Проект " Найбільший океан світу"

Про матеріал

Узагальнити і закріпити знання учнів про Тихий океан. Вчити користуватися здобутими знаннями, джерелами інформації, науково-пізнавальною літературою. Формувати вміння логічно міркувати, працювати в групах. Стимулювати інтерес до дослідницької роботи. Виховувати дбайливе ставлення до природи, вміння знаходити шляхи її захисту.

Перегляд файлу

 Проект «Найбільший океан світу»

Характеристика проекту:

за діяльністю: дослідницько-інформаційний

за кількістю навчальних предметів: міжпредметний

за кількістю учасників проекту: груповий

за тривалістю виконання: короткостроковий

Мета: узагальнити і закріпити знання учнів про Тихий океан; формувати вміння логічно міркувати, чітко висловлювати свою думку, працювати колективно, узгоджено в групах; розвивати пам’ять, увагу, мислення; виховувати бережне ставлення до природних багатств нашої  Землі.

Обладнання: глобус, ілюстрації, буклет, таблиці, ноутбук, учительська презентація

Хід уроку

І. Організаційна частина

Лиш дзвіночок задзвенить,

Стане кожен серйозним в цю мить,

Бо роботи багато у нас,

І активно працює весь клас.

ІІ. Створення емоційного фону

Девіз уроку:

Не просто слухати, а чути.

На просто дивитися, а бачити.

На просто відповідати, а міркувати,

Дружно і плідно працювати.

Вправа «Очікування»

  • Діти, чого ви очікуєте від уроку?

(учні висловлюють свої сподівання, вчитель записує їх на хмаринках і прикріплює на дошці)

ІІІ. Актуалізація опорних знань

  • Діти, подивіться на глобус. Якого кольору тут більше? Ми часто чуємо Земля – блакитна планета. І дійсно, якщо придивитися на глобус, то більшу територію займає вода. Нашу планету було б краще назвати планетою Океан.

Глянь на глобус – голубий:

Океан то Світовий.

Океани він єднає,

Їх чотири в собі має.

  • Пригадайте, які ви знаєте океани? ( учні називають)
  • Яке походження слова «океан»?

Слово «океан» прийшло від давніх греків. Так вони назвали безперервну водну оболонку Землі, що немов величезна ріка обтікала світ з усіх боків.

ІV. Повідомлення теми та мети уроку

  • Сьогодні урок пройде у формі захисту проекту «Найбільший океан світу». Ми з вами проведемо заочну екскурсію світом  Тихого океану. Зробити подорож цікавою і захопливою нам допоможуть групи істориків-океанологів, зоологів, рибалок, біологів-екологів. Екскурсоводом буду я.  4 групи нашого класу працювали з інформацією про тихий океан і наполегливо йшли до вирішення проблемного питання проекту «Чи зможе існувати все живе на планеті Земля без океану?»

V. Робота над темою уроку

-- Тихий океан – це виняткове творіння природи. Довгий час океанічні глибини були недосяжні для людини.  Минув час, люди створили пристрої,   що допомагають  вивчати морські глибини.

1. Виступ групи «Історики-океанологи»

Тихий океан – це найбільший  і найглибший океан. Його площа – 180 млн. км. кв. Зі сходу Тихий океан обмежують береги обох Америк, із заходу – Євразії, Австралії, а з півдня – Антарктиди. Першим із європейців побачив і описав простори цього океану знаменитий португальський мореплавець Фернан Магеллан, якому пощастило перетнути його, жодного разу не потрапивши у шторм. Тому і дістав цей океан назву Тихий. Але, незважаючи на свою назву, він є найнеспокійнішим на планеті. Тихоокеанські тайфуни – стихійне явище природи, що спричиняє значні руйнування та загибель людей. Штормові хвилі сягають висоти 10-12 м. Однією із своєрідних особливостей Тихого океану є хвилі цунамі, утворені підводним виверженням вулканів і землетрусами. Ці хвилі охоплюють всю товщу води і рухаються з величезною швидкістю. На дні океану знаходиться найглибша западина – Маріанська, глибина якої сягає 11022 м. В океані налічується понад 10 000 островів. Така велика кількість пояснюється вулканічною активністю в цьому регіоні – одні острови виникли з лави, інші є вершинами вулканічних конусів. На острові Ян можна побачити найбільші грошові одиниці – це кам’яні кільця, діаметр деяких з них перевищує два метри. (перегляд ілюстрацій)

2. Виступ групи «Зоологи»

У Тихому океані дуже різноманітний тваринний світ. Тут мешкають морські ссавці – дельфіни,  тюлені, морські  котики, кашалоти, кити. Унікальними мешканцями Тихого океану є дюгонь, голонтурія, калан. Морською видрою або морським бобром інколи називають каланів – тварину, що веде напівводяний спосіб життя. Ця тварина може пірнати на глибину більшу за 20 метрів, але робить це рідко. Ці ссавці – одні із тих тварин, що використовують так званий інструмент – коли плаває на спині, то у лапах тримає камінь, що потім використовує для того, щоб розбити міцні оболонки мідій. Дюгонь ще називають русалкою, сиреною, морською дівою, морською коровою. Цю назву вони отримали, тому що, як  звичайні корови, вони «пасуться» на підводних океанських «полях», що складаються з морської трави та водоростей. Ці рослини дюгонь може вирвати з корінням завдяки своїм міцним губам. Тварини не приносять ніякої шкоди та спокійні. Голонтурії, інші назви – морські огірки або морські кубушки, відносяться до голкошкірих. Але їхнє тіло не покрите шипами, червоподібне та продовгувате. Деякі види мають кулясту форму. Ці тварини можуть рухатися за допомогою трьох рядів ніжок порівняно з іншими представниками голкошкірих, що зазвичай лежать на дні океану. (перегляд буклету)

Фізкультхвилинка

3. Виступ групи «Рибалки»

Природні багатства Тихого океану незліченні. Головне з них – риба. У водах океану відомо 3800 видів риб. Це тунець, скумбрія, тріска, камбала, палтус, акули. Серед  акул трапляються акули-карлики, трохи довші за олівець, що мають масу близько 200 г. Китова акула – найбільша риба у світі, а свою назву вона отримала за схожістю з китами. Довжина її тіла перевищує 12 м, а вага досягає 14 тонн. Китові акули дуже повільні. Під час полювання вони рухаються з широко розкритою пащею , в яку збирається їжа. Серед безлічі хижих акул живе в океані біла акула. ЇЇ називають «біла смерть» і вважають найнебезпечнішою. Акули дуже мало їдять. По-перше, їм не потрібно їсти щодня, по-друге, вони роблять запаси їжі. В животі в них є спеціальний «мішок», де їжа може перебувати 10-20 днів, навіть місяць і не псується. Налічується понад 6000 видів молюсків, мідій, устриць, кальмарів, восьминогів. (перегляд відео про риби)

4. Виступ групи «Біологи-екологи»

Води Тихого океану населяє багатий і неповторний світ живих організмів: від дрібненьких , невидимих оку – до справжніх велетнів. Біля узбережжя Північної Америки є велетенські водорості, які щодня виростають на 30-60 см. На півночі й півдні Тихого океану бурі та червоні водорості часто утворюють «підводні ліси», росте ламінарія, яку ще називають морською капустою. Гігант серед водоростей – макроцистіс, досягає довжини 45 метрів.

Тихий океан – найбільш туристичне місце на Землі. Дуже важливо зберегти екологію цього місця. «Тихоокеанський сміттєвий острів – величезна  купа плавучого сміття. Забруднення дуже нерівномірне, тому що площу не можуть встановити, але ця пляма на водній поверхні від 1 до 100 млн. кв. км. Підприємства зливають відходи. До 10 млн. тонн нафти потрапляє в океан. Відомий вчений-мандрівник Тур Хейєрдал  зазначив: «Загибель океану – це смерть всієї нашої планети». (перегляд плакату)

Вчитель.  Ти знаєш, як зітхає океан?

                  Як хвиля стомлено накочує на хвилю?

                  Пройшовши не одну безкрайню милю,

                  Лягає на тонкий коралів стан?

                  Боронячись в нерівній боротьбі,

                  З коралів білі відриваються гіллячки.

                  Глибоководної умить позбувшись сплячки

                  Занурюються в хвилі голубі.

 Минає час. Але забруднення не зменшується, а збільшується. Пляжі після

 завершення курортного сезону часто нагадують сміттєзвалища. Від забруднення страждають «жителі» океану. А це веде до знищення рибних запасів.

  • Що ж треба робити людям, щоб зберегти багатства океану?
  • Давайте складемо пам’ятку еколога
  1. Економно використовуйте воду.
  2. Бережіть рибні багатства від хижацького винищення.
  3. Будуйте очисні споруди, фільтруйте використану воду.
  4. Попереджуйте витік нафти.
  5. Не засмічуйте океанічні простори.
  6. Перегляд учительської презентації
  • Вчитель. Нашу подорож я хочу завершити такими словами:

    Ще краще тут було б життя,

    Чистіші води й клаптик неба,

     Якби недбало ми сміття

      Не розкидали де не треба.

VІ. Підбиття підсумків

  • Якого висновку ви дійшли, працюючи над проектом?
  • Чи зможе існувати все живе на планеті Земля без океану?
  • Чи справдились ваші сподівання?

 

 

 

docx
Додано
24 лютого 2018
Переглядів
1271
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку