Урок-конференція "Як зберегти природу материків та океанів"

Про матеріал

Розробка уроку з природознавства,4 клас,"Охорона природи материків і океанів". Даний урок передбачає використання вчителем методу "фішбоун", що дає змогу урізноманітнити урок груповою роботою та активно попрацювати над вирішенням проблеми щодо збереження природних ресурсів. Також пропонується створити лепбук на тему "Земля - наш спільний дім", який допоможе учням узагальнити та систематизувати знання з вивченої теми, зацікавить дітей до подальшого вивчення багатств Землі, слугуватиме пам'яткою друзів природи.

Матеріали до уроку, а також фото додаються.

Перегляд файлу

ТЕМА

 УРОК-КОНФЕРЕНЦІЯ «ЯК ЗБЕРЕГТИ ПРИРОДУ МАТЕРИКІВ»

МЕТА

 Формувати ключові компетентності: вміння вчитися (організовувати своє робоче місце, орієнтуватися в часі та берегти його, планувати свої дії, доводити роботу до кінця); здоров’язбережувальну компетентність (взаємозв’язок організму людини з природним і соціальним середовищем, удосконалення фізичної, соціальної, психічної та духовної складових здоров’я); соціальну компетентність (продуктивно співпрацювати з різними партнерами в групі, проявляти ініціативу).

    Формувати предметні компетентності: узагальнити і систематизувати знання учнів за темою «Природа материків і океанів»; виховувати дбайливе ставлення до природних ресурсів, прививати почуття відповідальності за збереження природи . 

 

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

1.Привітання

Ось дзвінок нам дав сигнал,

Працювати час настав.

Тож і ти часу не гай,

Працювати починай.

2. Емоційне налаштування

- Чим милувалися по дорозі до школи?

- Про що цвірінькали птахи?

- Яку пісеньку співали краплинки води?

Ви справжні друзі природи, якщо вона з вами спілкується.

Давайте пригадаємо пам’ятку друга природи.

  • Я придивляюся
  • Я прислухаюся
  • Я досліджую
  • Я милуюся
  • Я бережу природу!

ІІ. ФЕНОЛОГІЧНА ХВИЛИНКА

Вправа «Синоптик»

  • Яка сьогодні погода?
  • Який настрій вона викликає у вас?
  • Що роблять люди в цю пору?
  • Запишіть у зошитах для спостережень сьогоднішню дату та зробіть відмітки про стан погоди . (Стан неба, температура повітря, нарям вітру, опади).

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

1. Гра «Відгадай материк» 

- Там дивні рослини, там міднії гори, 

А річка тече, широченна, як море. (Південна Америка) 

- Все як диво тут сприймаю я. 

Незвичайна ця... (Австралія). 

- Чи насправді так, чи може сон це? 

Наче казка, неповторний дивний світ. 

Цей материк — улюблениця сонця 

Де бував чудовий лікар Айболить. (Африка) 

- Відкритий був він випадково — 

Той світ, що називають новим. (Північна Америка) 

- У будь-яку погоду 

Все навкруги — із льоду. (Антарктида) 

2. Вправа «Чиста дошка »

- Я — найбільший материк, що складається з двох частин. (Євразія) 

- Я — материк, розташований у східній півкулі, мої береги омиваються водами Індійського та Атлантичного океанів. (Африка) 

- Я — материк, на якому знаходиться Південний полюс. (Антарктида) 

- Я — невеликий найсухіший материк, розташований у східній півкулі. (Австралія) 

II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ 

  • Сьогодні у нас буде незвичайний урок, ми проведемо урок – практикум «Як зберегти природу материків та океанів». Завданням нашого уроку буде розроблення правил позитивного впливу людини на природу Землі та збереження природних ресурсів планети.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Слухання вірша «Зупинися, людино, на мить..»

 

Зупинися, людино на мить..

І відчуй, як планеті болить.

Як із серця крик вирина –

Зупинися, Земля в нас одна!

Як у серці тліє любов,

Щоб колись розгорітися знов.

Зупинися, людино, на мить…

І відчуй як планеті болить.

- До чого закликає автор вірша? (Щоб людини не кривдили Землю).

- Як, на вашу думку, можна причинити біль Землі? (Вирубувати ліси, забруднювати повітря, знищувати рослини і тварини, забруднювати водойми та інше).

- Дякую. Ваші відповіді є досить правильними. Ці багатства, які ми отримуємо від нашої планети, називаються природними ресурсами.

2. Вправа «Асоціативний кущ»

- Отже, проаналізувавши ваші відповіді, пропоную вам скласти «асоціативний кущ». Що входить до природних ресурсів ?

  Інформація для вчителя

Природні ресурси — це компоненти природи, які забезпечують існування людського суспільства та використовуються в господарстві.

