Урок Конспект уроку з правознавства для 9-го класу на тему "Право на працю в Україні"

Про матеріал

План-конспект уроку на заявлену тему, мета якого - дати уявлення про юридичний зміст права на працю, відносини, що регулюються нормами трудового права; розвивати вміння пояснювати й застосовувати положення Конституції України

Перегляд файлу

 

ПРАВО НА ПРАЦЮ В УКРАЇНІ

 

Мета: дати уявлення про юридичний зміст права на працю, відносини, що регулюються нормами трудового законодавства, пояснити зміст понять «право на працю» та «трудовий договір»; розвивати вміння пояснювати й застосовувати положення конституції України, наводити приклади відносин, що регулюються нормами трудового права;  наводити приклади пошуку роботи; моделювати процедуру укладання трудового договору; висловлювати власну думку, розв’язувати ситуації; формувати свідому позицію щодо можливості права людини на працю, виховувати розуміння необхідності сумлінного ставлення до своїх обов’язків, виховувати повагу до праці.

Обладнання: підручник, Конституція України, витяги із КЗпП, роздавальний матеріал.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Очікувані результати: учні зможуть

  •     Пояснювати право на працю в Україні, наводити приклади трудових відносин;
  •     Характеризувати учасників ринку праці в Україні;
  •     Наводити приклади безробіття  в Україні;
  •     Описувати шляхи пошуку роботи й оцінювати їх ефективність;
  •     Називати структурні елементи резюме;
  •     Пояснювати процедуру укладання та розірвання трудового договору;
  •     Формулювати власну позицію щодо важливості права людини на працю.

 

 

І. Організаційний момент

II. Мотивація навчальної діяльності

Жити — означає працювати.

Праця є життям людини

 

Вольтер   Cлайд. 2

 

  1. Обговорення епіграфу уроку
  2. Представником якої доби був Вольтер? Які хронологічні рамки, основні гасла цієї доби? (Епоха Просвітництва, гасла – розум, праця, раціоналізм)

 

III. Актуалізація опорних знань і вмінь С.3

 

  1. Що є основним законом України?
  2. Пригадайте, які соціально-економічні права закріплено в Конституції України?  В якому розділі?

 

  • Оголошення теми  С.4

 

  • Очікувані результати уроку: (учні прогнозують самостійно) С.5
  • Пояснювати право на працю в Україні, наводити приклади трудових відносин;
  • Характеризувати учасників ринку праці в Україні;
  • Наводити приклади безробіття  в Україні;
  • Описувати шляхи пошуку роботи й оцінювати їх ефективність;
  • Називати структурні елементи резюме;
  • Пояснювати процедуру укладання та розірвання трудового договору;
  • Формулювати власну позицію щодо важливості права людини на працю.

 

 

  • Вправа «Бортові журнали»  С. 6

Учні під час вивчення теми записують свої думки на наступні питання.

 

Що мені відомо з цієї теми?

Що нового дізнався з тексту?

 

 

 

 

 

 

 

  • Проблемне запитання уроку: «Праця – це право чи обов’язок ?» С. 7

 

План уроку:  С.8

  1. Що таке право на працю. Як законодавство регулює трудові відносини.
  2. Роботодавці та працівники на ринку праці. Проблеми безробіття в Україні. Як знайти роботу.
  3. Що таке трудовий договір.

 

  1. Що таке право на працю. Як законодавство регулює трудові відносини.

 

«Він працює», — так кажуть і про будівельника, який будує школу, і про учня, який пише контрольну робо­ту, і про сусідського хлопчика, який допомагає матері у хатніх справах.

Право на працю є одним із найважливіших для людини, оскільки визначає загальні умови її життя у суспільстві, є основою її економічної самостійності.

 

  • Робота з терміном С. 9

 

Праця — будь-яка свідома діяльність людини, що спрямована на створення матеріальних чи духовних цінностей, задоволення потреб особи і суспільства.

 

Життя людини в суспільстві тісно пов’язане з її трудовою діяльністю, спрямованою загалом на отримання й використання матеріальних благ. Праця людини, її результати завжди цінувалися суспільством, визначали в ньому становище людини.

Тому такі важливі права, як право на працю та інші, тісно пов’язані з ним права, закріплені  в Конституції України.

 

  • Робота з документом С. 10

 

Опрацюйте  статтю 43 КУ та дайтевідповідь на запитання: 

 

Група №1: Що включає в себе право на працю?

(Кожен  має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується.)

Група №2: Які види праці в Україні заборонені?

(Забороняється використання примусової праці. Використання праці жінок і неповнолітніх на небезпечних роботах для їхнього здоров’я забороняється.)

Група №3: Які умови праці гарантує закон?

(Кожен має право на належні, безпечні і здорові умови праці, на заробітну плату, не нижчу від визначеної законом. Гарантується захист від незаконного звільнення. Кожен, хто працює, має право на відпочинок.)

 

  • Розповідь вчителя з елементами бесіди

З працею пов’язані різноматні суспільні відносини. Основою регулювання трудових відносин, як правило, є норми трудового права.

Це галузь права, яка закріплює і регулює відносини між працівником і власником (або уповноваженим ним органом) у трудових відносинах. Відносини, що утворюються в процесі праці, називаються тру­довими.  С. 11

Такі відносини виникають між власником підприємства (устано­ви чи організації) та найманим працівником, який виконує певну роботу на цьому підприємстві.

Індивідуальна робота, робота в сім'ї або на власній присадибній ділянці нормами трудового права не регулюється.  С. 12

Джерелами трудового права в нашій державі є Конституція України, Кодекс законів про працю України, закони України: «Про зайнятість населення», «Про по­рядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)», «Про від­пустки», «Про оплату праці», «Про охорону праці», Закон України «Про господарські товариства» та ін. С. 13

 

  • Питання до учнів

Про що свідчить така велика кількість законодавчих актів щодо трудового права? (Прогнозована відповідь: «Трудові відносини є дуже важливими і різноманітними»)

 

  • Доповідь учня/учениці про Кодекс законів про пра­цю України (КЗпП). (випереджальне завдання)

 

На сьогодні , в Україні діє застарілий Трудовий кодекс, створений при СРСР ще у 1971 році та має назву Кодекс законів про працю України. Він набув чинності 10 грудня цього ж року. Потреба в ньому виникла давно, але розробити проект вдалося лише зараз. Колишній звід правил для роботодавців і найманих працівників багато в чому суперечить сучасній економічній реальності країни, яка зазнала кардинальних змін за цей час. Нині у 2017 році в Україні мають прийняти Трудовий кодекс України, який має суттєві відмінності від попереднього. Проект трудового кодексу було прийнято за основу 5 листопада 2015 року і направлено в Міжнародну організацію праці, з метою його відповідності міжнародним стандартам, які закріплені Конвенціями Міжнародної організації праці.
Головним завданням нового кодексу є підвищення якості праці, продуктивності та зміцнення трудової дисципліни. 

 

  • Опрацюйте у підручнику на ст. 147 – статті 2, 3 КЗпП та дайте відповідь на запитання:  С. 14

 

  1. Чи включає право на працю вільний вибір професії, роду занять та роботи? (Так)
  2. Які трудові відносини регулює законодавство про працю?

 

 

  • Метод «Працюємо разом» С. 15

 

  1. Чи належать до трудових такі відносини:

 

  1. Чоловік працює водієм-таксистом на приватному авто; (Ні).
  2. Марина влаштувалася прибиральницею у кафе. (Так, регулюються)
  3. Петро влаштувався кур’єром у фірму, яка належить його батькові. (Скоріше за все регулюється, так як Петро міг укласти з батьком трудовий договір як з роботодавцем).
  4.  Іван підмітав у своєму дворі. (Ні).
  5. Сергій влаштувався викладачем у школі. (Так, регулюються).
  6. Ірина погодилася допомогти сусідці прибрати квартиру. (Ні, це добровільна безоплатна допомога, вона може регулюватися господарськими відносинами).
  7. Ваш сусід працює приватним лікарем. (Так)
  8. Ви шиєте м'які іграшки та даруєте їх своїм знайомим. (Ні)
  9. Ваша бабуся з весни до осені працює за наймом на прополці у власника фірми «Томатна країна»

 

  1. Визначте, законодавство якої країни регулюватиме трудові відносини перелічених осіб. С. 16

 

  1. Громадянин Латвії працює в представництві латвійської судноплавної компанії в м. Миколаїв. (Латвії)
  2. Громадянин України працює у приватного підприємця в Польщі.(Польщі)
  3. Громадянин України працює матросом на українському судні,  що здійснює рейс Середземним морем з Греції до Італії. (України)

 

 

  1. Роботодавці та працівники на ринку праці. Проблеми безробіття в Україні. Як знайти роботу.

 

  • Розповідь вчителя з елементами бесіди

 

Усі люди рано чи пізно стикаються з проблемою пошуку роботи. Кожного дня хтось шукає роботу, намагаючись працевлаштуватись, а хтось пропонує робочі місця. Ринок праці складають працівники та роботодавці та безробітні.

 

  • Робота з термінами на ст. 149             С.  17
  1. Що таке ринок праці?
  2. Хто такі працівник та роботодавець?
  3. Хто є безробітними?

 

 

 

  • Метод «Перевір себе»     С. 18

 

Виявіть робітника та роботодавця:

 

  1. Громадянин А. був прийнятий на роботу до будівельної фірми.
  2. Громадянка Н. працює реалізатором у магазині, що належить приватному підприємцю.
  3. Громадянин К. найнявся на роботу до фермерського господарства.
  4. Громадянка С. була прийнята до школи вчителем молодших класів.

 

На сьогодні скорочення робочих місць призвело до різкого збільшення безробіття як в Україні, так і в цілому у світі.

 

  • Метод «Мозковий штурм»               С. 19

 

 Назвіть ключові причини безробіття в Україні

  • Проблема працевлаштування молоді, жінок, сільського  населення;
  • Реорганізація, ліквідація, перепрофілювання підприємства;
  • Скорочення штату підприємства;
  • Роль новітніх технологій у виробництві;
  • Перенасичення ринку праці працівниками окремих спеціальностей;
  • Економічна, політична криза і, як наслідок, скорочення виробництва.

 

Першим кроком влаштування на роботу  – це знайти її.

 

  • Обговорення в парах        С. 20

Запропонуйте шляхи пошуку роботи

  • Знайомі, рідні;
  • Інтернет;
  • Оголошення в ЗМІ;
  • Власні оголошення;
  • Пряме звернення до роботодавця;
  • Резюме
  • Служба зайнятості.

 

 

  • Питання до учнів
  1. Чи вважаєте ви, що існуюча система працевлаштування населення є досить ефективною? С. 21

 

Учитель. Одним з найефективніших шляхів пошуку роботи є складання та розсилання роботодавцям свого резюме.

Чи ви знайомі з таким поняттям як резюме?

 

  • Робота з терміном      С. 22

Резюме – це короткий виклад ваших досягнень, професійного та життєвого досвіду.

Ст.150 у підручнику (зразок) вдома скласти резюме за зразком

 

Учитель. Після того як ви надішлете особисте резюме й воно зацікавить роботодавця, вам запропонують співбесіду.

 

  • Робота з терміном       С. 23

 

Співбесіда – це процес опитування або розмови з людиною з метою одержання інформації або визначення особистих якостей людини.

 

  1. Який шлях пошуку роботи є найнадійнішим? Чому?

 

Учитель. Одним зі способів пошуку роботи є звернення до державної служби зайнятості. Діяльність цієї служби регулюється Законом України «Про зайнятість населення».

 

  • Доповідь учня/учениці про Державну службу зайнятості. (випереджальне завдання)

Державна служба зайнятості — централізована система державних установ, діяльність якої спрямовується та координується Міністерством соціальної політики України. Державна служба зайнятості була створена на підставі постанови Кабінету Міністрів Української РСР у 1990році.,до завдань якої належить забезпечення комплексного вирішення питань, пов'язаних з регулюванням зайнятості населення, професійною орієнтацією, працевлаштуванням, соціальною підтримкою тимчасово непрацюючих громадян.

Державна служба зайнятості виставляє вакансії –  вільні робочі місця.

Наш навчальний заклад тісно співпрацює з Ріпкинський районним центром зайнятості. Фахівці постійно надають інформацію про попит на професії. Вже поспіль кілька років в нашому закладі працює термінал «Живи і працюй в Україні» учні нашої школи є активними користувачами. Також у школі діє стенд «Вибір професії» який постійно оновлюється корисним матеріалом.

 

  1. Що таке трудовий договір.

 

  • Розповідь вчителя

 

Наступним кроком для працевлаштування, якщо ви пройшли співбесіду та отримали позитивну відповідь, буде укладання трудового договору. Трудовий договір є одним з основних способів реалізації права на працю. Працівником може бути громадянин України, іноземець, особа без громадянства, якому виповнилося 16 років.

 

 

  • Робота з терміном       С. 24

 

Трудовий договір – це угода між працівником та роботодавцем, за яким працівник зобов'язується виконувати роботу, зазначену у договорі, а роботодавець зобов'язується виплачувати працівникові заробітну плату і забезпечувати належні умови праці. 

 

  • Робота в парах

Уявіть себе дирекцією підприємства. Назвіть ті документи, які ви б бажали отримати від працівника, якого приймаєте на роботу.

 

  • Заява від працівника;
  • Паспорт;
  • Трудова книжка;
  • Документ про освіту;
  • Медична довідка.

 

  • Доповідь учня/учениці про Трудову книжку

 

Трудова книжка – це основний документ про трудову діяльтність працівника.

 

Перші трудові книжки зявилися в Рядянській Росії в 1918 р., але видавалися на той час лише не працюючим громадянам. Сенс полягав у тому, що продовольчі картки працюючі отримували за місцем роботи, а непрацюючі – саме за трудовою книжкою.

 

Згідно Статті 48. КЗпП

«Трудові книжки ведуться на всіх працівників, які працюють на підприємстві, в установі, організації або у фізичної особи понад п’ять днів.

Працівникам, що стають на роботу вперше, трудова книжка оформляється не пізніше п’яти днів після прийняття на роботу.

До трудової книжки заносяться відомості про роботу, заохочення та нагороди за успіхи в роботі на підприємстві, в установі, організації; відомості про стягнення до неї не заносяться ….»

 

Недопустимо вимагати:

 

Ст. 25 КЗпПУ в останній чинній редакції від 13 червня 2012 року.      С.  25

 

«При укладенні трудового договору забороняється вимагати від осіб, які поступають на роботу, відомості про їх партійну і національну приналежність, походження, реєстрацію місця проживання чи перебування та документи, подання яких не передбачено законодавством…»

 

  • Документи щодо партійної приналежності;
  • Національності;
  • Прописки.

 

  • Робота з підручником   С. 26

 

  1. на ст. 156- 157 Визначте порядок (етапи) оформлення трудового договору

 

  • Метод «Перевір себе»    С. 27

 

При прийомі на роботу слюсарем Іваненка Д. було встановлено 3 місячний строк випробування. Під час цього строку він упродовж двох тижнів знаходився на лікарняному, і йому продовжили строк випробування до 3,5 місяців.

 

  1. на ст. 158. Охарактеризуйте підстави припинення трудового договору.    С. 28

Бесіда.

 

  • Розірвання трудового договору за ініціативою працівника;
  • Розірвання трудового договору за ініціативою власника.

 

  • Вставте пропущене слово                С. 29

 

  1. Працівник має право за своєю ініціативою припинити трудовий договір, попередивши власника письмово за ….. (два тижні).
  2. Неприпустимим є звільнення працівника в період його перебування у відпустці або ….. (тимчасової непрацездатності (хвороби)).
  3. Прогулом вважається відсутність на роботі без поважних причин протягом …(трьох годин поспіль).
  4. Працівника можуть звільнити за невідповідність посаді внаслідок недостатньої кваліфікації або … (стану здоров'я).

 

IV.Узагальнення навчального матеріалу.

 

  • Робота з документами КЗпП. Розв’язування юридичних задач.

Група №1.     С. 30

Задача.

Директор заводу – Олег Іванович прийняв на роботу Юрія на посаду маляра. Через місяць директор звільнив Юрія, звинувативши його в крадіжці фарби. Заробітну плату хлопець не отримав. Проте, свідків крадіжки не було, поліція до вирішення цієї справи не залучалася. Чи законні дії роботодавця? Які статті Закону були порушені? Назвіть працівника і роботодавця.

 

Стаття 43. Звільнення працівників.

Звільнення працівника, який вчинив за місцем роботи розкрадання (в тому числі дрібне) майна власника, є законним, якщо винесений  вирок суду, що набрав законної сили, чи є постанова органу, до компетенції якого входить накладення адміністративного стягнення або застосування заходів громадського впливу.

Стаття 94. Заробітна плата

Заробітна плата - це винагорода, обчислена, як правило, у грошовому виразі, яку власник або уповноважений ним орган виплачує працівникові за виконану ним роботу.

 

Група №2   С. 31

Задача.

Ірина влаштувалася на роботу у приватну фірму «Ніколь» вишивальницею весільних суконь. Власниця фірми Ольга Петрівна примушувала Ірину працювати без вихідних і без перерви на обід по 10 годин на день. Вкажіть, чи законні дії роботодавця? Які статті Закону були порушені? Назвіть працівника і роботодавця.

 

Стаття 50. Норма тривалості робочого часу

Нормальна тривалість робочого часу працівників не може перевищувати 40 годин на тиждень (8 годин на день).

Стаття 66. Перерва для відпочинку і харчування

Працівникам надається перерва для відпочинку і харчування тривалістю не більше двох годин. Перерва не включається в робочий час. Працівники використовують час перерви на свій розсуд. На цей час вони можуть відлучатися з місця роботи.

Стаття 67. Вихідні дні

При п'ятиденному робочому тижні працівникам надаються два вихідних дні на тиждень, а при шестиденному робочому тижні - один вихідний день.

 

Група №3.  С. 32

Задача.

