Конспект уроку з природознавства "Материки, океани і частини світу на географічних картах" для 4 класу

Про матеріал

Конспект уроку з природознавства "Материки, океани і частини світу на географічних картах" розроблений відповідно до підручника О.В.Тагліна, Г.Ж.Іванова "Природознавство 4 клас". Урок дасть змогу закріпити знання учнів про карту півкуль, ознайомить з поняттями "материки" й "океани".

Перегляд файлу

Тема. Материки, океани і частини світу на географічних картах

Мета: закріпити знання про карту півкуль, вчити учнів користуватися картою; ознайомити з поняттями «материки» й «океани» з їхнім розміщенням на глобусі і карті півкуль, вміти визначати частини світу; формувати вміння практично позначати «материки» й «океани» на контурній карті;

 розвивати вміння порівнювати, аналізувати й узагальнювати отриману інформацію, просторові уявлення, кругозір, уміння працювати в групах; розвивати мовлення, мислення;

 виховувати взаємоповагу, інтерес до географічних знань, бажання охороняти нашу планету.

Обладнання: фізична карта півкуль, пазли-материки, глобус, завдання для груп, логічно-опорна схема, ілюстрації.

Тип уроку: Урок засвоєння знань.

Форма проведення: Уявна подорож.

Хід уроку

 І. Організація класу.

 Сьогодні на вас чекає втіха:

Навколо Землі ми зможемо об’ їхать.

 І зробимо це не за довгі роки,

А за 40 хвилин – за урок оцей.

ІІ.Перевірка домашнього завдання.

1.Хвилинка поезії.

Читання вчителем вірша про листопад. Визначення ознак осені.

2.Хвилинка спостережень.

Звіт учнів про погодні умови, осінні зміни в живій і неживій природі.

- Перевіримо, чи сприяє погода нашій подорожі.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

1.Бесіда.-Що таке глобус?

-Що на ньому розташовано?

2.Розгадування ребуса

IV. Повідомлення теми і мети уроку.

 -  Сьогодні на уроці ми будемо подорожувати  ( материками ) і ви дізнаєтеся, що таке океани й материки, та навчитеся показувати їх на карті півкуль.

 1.Порт «Поміркуй».Робота з картою.

 - Подивіться уважно на Західну і Східну півкулі та спробуйте визначити що таке материк. 2.«Гронування».

 Знання свої разом зберіть,

 Усе про материки напишіть.

 (На дошці написано слово « МАТЕРИКИ». Учні записують крейдою свої думки про материки.)

 V. Вивчення нового матеріалу.

1. Порт «Схематичний». Робота за логічно – опорною схемою.

- А зараз порівняємо ваші припущення з визначенням у схемі.

Велика ділянка суші                                                             Оточений з усіх сторін водою

                                                           МАТЕРИК

Континенти                                                                             На Землі їх є шість

 

2. Проблемне запитання.

 - Тепер вам відомо, що таке материки. А чи знаєте ви, чим відрізняються материки від островів?

- Острови теж оточені водою, але мають менший розмір. (Діти самостійно виводять правило про значення слова «острів»

3.Метод « Займи позицію» (Вчитель показує таблицю із написами,читає правила, а діти повинні прослухати   і зайняти позицію, тобто визначитись, що означає слово «острів» без попереднього ознайомлення ,піднявши стрічку певного кольору.)

1- ділянки суші оточені з трьох сторін водою, а з четвертою з’єднана з сушею.

 2 -великі ділянки суші, оточені водою .

3 - невеликі ділянки суші, оточені з усіх сторін водою.

- Знайдіть найбільший  острів на карті.Яка його назва? (Гренландія)

 - Що ж тоді, на вашу думку буде називатися напис під номером 1? (Це півострови)

- Знайдіть півострови на карті (Кримський, Аравійський)

4. Робота з картою

-У минулому столітті космонавти побувавши у космосі побачили нашу планету . Вона була дуже красивою,голубою.Голубою тому,що всюди була вода-океани.

-Давайте ми знайдемо на карті океани і прочитаємо,як вони називаються .

-Чим відділяються один від одного материки?( океанами)

 - Порахуйте ,скільки материків є  на Землі? (6) (Показ вчителем на карті материки)

5.Порт «Історичний». Історія виникнення материків .

Розповідь учителя про походження материків.

      Вчені припускають,що в прадавні часи всі материки становили одне ціле. Це був такий собі праматерик, який отримав назву Пангея. Потім він розколовся на кілька частин, які почали дрейфувати в різних напрямках. Так утворилися Північна та Південна Америки, Австралія, Африка та Євразія. Через кілька мільйонів років розташування материків може змінитися. Зміни відбуваються вже зараз .І все це завдяки негативному впливу людини на оточуюче середовище. Ці зміни можуть супроводжуватися ще сильними землетрусами та виверженнями вулканів.Але на землі так багато куточків, що приваблюють до себе. Пустеля Сахара і вулкани, що діють, льодовики і коралові острови — усе це так хочеться побачити. І це можливо! Слід тільки мати під рукою карту та пофантазувати. А ще потрібно знати все про ці материки. Кожен материк або континент омивається водами пятьох океанів. Саме цим водяним шляхом відомі мореплавці здійснювали свої навколосвітні подорожі. - А чи знаєте ви, хто здійснив першу подорож навколо світу? - У 1519 році з іспанського порту Севілья на п’яти каравелах вирушила експедиція Фернанда Магеллана з екіпажем 265 чоловік. Подорож тривала три роки. Судна перетнули океан, подолавши відстань у 18 000 км. Через три тижні плавання через протоку ескадра вийшла в Тихий океан. Три місяці і двадцять днів, поки кораблі пливли океаном, він був спокійний, і тому Магеллан назвав його Тихим. У результаті плавання Магеллана була підтверджена ідея кулястості Землі, доведено, що між Азією і Америкою лежить величезний водний простір — Тихий океан, що велика частина земної кулі зайнята водою, а не сушею. Магеллан здійснив мрію свого життя, але загинув у сутичці із місцевими жителями. Лише корабель «Вікторія», обігнувши Африку, 6 вересня 1522 р. повернувся до Іспанії. До наших днів зберігся бортовий журнал, у якому мореплавці записували все про побачені землі. За цими записами ми зараз спробуємо здогадатися, які материки зустрілися на їх шляху

 

6.Порт «Континенти» Вчитель показує відео презентацію про материки.

Метод «Мозаїка» Правило: уважно слухайте інформацію і запам’ятовуйте якомога більше цікавих фактів.

АВСТРАЛІЯ. Це найменший материк, майже у чотири рази менший за Африку. Розташований у південній півкулі, на великому віддаленні від інших материків. Омивається

водами Тихого та Індійського океанів. Поблизу материка розташовується величезна кількість великих і малих островів. Це найпосушливіший материк. Тут багато таких тварин і рослин, які не зустрічаються більше ніде на Землі, наприклад, диво-дерево евкаліпт, коала, качкодзьоб, єхидна, мурахоїд. Але найзнаменитіша тварина цього материка - кенгуру. АНТАРКТИДА. Це найвищий материк Землі. Майже вся його поверхня вкрита крижаним панциром. З берегів материка повільно сповзають льодовики, плавучі крижані гори — айсберги. Це найхолодніший материк. Узимку, в липні, температура досягає –88°С. Тут на багато сотень кілометрів простягаються снігові рівнини. Часто дмуть ураганні вітри. Білий колір снігів і блакитнуватий колір льоду володарюють тут усюди. Але на високих скелях улітку з’являються мохи, лишайники, водорості. Тиша материка іноді уривається криками птахів — альбатросів, чайок і пінгвінів. Тут немає комах. У прибережних водах цього материка багато морських тварин. Найбільші з них — кити, тюлені, морські леви.Омивається Південним океаном.

Скільки криги в Антарктиді і світла!

Тут холоднії свищуть вітри.

Тут не видно нам звичного літа,

Навіть влітку мороз, холоди.

 - Як тільки не називають Антарктиду: «королева холоду», «безлюдний континент», «край Землі»... Це велетенська льодова пустеля.

7. Порт «Спортивний» (музична відео фізкультхвилинка)

АФРИКА.Це найспекотніший материк. Другий після Євразії за розміром. Майже посередині його перетинає екватор. Тут протікає найдовша річка у світі — Ніл. На цьому материку знаходиться найбільша пустеля світу — Сахара. Жива природа вражає багатством і достатком. Мешкає найвища тварина — жираф, прудконогі гепарди,  антилопи і страуси, величезні бегемоти і горили. Даний континент омивають Атлантичний та Індійський океани

ЄВРАЗІЯ. Це найбільший материк на Землі. Він складається з двох частин-Європи і Азії. Займає 1/3 усієї суші. Найбільш населений у світі материк. Троє з кожних чотирьох жителів планети живуть на цьому материку. Завдяки величезним розмірам материка в різних його куточках склалися різні умови життя. Наприклад, на півночі материка влітку і взимку ходять у хутряному одязі, а на крайньому півдні круглий рік ходять у легкому одязі. Омивається цей континент одразу чотирма океанами.

 ПІВДЕННА АМЕРИКА. Четвертий за величиною континент. Вздовж західного узбережжя тягнеться гірський хребет-Анди. Найбільші тропічні ліси ростуть на берегах річки Амазонки. Цей материк є батьківщиною помідор,картоплі,кукурудзи,арахісу,бавовни.

ПІВНІЧНА АМЕРИКА. Третій за розміром та величиною материк. Там багато лісів та озер,На південь лежать пустелі та густі тропічні ліси.А в середині материка розташовані степи,які називаються преріями.

8.Порт «Розумники».

Робота за підручником (с. 63–64).Самостійно прочитати статті.

Вправа «Мікрофон» Учні відповідають на запитання

- Як називають найбільші ділянки суходолу?

 - Доберіть синонім до цього слова.

 - Що таке материк (континент)?

- Скільки на нашій планеті материків? Назвіть їх.

 - Як називаються найбільші водойми?

 - Що таке океани? - Які ви знаєте океани?

- Чому глобусом не завжди зручно користуватися?

 - Чим відрізняються глобус і фізична карта півкуль?

VІ. Узагальнення й систематизація отриманих знань.

Порт «Ігральний»

1. Робота в парах

З поданих географічних назв позначте тільки материки.

 Європа (–) Євразія (+) Америка (–) Північна Америка (+)

2.Гра «Будь уважним»

Плескаємо в долоні якщо відповідь правильна.

1.Материків всього 5.(-)

2.Найбільший материк Євразія.(+)

3.Найвологіший материк- Південна Америка. (+)

4.Африка в перекладі означає  «безморозний»(+)

VІІ. Підсумок уроку. Рефлексія.

 - Ось і повернулись ми із мандрівки.

 - На яких материках ми побували?

- Чим схожі і чим розрізняються материк і острів?

 - Який материк складається з двох частин?

- А тепер визначіть свій настрій. (У кожного учня на парті є три вирази обличчя.

Завдання дітей вибрати лише одне, яке відповідає обізнаності з даної теми). Одну з вибраних фішок діти прикріплюють до дошки, тим самим дають оцінку успішності уроку.                              Якщо поглянути на Землю із Космосу, то видно , якою малою є наша планета порівняно зі Всесвітом. Це ще раз переконує людей у необхідності захищати свій дім – планету Земля! Майбутнє нашої планети залежатиме від вас, тому що ви можете стати дослідниками, моряками, авіаторами, інженерами, вченими, що перемагають усі труднощі і стихії. Отож, і я вам бажаю бути наполегливими у досягненні своєї мети, наполегливості у здобутті знань.

 VІІІ. Домашнє завдання.

Порт « Причал»

Прочитати статтю в підручнику с. 63–64.

 Навчитися показувати всі материки на карті півкуль.

 Переглянути відео про океани.

 

 

docx
Додано
25 лютого 2018
Переглядів
6498
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку