Конспект уроку з природознавства 3 клас. Тема " Джерела світла і тепла. Позитивний і негативний вплив Сонця на життя живих організмів "

Про матеріал
Конспект уроку з природознавства 3 клас. Тема " Джерела світла і тепла. Позитивний і негативний вплив Сонця на життя живих організмів ". Призначений для вчителів початкових класів, а також студентів педагогічних універстетів.
Перегляд файлу

Тема. Джерела світла і тепла. Позитивний і негативний вплив Сонця на життя живих організмів.

Мета: ознайомити учнів із важливими проблемами енергетики та екології; дати уявлення про наукові суперечки щодо використання раціональних джерел енергії; формувати інтерес до екологічної ситуації у світі, регіоні, на місці проживання та обізнаність із можливими шляхами вирішення екологічних проблем, почуття особистої відповідальності за стан довкілля; розвивати допитливість, уміння самостійно працювати з науковою літературою; виховувати та прищеплювати норми екологічно грамотної поведінки.

Обладнання: дидактичний матеріал: картки, загадки, вірші, оповідання, ілюстрації.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

Усміхнімось сонечку:

«Здрастуй, золотаве!».

Усміхнімось одне одному,

поглянемо ласкаво.

Хай сьогодні в кожне серце

наш урок додасть тепла.

ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

  • Відгадування загадок.

Хатка — кулька, в ній моргулька:

Раз моргне — засвітить свічку,

Вдруге — буде в хаті нічка. (Лампа.)

Є у мене помічник,

Справжнє диво, чарівник.

Де що робиться, він знає,

І мені повідомляє,

І розкаже, і покаже.

Як він зветься, хто нам скаже? (Телевізор.)

Від села і до села,

Де дорога пролягла,

Перевозить дім людей —

І дорослих, і дітей. (Автобус.)

Під землею — дивне місто:

Все в огнях, як у намисті.

В нім будинки не стоять,

По залізних рейках мчать. (Метро.)

Ця гармошка не для гри,

Та зимової пори

З нею тепла буде хата.

Як, скажи, гармошку звати? (Батарея.)

— Що об’єднує всі предмети-відгадки? Що необхідне для того, щоб вони виконували своє призначення? (Усім їм необхідна енергія.)

— Сьогодні на уроці ми з’ясуємо, які види енергії існують і як використовує їх людина. І ви зробите висновки, чи завжди правильно ми використовуємо енергію.

ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Робота з картою України.

— Де виробляють електроенергію? (На електростанціях.)

— Зараз ми здійснимо невелику мандрівку картою України, щоб більше довідатись про електростанції — місця, де виробляють електричний струм. Капітанами в мандрівці будуть ті діти, які завдяки енциклопедіям, довідковій літературі підготувалися належним чином і витримають інтелектуальну атаку.

— Які бувають електростанції? (Гідроелектростанції (гідро — у перекладі означає «вода»), теплові, атомні.)

— Як вони позначаються на карті?

— Яка різниця між ними, адже всі вони призначені для виробітку електроенергії? (Гідростанції — використовують енергію води, що падає. Теплові — працюють, спалюючи кам’яне, буре вугілля, нафту, газ, торф.)

— Я пропоную мандрувати на парусному човні, тому що він не забруднюватиме наше довкілля. Яка найбільша водна магістраль нашої Батьківщини? (Дніпро.)

— Ми попливемо по Дніпру. Адже саме на ньому розташована більшість гідроелектростанцій.

— Який вплив на навколишнє середовище справляє використання гідроелектростанцій? (Екосистеми Дніпра перебувають у вкрай тяжкому стані.)

Каламутний Дніпро вже

Аж стогне від горя і гніву.

Неповторні живі

замутились джерела твої.

Вже не можна будь-де

просто неба водиці напитись,

І струмки не струмки,

а брудні ручаї.

(Показати на карті за допомогою відповідних умовних позначень найбільші електростанції.)

— Чому гідроенергія використовується в обмежених масштабах?

(Для цього потрібні великі водні магістралі, а вони нерівномірно розташовані на Землі.)

  1. Робота в зошиті (завдання 1-2).
  2. Фізкультхвилинка.

Раз, два! Час вставати,

Будемо відпочивати.

Три, чотири! Присідаймо,

Швидко втому проганяймо.

П’ять, шість! Засміялись, .

Без утоми, нахилялись.

Сім, вісім! Посміхнулись,

До роботи повернулись.

  1. Бесіда.

— Як захистити атмосферу від забруднення? (Необхідно, щоб усі заводи, фабрики, теплові електростанції мали спеціальні уловлювачі небезпечних газів, пилу, часток вугілля, очисні споруди. У промисловості використовувати екологічно чисті технологи, із застосуванням інших джерел енергії замість вугілля, деревини, нафти, газу, спалювання яких призводить до забруднення атмосфери.)

— Яких інших джерел? Відгадайте загадки.

Є на світі кінь — всьому світу не вдержати. (Вітер.)

Бродить одиноко вогняне око.

Скрізь, де воно буває, зором зігріває. (Сонце.)

— Учені, інженери працюють над створенням і впровадженням електростанцій, де використовуватиметься енергія сонця й вітру.

— У чому полягає найголовніша перевага альтернативних видів енергії? (Вони не забруднюють довкілля. Невичерпність такого виду енергії: ані Сонце не погасне, ані вітер не перестане віяти.)

— Вітрова енергія — це енергія, яку отримують, використовуючи силу вітру. Нею послуговуються з давніх-давен, застосовуючи... Продовжте, відгадавши загадку.

Працювати вони вміють

Лиш тоді, як вітри віють,

Все розмахують руками,

Звуть їх люди…(вітряками).

  1. Слухання оповідання В. Сухомлинського.

— Сонце — найважливіше джерело енергії для живих організмів планети. Послухайте оповідання і скажіть, що воно підтверджує.

Півень і сонце

Дрімає Півень на сідалі. Прокинеться. Солодко позіхне і знов засне. А перед світом завжди співає:

— Ку-ку-рі-ку!

Прокидаються кури, Півень і каже:

— От я заспівав — і ранок настав. Якби не співав, — і ранку не було б! Он як!

Так було завжди. Одного разу Півень розсердився на людей. Мало дали йому зерна. Він і думає: «Ось я, вам утну — не заспіваю вранці.

Не зійде сонечко. Що ви тоді робитимете?»

Настала ніч. Усміхається собі Півень уві сні, зловтішається: «Ось вам буде горе!» Приспіла пора співати, а Півень мовчить. Заплющив очі і спить. Прокидається — і бачить: яскраво світить сонце. Кури повставали з сідала...

Соромно стало Півневі. І він одвернувся від сонця.

— Якби ми змогли використати хоч невеличку частину від тієї сонячної енергії, що доходить до Землі протягом року, то отримали б ту саму кількість енергії, яку може дати сукупність усіх запасів викоп¬ного палива. Зараз існують різні технічні засоби для отримання со¬нячної енергії і постійно винаходяться нові, ефективніші пристрої. Чи доводилося вам спостерігати десь застосування фотоелектричної енергії? (Є такі малі апарати, як годинники або калькулятори, які функціонують завдяки сонячній енергії.)

  1. Робота в зошиті (завдання 3).

Природа невичерпна лише тоді, коли люди ставляться до неї бережливо, глибоко осмислюють її закони і продумано їх застосовують.

На Землі у домі вселюдському

Протиріч і негараздів тьма.

Люди, будьте обережні в ньому —

Іншої домівки в нас нема.

  1.            ПІДСУМОК УРОКУ

— Чи є важливими питання, які ми розглядали на сьогоднішньому уроді?

  Ми вже зрозуміли, що екологічна безграмотність може стати причиною біда для всієї земної кулі. Чи дають користь людині глибокі знання? Де ще, крім енциклопедій, довідників, можна знайти потрібну вам інформацію?

Статті серйозні і казки

В мені друкують залюбки.

Сторінку прикраша мою

Загадка, ребус, інтерв’ю.

Мене читає вся сім’я.

На місяць раз виходжу я. (Журнал.)

 У яких журналах можна прочитати статті екологічного та природознавчого змісту? («Юний натураліст», «Пізнайко», «Соняшник» тощо.)

 

docx
Додано
31 березня
Переглядів
102
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку