Конспект уроку з природознавства для 3-го класу на тему "Охорона природи"

Про матеріал

Даний матеріал написаний з метою формування у дітей поняття про охорону природи в Україні та набуття навичок самостійної роботи з підручником, розвивати творче, логічне мислення учнів, увагу, уяву, зв'язне мовлення.Виховувати любов та бережливе ставлення до природи,пізнавальний інтерес учнів. На уроці використано таке обладнання: таблиці, ілюстрації із зображенням рослин і тварин, малюнки рослин і тварин, занесених у Червону книгу України, конверти з творчим завданням,кросворд.

Перегляд файлу

Тема: Охорона природи в Україні.

Мета:  Продовжувати  формувати  поняття  про охорону  природи  в  Україні; формувати навички самостійної роботи з підручником.

Розвивати  творче,  логічне  мислення учнів, увагу, уяву, зв’язне мовлення.

Виховувати любов та бережливе ставлення  до природи,пізнавальний інтерес учнів.

Обладнання:  таблиці,  ілюстрації  із  зображенням рослин  і  тварин,  малюнки   рослин  і  тварин,  занесених у Червону  книгу України, конверти з творчим завданням,кросворд.

Девіз: Буду я природі вірним другом.

 

Хід уроку

І. Організаційна частина.

- Діти, сьогодні  у  нас на уроці присутні гості. Поверніться  до  них,  усміхніться, привітайтеся з ними  щиро й сердечно. А тепер поверніться один до одного і  посміхніться  друзям. І з таким гарним настроєм розпочинаємо нашу роботу.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1.Підсумок фенологічних спостережень.

- Розпочинаючи день, кожна людина хоче знати, якою буде погода. Люди якої професії повідомляють нам про погоду? (Синоптики)

- Ось і ми зараз послухаємо прогноз нашого синоптика на сьогоднішній день і на даний урок.

(діти записують результати спостережень у календар спостережень)

- Бажаю, щоб на сьогоднішньому уроці всім було тільки сонячно, затишно і цікаво.

(синоптик дарує класу малюнок веселого сонечка.)

- Дякую за втішний прогноз.

2.Народний прогноз.

- А що нам підказує народний календар ?

Народні прикмети про погоду лютого і зими:

— мороз у лютому довго тримається, то вже недовго зимі бути;

— вітер віє дошкульний у лютому — хлібороби мають надію на добрий врожай;

— пізня зима — пізня весна;

— як без снігу зима — влітку врожаю нема;

— тепла зима — холодне літо;

— зима без снігу, то не буде хліба;

— зима багата снігами, а осінь снопами.

3.Перевірка домашнього завдання.

Фронтальне опитування.

- Як називається наша держава?

- Яка чисельність населення України?

- Хто ще живе крім українців?

- Яка державна мова? - Скільки є областей? Виняток?

 

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

- А  про  що  ми будемо  говорити  на  уроці, дізнаємося, коли відгадаємо ключове слово ось цього кросворду.

1. Сидить баба серед літа в 100 сорочок одіта. (Капуста)

2. Біла латка, чорна латка по дереву скаче. (Сорока)

3. У вінку  зеленолистім, у  червоному намисті, видивляється у воду на свою чарівну вроду.( Калина)

4. По дворах стрибає, крихти збирає,

    Ростом він маленький, сірий, чепурненький.

    Справжній молодець. Хто він? (Горобець)

5. Що воно за дивна птиця?

    Світла денного боїться...

    Дзьоб крючком, великі очі

    І не спиться їй щоночі. (Сова)

6. Влітку наїдається, а взимку відсипається. (Ведмідь)

7. Хто це сплів акуратні сіті

    На густих, зелених вітах?

    Кажуть, майстер той без рук -

    Звичайнісінький ... (Павук)

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

Природа ...  Це слово сповнене  глибокого,  хвилюючого  змісту.  Перед  кожним  із  нас  постає  неосяжний різноманітний  світ тварин і рослин,  чарівні  краєвиди,  чисті озера, дрімучі ліси та  високі гори.  Зачаровує  солов’їна  пісня,  вабить  голубінь  ріки, зворушує шепіт пшениці.  Природа  не  жаліє нічого для людей, даючи їм свої щедрі дари.  А  чи  завжди  ми  з  вами жаліємо природу?  Всі ми - діти  природи,  та  не  всі  однаково добре ставимося  до неї. Тому  природа  потребує постійної  уваги  і  турботи. Ми  завжди говоримо  про  природу  і  про те як, як її потрібно охороняти.  І  сьогодні  на уроці ми будемо вчитися  оберігати  природу, охороняти її багатства. 

 

ІV. Засвоєння нових знань, умінь, навичок.

1. Розгляд книги скарг природи.

     - До  нас  в  клас  потрапила  дуже  незвична  книга  - це  книга  скарг природи. З кожного  куточка її  до нас  долітає тривожний сигнал. Хто знає, що це за сигнал?

     - Сама  природа  подає  нам  сигнал  SOS - це сигнал, який  подається  з  кораблів,  які  тонуть  і просять  про допомогу.  Тепер  прохання про допомогу все  частіше звучить в природі.

  Сигнал  SOS подає повітря.

      В мене потрапляють шкідливі речовини від  роботи транспортних  засобів,  особливо  автомобілів, роботи фабрик та заводів; дим від спалювання сміття, тютюновий дим.

- Що ми можемо зробити, щоб зберегти повітря чистим?

 Сигнал  SOS подає вода.

      Мої водойми потерпають від забруднення  отруйними речовинами, побутовими відходами. В мої води потрапляє  бензин  і  нафта  після  аварій  танкерів,  велика кількість різного сміття.

- Якої  допомоги  від  нас  чекає вода?

SOS - чути від землі.

      На моїй поверхні величезні ями залишаються після видобування  корисних  копалин.  Мені шкодять яри та балки.  З  водою потрапляють отруйні речовини. На поверхні  накопичується  велика  кількість  сміття. 

- Як ми можемо допомогти землі?  

Рослини і тварини промовляють - SOS.

     Вирубуються великі ділянки лісів заради  деревини - знищуються домівки тварин. Знищують тварин  під  час полювання.

- Чим ми можемо зарадити рослинам і тваринам?

 

2. Повідомлення вчителя. Демонстрація Червоної книги України.

   - А ще непоправної шкоди природі завдають екологічні катастрофи та аварії. Трагедією в житті українського народу стала аварія на Чорнобильській атомній станції, внаслідок  якої  забруднилося  навколишнє середовище,   а це негативно позначилось на флорі і фауні нашої країни.

    Держава  постійно  проявляє турботу  про  нашу природу. Щоб якось покращити ситуацію,  прийнято ряд законів і програм, спрямованих на охорону і  збереження природи. Серед них Закон  „ Про охорону навколишнього  природного  середовища” ,прийнятий в 1992 році. А ще для збереження рідкісних видів рослин і тварин  створено  спеціальну  „Червону книгу” в 1976 році. Назва книги „ Червона”, бо  вона  подібна  до червоного сигналу світлофора - він  має  будити  в  людей  тривогу  за долю природи. Це  жива, постійно поновлювана книга: види,  яким  перестала  загрожувати небезпека зникнення, переносяться на зелені сторінки, у свою чергу на червоні заносяться зникаючі види. На сторінки книги занесено 923 види зникаючих рослин і тварин.

 

3. Дослідницька практична самостійна робота учнів (розповідь про тварин та рослин з Червоної книги).

Фізкультхвилинка

- Якщо  ти  не  нариваєш  в  лісі  великих  букетів квітів, сплесни у долоні над головою ( три рази).

- Якщо  ти  ніколи не залишаєш сміття після відпочинку на природі, тупни ногою.

- Якщо ти не ламаєш гілочок дерев та кущів, присядь.

- Якщо  ти  взимку підгодовуєш птахів, помахай руками,  як крилами.

- Якщо  ти посадив хоч одне деревце, нахились  вперед.

- Якщо ти переконаний, що треба кожній людині піклуватись  про  природу,  простягни  руки  своїм  сусідам і візьми їх за руки.

- Давайте ось так, як ви дружно взялись за руки, ми будемо єдині у прагненні вчитися зберігати нашу природу - матінку.

 

4. Робота з підручником.

- Що ще створено для охорони природи в Україні, ви  дізнаєтесь  самостійно  з  підручника.  Текст  в підручнику, який ми повинні опрацювати, складається з двох частин. Першу частину ми обговорили не читаючи самого тексту, а вдома ви прочитаєте і проаналізуєте, чи все ми розглянули  на  уроці.  А  зараз ви опрацюєте другу частину тексту, тільки перед цим звернемо увагу на таблицю, де записані  слова  з  цього  тексту, значення яких можливо буде для вас незрозумілим.

Ландшафт - запозичене з німецької мови,означає велику за площею ділянку поверхні Землі, яка має однорідну будову, однотипний рельєф і однаковий клімат.

Ботаніка - наука про рослини, їх будову, життєдіяльність, поширення і походження.

Зоологія - наука про тварин, що вивчає різноманіття тваринного світу, будову і життєдіяльність,їх поширення.

Геологія -  наука про Землю, її історію та процеси, що її створили.

Гідрологія -  наука, яка досліджує всі види гідросфери (океани, моря, річки, озера, водосховища, болота, ґрунтові підземні води).

 

5. Обговорення прочитаного.

- Що таке національний природній парк?

- Що створюється в парках?

  • Які природні парки ви запам’ятали? (Карпатський, Шацький, Азово-Сиваський, Синевір).
  • Що таке заказник?
  • Які об’єкти охороняються в заказниках (об’єкти живої і неживої природи).

Відповідно до цього вони по-різному називаються.

  • Хто слідкує за додержанням прийнятих природоохоронних законів?

Не  може екологічна міліція прослідкувати за кожною людиною та її поведінкою в природі. Потрібно пам’ятати,  що охорона й поліпшення довкілля в нашій країні і на всій планеті залежить від кожної людини - від її бажання  та  певних  зусиль  зберегти красу і неповторність природи. І спільними зусиллями держави і кожного з нас ми збережемо природу для майбутніх поколінь.

 

6.Робота в групах.

1 група

З окремих слів скласти речення:

1. красою, нас, захоплює, Природа, своєю.

2. природу, Хто, той, шкодить, сам, не жаліє, собі.

3. другом, природі, я, вірним, Буду.

 2 група

Поділити на окремі слова:

Природаодномуматиаіншомумачуха.

Охоронятиприродузначитьохоронятибатьківщину.

Природузнищитилегкоавідновитиважко.

 3 група

     З’єднати початок та продовження речень:

     Охороняти природу  / то буде вона тобі на службі.

Природа одному мати / значить охороняти Батьківщину.

З природою живи у дружбі / а іншому мачуха.

 4 група

Доповнити речення словами з довідки:

Дим фабрик, заводів, шахт забруднює ____________. Стічні води отруюють ______________.  Через  те,  що стає  менше  лісів,  через  забруднення  повітря,   води, ґрунту зникають _______________ і ________________.Це  може  призвести  до  їх   _________________. Тому природа потребує _________________.

 Слова для довідок: рослини, тварини, охорони, вимирання, повітря, ґрунти.

 5 група

Поділити на окремі слова і прочитати вірш:

Природаріднанашавтіха,

Тожхайвонанезнаєлиха.

Мивсігосподаріприроди,

Тожбережімоїївроду.

Фізпауза для очей

Вправи виконуються сидячи в зручній позі, хребет прямий, очі відкриті, погляд – прямо 

 

1. Погляд спрямовувати вліво-прямо, вправо-прямо, вгору-прямо, додолу-прямо без затримки в кожному положенні. Повторити 5 разів і 5 разів у зворотному напрямі.

2. Закрити очі на рахунок «раз-два», відкрити очі і подивитися на кінчик носа на рахунок «три-чотири».

3. Кругові рухи очей: по 5 кругів вліво і вправо.

4.Швидко кліпати очима протягом 5с.

5.Заплющити очі. Не відкриваючи очей, начебто подивитися ліворуч на рахунок «раз-чотири», повернутися у вихідне положення. Так само подивитися-праворуч-на-рахунок «п'ять-вісім» і повернутися у вихідне положення. Повторити 2 рази.

6.Спокійно посидіти із закритими очима,  протягом 5 с.

 

V. Узагальнення і систематизація знань, умінь та навичок учнів.

1.Робота в зошиті з друкованою основою(с.52).

2.Тест.

1)Заповідники – це – природні ділянки, …

а)які охороняються;

б)де заборонена господарська діяльність;

в)де дозволено полювати на тварин.

2)В зоологічному заказнику зберігають …

а)гірські породи;

б)водойму;

в)місце, де живуть рідкісні тварини.

3)Людина повинна залишити своїм нащадкам …

     а)чисту воду;

     б)вирубаний ліс;

     в)чисте довкілля;

     г)зелені парки.

4)Великої шкоди довкіллю завдають …

     а)забруднення повітря;

     б)насаджування парків;

     в)вирубування лісів.

5)Як наша держава піклується про охорону природи?

    а)створено заповідники;

    б)створено природні парки;

    в)прийнято ряд законів і програм;

    г)скасовано Червону книгу.

6)На території України є такі національні природні парки:

    а)Кримський;

    б)Карпатський;

    в)Шацький;

    г)Азово-Сиваський;

    д)Синевір.

 

VІ. Підсумок уроку

- Про що ми говорили на сьогоднішньому уроці?

- А  тепер  прочитайте  девіз, під  яким ми повинні були провести наш урок і скажіть:чи слідували ми на уроці цьому девізу?

Нам  випало  щастя  жити  серед  чудової  природи. Вона  від  нас  чекає  допомоги.  Щоденно  просить  лише одного - щоб ми до неї були добрими. Тож будьте  природі справді вірними друзями. Прислухайтесь до природи  і  вона  сама  підкаже, за якими законами ви повинні жити:

Закон співучого солов’я.

Будемо оспівувати красу рідної землі, як соловей!

 

Закон червоної калини.

Будемо прикрашати землю добрими справами, як калина - гай.

 

Закон турботливої білочки.

Будемо брати від природи лише необхідне, як білочка.

 

Закон мудрої сови.

Будемо спостерігати, навчатися, діяти і відповідати за свої вчинки.

 

Закон золотого соняшника.

Кожна істота має право на сонце, чисте повітря і воду.

 

     Закон доброго дельфіна.

Будемо допомагати кожному, хто цього потребує, як дельфін у морі.

 

Закон наполегливого дятла.

Будемо невтомними, як дятли і побачимо Землю здоровою.

 

- Як бачите. природа чекає від нас не зла, а мудрості. Будьте ж мудрі як сама природа, багаті як земля, здорові як вода. Завжди любіть та бережіть рідну природу.

 

VIІ. Домашнє завдання.

Читати текст на сторінці 140 -143 і відповідати на питання після тексту.

1

 

doc
Додано
17 січня 2018
Переглядів
8414
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку