Задачі урока
1.Привертати увагу до проблем використання енергії, економії енергії та енергоресурсів, охорони навколишнього середовища.
2.Створення мотивації для заощадження ресурсів і енергії.
3.Стимулювати інтерес до практичного застосування знань, отриманих в школі.
4.Розширити уявлення учнів про електричні прилади й електричний струм. 5.Спонукати учнів до виконання правил безпечного користування електроприладами.
6.Формувати у дітей світогляд дбайливого господаря своєї країни.
7. Розвивати зацікавленість учнів до проведення заходів енергозбереження;
8. Сприяти вихованню екологічної свідомості у дітей;
Автор: учитель початкових класів Русінова Олена Юріївна
Конспект уроку з природознавства. 4 клас
Урок 27. Поняття про збереження тепла та електроенергії у побуті.
Дослідницький практикум. Як зменшити втрати тепла у будинку? («Запитай у батьків»). Творчий проект. Захисти природу (малюнки та плакати, що пропагують енергозбереження).
Мета: ознайомити учнів із заходами щодо енергозбереження, дати корисні поради
Задачі урока
1.Привертати увагу до проблем використання енергії, економії енергії та енергоресурсів, охорони навколишнього середовища.
2.Створення мотивації для заощадження ресурсів і енергії.
3.Стимулювати інтерес до практичного застосування знань, отриманих в школі.
4.Розширити уявлення учнів про електричні прилади й електричний струм. 5.Спонукати учнів до виконання правил безпечного користування електроприладами.
6.Формувати у дітей світогляд дбайливого господаря своєї країни.
7. Розвивати зацікавленість учнів до проведення заходів енергозбереження;
8. Сприяти вихованню екологічної свідомості у дітей;
Ключові компетентності
вміння вчитися:
навчально-організаційні вміння і навички:
- під керівництвом учителя визначає мету роботи і план її виконання;
загально мовленнєві вміння і навички:
- міркує взаємопов’язаними судженнями;
загально пізнавальні вміння:
- робить висновок – узагальнення за допомогою вчителя;
контрольно-оцінні вміння:
- висловлює оцінні судження щодо якості своєї роботи та інших завдань;
інформаційно-комунікативна:
- знаходить у тексті конкретні відомості;
загальнокультурна:
- дотримується правил поведінки на уроці;
здоров’язбережувальна:
- розпізнає правильне і неправильне сидіння за партою;
соціальна:
- співпрацює в команді.
Очікувані результати
Обладнання : ноутбук, плакати, картки з завданнями, аудіозапис, відеозапис, конспект уроку, ілюстрації.
Тип уроку: урок- конференція
План
I. Організаційний момент
1. Вступне слово
II. Основна частина
1. Що таке енергія?
2. Скласти речення
3. Розбір казки
4. Складання порад
5. Гра «Вибери потрібне»
6. Вірш
7. Кросворд
8. Гра «Так чи ні»
ІІІ. Перегляд мультфільму. Аналіз. Рефлексія
VI. Підведення підсумків
Хід роботи
I. Організаційний момент ( 1 хв )
1. Вступне слово
Здавалося, що буде так завжди –
Зелене листя і блакитне небо,
І чистота джерельної води –
Всього доволі, стільки, скільки треба.
Здавалось людям, що ось так весь час
Земля ділитись щедро буде з ними
Всім тим, що відкладала про запас –
Скарбами невичерпними своїми.
Та час минає, все ясніш стає:
Робити треба висновки належні.
Земля свої багатства віддає,
Вони ж, хоч і великі, небезмежні.
І треба вірні нам шляхи знайти,
Щоб те, що є у людства, зберегти.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності ( 1 хв )
Лист-звернення Смайлика
Наша планета потребує допомоги, бо люди використовують занадто багато енергії з не відновлюваних джерел. Для українців теж дуже важливо дбати про енергозбереження.
Разом ми зможемо зробити світ трохи чистішим, а майбутнє нашої країни - безпечнішим. Намалюємо плакати та малюнки, присвячені енергозбереженню:
«Бережи енергію. Збережи Україну!"
Ваш друг Смайлик
Девіз нашого уроку:
І треба вірні нам шляхи знайти,
Щоб те, що є у людства, зберегти.
IIІ. Основна частина
1.Бесіда ( 1 хв )
-Що таке енергія?
-Для будь-якого руху або процесу довкола необхідна рухома сила. Лампочка горить, якщо повернути вимикач і пустити потік електроенергії.
-Автомобіль їде, якщо залити в нього бензин або додати інше паливо. -Ми з вами можемо займатися спортом або навчатися, якщо гарненько «підзаправимося», тобто отримаємо енергію з їжею.
-Енергія – це те, що змушує матерію рухатися, звершувати роботу.
-Енергія – одна з основ існування нашого Всесвіту і кожної істоти у ньому.
2. Скласти речення (1 хв )
З поданих слів на дошці скласти речення.
Енергія – це те, що змушує матерію рухатися,
звершувати роботу.
3. Розбір казки ( 5 хв )
Казка «Заєць та Лисиця»
Жили собі Заєць та Лисиця. У Зайця була хатка луб’яна, а у Лисиці льодяна. Прийшла весна, і хатинка Лисиці розтанула. Пішла Лисичка до Зайчика проситися пожити. Пустив її Зайчик. Живуть вони разом, але ніяк Зайчик не догодить Лисичці. Їй то не так і те не сяк. Холодно Лисичці, змусила вона Зайчика замінити вікна на сучасний пластиковий пакет та добрі двері. Тільки Зайчик впорався , як Лисичка йому знову: «Хочу переставити меблі від вікна та замінити в кімнаті шпалери на нові світлих тонів». Зранку до вечора працював Зайчик – втомився, а Лисичка знов не задоволена. Підрахувала вона витрати за спожиту електроенергію, та взяв її жах. «Швидко заміни лампи, Зайчику, на енергозберігаючі», – зарепетувала Лисичка. Зайчик прийнявся до роботи, і стало в хатинці тепло та затишно. Живуть Зайчик з Лисичкою разом та не нарадуються.
– Що вирішила зробити Лисичка і для чого?
Відповіді дітей:
4. Складання порад ( 3 хв )
- А щоб Зайчику та Лисичці ще краще жилося, давайте складемо для них поради на кожен день.
Поради на кожен день
Прочитайте записані на плакаті поради енергоощадного Смайлика.
Висновок: Дотримуючись цих правил, Лисичка та Зайчик збережуть електроенергію та свої кошти.
5. Гра «Вибери потрібне» ( 5 хв )
- Вирішили Зайчик та Лисичка запросити до себе гостей.
До цього необхідно випрати і просушити білизну. Як це буде робити Лисичка?
В хатинці треба прибратися. За допомогою чого Зайчик буде це робити?
Для гостей Лисичка вирішила спекти пиріг. Що для вимішування тіста вибере Лисичка?
Звірята все встигли вчасно зробити. У них з’явився час для відпочинку. Які розваги вони оберуть?
Надання відповідей учнями і обґрунтування їх вибору.
Висновок: У сучасному суспільстві люди звикли до комфортних умов проживання та полегшення побутових потреб, але це не завжди призводить до розумного споживання електроенергії, води та тепла.
6. Дослідницький практикум
«Як зменшити втрати тепла в будинку»(5 хв)
Зібрались усі ви тут не спроста:
Енергозбереження – наша мета.
Запам’ятайте назавжди, люди:
Невичерпних ресурсів на Землі не буде
Багато залежить від нашого вміння!
Що ми залишимо новим поколінням?
Хочемо їм зберегти тепла,
Щоб наша Земля яскраво розквітла,
Щоб у віконце у нашій оселі
Веселка дивилась весело-весело!
Разом з батьками ви вдома обговорили, як ви готували житло до зимового періоду.
Дослідили , які заходи щодо утеплення квартири (будинку) проводились у вас вдома.
Як це вплинуло на температуру повітря в житловому приміщенні?
Результати дослідження зафіксуйте в таблиці. Підготуйте розповідь за результатами дослідження.
Так |
Ні |
1. |
Ми заклеюємо вікна з настанням холодів |
|
|
2. |
Ми закриваємо на ніч вікна шторами |
|
|
3. |
Ми вимикаємо подачу тепла на ніч |
|
|
4. |
У нас нема перетягів |
|
|
5. |
Ми щільно закриваємо двері |
|
|
6. |
Ми звільняємо простір біля радіаторів |
|
|
7. |
Ми встановлюємо захисні екрани за батареями |
|
|
8. |
Ми утеплюємо балкони |
|
|
9. |
У моїй квартирі на батареях є вентиль аби зробити тепліше/холодніше |
|
|
10. |
У нас нові вікна |
|
|
11. |
У моїй квартирі є зовнішнє утеплення будинку |
|
|
12. |
У нас завжди тепло |
|
|
7. Кросворд ( 5 хв)
Питання до кросворду.
– Яке слово ми отримали у вертикалі кросворду?(будинок)
Підберіть синоніми до цього слова (дім, оселя, житло, хата)
8. Гра ,,Так чи ні“
9.Формування груп для проведення дослідження ( 15 хв)
Учні класу об’єднуються в групи за бажанням.
Форми представлення продукту проектної діяльності:
група 1 - «Економні споживачі води» -
малюнок чи плакат про економне використання води в побуті: «Економлячи воду – зберігаємо природу!»;
група 2 - «Захисники чистого довкілля» -
малюнок чи плакат про захист довкілля від побутових відходів:
«Про чистоту дбаємо – природу зберігаємо!»;
група 3 - «Економні споживачі світла» -
малюнок чи плакат про економне споживання світла:
«Про економне споживання світла дбаємо - природу зберігаємо!»;
група 4 - «Економні споживачі побутової електроенергії» -
малюнок чи плакат про економне споживання побутової електроенергії:
«Про економне споживання електроенергії дбаємо - природу зберігаємо!».
1 група – «Економні споживачі води»
Прочитайте текст.
Вода – найдивовижніша рідина на Землі. Енергія Світового океану – невичерпна і чиста. Економно використовуй воду у побуті! Цьому сприятиме дотримання таких порад.
Приймай душ замість ванни. Витрати води при прийнятті ванни в 2,5-3 рази більші, ніж при прийнятті душа. Душ замість ванни зекономить до 400 літрів води за тиждень.
Зважай на стан сантехніки. Слідкуй за станом сантехнічного обладнання. Полагодь змішувачі, які протікають. При несправному крані, з якого капає вода, витрати води можуть складати 24 л/доби або 720 л/р.
Заміни зливний бачок унітаза на сучасний. Сучасний бачок з кнопкою економного зливу зменшить обсяг води, що зливається, на 20 літрів на день.
Закручуй кран, поки чистиш зуби. З повністю відкритого крана щохвилини витікають 15 літрів води. Закручуючи кран, ти заощадиш 900 літрів води на місяць на кожну людину.
Не мий посуд у проточній воді. Набирай у раковину — це дозволить витратити наполовину менше води.
Посудомийна машина економить. Кількість зекономленої води становить приблизно 8-15 тис. літрів теплої води на рік.
Знайдіть в тексті інформацію про економне споживання води в побуті.
Обговоріть інформацію. Запропонуйте заходи щодо її збереження.
Представте їх.
2 група – «Захисники чистого довкілля»
Прочитайте текст.
Корисні копалини – основне джерело енергії, але з них ще виготовляють тисячі цінних речовин і матеріалів, зокрема гуму, пластмаси, пральні порошки, лінолеум, штучну шкіру. Після використання людина викидає їх на смітник.
На нашій планеті сміття саме собою не утворюється – його не залишають ні рослини, ні тварини. Лише діяльність людини призводить до появи великої кількості сміття. На землі його стало так багато, що видно навіть з космосу.
«Лідерами» серед сміття є папір, харчові та металеві відходи, пластик, тому що вони дуже повільно розкладаються природним шляхом. Так, для розпаду консервної бляшанки має пройти 100 років, пластикової пляшки – 400, а скляної – 1000 років! Водночас, лише в Україні протягом року кожен мешканець купує приблизно 180 пластикових пакетів, які потім викидає на смітник. Учені підрахували: якщо сміття не переробляти, то за 10-20 років планета може перетворитися на суцільне звалище. Тому нині все більше людей намагаються у своїх родинах зменшити кількість відходів, знайти можливість використати повторно те, що зазвичай викидають, зберігши цим корисні копалини.
Знайдіть в тексті інформацію про захист довкілля від побутових відходів.
Обговоріть інформацію. Запропонуйте заходи щодо охорони довкілля.
Представте їх.
3 група – «Економні споживачі світла»
Прочитайте текст.
Найбільше електроенергії витрачається на штучне освітлення приміщень. Щоб заощадити електроенергію, потрібно збільшити надходження природного світла. Цьому сприятимуть світлі кольори стін і стелі. Брудні вікна затримують третю частину сонячного світла. Тому віконне скло має бути чистим.
Значно скоротити споживання електроенергії можна, якщо щоразу, виходячи останнім з кімнати, вимикати після себе світло. При цьому ти заощаджуєш не тільки електроенергію, але й гроші за неї. Звичайні лампочки бажано замінити на енергозберігаючі. Це дасть змогу знизити оплату за споживання електроенергії в 2,5–3 рази. При безцільному горінні звичайної лампочки (40 Вт) за 1 добу витрачається майже 1 кВт енергії. А її вистачило б для випікання 36 кг хліба, для виготовлення 17 кг цукру, 23 кг борошна, 6 кг олії.
Сьогодні в усьому світі користуються енергозберігаючими лампами. Хоч і коштують вони дорожче, зате служать довше і зберігають енергію та кошти родини. Та й прослужить енергозберігаюча лампа набагато довше.
Знайдіть в тексті інформацію про економне споживання світла.
Обговоріть інформацію. Запропонуйте заходи щодо енергозбереження.
Представте їх.
4 група – «Економні споживачі побутової електроенергії»
Прочитайте текст.
У кожному будинку, квартирі люди використовують для власних потреб побутову електричну техніку: телевізор, праску, пральну машину, комп’ютер та іншу. З кожним роком кількість таких приладів зростає. Для роботи кожного із цих приладів витрачається багато електроенергії.
Найбільше електроенергії на кухні витрачають електроплити. Їжу, яка має варитися довго, слід готувати на маленькій конфорці, прикривши посудину кришкою.
Холодильник працює цілодобово, тому витрачає електроенергії більше, ніж інші електроприлади. Щоб заощадити електроенергію, не тримай дверцята холодильника довго відчиненими. Не став у нього гарячі продукти.
Комп’ютер краще вмикати тоді, коли ти збираєшся на ньому працювати.
Не користуйся багатьма електроприладами одночасно.
Знайдіть в тексті інформацію про економне споживання побутової електроенергії .
Обговоріть інформацію. Запропонуйте заходи щодо енергозбереження.
Представте їх.
Далі - презентація учнями творчого завдання - міні – проекту «Захисти природу» (малюнки та плакати, що пропагують енергозбереження). Робота в групах.
ІІІ. Перегляд мультфільму. Аналіз. Рефлексія ( 2 хв )
Дітям пропонується переглянути мультфільм про важливість і способи енергозбереження. Перед дітьми постає проблемне питання під час перегляду. Аналізуючи, вони самі приходять до висновків розумного використання енергії.
ІV. Підведення підсумків ( 1 хв )
Закінчити цю зустріч я хочу такими рядками:
Природа роздумів й вагань не знає,
Ні жаль, ні смуток не властиві їй,
І за непередбаченість подій
Вона сама собі не докоряє.
Причин і наслідків незрима нить,
Що йде крізь покоління і світи,
Якщо ж вона перерветься на мить –
Зникає те, що мали б зберегти.
І ти, людино, відповідь несеш
Перед природою й перед собою
За зміну русла рік, за дим пожеж
І за гілки, що зламані тобою
У ВИРІ СЬОГОДЕННИХ СПРАВ ВСЯК ЧАС
ЗВАЖАЙ НА ТЕ, ЩО СТАНЕ ПІСЛЯ НАС.