Конспект уроку з природознавства для 2-го класу на тему "Рослини навесні". Мета уроку: ознайомити учнів зі змінами життя рослин навесні; сформувати уявлення дітей про різноманітність рослин; закріпити знання учнів про необхідність охорони рослинного світу; навчити школярів правильно поводитися в природі; розвивати спостережливість, пам'ять; виховувати любов до природи рідного краю.
Урок природознавства 2 клас
Тема. Рослини навесні.
Мета: ознайомити учнів зі змінами життя рослин навесні; сформувати уявлення дітей про різноманітність рослин; закріпити знання учнів про необхідність охорони рослинного світу; навчити школярів правильно поводитися в природі; розвивати спостережливість, пам’ять; виховувати любов до природи рідного краю.
Обладнання: підручник, зошит, індивідуальні картки, макет сонечка, дерева, куща, весняних квітів.
Хід уроку
І Мотиваційний етап
Уже дзвінок нам дав сигнал:
Працювати час настав.
Тож і ми часу не гаймо .
Роботу швидше починаймо.
Вчитель. Сьогодні ми розпочинаємо наш урок з рядків Надії Красоткіної
«А зими неначе й не було»
Сніг зійшов і зразу завесніло,
Бо ж від сонечка повіяло тепло.
І водою все заструменіло,
А зими неначе й не було.
Гарно так… І я весни діждала,
Усміхаюсь весело весні.
Квітами вона привіт послала
І на серці радісно мені.
— Який настрій у вас викликав цей вірш?
— Чому ви радієте?
— Які зміни відбуваються у природі з приходом весни?
– Які весняні місяці ви знаєте? Які зміни і природі відбуваються кожного місяця?
ІІ Етап ціле визначення та планування
Вчитель. Чи всі зміни в природі ми назвали?
Щоб більше дізнатися про зміни у живій природі, ми з вами вирушаємо чарівну подорож до весняної галявини.
А щоб розпочати нашу подорож ми маємо звернутися до нашого синоптика і з’ясувати, яка погода на вулиці. (заповнення календаря спостережень)
— Яка зараз пора року? (весна)
— Який місяць? (березень)
— Яке число? (1)
— Тепло чи холодно надворі?
— Який стан неба?
— Яка температура повітря?
— Чи були сьогодні протягом дня опади?
Ось нарешті і наступила ще одна чудова пора року - весна. Природа почала прокидатися після зимового сну.
Температура визначає багато природних явищ, особливо у світі рослин
Настав час поговорити про те, які зміни відбуваються в житті рослин з приходом весни.
- Скажіть, на які групи поділяються рослини? (дерева, кущі, трав’янисті рослини)
ІІІ Етап опрацювання нового матеріалу
Отож, вирушаємо на нашу весняну галявину. (відкривається центральна дошка класу, на якій заздалегідь підготовлена галявини, але ще дерево і кущ зі снігом, немає квітів. Поступово під час розповіді вчителя сніг замінює вчитель на цвіт, прикріплюється стрілка на стовбурі, з’являються перші квіти)
1. Розповідь учителя
Зі з мінами в неживій природі відбуваються зміни в житті рослин.
Весні радіє все живе на Землі.
Ліс пробуджується. Рослини починають тягтися вгору, намагаючись одержати якнайбільше сонячного світла.
Коріння дерев починає всмоктувати воду ґрунту, вона розчиняє запаси речовин і цей розчин-сік рухається вгору, до бруньок. Через десять днів після початку руху соків помітне бубнявіння бруньок. Вони швидко наливаються і ростуть. Узимку їх не помічали, а зараз вони скидають своє коричневе покриття і з них починають розгортатися ледь помітні зелені листочки, а незабаром і квіти.
У березні починається сокорух у дерев і кущів. Поживні речовини з ґрунту піднімаються від коренів до бруньок.
Нарешті розтанув сніг, і почали з’являтися перші квіти.
А зараз давайте згадаємо, які квіти першими розквітають навесні, та познайомимося поближче з деякими першоцвітами.
Одними із перших квітів, які зігрівають нашу душу, розквітають проліски. Ці біленькі квіточки відносяться до багаторічних трав’яних рослин, які з’являються вже на початку березня, а інколи і в кінці лютого. Проліски полюбляють тінисті та вологі місця. Їх можна зустріти на лісових галявинах та луках.
Учень розповідає вірш про пролісок
Проліски білі зустріли весну.
Першими ліс пробудили від сну.
Петрик ходив на прогулянку в ліс,
Пролісків мамі букетик приніс.
Це така цікава квітка, яка на одному стебельці має квіточки різного забарвлення. На цій рослині ви побачите зразу рожеві, фіолетові та сині квіти. Медуниця – це лікарська рослина, яка допомагає лікувати хвороби легенів.
Весняна квітка медуниця чотири рази змінює свій колір: коли вона розпускається, то стає рожевою, потім пурпуровою, фіолетовою і, зрештою, синьою.
Учень розповідає вірш про квітку
Навесні вона у гаї
Різнобарвно розцвітає,
Медоносна, запашна,
Для джмелів вона смачна.
Як тільки розтане сніг, після зимового сну прокидається чудова квітка сон – трава. Спочатку з землі з’являються ніжні пухнасті бутончики, які згодом перетворюються на гарненькі квіточки фіолетового кольору.
Вірш читає дитина
Колихає ніжно теплий вітер
Квіти сон-трави коло вікна,
І чомусь так хочеться радіти,
І співати, вже прийшла весна!
«Сон-трава», — казала ще бабуся,-
«Символ спокою, кохання й чистоти!»
Як тільки зійде сніг з землі з’являються золотисто-жовті квіти мати – і – мачухи.
Дітки, як ви думаєте, чому ця рослина отримала тату назву? (коротка розповідь учня)
Свою назву квітка отримала завдяки листю, так як його нижня частина має холодний відтінок, а нижня – теплий. Розкриває мати – і мачуха свої квіточки тільки назустріч сонечку, а вночі вона спить.
Читає учень вірш
Кажуть, мати-чарівна лебідка.
Кажуть, мачуха-темна душа.
Та росте мати-й-мачухи квітка
І від цього радіє душа.
Ці чудові та різнокольорові квіти розквітають в ту пору, коли земля ще вкрита снігом. Крокуси можуть мати жовтий, білий або фіолетовий колір. Починають цвісти крокуси наприкінці лютого чи на початку березня. Ростуть ці квіти в сонячному і теплому місці.
Гарно,тепло у садку
Снігу вже немає...
Із-під листя у кутку
Крокус виглядає.
Наче золотом горять
Пелюстки жовтенькі,
І листочки мерехтять,
Ніжні, зелененькі.
Ряст – баранчики, коники, кокірчики, кукурічки – так називають його у народі. У нашого народу колись було повір’я чи звичай: коли зацвітає ряст, треба походити по ньому, потоптати, щоб довго жити і бути здоровим. Звідси й вислів: «Топтати ряст - жити».
Фізкультхвилинка
А зараз ми з вами пограємо у хованки з мишенятком Пиптиком.
«Пісня про мишеня Пиптика»
Весняна природа дарує нам багато різних квітів та рослин. Але їх необхідно берегти і охороняти. Кожен з вас повинен стати на стражі збереження рослин.
Давайте з вами подумаємо і з’ясуємо яких правил ми маємо дотримуватися щоб зберегти ці гарні весняні квіти. (Правила, які діти називають вивішуються на певній частині дошки)
• Ніколи не рвіть квіти цілими букетами;
• Ні в якому разі не рвіть квіти разом з корінням;
• Якщо хочете мати первоцвіти, то купіть насіння, посадіть їх в себе в садку та доглядайте за ними;
• Роз’яснюйте близьким та друзям про дбайливе ставлення та охорону первоцвітів.
2. Робота з підручником с. 93-97
Розгорніть , будь ласка,підручник на с. 94.
Перший ряд читає 1 абзац і дасть відповідь на питання: які зміни у дерев і кущів відбуваються ранньою весною?
Середній ряд прочитає 2 і 3 абзац дасть відповідь на таке запитання: які дерева починають цвісти першими?
Третій ряд 4-5 абзац і відповість на запитання: що розцвітає на вербі навесні?
3. Робота з індивідуальними картками
Виберіть і підкресліть явища, характерні для рослин навесні. Поясніть їх.
На деревах немає листя.
Розпустилися бруньки.
Льодохід.
Цвітуть квіти.
Обпадає листя.
Яскравіше світить сонце.
З’явилися комахи.
Листопад.
Тане сніг.
З’явилися бруньки на деревах.
ІVЕтап рефлексі йно-оцінювальний
Ми завершуємо нашу подорож до весняної галявини. Перш ніж ми підемо скажіть
— Що відбувається з рослинами навесні?
• Весняний рух соків у дерев і кущів, бубнявіння і розпускання бруньок.
• Цвітіння дерев і кущів.
• Ро зпускання листя у дерев і кущів.
Давайте з вами залишимо на чарівній галявині свою весняну квітку і назвемо її Квітка Побажань. На кожній пелюстці напишіть своє побажання людям, які прийдуть на галявину після нас. Ми посадимо цю квітку на нашій галявині і нехай проростає і здійсняться всі ваші побажання.
Домашнє завдання
Опрацювати с. 93-97 підручника. Підготувати коротку розповідь про одну з перших весняних квітів.