Конспект уроку з природознавства для 1 класу на тему "Птахи"

Про матеріал

Ознайомити учнів з істотними ознаками птахів, вчити виділяти птахів серед інших тварин, розрізняти їх за зовнішнім виглядом, розповісти про важливість пір'яного покровув житті птахів, вчити складати висловлювання про власні спостереження.Розширювати знання про перелітних та осілих птахів.

Розвивати смислову та образну пам'ять, мислення; сприяти розвитку допитливості. Удосконалювати вміння порівнювати, узагальнювати, робити висновки.

Перегляд файлу

Природознавство 1 клас.

Розділ. Світ живої природи.

Тема. Птахи

Мета: ознайомити учнів з істотними ознаками птахів, вчити виділяти птахів серед інших тварин, розрізняти їх за зовнішнім виглядом, розповісти про важливість пір’яного покровув житті птахів, вчити складати висловлювання про власні спостереження.Розширювати знання про перелітних та осілих птахів.

Розвивати смислову та образну пам’ять, мислення; сприяти розвитку допитливості. Удосконалювати вміння порівнювати, узагальнювати, робити висновки.

Формувати вміння застосовувати засвоєні знання в житті; висловлювати власні судження.

Виховувати почуття колективізму, любов до птахів, бажання піклуватися про пернатих друзів.

Обладнання: телевізор, ноутбук, мультимедійна презентація до уроку з використанням аудіо записів: П. Чайковський  «Грудень»  із альбому «Пори року», звуки пташиного щебету, малюнки природних і рукотворних тіл; роздавальний матеріал: паперові шаблони – силуети птахів, кольорові олівці, годівнички.

Хід уроку

І. Організаційний момент

  1. Привітання.(слайд №1)

Пролунав дзвінок –

Починаємо урок.

Працюватимем старанно,

Щоб почути у кінці,

Що у нашім першім класі

Діти – просто молодці!

– А під яким девізом ми любимо працювати?

2. Девіз уроку(слайд №2)

Сьогодні на уроці ми будемо

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитись, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно й плідно працювати!

ІІ. Повторення вивченого матеріалу

1.Фізкультхвилинка «Природа»(слайд №3)

– Давайте пригадаємо, що таке природа?

Повітря, земля і вода – це природа.  (рух руками вгору, вниз, хвилькою)

Природа – це я, і ти – це природа. (показ пальчиком на себе, товариша)

Пустелі і гори, поля і ліси               (рух руками в сторони, вгору)

І ми – тільки частка цієї краси.        (колові рухи руками)

  1. Гра «Плетемо павутинку»

(На партах малюнки із зображенням елементів живої природи)

Учитель

Під час гри « Плетемо павутинку» ми переконаємося чи добре всі засвоїли, що відноситься до живої природи. Подивіться малюнки, що лежать на партах. Вийдіть до дошки ті учні, на малюнках яких зображені живі організми, що стрибають, плавають, у небі літають, у землі причаїлись, снують під ногами.

(Учні магнітами прикріплюють на дошку малюнки)

– Перевірте один одного.

–Що ж зображено на малюнках, що залишились на партах? (Рукотворні речі)

– Погрупуємо малюнки і підсумуємо на які групи поділяються тварини.

(Учні називають групи тварин: риби, комахи, звірі, птахи)  (слайд №4)

ПI. Актуалізація знань. Повідомлення теми уроку.

1. Бесіда (слайд №5)

Учитель.

Сьогодні у нас з вами незвичайний урок. Невиходячи з класу, ми помандруємо в зимовий ліс на лісову галявину і я розкажу вам казку.

(Звучить музика П. Чайковського «Грудень»  із альбому «Пори року»)

Зійшлися якось чотири чарівники – художники: Зима, Весна, Літо, Осінь. Зійшлися і засперечались хто із них краще малює. І почали художники один за одним розмальовувати землю, вдягати в різні шати ліси і поля. Ось взялась за чарівний білосніжний пензлик перша чарівниця.

– Як же звали цю майстриню? (Зима)

– А як ви здогадались? (Білосніжний пензлик може мати лише Зима)

2. Уявне малювання(слайд №6)

Учитель

Зима – чарівниця запрошує вас у незвичайний світ зимового лісу. Ляжте на парту, закрийте оченята і прислухайтеся…(Звучить музика) і почуєте, як Зимонька – снігуронька крадькома ходить навколо нас.Ходить вона по горах, долинах, ходить в великих мяких валянках.Ступає тихо, нечутно.

– Що ви уявили?

(Тихенько падає сніжок на землю, потріскує морозець,все навколо зачаровано затихло…)

– Подивіться на екран. Чи таким постав в вашій уяві зимовий ліс? Посміхніться, якщо так, погладьте себе по голівці.

– А чи змінився ліс з настанням зими? (Зима все запорошила білим снігом,)

Учитель

Білою рівною ковдрою накрив сніг землю. Поля і лісні галявини тепер як чисті сторінки якоїсь великої книги. Вдень іде сніг, а кінчиться – сторінки чисті. Вранці прийдеш – на білому аркуші безліч невідомих знаків, рисок, крапок, ком. Отже вночі тут були різні лісові мешканці.

  1. Відгадування загадки.

Якщо ви відгадаєте загадку,то зрозумієте чиї сліди ви бачите на снігу на нашій галявині.

Прилетіли гості, сіли на помості,

Без сокири, без лопати,

Поробили собі хати.

Хто це?(Птахи)                        (слайд №7)

– Які особливості тварин допомогли вам відгадати загадку?(Відповіді дітей)

– Сьогодні на уроці ми продовжимо знайомство з елементами живої природи, удосконалимо свої знання про братів наших менших – птахів.(слайд №8)

IV.Спільне відкриття нових знань

1. Відгадай загадку-добавлянку

Відгадавши загадку – добавлянку, ви дізнаєтесь, яка пташка поспішила на зустріч з нами.

Пташка з лісу прилетіла

Друзів в гості запросила.

Шубка з сірого пушку

Скаче в сірім кожушку.

Чорний шарфик та шапчина

Невеличка ця пташина

Та корисна трудівниця. Називається…       синиця.        (слайд №9)

– Чому ви вирішили, що це синичка? ( Відповіді дітей)

2. Відгадування загадок про пташок.

-А давайте познайомимось з друзями  синички.

Уночі гуляє,

а вдень спочиває,

Має круглі очі,

бачить серед ночі.        (Сова)(слайд №10)

– Які особливості пташки допомогли вам її впізнати?(Відповіді дітей)

Вірно людям я служу,

Їм дерева стережу,

Дзьоб міцний і гострий маю,

Шкідників ним добуваю.(Дятел)(слайд №11)

– За якими ознаками ви відгадали про кого іде мова взагадці?(Відповіді дітей)

Маленький, сіренький на соняшник сів,

Надзьобався добре й далі полетів.         (Горобець)(слайд №12)

– Чому ви вирішили, що це горобчик?(Відповіді дітей)

Всі в блакитнім кожушку,

В рожевій сорочці,

В нас зимують, у садку

Гуляють, як гості(Снігурі)(слайд №13)

– Як колір оперення допоміг вам визначити назву пташки? (Відповіді дітей)

3. Робота за підручником.

Розгляньте фото на сторінці 60 .

– Які із зображених птахів вам відомі? (Горобець, синиця, дятел, індик, чапля, курка)

– Яка особливість зовнішньої будови птахів? (Наявність двох ніг, пари крил)

– За якою ознакою птахів відрізняють від інших тварин? (Тіло вкрите пір’ям)

4. Інформаційна довідка.

Учитель.

Наші дослідники підготували інформацію.

Виступ учнів

Пір’я захищає птахів від охолодження і перегрівання, допомагає літати.Воно вкриває все тіло птаха, як луска – тіло риби,утворює обтічну поверхню, полегшуючи політ птаха.

5.Бесіда

Учитель.

– А ще у синички є закордонні подружки. Давайте з ними познайомимось.

(на слайді фото папуги, пелікана, фламінго)(слайд №14)

– Кого з птахів ви впізнали на зображенні? (Відповіді учнів)

– А як ви думаєте, звідки синичка про них дізналась, вона ж зимує у нас в Україні?(Розказали їй про цих цікавих пташок із теплих країв наші перелітні птахи, що відлітають на зиму у вирій.)

6. Діалог «Перелітний птах – зимуючий». Інсценування.

(слайд №15)

Учитель

– Прислухайтесь, на нашій галявині хтось веде дуже цікаву розмову.(Звучить аудіозапис «Щебет птахів»)

– Послухайте розмову пташок і пригадайте, яких ви знаєте перелітних птахів і яких зимуючих? І чому їх так називають?

(До дошки виходять діти в костюмах пташок: синиці, горобця,сороки  і розказують вірші )

Синиця

Скільки тут пташок співало,

Веселилося щодня,

коли сонце пригрівало і водилась комашня.

Горобець

Сніг-сніжок із хмар летить,

Землю укриває.

Змерз горобчик , цвірінчить,

Зернятка шукає.

Сорока

Скре-ке-ке!

Чим сидіти й сумувати,

Краще лісом політати,

Може щось смачне знайдеться,

А за тим холод минеться.

Горобець, синичка

А чого ж ми сидимо,

Швидше в ліс полетимо! (Діти сідають на місця)

Учитель

– Назвіть пташок, які залишаються зимувати в рідному краю?(Відповіді дітей)

– Які птахи відлітають у вирій? Чому?(Відповіді дітей)

– Ви дуже спостережливі, багато знаєте. Молодці.

7. Робота в зошиті ( с. 36)

– Визначте,які із зображених птахів осілі, а які – перелітні?

(Діти відмічають, що дятли, сороки, горобці – осілі птахи, а шпаки, гуси, лелеки, ластівки – перелітні.)

8. Тест-гра «Так чи ні»

(Якщо відповідь вірна – плещемо в долоні, якщо невірна – тупаємо ногами )

Учитель

– Під час гри « Так чи ні» ми перевіримо чи зможете ви знайти «зайву» пташку у віршику.

Чи осілі птахи ці:

Сичі, галки, горобці,

Синиці, дятли та сороки,

Ще й лелеки довгоногі.

– Яка ж пташка «зайва»? Чому ви так думаєте?(Лелека – перелітний птах, а інші пташки зимують на батьківщині )(слайд №16)

В теплі відлетять краї перелітні птахи:

Ластівки, шпаки і гуси,

Сови, чаплі, журавель

І маленький соловей.

– Чому ви вирішили, що сова «зайва» серед названих птахів? (Сова не перелітний ,а осілий птах).          (слайд №17)

Учитель

– Молодці. Ви справились з завданням і пташки дякують вам.

– Послухайте уважно віршик і скажіть,яких зимуючих птахів ми ще на уроці не згадували?

У скрутний зимовий час залишаються у нас

Дятел , ворон, горобець, галка, щиглик і норець.

Серед розсипу снігів чути їхній мужній спів.

(Діти пригадують, що залишаються зимувати на батьківщині і щиглик,і норець)(слайд №18-19)

V. Фізкультхвилинка(слайд №20)

Ходить бусол по воді:

Чап! Чап!(Діти марширують)

Лічить жабок по одній:

Хап! Хап!(Нахиляються в різні боки)

Перелякані жабки:

– Ква! Ква!        (Крутять головою)

Поховались під листки:

Раз! Два!                                                (Присідають)

– Подумайте, а бусол птах перелітний чи зимуючий? Чому ви так гадаєте? (Діти відповідають, що бусол – перелітний птах, який відлітає в теплі краї, бо не може знайти собі поживу)

VІ. Закріплення знань, умінь, навичок

1. Міні інсценування

Учитель

Щебечуть – розмовляють пташки та розуміють їхню мову тільки ті, хто добре їх знає, хто серед них не чужий, а свій. Чужі чують просто шум, а свої слухають розмови.

– Як ви думаєте, про що ж співають- говорять ці пташки? (Відповіді дітей)

(До дошки виходять діти в костюмах пташок: синиці, горобця,дятла і розказують вірші)

Горобець

Цір-цір, цір-цір, вийди, Іванку, надвір!

Синиця

Час-час, час-час , вийди, Марусю, до нас!

Дятел

Цинь-цинь, цинь-цинь, хлопчику, зернятко кинь!

Вчитель

На вулиці зараз зима.Присипала все снігом, приморозила. Як важко зимуючим пташкам. Холодно. Голодно. Гинуть пташки.(слайд №21)

Синиця

Поспіши, дитино мила,

Глянь на світ навкруг:

Все зима сніжком покрила –

І поля, і луг.

Ні зігрітись у промінні,

Ні знайти зерна.

Ось лежить там на камінні

Пташка нежива.

Горобець

Ців-цвірінь! Ців-цвірінь!

Пожалій мене,дитино, крихту кинь!

Бо надворі, на морозі пропаду,

А і зернятка під снігом не знайду!

Учитель

Птахам, які залишаються у нас на зиму, потрібна допомога людини. Адже взимку створюються дуже важкі умови для добування їжі. Під час ожеледиці, великого снігопаду, у відлигу значна частина корму стає недоступною. Тому більшість птахів тримається біля житла людей. Тут вони знаходять корм та ще допомогу сердечних та щирих людей.Як же ми можемо допомогти пташкам взимку?

(Діти кажуть, що взимку потрібно вішати на деревах годівнички та постійно насипати в них їжу для птахів.)(слайд №22)

2. Проблемне запитання

Учитель

Що ж ми покладемо у наші годівнички? (слайд №23)

(Діти перераховують елементи пташиного меню: шматочки хліба, різне зерно, сало для синичок, звертаючи увагу, що підсмажене насіння для птахів шкідливе)

Учитель

Насипайте в годівнички крихти хліба чи пшоно.

Недоїдений шматочок булки, сиру чи зерно.

3. Практична робота

Учитель

А на нашій галявині годівничка ще пуста. Хто прилетить до неї залежить від вас.Але це будуть птахи, яких ви часто бачите і спостерігаєте. Кожен із вас зараз побуде у ролі художника і спробує розповісти про одного зимуючого птаха, але не з допомогою слів, а використовуючи папір і кольорові олівці. А щоб ваші роботи були виразними, уважно придивіться до оперення птахів

(На екрані фотографії птахів, про яких вчитель декламує віршики)

Подивіться: удворі   (слайд №24)

В чорних шапках снігурі

Ще й червоні фартушки

Одягли собі пташки…

– Про які фартушки іде мова в віршику?

(Діти звертають увагу на те,що у снігурів на грудях забарвлення оперення червоного кольору

Як зима – вона на гілці,

І співає, мов на сопілці...

Жовті груди, чорні крила,

Кусень сала сама з’їла.

– Чи зможете ви серед птахів упізнати синичку?

(Діти підкреслюють, що найперша ознака, по якій можна упізнати пташку – це жовте оперення на грудях)

Біла грудка, чорний хвіст,

Менший ніж в ворони зріст.

Всюди пташечка літає,

На хвості новини має.

– Чому цю пташку називають сорока – білобока?

(Діти розповідають, що таку назву сорока отримала за забарвлення оперення на боках)

– Ви молодці, адже тільки уважні та спостережливі діти змогли б помітити  особливості забарвлення пташок. А тепер візьміть кольорові олівці і «оживіть» пташку.

(Діти розфарбовують шаблони – силуети птахів, прикріплюють до годівнички та насипають принесене зерно.)

4. Робота за підручником с.61

Учитель

– Розгляньте на малюнку перелітних птахів. Пригадайте їх назви.

(Діти озвучують назви птахів: шпак, соловей, ластівка, лелека.)

– Серед намальованих птахів ви впізнали ластівку. Пригадайте, що ж вам відомо про неї? (Відповіді дітей)(слайд №25)

6.6 Конференція науковців. Робота в групах.

(Діти поділені на команди: 1 ряд - «Дослідники», 2 ряд-«Синоптики», 3 ряд-«Журналісти»)

Учитель

– Прочитайте текст про ластівку та відшукайте відповіді на запитання.

Група 1.Дослідники розкажуть нам про політ пташки.

Група 2.Синоптики шукають прикмету, за якою наші предки передбачали погоду.

Група 3.Журналісти повинні описати пташку.

(Діти читають текст, знаходять відповідні речення і кожна група дає відповідь на запитання.)

«Ластівка – це невеличкий гарний птах. У ластівок довгі гострі крила, маленькі лапки та роздвоєний хвіст. Пір’я в них двокольорове.

Вона легко та елегантно планує в повітрі. В польоті знизу ластівка нагадує маленький літак.

Низький політ ластівок віщує дощ..»

VІІ Підсумок уроку

1. Інтерактивна гра «Мікрофон»         (слайд №26)

(Діти озвучують відповіді на запитання вчителя у мікрофон як справжні журналісти)

Учитель

– Яких птахів рідного краю ви знаєте?

– Назвіть ознаки птахів.

– Чи всі птахи відлітають на зиму у теплі краї?

– Які птахи залишаються зимувати у нас?

– Чи легко їм узимку знаходити собі їжу?

– Як ви допомагаєте птахам узимку?

– Яку користь приносять птахи?

Учитель

– Ви дійсно багато знаєте про птахів. Молодці!   (слайд №27)

2. Прогулянка на шкільне подвір’я

(Діти разом з учителем виходять на шкільне подвір’я, щоб розвісити на деревах годівнички, які вони виготовили разом з батьками)

Учитель

Ми друзі і вірні, і щирі,

Бо ми бережемо повсякчас

Пташок, що літають у вирій,

І тих, що зимують у нас.

– Давайте дружно покличемо, запросимо птахів до наших годівничок.

Діти (всі разом виконують закличку )

Радо кличемо птахів

Всіх, маленьких молодців.

Всі летіть до нас в гостину

Та й беріть з собою родину.

Горобці! Синички! Сови!

Прилітайте на обід!

У їдальні вільний вхід.

Їжте! Їжте! Не журіться

Та й летіть ще, не баріться.

Учитель

Пролетів урок, як коротка мить. Сьогодні ви багато і плідно працювали. А тепер візьміться за ручки з сусідом попарті. Відчуваєте тепло долоньок одне одного? Посміхнімося одне одному і всі разом скажемо: «Дякуємо за співпрацю».

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Шевченко Ольга Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
11 березня 2018
Переглядів
6970
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку