Міні - проект допоможе учням виявити зміни, що відбулися навесні у неживій та живій природі, з'ясувати причини, що зумовили ці зміни. Учні навчаться самостійно здійснювати пошук і відбір необхідної інформації з різних джерел, встановлювати причинно –наслідкові зв'язки, порівнювати, робити висновки, оформляти творчий продукт, публічно захищати результат проектної діяльності
Тема. Весняні зміни у природі
Міні – проект для учнів 2 – го класу
Мета проекту. Виявити зміни, що відбулися навесні у неживій та живій природі, з’ясувати причини, що зумовили ці зміни. Розвивати вміння самостійно здійснювати пошук і відбір необхідної інформації з різних джерел, встановлювати причинно – наслідкові зв’язки, порівнювати, робити висновки, оформляти творчий продукт, публічно захищати результат проектної діяльності. Виховувати бажання пізнавати світ природи, бережливе ставлення до неї.
Тип уроку – інформаційно – творчий.
Тривалість – два тижні.
Матеріали та обладнання: навчальна, довідково – інформаційна література; комп’ютер, картки для роботи в групах, картки-візитки кожної групи, мультимедійна презентаціїя у програмі MS Power Point, аудіо записи.
I етап – підготовчий
1. Визначення мети та очікуваних результатів
2. Об’єднання учнів у групи
II етап – реалізація проекту
Визначення завдань проекту та їх реалізація
Кожна група готує творчий продукт:
III етап – презейтація проекту
1. Представлення резулЏтатів роботи.
2. Виставка малюнків «Весняні первоцвіти»
IY. етап – оцінювання результатів.
Презентація результатів міні – проекту
I.Організְційний момент
Сонечко всміхається, У класі станем дрсжно ми,
Дарує всім добро І посміхнемось всім.
Щоранку прокидається Добро і радість між людьми
І зігріва теплом. Ми принесем в наш дім.
- От і ви діти, візьміться за руки, подаруйте один одному тепло і посміхніться.
II. Мотивація навчальної діяльності
Розпочати наш урок я хочу рядками А. Костецького «Все прокидається поволі»
Прихід весни пов'язаний з рухом Землі навколо Сонця. Повернувшись до Сонця Північною півкулею, Земля починає отримувати більше світла і тепла, що веде до змін у неживій і живій природі.
III. Повідомлення теми і завдавнь уроку
- Отож, сьогодні на уроці ми будемо говорити про зміни, які відбулися у неживій та живій природі. З’ясуємо причини що зумовлюють ці зміни, використовуючи власні спостереження під час екскурсії та знання отримані з додаткових джерел.
- Для проведення спостережень ви були поділені на чотири групи.
1 – група. Дослідники змін у неживій та живій природі
2 – група. Дослідники дерев та кущів.
3 – група. Дослідники первоцвітв.
4 – група. Дослідники тварин.
Під час вимірювання довжини тіні від гномона, ми помітили, що у березні тінь зменшилась у порівнянні з лютим місяцем. А це свідчить про те, що уܠберезні Сонце розташовується олівднᑖ вще на небосхилі, ніж у лютомՃ.
Оскільк8 шлях Сонця над земнлю поверхнею стає довшим, тому дні стають довшими, а ннчі – коротшими.
- А чому стає тепліше?
Чим Сонце вище піднімається над горизонтом, тим пряміше його промені падають на Земну поверхню і краще її нагрівають. Тому температура повітря поступово підвиыується.
З підвищення температури сніг починає танути. Починається розмерзання ґрунту. На відкритих підвищених місцях утворюються таловини.
Річка раптом ожила,
Зашуміфла попливла.
Чути тріск іскрежет льоду,
Це початок … льодоходу.
- А що таке льодохід?
- Кому доводилось його спостерігати?
- Чим небезпечний льодохід? (демонстрація слайдів)
- Ще однією ознакою весни є розлиття річки ізатоплення значних територій суходолу - це повінь. У цю пору з’являються купчасті хмари.
Підсумок: То які зміни відбуваються у неживій природі з приходом весни?
(демонстрація слайдів)
Відгадування загадок
Фізкульихвилинка
- А чи впливають зміни у неживій природі на життя дерев та кущів?
Зміни у неживій природі впливають на життя рослин. Спостерігаючи за деревами та кущами, наша группа помітила дещо цікаве. А сааме…
Відбулися великі зміни у житті дерев та кущів. Почали бубнявіти бруньки. Нас зацікавило з чим це пов’язано. Опрацювавши додаткову літературу ми дізналися, що з приходом весни починається весняний рух соків у дерев та кущів. Сокорух настає тоді, коли відтане ґрунт і вода з коренів починає надходити в усі органи рослин. У цей час листків ще немає., і вода. Нагромаджуючись у стеблах рослин, розчиняє запасені в них поживні речовини. Цей розчин рухається до набубнявілих бруньок. Раніше за всіх рух соків починається у клена гостролистого та берези. Через декілька днів після початку сокоруху починають бубнявіти бруньки.
- А як ви визначили, що почався рух соків?
Якщо спосткрігати за деревами то можна помітити, що забарвлення стовбура змінюється, з невеличких стовбурів у корі дерева помітно сочиться сік.
Є такі дерева та кущі, які зацвітають раніше, ніж на них з’явиться листя.
Першою серед таких дерев зацвітає вільха, потім ліщина та береза.
(демонстрація слайдів)
«Щоб житии, потрібно сонце, свобода і маленька квітка» - писав видатний казкар Г. Х. Андерсен. І справді без квітів ми перетворилися б на бездушних людей. Сааме квіти дарують нам радість життя.
Ранньоквітучі квіти з’являються до розпускання листків на березі та черемсі. Це – підсніжник, пролісок, крокус, ряст.
(демонстрація слайдів)
Легенда про крокус
Назву квітки пояснює давньогрецький міф. Якось, розважаючись на стадіоні, Меркурій так невдало метнув диск, що потрапив в свого друга Крокуса. Той упав, і настав його смертний час. Меркурій був у відчаї і попросив богів зберегти пам’ять про друга. З краплини його крові виросли яскраві квіти, які стали називатись крокусами.
Гра «Впізнай весняний первоцвіт»
(За намальованим елементом впізнати рослину).
- Діти, а з яким звертанням ви б звернулися до людей на захист рослин?
- А яка ваша діяльність може сприяти захисту рослин?
То які весняні зміни відбуваються у житті рослин?
Коли на деревах ще не розпустилися листочки, а подекуди ще лежить сніг, вже можна побачити метеликів. (Кропив’янка, лимонниця, денне павиче око).
- А чому ми можемо їх побачити ранньою весною?
( Тому що вони зимують у вигляді дорослих метеликів).
- Які птахи першими повертаються до рідних домівок?
( Шпаки, жайворонки, шуліки, білі плиски).
( Слухання: П. І. Чайковський «Пори року» Пісня жайворонка»).
(демонстрація слайдів)
- То які зміни відбуваються у житті тварин?
Демонстрація фотоколажу
Гра «Вибери правильнее твердження»
Весняні зміни у неживій природі:
Весняні зміни у житті рослин:
Весняні зміни у житті тварин:
YII. Підбиття підсумків
- Чому навесні відбуваються зміни у неживій природі?
- Як це впливає на життя рослин та тварин?
Висловлювання оіночних суджень про власну роботу та роботу, виконану одноклассниками