Залежно від сфер використання, виділяють мінеральні, земельні, водні, біологічні, кліматичні ресурси, ресурси Світового океану.

Мінеральні ресурси — це корисні копалини, які залягають зазвичай у надрах Землі.

Щорічно з надр Землі видобувають понад 100 млрд т мінеральної сировини і палива. Це руди чорних і кольорових металів, вугілля, нафта, будівельні матеріали — всього понад 200 різних видів.

Водні ресурси — це насамперед прісні води, що зосереджені в річках, озерах, водосховищах, підземних водах. Найбільшим споживачем води є землеробство — 72% від загального обсягу, багато води споживає промисловість — 20%. Чимало води йде на побутові й господарські потреби.

Земельні ресурси — території, які необхідні для життєдіяльності людей: для будівництва міст і сіл, фабрик і заводів, доріг, поховання відходів і, звичайно ж, для сільського господарства.

Біологічні ресурси — багатства рослинного та тваринного світу Землі.

Серед біологічних ресурсів важливе значення для людей мають ліси. У наш час лісами вкрито близько 30 % поверхні суходолу.

Кліматичні ресурси належать до невичерпних природних багатств, куди входять сонячна енергія, волога й енергія вітру.

Ресурси Світового океану. Біологічні ресурси океану (90% яких становить риба).

3. Інтерактивна вправа «фішбоун»

- Діти скажіть, будь ласка, чи змінюється наша планета, її природні ресурси? (Так, змінюється).

- Як людина може впливати на природу Землі? (Позитивно і негативно).

-  Давайте попрацюємо у групах і запропонуємо вирішення певних проблем негативного впливу на природу.

Чотири  групи. Кожна група отримує конверт із матеріалами для роботи за методом  «фішбоуна». (Додаток1)

1 група – Прозора вода

2 група – Флора та фауна

3 група – Корисні копалини

4 група – Чисте повітря

V. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

Працювати перестали

І тепер всі дружно встали.

Будемо відпочивати,

Нумо, вправу починати!

Руки вгору, руки вниз

І легесенько пригнись.

Покрутились, повертілись,

На хвилинку зупинились.

Пострибали, пострибали,

Раз — присіли, другий — встали.

Всі за парти посідали.

4. Створення лепбуку «Земля – наш спільний дім»

Учитель заздалегідь виготовляє основу для лепбуку та підбирає відповідні матеріали для наповнюваності його рубрик за власним бажанням. Наприклад: «Природа кричить  «SOS»», «Охорона природи», «Загадки», «Кросворди», «Картки з правил поведінки у природі», «Пазли» та інше. (Додаток 2)

V. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

Причини

 

Корисні копалини

Прозора вода

Різке збільшення видобутку КК

 

Хлорування води

Застарілі технології видобутку

 

Господарсько-побутові стоки

Застаріле обладнання

 

Наявність на поверхні води масел, нафти

Масштабний видобуток КК під землею в одному місці

Забруднення підземних вод

Неврахування можливих змін довкілля

 

Невиконання ліквідаційних заходів після видобутку КК

 

Чисте повітря

 

Флора та фауна

Необережне поводження людини

 

Ведення сільського господарства

Вирубування лісів

 

Вирубування лісів

Аварії на атомних станціях

 

Випалювання рослинності та пожежі

Збільшення транспортних засобів

 

Розширення забудови

Газові викиди фабрик та заводів

 

Природні явища

 

Браконьєрство

 

Факти

 

Корисні копалини

 

Прозора вода

Висихання ставків, джерел, пересихання річок

Кишково-шлункові захворювання

Підтоплення

 

Гинуть риби

Зсуви та присідання землі

 

Погіршення якості питної води

Землетруси

 

Послаблення імунної системи людини

Зміна ландшафту

 

Чисте повітря

 

Флора та фауна

Лісові і степові пожежі

 

Зникло близько 150 видів рослин

Пил з ґрунтів

 

Знищення домівок тварин

Радіоактивні речовини

 

Зменшення популяції тварин

Вихлопні гази

 

Втручання у природний відбір тварин

Господарська діяльність людини

 

Червона книга рослин і тварин

 

 

C:\Users\Admin\Desktop\урок\фіш\риба.png

 

 

 

 

 

Додаток 2

C:\Users\Admin\Desktop\урок\природа урок\20180206_101450.jpg

C:\Users\Admin\Desktop\урок\природа урок\20180206_101929.jpg

C:\Users\Admin\Desktop\урок\природа урок\20180206_104716.jpg

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Фоменко Світлана Миколаївна
    Корисний матеріал, дякую!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
26 лютого 2018
Переглядів
1898
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку