Цей матеріал можна використати для проведення уроку природознавства у 3 класі з елементами критичного мислення.
Природознавство. 3 клас
Девіз уроку: Наш рідний край такий багатий,
що мусимо його пізнати.
Тема. Поняття про збереження тепла і електроенергії у побуті.
Мета. Формувати ключові компетентності: вміння вчитися (організовувати своє робоче місце, орієнтуватися у часі та берегти його, планувати свої дії, доводити роботу до кінця); соціальну компетентність (продуктивно співпрацювати з різними партнерами у групі, виявляти ініціативу).
Формувати предметні компетентності: формувати елементарні поняття про збереження тепла та електроенергії в побуті; навчати застосовувати в житті правила економного використання тепла, електроенергії; розвивати дослідницькі вміння, вміння спостерігати, аналізувати, робити висновки; виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища.
Тип уроку. Формування, удосконалення знань, умінь і навичок.
Хід уроку.
І. Організація класу.
Вправа «Комплімент природі».
– Діти, поверніться обличчям один до одного і спробуйте зробити комплімент природі.
ІІ. Хвилинка фенологічних спостережень.
1.Вправа «Погода»
Сьогодні вівторок 12 грудня. На території нашого міста спостерігається така погода (температура повітря, стан неба, вітер, опади, інші явища).
Всім присутнім ми бажаємо: нехай проблеми та незгоди не роблять вам в житті погоди.……………………………………………..
2. Народний календар.
- Що нам розповість народний календар про сьогоднішній день і про місяць грудень? Звіт про пошукову роботу вдома нам розкажуть наші учні
(доповідають учні)
- Зима розпочинається в грудні, і в народі цей місяць назвали «першозимник», грудень-студень (на всю зиму землю вистужує). В цьому місяці дні найкоротші, а ночі найдовші. Тому його ще іменували «ніч року».
- 12 грудня - Парамонов день. Парамона прозвали Зимоуказателем тому, що в його день можна було передбачити погоду на весь місяць грудень. Цього дня слідкували за ранковою зорею: ранок червоний — грудень красний, сніговий — нещасний, хуртовинами напасний. Сніг іде — местимуть віхоли до Миколая і зима видасться холодною і довгою.
- Якщо вода в річці тиха — на рівну зиму, шумовита — на завірюхи. Якщо вдень ішов сніг, то буде хурделиця цілий тиждень. Якщо до цього дня сніг не випав, зима буде теплою, а як з’явився — довгою і холодною.
Напередодні Андрія, 12 грудня, молодь увечері збиралася на калиту.
3. Робота з приказками.
Вправа «Незакінчені речення…»
4. Вправа «Ранкові враження»
– Розкажіть про свої ранкові враження за опорою:
Актуалізація опорних знань
- Що ми використовуємо у будинках для опалення, отримання гарячої води, освітлення приміщень, роботи електроприладів? (теплову енергію і електроенергію)
Асоціативний кущ
- З чого її виробляють? (теплову енергію - унаслідок спалювання нафти, газу, вугілля, електроенергію – виробляють внаслідок спалювання вугілля або на гідроелектростанціях. По лініях електропередачі енергія надходить до нас)
- Що таке ЕНЕРГІЯ? (Це здатність будь – якого тіла виконувати роботу)
- До яких джерел енергії ми відносимо вітер, Сонце, рухому воду? (відновлювана енергія)
- До яких джерел енергії ми відносимо природній газ, кам’яне вугілля, нафту? (До не відновлюваних джерел енергії).
– Що це значить? ( Процес утворення цих корисних копалин дуже тривалий. Прийде час і вони можуть закінчитися)
- Чи має наша держава великі запаси цих корисних копалин? (Ні, Україна купує природний газ та нафту за кордоном, а більшість запасів вугілля, через війну на сході, стали важкодоступними.)
2. Мотивація навчальної діяльності.
Постановка проблеми: Що ми можемо зробити, щоб зменшити витрати палива? Як ви думаєте, про що ми будемо говорити сьогодні на уроці?
Оголошення теми і завдань уроку.
- Тема нашого уроку «Збереження тепла і електроенергії у побуті»
- Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь, як зберегти тепло і електроенергію у побуті.
- На уроці перед вами стоять такі завдання:
Вправа « Очікування»
- Що ви очікуєте від нашого уроку?
(діти приклеюють стікери)
- Я , діти. Очікую від вас:
Усвідомлення змісту (осмислення)
Розповідь з елементами бесіди і мультимедійною презентацією.
Роздивіться малюнок на слайді.
- Які асоціації виникають у вас із словом «енергозбереження?» (методика «Думайте – працюйте в парах – обмінюйтесь думками»
(Діти обговорюють в парах це питання, доходять спільного висновку, узгоджують свої думки, визначають, хто висловлюватиметься перед класом. Представники пар дають відповідь на запитання, доповнюють один одного)
(Складання правил економного використання електроенергії) (слайд)
- Для економії електроенергії вдома потрібно виконувати наступні правила: (Слайди)
1. Для поліпшення природного освітлення у приміщенні виконуйте обробку стін і стелі світлими тонами . Особливо це важливо у приміщеннях, куди сонячного світла потрапляє мало. У такій кімнаті буде світліше, тому що світлі стіни відбивають 70 - 80% світла, а темні тільки 10 - 15%.
2 У електрочайнику води кип‘ятіть рівно стільки, скільки вам потрібно. Позбавляйтеся вчасно від накипу, він істотно збільшує витрату.
3. Варто замінити у приміщеннях звичайні лампи на енергозберігаючі.
4. Лампа вдень не повинна горіти. Домашнє завдання робити при денному світлі. Чергові у класі повинні слідкувати і вчасно вимикати світло. Вночі треба економити світло.
5. Не залишати праску ввімкнену без діла, своєчасно вимикати.
6. Довгий перегляд телевізора шкодить здоров’ю і може викликати пожежу.
7. Довга робота за комп'ютером може викликати погіршення зору та неекономне споживання електроенергії.
8. Холодильник потрібно своєчасно розморожувати, щоб менше споживав електроенергії.
–Теплову енергію використовують у будинках для опалення та нагріву гарячої води. Її виробляють внаслідок спалювання корисних копалин. У повітря викидається велика кількість шкідливих газів. Вони забруднюють грунт, повітря, воду. Тому потрібно економно використовувати теплову енергію. Економити теплову енергію неважко.
(відповіді дітей )
Слайд «Витрати тепла у будинку»
Фізкультхвилинка
Читання вірша – смішинки про збереження електроенергії
(діти показують рухами)
Два школярики-брати
Стали воду берегти.
Економили без бід весь обід.
Руки цілий день не мили,
Ні компот, ні чай не пили.
По краплинці всю водичку
позбирали в рукавичку,
потім сіли на метро
і все вилили в Дніпро.
– Для економії тепла вдома необхідно:
Технологія «Щоденник подвійних нотаток»
Двоє учнів (помічників-консультантів) розповідають свої повідомлення по темі уроку.
1). При користуванні будь-якою побутовою технікою дотримуйтесь інструкції до неї.
Наприклад, якщо поставити холодильник поряд з плитою або опалювальною системою, витрати електроенергії зростуть у кілька разів, оскільки приладу доведеться працювати в посиленому режимі для підтримки необхідної температури. Те ж саме стосується і моментів, коли ви ставите в холодильник гарячу їжу. Через наявність криги на стінках морозильної камери споживання електроенергії зростає на 15–20%.
2). Протирайте лампочки
Замислюючись над тим, як економити електрику в квартирі, мало хто згадує про необхідність протирати лампочки. Небагато хто прислухається до цієї поради, адже набагато простіше замінити потьмянілу лампу більш потужною. Варто знати, що пил може «з’їдати» до 20 % світла від лампи. Крім того, не варто забувати і про плафони.
Робота в групах.
Учні об’єднуються у групи, ознайомлюються з цією інформацією. На аркуші паперу, поділеного навпіл вертикальною лінією, «секретар» записує:
ліворуч – епізод або слово, що вразило найбільше, здивувало, нагадало щось із власного досвіду.
праворуч від лінії – група коментує свій запис: що примусило його виписати, на які думки наштовхнуло. (Читання йде паралельно із нотуванням). Після чого «спікер» робить коментар.
Вчитель ставить загальні запитання:
- Що запам'ятали?
- Про що думали під час читання?
- Яке найважливіше повідомлення в цьому матеріалі?
- Чи є цей матеріал унікальним? Чому?
Методика «Кероване читання» ст..71-74
Завдання для маленьких дослідників. (слайд)
Вправа «Добре - погано» (слайд)
Метод фантастичної проблеми
- Уявіть собі що злий чаклун забрав у нас всю електроенергію.
- Скажіть, що буде якщо у нас не буде електроенергії?
«Мудрий висновок»
- Чи можна з прочитаного і почутого на уроці зробити такі висновки, які б були вагомими для майбутньої діяльності та життя?
Збереження тепла і електроенергії дозволяє:
Рефлексія
(підбиття підсумків)
«Лепбук»
(3 будинки)
2.Гра «Знайди помилку» (Учні отримують картинку із зображенням побутової ситуації, у якій люди припускаються помилки при використанні енергоресурсів. Діти мають виявити і виправити цю помилку.
Ситуація №1. Тато дивиться телевізор, а поруч — увімкнений магнітофон….
Ситуація №2. У сонячний день на проспекті горять вуличні ліхтарі.
Ситуація №3. Як неекономно використовують електроенергію герої мультфільмів?
3.Складіть прислів’я з розсипанки:
- Як про тепло дбаєш, так і маєш.
- Тепло маємо – не дбаємо, а втративши – плачемо.
- Хто зберігає, той завжди має.
(звіт груп)
Вправа « Очікування»
Вправа «Незакінчені речення»
- Діти, які враження залишилися у вас від сьогоднішнього уроку? Погляньте на екран і розпочніть свої висловлювання так:
VІІІ. Повідомлення домашнього завдання.
1.Дослідницький практикум. «Як зберегти тепло і світло у нашому домі». Обговоріть це з батьками і підготуйте матеріал для проекту.