдень чомусь горить.
Вимкнемо її у цю мить,
Бо не одна копієчка згорить!
ПОРАДИ ГНАТУ МАРНОТРАТУ
— Ти вже хлопчик чималий,
Дамо тобі пораду.
Вивчи правила і вмій
Всьому дати раду.
(Діти називають свої правила і поради.)
— Підійшовши до казкового замку королеви Економіки, ми не можемо зайти до нього, не прочитавши сторінки незвичайної книги.
«Прісна вода — це велика цінність, якої ми маємо обмаль, тому необхідно берегти її. У тих регіонах, де води було дуже багато, людина протягом сторіч не надавала їй значення. Вона надмірно експлуатувала підземні водоносні горизонти й забруднювала річки, не думаючи, що одного дня води може не стати. Сьогодні ми вже до цього дійшли».
— Які заходи вживає ваша сім’я щодо використання чистої води?
— Якої помилки припустився Юрко? А як би ви вчинили?
— А чи правильно зробила Оленка? Чи не припустилася й вона помилки?
— Привітавшись із нами, королева Економіка пропонує пограти в гру.
— Погостювавши, ми збираємось додому. На прощання господиня казкового замку радить:
IV. ПІДСУМОК УРОКУ
— Можливо, ви самі запропонуєте ще якісь поради щодо економії та збереження води та електроенергії у вашому домі.
— Як ви розумієте цей вислів?