Юля працювала в кафе помічником кухаря. Дівчина часто спізнювалася на роботу, неякісно виконувала доручення, які давала їй власниця кафе Ірина Іванівна. Одного разу Юля забула зачинити холодильник, внаслідок чого зіпсувалися продукти.  Ірина Іванівна примусила дівчину відшкодувати завдані збитки.

Вкажіть, чи законні дії роботодавця? Які статті Закону були порушені? Назвіть працівника і роботодавця.

 

 

Стаття 139. Обов'язки працівників

Працівники зобов'язані працювати чесно і сумлінно, своєчасно і точно виконувати розпорядження власника або уповноваженого ним органу, додержувати трудової і технологічної дисципліни, вимог нормативних актів про охорону праці, дбайливо ставитися до майна власника, з яким укладено трудовий договір.

Стаття 147. Стягнення за порушення трудової дисципліни

За порушення трудової дисципліни до працівника може бути застосовано тільки один з таких заходів стягнення:

1) догана;

2) звільнення.

Законодавством, статутами і положеннями про дисципліну можуть бути передбачені для окремих категорій працівників й інші дисциплінарні стягнення.

 

Група №4.      С. 33

 

При звільнені з роботи за власним бажаннямробітник Іванов отримав в день звільнення трудову книжку та розрахунок за відпрацьований час.

При ознайомленні з записами в трудовій книжці було внесено 8 заохочень та три стягнення.

Іванов з записами в трудовій книжці не був згодний.

Питання: Прокоментуйте наступні дії Іванова. Що вноситься до трудової книжки згідно трудового законодавства?

 

Витяг. Кодекс законів про працю України.

Стаття 48. Трудові книжки

Трудова книжка є основним документом про трудову діяльність працівника.

Трудові книжки ведуться на всіх працівників, які працюють на підприємстві, в установі, організації або у фізичної особи понад п’ять днів. Трудові книжки ведуться також на позаштатних працівників при умові, якщо вони підлягають загальнообов’язковому державному соціальному страхуванню.

Працівникам, що стають на роботу вперше, трудова книжка оформляється не пізніше п’яти днів після прийняття на роботу.

До трудової книжки заносяться відомості про роботу, заохочення та нагороди за успіхи в роботі на підприємстві, в установі, організації; відомості про стягнення до неї не заносяться.

Відповідь: Згідно ст.. 48 КзППУ до трудової книжки працівник відділу кадрів повинен внести відомості про зарахування та звільнення з роботи та заохочення. Відомості про стягнення до неї не заносяться.

 

Середній рівень   (Робота на окремих аркушах )

  • Робота з картками

Запитання:

  1. право людини, яке виявляє її особисті можливості та здібності до праці, це:
  • право на свободу слова;
  • право на працю;
  • право на освіту.
  1. В Україні заборонена:
  • примусова праця;
  • праця в селі;
  • праця вагітних жінок.
  1. Документ, який регулює трудові відносини, називається:
  • Кримінальний кодекс;
  • Кодекс законів про працю;
  • Господарський кодекс.
  1. Винагорода за працю людини, яка виплачується в грошовому виразі, називається:
  • премія;
  • заробітна плата;
  • штраф.
  1. Працездатні громадяни, які з певних причин не мають роботи, зареєстровані в державній службі зайнятості, дійсно шукають роботу та здатні приступити до неї, називаються
  • безробітними;
  • бездомними;
  • сиротами.
  1. Вільне робоче місце – це
  • винагорода;
  • вакансія;
  • премія.

 

 

VI. Підсумки уроку

  1. Метод «Бортовий журнал»
  2. Повернення до проблемного запитання та епіграфу уроку    С. 34
  • Слово вчителя

Ми живемо з вами в нелегкий для нашої держави час. Україна, незважаючи на її багатовікову історію, є зовсім молодою незалежною країною. Якою вона буде, залежить від нас з вами. Ми є синами і дочками наших славних, мудрих, освічених пращурів українців, які  своїми діяннями та вчинками дбали про державу, про свій народ, захищали рідну землю від численних ворогів; вони понад усе прагнули зробити її заможною, квітучою, культурною, духовно багатою. І ми, тобто Ви, маєте продовжити цю велику справу предків, бо від молодого покоління  залежить майбутнє України та української нації.

 

VII. Домашнє завдання  С. 35

 

  1. Параграф 21
  2. Скласти резюме за зразком на ст. 150
  3. Підготувати матеріали на тему: «Про випадки порушень трудового законодавства щодо неповнолітніх»

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Долинська Ірина Миколаївна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Лопата Олена
Додано
12 березня 2018
Переглядів
7252
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку